LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arbeidsongeschiktheidsuitkering groeit niet mee met inflatie

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
ZierRos
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2019 12:49

Arbeidsongeschiktheidsuitkering groeit niet mee met inflatie

Ongelezen bericht door ZierRos »

Hallo mijn vrouw is voor 43% afgekeurd en krijgt daardoor een wia aanvulling van het van het UWV.
Ze mag voor de 57% werkend haar inkomen verdienen tot een percentage van het laatst verdiende loon dat zij verdiende toen zij ziek werdt.
Als zij teveel uren maakt wordt de uitkering gekort wat logisch is anders zou zij gezien haar gezondheid teveel gaan werken.
Mijn vrouw is sinds zij de wia aanvulling heeft qua inkomen, niet meer markt conform gegroeid omdat het UWV haar gaat korten wanneer zij een CAO verhoging krijgt.
Dat betekent voor al die mensen in zo'n situatie, zij op langer termijn steeds minder te besteden hebben en er alleen op achteruit gaan.
Ik vindt dit onrechtvaardig.
Laatst gewijzigd door Radar op 02 nov 2019 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

witte angora
Berichten: 30774
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Arbeidsongeschiktheidsuitkering groeit niet mee met inflatie

Ongelezen bericht door witte angora »

ZierRos schreef:
02 nov 2019 12:57
Mijn vrouw is sinds zij de wia aanvulling heeft qua inkomen, niet meer markt conform gegroeid omdat het UWV haar gaat korten wanneer zij een CAO verhoging krijgt.
Deze begrijp ik niet helemaal, Als je voor een percentage afgekeurd bent, dan krijg je toch gewoon een uitkering gebaseerd op dat percentage en het oude loon? Waarbij de uren waarvoor je niet afgekeurd bent, je gewoon kan werken ongeacht hoeveel je ervoor krijgt? Oftewel, het deel 'WIA' staat toch los van het deel 'loon'?

Of zit ik er nu helemaal naast?

Overigens wordt de WIA-uitkering, los van wel of niet korten, zelf uiteraard wel geïndexeerd. Veel is het niet, ik heb er (WAO) afgelopen juni een procentje netto bij gekregen, dus dat gaat redelijk gelijk op aan de inflatie.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Arbeidsongeschiktheidsuitkering groeit niet mee met inflatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees dit.

https://www.startpagina.nl/v/financien/ ... eltelijke/

Is wel van een tijd terug.

Maar er is natuurlijk verschil tussen meer uren werken en daardoor meer inkomen, en een loonsverhoging over de uren die je nog werkt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Arbeidsongeschiktheidsuitkering groeit niet mee met inflatie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ze keken voorheen naar de uren, nu naar de Euro's helaas.... minder werken zou meer uitkering moeten opleveren, maar dan denken ze plotseling anders.... meer loon, minder uitkering.... helaas....

Wat gaat U straks stemmen als er weer verkiezingen zijn?
Vraag dit niet hier maar bij elke partij die nu mee regeerde of kans kan maken in volgende kabinet.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Arbeidsongeschiktheidsuitkering groeit niet mee met inflatie

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Even een reactie op de titel 'Arbeidsongeschiktheidsuitkering groeit niet mee met inflatie'.
Dat zou volgens de rekenmeesters in Den Haag juist wel het geval moeten zijn. Want de stijging van deze uitkeringen is gekoppeld een de stijging van het wettelijk minimumloon als gevolg van een inflatiecorrectie https://perspectief.uwv.nl/artikelen/st ... -juli-2019
In de praktijk is dit absoluut niet het geval. Een percentage van sowieso al meestal niet al teveel betekent in de praktijk zeer weinig in euro's. Veel te weinig om een stijging van de ziektekostenpremies of energielasten te compenseren. Laat staan alle andere lasten. Die gaan allemaal in keiharde euro's en niet in een percentage van...

De FNV zet zich momenteel in voor en verhoging van dat minimumloon https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algeme ... moet-hoger
Zodat mensen die een minimumloon verdienen en mensen die afhankelijk zijn van een uitkering ookeen beetje mee kunnen delen in de welvaart.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Arbeidsongeschiktheidsuitkering groeit niet mee met inflatie

Ongelezen bericht door kweenie »

ZierRos schreef:
02 nov 2019 12:57
Mijn vrouw is sinds zij de wia aanvulling heeft qua inkomen, niet meer markt conform gegroeid omdat het UWV haar gaat korten wanneer zij een CAO verhoging krijgt.
Dat betekent voor al die mensen in zo'n situatie, zij op langer termijn steeds minder te besteden hebben en er alleen op achteruit gaan.
Ik vindt dit onrechtvaardig.
Dat begrijp ik niet helemaal. Want volgens mij stijgt die wga uitkering toch wel mee met de minimumlonen? Of is dat bij haar niet het geval?

Of is het probleem dat haar cao loonstijging hoger is dan de stijging van het minimumloon en de WIA? Het lijkt mij niet gek dat die aanvullingsuitkering kijkt naar de stijging van het minimumloon en dat hiervoor niet maar de individuele/sectorloonstijgingen wordt gekeken. Overigens zou haar totale inkomen dan nog wel meer moeten stijgen dan het minimumloon: de korting op de wga aanvulling zou een stuk lager moeten zijn dan de stijging van haar loon.

Berendtse
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2019 23:53

Re: Arbeidsongeschiktheidsuitkering groeit niet mee met inflatie

Ongelezen bericht door Berendtse »

Dit is allemaal heel herkenbaar. UWV rekent met bruto bedragen welke zijn vastgesteld door onze regering. Uitbetalingen zijn natuurlijk netto en daar wringt de schoen. Ik werk anderhalve dag in de week en heb een WAO met aanvulling. Deze zou me tot minimaal het sociaal minimum moeten brengen maar dat is dus niet zo.

