LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:Die peperdure energietransitie in NL gaat de wereld ook niet redden. Het effect van de beoogde en ambitieuze besparing in NL heeft nauwelijks effect op de gemiddelde temperatuur.
En wat is het effect als iedereen niets doet?

Peperduur? Een echte afweging neemt ook mee wat niets doen kost.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door kweenie »

Uit onderzoek blijkt dat bij invoering van een vliegtaks 95% van de mensen gewoon vanuit Nederland blijft vliegen. Dat valt dus wel mee. (Het aantal passagiers wordt nu trouwens vooral bepaald door het aanbod, het maximale aantal vluchten, en veel minder door de prijs. Een klein beetje een rem op de vraag naar vluchten zou dus op zich niet echt een probleem zijn.) Er zijn overigens best veel mensen en bedrijven die nu vrijwillig een extra bedragje betalen voor CO2-compensatie.

Wat de kapitaalvernietiging betreft, dat is natuurlijk ook een belangrijke reden waarom er een paar decennia worden uitgetrokken voor die transitie. En waarom er niet meteen nu al volledig wordt overgestapt op andere methodes/elektra.

Overigens hoeft de transitie naar andere energiebronnen geen direct verband te hebben met de beschikbaarheid van gas uit eigen bodem. Schoolvoorbeeld daarvoor is natuurlijk Noorwegen. Dat land stikt van de olie- en gasvoorraden, maar gebruikt dat vooral voor de export. Verwarming gebeurt bijna alleen elektrisch en het land staat in de top wat betreft het aantal elektrische auto's. (Waarbij een groot deel van hun welvaart natuurlijk wel weer komt door die export van olie en gas.)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:Uit onderzoek blijkt dat bij invoering van een vliegtaks 95% van de mensen gewoon vanuit Nederland blijft vliegen. Dat valt dus wel mee. (Het aantal passagiers wordt nu trouwens vooral bepaald door het aanbod, het maximale aantal vluchten, en veel minder door de prijs. Een klein beetje een rem op de vraag naar vluchten zou dus op zich niet echt een probleem zijn.) Er zijn overigens best veel mensen en bedrijven die nu vrijwillig een extra bedragje betalen voor CO2-compensatie.

Wat de kapitaalvernietiging betreft, dat is natuurlijk ook een belangrijke reden waarom er een paar decennia worden uitgetrokken voor die transitie. En waarom er niet meteen nu al volledig wordt overgestapt op andere methodes/elektra.

Overigens hoeft de transitie naar andere energiebronnen geen direct verband te hebben met de beschikbaarheid van gas uit eigen bodem. Schoolvoorbeeld daarvoor is natuurlijk Noorwegen. Dat land stikt van de olie- en gasvoorraden, maar gebruikt dat vooral voor de export. Verwarming gebeurt bijna alleen elektrisch en het land staat in de top wat betreft het aantal elektrische auto's. (Waarbij een groot deel van hun welvaart natuurlijk wel weer komt door die export van olie en gas.)
Wat zij, heel slim, hebben gedaan, is alle gas- en olieopbrengsten in een fonds stoppen. Dus de opbrengsten van de olie en gas verkoop komen niet direct in de staatskas, en dus hebben Noorse politici nooit een geldkraan gehad om aan te kunnen draaien, zoals hier in Nederland wel het geval is. Onder economen is dat bekend geworden als de "Dutch desease", en daar hoeven we niet echt trots op te zijn. Onze vele gas-miljarden zijn uitgegeven aan van alles en nog wat, al naar gelang de politieke en/of economische wind waaide. De winsten van dat Noorse fonds komen weer wél in de staatskas, maar dat fonds wordt volgens een aantal regels bestuurd, niet eens zo heel anders als zeg het ABP hier in Nederland.

Dat Noorse fonds is inmiddels een van de grootste institutionele beleggers ter wereld, en daardoor behoorlijk invloedrijk. En met de opbrengsten daarvan kan een Noorse regering de elektrificatie van het wagenpark bijvoorbeeld deels faciliteren. Dat ze veel waterkrachtcentrales hebben kunnen bouwen, waar wij dat niet kunnen bij gebrek aan elevatie is ook wel leuk meegenomen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt, helemaal mee eens.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Inmiddels wordt er alweer gewaarschuwd om toch vooral 'aan de gasleiding te blijven'.

