LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] advies ziektewet

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Bazinga
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 sep 2019 14:25

advies ziektewet

Ongelezen bericht door Bazinga »

Goedendag,

Heb 10 maanden geleden een ernstig auto ongeval gehad. De tijd erna heeft voor mij voortdurend in het teken gestaan van snel herstellen om terug te keren naar mijn werk in mijn huidige functie.Ik ben werkzaam als kok

Nu is het punt dat de medische eindstand in zicht begint te komen. Beperking in beweging en belasting aan mijn linker arm. Kan het ongeveer 1 uur per dag belasten. Ik ben ook links. Klachten aan mijn heup die ervoor zorgen dat ik niet langdurig kan staan en kan zitten. Het besef begint nu te komen dat ik niet meer kan functioneren in mijn vorige functie. Mijn werkgever zegt dat ze op zoek gaan naar een andere functie in hetzelfde bedrijf, dit lijkt mij persoonlijk niet haalbaar.

Er staat natuurlijk veel informatie op het internet, maar ik was eigenlijk op zoek naar ervaringen van lotgenoten en benieuwd hoe bij hun dit traject verder is verlopen en waar de valkuilen zitten.

Heb gesprekken gehad met de arbo arts maar die is vrij passief. Op mijn werk hebben ze heel veel begrip, maar weten ze ook niet helemaal wat ze er mee aan moeten. Als er geen andere functie in mijn huidige bedrijf is wat zijn dan de vervolg stappen? Lees over % afgekeurd, maar de criteria zijn(voor mij)eigenlijk niet te vinden. Ik kan natuurlijk nog werken, maar beperkte inzet arm en zitten zal toch een percentage afgekeurd zijn? Alles is nu automatisch via mijn werk gegaan, moet ik zelf ook contact opnemen met het uwv?

Groet,

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: advies ziektewet

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Pas na 2 jaren afkeur, en de werkgever wil geen Afkeur boete...... en nog 2 jaren betalen.

Deze zal nu kijken of er wel ander werk is dat je nog kunt doen, dus gewoon daaraan meewerken.
Ik denk aan receptie of beveiliging als dat er is.

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: advies ziektewet

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Hoi Bazinga, ik kan mij voorstellen dat je graag wil weten hoe de keuring bij een ziekte ongeveer gaat.

Een percentage arbeidsongeschiktheid ontstaat nadat we het maatmaninkomen en het loon wat je nog kunt verdienen hebben vergeleken. Het verschil tussen beiden is het percentage arbeidsongeschiktheid.

Het maatmaninkomen is het inkomen wat je zou hebben verdiend als je niet arbeidsongeschikt zou zijn geworden.

Tegen de tijd dat je bijna 2 jaar ziek bent, ontvang je automatisch van UWV een brief. In deze brief staat dat je een WIA-uitkering kunt aanvragen. Tijdens deze aanvraag vinden de onderzoeken plaats. Om te kunnen onderzoeken wat je nog zou kunnen verdienen met de beperking/ziekte die je hebt, is een onderzoek van een verzekeringsarts en een onderzoek van een arbeidsdeskundige meestal nodig.
Zij maken gebruik van de (medische) protocollen die te vinden zijn op nvvg.nl.

Heel veel succes de komende tijd!

Met vriendelijke groet,
Marthijn
UWV Webcareteam

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: advies ziektewet

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ik hoop voor je dat er lotgenoten zijn in vergelijkbare situatie, ik denk dat de gang van zake een luidend zal zijn. Klachten van arm en heup voor een kok, heb je nog andere interesses als kok, en wat zijn je opleidingen?
Daar kijkt een arbeidsdeskundige naar, en zal je daarop ook min of meer beoordelen.
Ik vind het een moeilijke kwestie, reken er maar op dat een arbeidsdeskundige op zich al een behoorlijke valkuil is.

Bazinga
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 sep 2019 14:25

Re: advies ziektewet

Ongelezen bericht door Bazinga »

wil jullie graag bedanken voor de duidelijke antwoorden. Zal waarschijnlijk inderdaad een lang proces worden.

Gesloten