Drie jaar geleden had ik door te werken één tientje netto meer dan de bijstandsnorm. Inmiddels is dat minder dan 90% van een bijstandsuitkering. Het UWV kan niets doen (zeggen ze) maar het gaat er op neer komen dat ik binnenkort stop met werken omdat ik dan wèl een volledige bijstandsuitkering krijg. Momenteel betaal ik dus ruim honderddertig euro per maand om te mogen werken.

Tja zo komt het dus dat mensen thuis blijven zitten en ook niet meer aan het werk komen. Bij minder dan drie dagen werk per week kost het je geld om te werken als je de enige in het gezin bent die inkomsten binnenhaalt.

Dat er qua bruto percentage inderdaad met de inflatie wordt meegegaan klopt maar recht evenredig gaat het in de berekening naar netto meestal minder opleveren. Zeker als het basisloon ook al een minimum loon is.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Arbeidsongeschiktheidsuitkering groeit niet mee met inflatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u kunt werken naast uw WAO, dan zult u ook moeten werken, want men krijgt niet zomaar een aanvulling van de bijstand.

Overigens moet bij een aanvulling van de bijstand ook de partner solliciteren naar werk.

En de bijstand houdt ook rekening met de algemene heffingskorting die aan de niet verdienende partner wordt uitbetaald.

Bemoei-Al
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 nov 2015 18:03

Re: Arbeidsongeschiktheidsuitkering groeit niet mee met inflatie

Ongelezen bericht door Bemoei-Al »

Ik vraag dit, omdat domme vragen niet bestaan. 

Hoe kan iemand met X% afkeuring meer uren maken? Dan klopt afkeuringspercentage niet?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Arbeidsongeschiktheidsuitkering groeit niet mee met inflatie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bemoei-Al schreef:
06 nov 2019 16:30
Hoe kan iemand met X% afkeuring meer uren maken? Dan klopt afkeuringspercentage niet?
Je wordt niet afgekeurd voor een bepaald aantal uren. Er wordt gekeken hoeveel je in de zelfde beroepsgroep redelijkerwijs nog zou kunnen verdienen. Dat is een bepaald percentage van wat een 'normaal' persoon kan verdienen. Dat betekent dus niet dat je niet meer uren kunt maken, of in een andere functie meer zou kunnen verdienen.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Arbeidsongeschiktheidsuitkering groeit niet mee met inflatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@zierros

Dat heeft met het volgende te maken.


Sinds 2000 is in het Schattingsbesluit een regeling opgenomen (art. 7 en 8 )waardoor na de eerste arbeidsongeschiktheidskeuring niet meer wordt gekeken naar de ontwikkeling van het loon van de laatste functie, maar waarbij het eenmaal vastgestelde maatloon wordt verhoogd volgens de index van de CAO-lonen inclusief bijzondere beloningen, die door het CBS regelmatig worden bekendgemaakt. Dat kan tot pijnlijke verrassingen leiden: een gedeeltelijk arbeidsongeschikte, die bijvoorbeeld de helft van de tijd nog in de oude functie werkt in een bedrijfstak waar het CAO-loon sterker stijgt dan het landelijk gemiddelde, wordt puur om loontechnische reden minder arbeidsongeschikt, en dat kan zelfs tot aanzienlijke terugvorderingen leiden
Bron wikipedia.

antinogwat
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2021 16:17

Re: Arbeidsongeschiktheidsuitkering groeit niet mee met inflatie

Ongelezen bericht door antinogwat »

Geachte lezer~s

Ik heb sinds 2004 wao 100 % afgekeurd
De laatste werkgever toen kreeg je maandsalaris aangevuld met eventuele provisie
Daar ik helaas maar half jaar heb gewerkt bij deze werkgever betrof het dagloon 78 euro het jaren daarvoor telde helaas niet mee>
na twee keuringen was het percentage nog steeds 100 % oftewel 80/100.
het vervolg dagloon kwam op 50 euro ongeveer helaas is het UWV de berekening kwijt van mijn vervolg uitkering .dat stond vermeld in de brief de brief die ik heb ontvangen van het UWV, dit omdat ik de berekening had opgevraagd.
uitgaande van 50 bruto in 2004 zou volgens volgens CBS 69 euro moeten zijn ....
r helaas is dat niet het geval 1430 bruto en houd over 1130 euro .in 2018 ben ik gehuwd ,mijn vrouw kreeg geen uitkering omdat zei in haar huwelijk nooit gewerkt had omdat meneer de ex dat niet wilde,na hoop gedonder krijgt mijn vrouw klein pensioen de reden voor UWV om de toeslag in te trekken ,zodat wij er slechter voorstaan dan zonder pensioentje.
pas nadat mijn vrouw de aow leeftijd bereikt heb gaan wij er op vooruit omdat mijn vrouw 2 jaar ouder is dan mij ,maar misschien gaan ze daar ook nog wat mee doen ,sta nergens meer van te kijken,participatie gelijk met bijstand???
mensen in de bijstand hebben nog een toekomst om aan het werk te aan en een gedegen salaris ontvangen
mensen met wao is de toekomst vast zitten met het wao tje todat de AOW ingaat ,of je dan er op voor uit gaat ????

buj mij is de levensvreugd verdwenen zo langzamerhand

anita1971
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Arbeidsongeschiktheidsuitkering groeit niet mee met inflatie

Ongelezen bericht door anita1971 »

Het stijgt toch echt wel mee hoor!
Ik heb per januari €1.28 erbij gekregen.
Dit is voor 100%

Gesloten