LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ziekmelden met vaststellingsovereenkomst

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
fems
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:34

ziekmelden met vaststellingsovereenkomst

Ongelezen bericht door fems »

beste,

op 30 augustus 2011 heb ik ontslag gekregen en ik heb via die werkgever een vaststellingsovereenkomst die afloopt op 31 dec 2011 met daarbij vrijstelling van werkzaamheden. Echter, ik zal niet in staat zijn om per 31 december weer te kunnen werken.
Nu is mij bij het adviescentrum voor werk en inkomen verteld dat ik mij dan moet ziekmelden bij die werkgever, omdat dat nog steeds mijn huidige werkgever is. Dit heb ik gedaan en de werkgever heeft mij gebeld met het verhaal dat ze me niet kunnen ziekenmelden ivm het re-integratieproject en ik ben vrijgesteld van werkzaamheden. Is de werkgeven nu verplicht om mij wel of niet ziek te melden en wat zijn de gevolgen van die verhaal voor een eventuele ziektewet?
Ik zie even door de bomen het bos niet meer wat betreft wetten en regels, wellicht dat iemand wat meer verstand van zaken heeft?

alvast bedankt!

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: ziekmelden met vaststellingsovereenkomst

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste Fems,

Je schrijft dat je ontslag hebt gekregen en dat je door ziekte niet kunt werken. Je schrijft niet of je al ziek was toen de ontslagprocedure werd ingezet.

Ben je ziek geworden nadat het ontslag is aangezegd? Dan moet je je inderdaad bij je werkgever ziekmelden. Per de einddatum van het contract moet je werkgever je ziek uit dienst melden bij UWV. Dat is de aanvraag voor een ziektewet-uitkering. Binnen een paar dagen na ontvangt van deze melding, neemt UWV contact met je op om de verdere procedure te bespreken.

Was je al ziek toen je ontslag kreeg? Ook dan moet je werkgever je ziek uit dienst melden. Maar tijdens ziekte geniet je ontslagbescherming. Dan mag je werkgever het contract niet zomaar beëindigen. Je werkgever moet namelijk de eerste 104 weken van ziekte het loon doorbetalen. Als je zelf instemt met het ontslag, kan UWV daarom oordelen dat je geen recht op ziektewet-uitkering hebt.
Ik raad je aan om juridische hulp in te schakelen om te kijken of het ontslag ongedaan gemaakt kan worden. Bijvoorbeeld via een vakbond, rechtsbijstandsverzekering of juridisch loket.

Actuele informatie over de ziektewet vind je hier.


Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare

briany
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 jul 2011 08:17

Re: ziekmelden met vaststellingsovereenkomst

Ongelezen bericht door briany »

uwv_webcare schreef:
Was je al ziek toen je ontslag kreeg? Ook dan moet je werkgever je ziek uit dienst melden. Maar tijdens ziekte geniet je ontslagbescherming. Dan mag je werkgever het contract niet zomaar beëindigen. Je werkgever moet namelijk de eerste 104 weken van ziekte het loon doorbetalen. Als je zelf instemt met het ontslag, kan UWV daarom oordelen dat je geen recht op ziektewet-uitkering hebt.
Actuele informatie over de ziektewet vind je hier.


Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
Goed dat het UWV zelf ook bericht hier.
Laatst gewijzigd door briany op 12 jan 2012 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: ziekmelden met vaststellingsovereenkomst

Ongelezen bericht door duiner »

.
bij ziekmelding kan je nooit ontslagen worden
.
Wat is er bij u geconstateerd , dat u zelfs na 4 weken al zeker weet om niet te kunnen werken ?
.

briany
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 jul 2011 08:17

Re: ziekmelden met vaststellingsovereenkomst

Ongelezen bericht door briany »

duiner schreef:.
bij ziekmelding kan je nooit ontslagen worden
.
Wat is er bij u geconstateerd , dat u zelfs na 4 weken al zeker weet om niet te kunnen werken ?
.
Laatst gewijzigd door briany op 12 jan 2012 14:05, 2 keer totaal gewijzigd.

briany
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 jul 2011 08:17

Re: ziekmelden met vaststellingsovereenkomst

Ongelezen bericht door briany »

duiner schreef:.
bij ziekmelding kan je nooit ontslagen worden
.
Wat is er bij u geconstateerd , dat u zelfs na 4 weken al zeker weet om niet te kunnen werken ?
.
Laatst gewijzigd door briany op 12 jan 2012 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: ziekmelden met vaststellingsovereenkomst

Ongelezen bericht door duiner »

briany schreef:
duiner schreef:.
bij ziekmelding kan je nooit ontslagen worden
.
Wat is er bij u geconstateerd , dat u zelfs na 4 weken al zeker weet om niet te kunnen werken ?
.
Wat een toon. :(
Ik heb vanaf 2004 altijd gewerkt zonder ziek te zijn, ik nam zelfs nooit langer dan een week vakantie. :o
sorry, ik doelde op de TS , Fems , waarom zij/hij weet dat ze/hij tot na 31 dec. ziek zal zijn !(?)
.

Gesloten