LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever wil na NOW-regeling minuren inzetten

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
RobVersteegh
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2020 13:44

Werkgever wil na NOW-regeling minuren inzetten

Ongelezen bericht door RobVersteegh »

Beste mensen,

Om mij niet te hoeven onstlaan heeft mijn werkgever gebruik gemaakt van de NOW-regeling. Ik werk in de horeca en nu deze weer open mag heeft mijn werkgever mij verzocht om om de komende tijd 25% van mijn salaris als minuren te beschouwen. Dit omdat ik geld heb ontvangen in maart, april en mei zonder noemenswaardig verricht werk (ik heb 14 dagen geklust).

Ik heb een oproepkracht en heb seizoensgebonden werk waardoor ik in het naseizoen veel minder inkomsten heb als in het hoogseizoen. Hierdoor heb ik al een kleine schuld opgebouwd van 900euro. De relatie met mijn werkgever is goed en wil hem ook graag helpen door deze periode heen te komen. Alleen wanner ik met het plan instem gaat mij dit zo'n 700euro in de maand kosten. Dit als gevolg van het toenemen van werk in het hoogseizoen.

Doordat de toko volledig dicht is geweest ga ik er vanuit dat de volledige NOW-regeling is gebruikt de afgelopen periode. Mijn werkgever zegt dat deze regeling hem niet slechts %10 procent van mijn loon heeft gekost maar de pensioen-kosten en andere nog veel meer heeft gekost. Ik heb gezocht op het internet naar de loonkosten voor een werkgever in de horeca en dat is ongeveer 130% van het bruto-loon. Daarnaast zit de NOW-regeling zo vol met regeltjes en termen waar ik geen kennis van heb. Ik vraag mij af hoeveel een werkgever met deze NOW-regeling kwijt is wanneer mijn salaris bijvoorbeeld 1400euro bruto p/m zou zijn.

Ik wil de relatie goed houden met mijn werkgever en weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb geen inzicht in de financien van de werkgever en zei ook niet in die van mij. Ook kan ik er vanuit gaan dat ze de beste bedoelingen hebben net als ik naar hun toe. Ik ben benieuwd of er andere werkgevers en werkgevers zijn die in dezelfde situatie zitten en hoe zei daar mee omgaan.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever wil na NOW-regeling minuren inzetten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw werkgever heeft bovenop die eventuele maximale 90% NOW ook nog 30% toeslag ontvangen.

Dus als hij zegt dat “slechts” 90% heeft gehad, dan jokt hij.

https://www.kvk.nl/corona/now-regeling- ... oonkosten/

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Werkgever wil na NOW-regeling minuren inzetten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Pand en verlichting gaan door, belastingen ook en minimale omzet en of hij kan betalen is betere vraag.

Ik weet dat naast thuis DHZ werk er erg veel ook elders geklust word bij vrienden en familie,
Naast de Horeca zelf zullen ook toeleveranciers het moeilijk krijgen komende maanden met kwart gevulde terrassen en binnen leeg.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever wil na NOW-regeling minuren inzetten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die werkgever zal waarschijnlijk ook gebruik hebben kunnen maken van de TOGS dus € 4.000 steun voor de huur en zo.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Werkgever wil na NOW-regeling minuren inzetten

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Ik ga ook in de horeca. U levert 25% in en dit kost u 700 euro per maand. Dan heeft u 2800 euro per maand. Mensen in de zorg hebben veel minder en de politie ook, ineens snap ik waarom juist zei actie voeren.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Werkgever wil na NOW-regeling minuren inzetten

Ongelezen bericht door crazyme »

RobVersteegh schreef:
31 mei 2020 18:14
Dit omdat ik geld heb ontvangen in maart, april en mei zonder noemenswaardig verricht werk (ik heb 14 dagen geklust).
U heeft dus minder uren gewerkt dan u zou moeten volgens uw contract. Die uren heeft u wel uitbetaald gekregen.
Nu vraagt uw werkgever of u een klein deel van die uren die u cadeau heeft gehad wil inhalen.

Is dat zo onredelijk ?

Had u liever gehad dat uw werkgever u gewoon volgens uw rooster had laten opdraven om vervolgens duimen te gaan zitten draaien ?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Werkgever wil na NOW-regeling minuren inzetten

Ongelezen bericht door k2p »

crazyme schreef:
02 jun 2020 10:58
RobVersteegh schreef:
31 mei 2020 18:14
Dit omdat ik geld heb ontvangen in maart, april en mei zonder noemenswaardig verricht werk (ik heb 14 dagen geklust).
U heeft dus minder uren gewerkt dan u zou moeten volgens uw contract. Die uren heeft u wel uitbetaald gekregen.
Nu vraagt uw werkgever of u een klein deel van die uren die u cadeau heeft gehad wil inhalen.