Niet gà,. maar waterstof kan prima door de gasleiding geleverd worden, maar niet wanneer die niet zijn aangelegd òf inmiddels is verwijderd.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door Ivo.w »

hänschen klein schreef:Inmiddels wordt er alweer gewaarschuwd om toch vooral 'aan de gasleiding te blijven'.

Niet gà,. maar waterstof kan prima door de gasleiding geleverd worden, maar niet wanneer die niet zijn aangelegd òf inmiddels is verwijderd.
Van een bevriende ir. die installaties voor de petrochemische industrie ontwerpt heb ik begrepen dat er aan thuisgebruik van waterstof nogal wat haken en ogen.
Niet de minste: het is véél explosiever dan aardgas. Wordt nog wel een dingetje wanneer 'verwarde personen' die soms de gaskraan opendraaien, maar ook met kleine lekkages binnenshuis.

Een mengsel van lucht en aardgas is explosief wanneer het mengsel tussen 5 en 16% aardgas bevat.
Een mengsel van lucht en waterstof is explosief wanneer het mengsel tussen 4 en 76% waterstof bevat. Als je daarbij ook nog bedenkt dat waterstof moleculen veel kleiner zijn dan moleculen van aardgas waardoor lekkages sneller ontstaan heb je snel "feest".

Zolang een (minimaal) jaarlijkse controle van de gasinstallatie binnenshuis niet wettelijke verplicht is, hoop ik om wille van ieders veiligheid dat waterstof voor gebruik binnenshuis niet zal worden toegepast. Het uitblijven van de jaarlijkse controle of afkeur van de installatie zou hierbij onmiddellijk moeten leiden tot afsluiting van de (waterstof)gastoevoer totdat controle is uitgevoerd en/of gebreken zijn hersteld.

Gezien het invoeren van een wettelijk verplichte 5-jaarlijkse woning-APK al gestrand is vanwege teveel weerstand vanuit organisaties als Vereniging Eigen Huis zie ik dan ook niet hoe de veiligheid van waterstofgas installaties binnenshuis kunnen worden gegarandeerd.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door BreejKC »

Helemaal met u eens. Alles over op elektra. Maar hoe?

10 zonnepanelen heb ik al op mijn dak. Ik kook sinsdien electronisch, mijn voor- en achterpui voorzien van nieuwe kozijnen met het meest moderne HR++ glas, alle lampen vervangen voor led-lampen. Maar, het knopje om in de winter in de avonden en 's-nachts om de zon aan te zetten heb ik nog nergens kunnen vinden. Het elektriciteitsnet gebruik ik als enorme opslagplaats om, als de zon schijnt, mijn te veel geproduceerde elektriciteit "op te slaan".

Een accupakket neerzetten hoor ik roepen. Prima, goed idee! Maar als een accupakket plaatsen meer kost als mijn hele zonnepanelen-installatie, dan zie ik dat als eenvoudig particulier niet zitten. Als we dus echt helemaal over moet gaan op elektra, dan zullen de kolencentrales op de Maasvlakte voorlopig nog flink nodig blijven. Natuurlijk is er een oplossing, maar op één of andere manier krijg je, ondanks de ontwikkelingen in de afgelopen decennia, de handen er niet voor op elkaar. Zet gewoon een kerncentrale neer, desnoods werkend op thorium i.p.v. plutonium (zie ook mijn reactie hierna). Het hele energieprobleem zou in één keer opgelost zijn.

Maar op één of andere manier worden op alle overige alternatieven voor een schoner milieu nog miljarden Euro's verdient. Dát is dus de reden dat oplossingen voor een schoner milieu nog een groot probleem is. Want stel dat een vele malen goedkoper alternatief inderdaad voor een schoner milieu zorgt, dan worden velen die er nu aan verdienen brodeloos.

Een klein voorbeeld. Een kerncentrale op thorium die waterstof maakt. Elektrische auto's die m.b.v. waterstof vervolgens hun eigen energie opwekken. Tik op Google maar eens "Hesla" in. Geen reclame maar een moderne ontwikkeling. Het zou het milieuvraagstuk voor een belangrijk deel oplossen.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 14 jul 2018 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9684
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Of een thorium-reactor, dat mag van mij ook :wink:. Doorontwikkeling van moderne vormen van kernenergie kost wat tijd en geld, maar tijd is er genoeg en geld ook, gezien de miljarden die nu worden besteed.
Batterijen zijn helemaal niet zo duurzaam. Voor de productie zijn veel grondstoffen nodig, waarvan de wereldvoorraden nogal beperkt zijn en die dus ook opraken. Nog afgezien van de milieu-impact die de winning ervan heeft.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door BreejKC »

Mijn verontschuldiging. Ik maakte in mijn vorige reactie een vergissing en noemde "strontium", waar ik "thorium" bedoelde. Dank voor de correctie. Ik zal het corrigeren.

Voor wie tv terug kan kijken. Afgelopen week is in het programma de ontwikkeling van thorium in het heden en verleden uitgebreid aan de orde geweest. Onbegrijpelijk dat miljarden zijn geïnvesteerd in het gebruik van plutonium, omdat er kernwapens van gemaakt konden worden, maar het ook gebruikt kon worden voor energieopwekking.

Nu worden er honderden miljarden geïnvesteerd in de bouw van een kernfusiereactor waarin we het hart van de zon willen gaan nabootsen. Als dat maar goed gaat.

En de ontwikkelingen met thorium? Overal makkelijk verkrijgbaar. Een wereldvoorraad van honderden jaren. Veel minder straling en een veel kortere halfwaardetijd als plutonium. Staat vrijwel stil. Misschien dat er wereldwijd vijftig mensen met deze ontwikkeling bezig zijn, waaronder een professor in Delft. Waarom dat geen succes kent? Waarschijnlijk omdat er weinig op verdiend kan worden, omdat het zo goedkoop, makkelijk verkrijgbaar en effectief is.

Moraal van het verhaal. Als aan het milieu niet verdiend kan worden dan staat de ontwikkeling voor een schoner alternatief vrijwel stil.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door kweenie »

Een klein voorbeeld. Een kerncentrale op strontium die waterstof maakt.
Waarom zou dat per se een kerncentrale moeten zijn? Dat kun je in principe natuurlijk net iedere vorm van energieproductie doen.

Zelf ben ik niet principieel tegen kernenergie, maar ik zou wel zo min mogelijk grondstoffen willen vérbruiken. Ik zou ze liever (langdurig) willen gébruiken. Hoewel voor bepaalde vormen van kernenergie nog een ongelooflijk grote hoeveelheid "brandstof" op aarde is, blijft het toch het verbruiken van grondstoffen. Dan zou ik liever anders opgewekte energie willen gebruiken voor de waterstofproductie.

De omvorming van opgewekte electriciteit naar waterstof (en weer terug) gaat natuurlijk niet 100% efficiënt en betekent dus wel een verlies aan energie. Maar electriciteitsproductie via aardgas is ook behoorlijk inefficiënt, aangezien maar zo'n 40% van de energie uit het gas uiteindelijk thuis kan worden gebruikt.
Zolang een (minimaal) jaarlijkse controle van de gasinstallatie binnenshuis niet wettelijke verplicht is, hoop ik om wille van ieders veiligheid dat waterstof voor gebruik binnenshuis niet zal worden toegepast.
Het lijkt mij geen onoverkomelijke voorwaarde als een jaarlijkse/periodieke controle van huizen met een waterstof installatie verplicht zou moeten worden gesteld. Een overgang van aardgas naar waterstof zal sowieso pad op lange termijn kunnen gebeuren, dus die formaliteiten kunnen in de tussentijd zeker worden afgevangen.

Overigens heeft waterstof niet alleen nadelen ten opzichte van aardgas. Zo is het een stuk vluchtiger. Bij een klein lek zal het gas daardor m.i. alsnog minder snel leiden tot een explosief mengsel dan bij aardgas.