Is dat zo onredelijk ?

Had u liever gehad dat uw werkgever u gewoon volgens uw rooster had laten opdraven om vervolgens duimen te gaan zitten draaien ?
De vraag was niet of het redelijk is, maar hoe anderen dit aanpakken.

Of TS liever duimen zat te draaien is net zo relevant als of hij zijn ‘cadeau’ op prijs heeft gesteld. (Vrij krijgen op een moment dat je weinig met je tijd kon.)

En of het redelijk is, is enkel een persoonlijke vraag. Maar ik doe een voorzet. De werkgever heeft tot 90% van de loonkosten vergoed gekregen. Maar de werknemer heeft naar alle waarschijnlijkheid niet 25% van de huur-, stroom-, gas-, water-, licht- en etc-kosten kwijtgescholden gekregen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Werkgever wil na NOW-regeling minuren inzetten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ k2p,

Werkgever en werknemer hebben zelfde problemen;
Pand, gas, water,stroom enz... blijven doorgaan.
Nog onverkochte voorraden die ook geld kosten.

Tussen 100% willen en kunnen uitbetalen zit vaak een groot probleem.
En als je gaat eisen, als je €10,- voor biertje gaat vragen om personeel 100% te betalen worden terrassen erg leeg!

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Werkgever wil na NOW-regeling minuren inzetten

Ongelezen bericht door k2p »

Komkommertijd schreef:
03 jun 2020 09:56
@ k2p,

Werkgever en werknemer hebben zelfde problemen;
Pand, gas, water,stroom enz... blijven doorgaan.
Nog onverkochte voorraden die ook geld kosten.

Tussen 100% willen en kunnen uitbetalen zit vaak een groot probleem.
En als je gaat eisen, als je €10,- voor biertje gaat vragen om personeel 100% te betalen worden terrassen erg leeg!
Werkgever en werknemer hebben niet hetzelfde probleem. De werkgever krijgt namelijk duizenden euro’s van de overheid om pand, gas, water, stroom enz te betalen. De werknemer niet.

Daarnaast krijgt de werkgever tot 90% van de kosten voor de werknemer vergoed. De overige procenten worden door de overheid als ondernemersrisico gezien. De werknemer is niet de ondernemer.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Werkgever wil na NOW-regeling minuren inzetten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dan moet je zonder omzet wel ergens die 10% vandaan toveren.
En pand en vrachtwagens en nog andere zaken als schoonmakers die contract hebben maar in leeg kantoor hoef je niets te doen!
En ondernemers risico, een strandtent heeft altijd elke winter vrij, maar werken in de zomer vaak 80 uren.
Dan is dat ook gemiddeld 40 uren per week!

Mijn Flut winkeltje is nu vrijwel leeg, en buurvrouw betaal ik per pakje.
Die kreeg als Belg dus geen 90% en een lege schuur koste nihil.
Maar ook B Post krijgt nu minder werk, en zo zal de keten instorten.

Zo heeft de Colruyt nu ruim 3x zoveel bier verkocht en Café er naast dit nooit meer inhalen....
moet nog flinke Promo voorraad opmaken naast het vele zelf gestookte in keteltje.

Ik klaag niet, is maar hobby en bijverdienste, dat hoop ik tenminste want na inkoop houd je altijd rommel over
die je teveel of fout inkocht.
Alleen die banden lichters, flinke voorraad gekocht en liep totaal niet, en nu binnen 2 weken vrijwel uitverkocht!
Geen idee hoe dat komt, na 2 maanden nihil naar 90% weg,
Dat is net zo onvoorspelbaar als Femke Halsema het deze week had.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Werkgever wil na NOW-regeling minuren inzetten

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

antwoord is simpel, dit hoeft u niet te pikken, sterker, de werkgever heeft hier geen recht op, u heeft recht op de totale betaling en als ik u was zou ik deze ook eisen, de relatie kan nog zo goed zijn het gaat hier om een zakelijke afweging en niet om een persoonlijke....

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Werkgever wil na NOW-regeling minuren inzetten

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

nog vergeten er bij te vermelden, stel, deze ondernemer gaat alsnog failliet dan word ue WW-uitkering berekend over het laatstgenoten loon, als deze, zoals u schetst, significant lager is dan normaal zal ook uw uitkering slechts 70% hiervan zijn dus nog een stuk lager, houd er bij uw beslissing daar ook rekening mee....

Gesloten