Het lijkt mij eerder een logistiek probleem, dat als de aardgasleidingen omgeschakeld zouden worden naar waterstof, ook de installaties in dat deel van het leidingnet in één keer voor waterstof geschikt moeten zijn. Volgens mij is die aanpassing toch een stuk ingrijpender dan de overgang van stadsgas naar aardgas destijds. Maar misschien komen daar wel oplossingen voor?

Want ik denk dat weinig mensen tijdelijk twee installaties naar elkaar kunnen hebben.

stofzuigertje

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij Aardgas werd er een geurtje aan toegevoegd om het te kunnen ruiken... maar Waterstof, dat is nog gevaarlijker, de blauwe Gasvlam mis ik dan en brand vrijwel onzichtbaar, alleen de warmte kringen er boven laten die hitte zien, brander is gewoon hetzelfde.... dus Waterstof, prima voor een auto en als LPG Tanken maar niet in mijn huis!

Verder is Russisch gas en Poetin redelijk betrouwbaar, en als je uit de USA van Donald Trump moet hebben?
Er lopen geen leidingen en schepen zijn ook niet echt veilig als die vloeibaar gas moeten vervoeren!
Verder is reeds 60% van alle CVketels al geschikt voor Russisch gas zonder dat er Stikstof bij moet, even bij regelen en 60% van alle ketels minder als 10 jaren oud.... en de laatste 2 jaren zelfs 96% geschikt voor Russisch gas....

Vele merken zijn met stelschroef aan te passen, enkele nieuwe branders maar dat is goedkoper dan welk alternatief dan ook!
Rusland kan bij huidige gebruik tot ongeveer 150 jaren leveren en grote delen zijn nog niet onderzocht dus nog langer dan 150 jaren is niet uitgesloten!
Alleen de makkelijk winbare gebieden zijn nu onderzocht dus Gas genoeg voor vermoedelijk 250 jaren...... en Rusland valt best mee als je de huidige president van de USA ziet.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Wanneer we (eventueel) gas gaan vervangen door waterstof, zijn er inderdaad (kleine) aanpassingen aan het gasnetsysteem nodig, maar vrijwillig de gasleiding al (laten) verwijderen is m.i. nu dus een brug te ver ...

https://www.technea.nl/waterstof-is-nieuwe-gas/

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt er een beetje van af. Als je de gasleiding zou kunnen verwijderen, dan zul je een zodanige alternatieve verwarmingsinstallatie hebben dat een toekomstige waterstof aansluiting niet echt meer nodig zal zijn. En dan maakt het ook weinig uit als de gasleidingen er niet meer zijn.

Ik denk dat het vooral een alternatief zal worden voor bedrijven en voor (oude) gebouwen waar een alternatief voor aardgas lastig te installeren is.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door BreejKC »

Zoals stofzuigertje schrijft zie je bij verbranding van aardgas een blauwe vlam en bij verbranding van waterstof niets, behalve dan de warmtebel in de lucht. Wellicht is er aan waterstof, als dit voor verbranding in de openlucht wordt gebruikt, ook wel een veilig middeltje toe te voegen waardoor de verbranding in die openlucht wel zichtbaar is.

Het betoog van kweenie om geen of minder grondstoffen op te gebruiken voor onze energiebehoefte is op zich, m.i., correct. Het probleem nu is echter dat we sterk vervuilende en co2 opwekkende grondstoffen grootschalig opgebruiken terwijl er schonere alternatieven in meer dan voldoende mate voorhanden zijn. Vandaar o.a. mijn betoog voor het gebruik van thorium. Maar, terecht gesteld, in de loop der eeuwen zal ook dat thorium of dat aardgas uit andere delen van de wereld op raken. Op zich is dat niet erg. Technologie ontwikkelt zich zo snel dat, eerdat grondstoffen als thorium of aardgas uit andere delen van de wereld, opgeraakt zijn, er vast en zeker nieuwere, schonere en nog rendabeler technieken zijn doorontwikkeld. Denk hierbij aan de doorontwikkeling van aardwarmte, die niet snel opgeraakt zal zijn, of inderdaad, de kernfusietechniek die nu nog in de kinderschoenen staat. Mogelijk dat aan de opwekking van elektriciteit door middel van zonnepanelen o.i.d. in de komende decennia ook nog het nodige te verbeteren zal zijn.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

BreejKC schreef:Zoals stofzuigertje schrijft zie je bij verbranding van aardgas een blauwe vlam en bij verbranding van waterstof niets, behalve dan de warmtebel in de lucht. Wellicht is er aan waterstof, als dit voor verbranding in de openlucht wordt gebruikt, ook wel een veilig middeltje toe te voegen waardoor de verbranding in die openlucht wel zichtbaar is.
Een beetje methaan? Overigens is voor een CV ketel op H2, de vlam-onzichtbaarheid geen probleem. Koken kan dan inductief.
H2 dringt door de kleinste kiertjes heen; verder schijnt H2 op den lange duur voor "waterstofverbrossing" van metaal te kunnen zorgen. Je moet dus denk ik helemaal op kunststof (PE) leidingen en gesmolten koppelingen overgaan om H2 dicht te zijn.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 15 jul 2018 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Erthanax schreef:Of een thorium-reactor, dat mag van mij ook :wink:. Doorontwikkeling van moderne vormen van kernenergie kost wat tijd en geld, maar tijd is er genoeg en geld ook, gezien de miljarden die nu worden besteed.
In het verleden is de (verkeerde) keuze voor de uraniumreactoren gemaakt, met als grootste nasleep het langlevende radioactieve afval, met name de transuranen zodat het 100.000-den jaren veilig moet worden opgeborgen, vooral vanwege plutonium ook potentieel interessant voor terroristen die kernwapens willen. Afval van thoriumreactoren is wel sterker actief, maar daardoor ook korter.

Ik denk dat de thoriumreactor, door het negatieve imago van uraniumreactoren en -afval, niet meer wordt ontwikkeld. Jammer.

Zie deze link: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... slftr2.png
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 15 jul 2018 17:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef: Volgens mij is die aanpassing toch een stuk ingrijpender dan de overgang van stadsgas naar aardgas destijds. Maar misschien komen daar wel oplossingen voor?
Wat ik ooit van oude mensen heb begrepen, was stadsgas (giftig vanwege CO!!) voor verlichting en om te koken, niet om te verwarmen. Toen Slochteren werd ontdekt, werd er een heel nieuw aardgasnet van overheidswege aangelegd.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Fiesiekus schreef:
kweenie schreef: Volgens mij is die aanpassing toch een stuk ingrijpender dan de overgang van stadsgas naar aardgas destijds. Maar misschien komen daar wel oplossingen voor?
Wat ik ooit van oude mensen heb begrepen, was stadsgas (giftig vanwege CO!!) voor verlichting en om te koken, niet om te verwarmen. Toen Slochteren werd ontdekt, werd er een heel nieuw aardgasnet van overheidswege aangelegd.
Dan bent u toch abuis, want ook stadsgas werd al gebruikt om huizen te verwarmen. Mijn ouders hadden een gaskachel, in een kamer die weinig gebruikt werd. In de andere stond een kolenkachel. En bij de overgang op aardgas werden wel alle toestellen die op gas brandden opgebouwd, maar er werd zeker niet een heel nieuw aardgasnet aangelegd.

Lees ook eens hier.

http://www.jvdn.nl/Downloads/1993/Stadsgas_aardgas.pdf


Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Alles op elektra, geen fossiele brandstoffen meer

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

100 % lokaal opgewekte stroom is natuurlijk het beste. En dat kan ook van boerenbedrijven: https://www.gaslicht.com/nieuws/boeren- ... mproducent Of boerderijen ook bruikbaar biogas kunnen leveren, weet ik niet.
Overigens mogen we best e.e.a relativeren: https://www.trouw.nl/opinie/leer-het-na ... ~adf71a91/ Wat we willen kost klauwen met geld voor Jan-met-de-Pet wegens de afschaffing van CV-ketels. Warmtepompen kunnen heel veel lawaai maken in flats. Daar moet eerst een oplossing voor komen.
Vliegtuigen en schepen blijven helaas vrijwel ongemoeid.

Gesloten