LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 26/36 regel

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Arthõrius
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jul 2016 02:05

26/36 regel

Ongelezen bericht door Arthõrius »

Is het correct dat als ik 26 weken achter elkaar wekelijks op een dag minstens één uur werk er dan weer een ww-recht ontstaat?
Of natuurlijk verspreid over die 36 weken :wink:

Dus één uur per week werken = ww recht?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja en nee. Er wordt voor die 26-weken eis inderdaad niet gekeken naar hoe lang je per week hebt gewerkt. Maar voor de WW moet je ook minstens 5 arbeidsuren per week verliezen, wat natuurlijk niet het geval is als je maar 1 uur per week werkt. Bovendien wordt er voor de hoogte van de WW ook gekeken naar het inkomen dat je verliest, wat bij een zo korte arbeidsduur per week in de regel niet zo hoog zal zijn.

Arthõrius
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jul 2016 02:05

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door Arthõrius »

Voeg ik bij het volgende issue:

Als je ww + toeslag ontvangt zeg €1000 ww en €500 toeslag ivm. gewerkt tegen mimimumloon (bruto).
Je mag 87% van de ww zelf bijverdienen zonder dat je je ww verliest.

Stel nu je verdient €880 per maand bruto bij. Zit je zo aan.
Dan verlies je ww dus! En houdt het lieve sommetje van €880 over voor de noeste arbeid! :shock:

Waar blijft de toeslag?
Ontvang je die dan toch of mag je met het goede gedrag naar de bijstand?

Volgens mij krijg je zelfs als je een toeslag krijgt de 30% inkomsten die je mag houden direct volledig gekort op de toeslag.
Ga je er dus met deels werken geen cent op vooruit!
Is dat correct?

En ook het volgende:

Graag zou ik bijwerken. En zeker in de zomerperiode, lekker op 't land waarom niet.
Maar zijn die boetes etc. nog steeds zo draconisch.
Dat als je een euro niet kan opgeven omdat de werkgever te laat is met loonafschrift dan je dan je uitkering kwijtraakt + terugvordering.
Dus dat een weekje bijwerken je duizenden zo niet tienduizend euro kan kosten? Je leest af en toe van die verhalen.
En geloof me, de intentie is niet om te frauderen. Nog geen eurocent.

Maar als je de kans loopt financieel in de vernieling te geraken, al is die kans nog zo klein, door deels bij te werken wordt de afweging anders, zoals u zult begrijpen.

Ik hoop dat de vraag duidelijk is.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door Brahms »

Je zou ook een baan van 36 per week kunnen aanvaarden. Dan heb je geen uitkering of toeslag meer nodig.
Veel mensen doen dit, en kunnen er prima van leven......

Een uur per week werken, het moet niet gekker worden !
( en dat wilde ik effe kwijt )

Arthõrius
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jul 2016 02:05

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door Arthõrius »

Brahms schreef:Je zou ook een baan van 36 per week kunnen aanvaarden. Dan heb je geen uitkering of toeslag meer nodig.
Veel mensen doen dit, en kunnen er prima van leven......

Een uur per week werken, het moet niet gekker worden !
( en dat wilde ik effe kwijt )
Om de kans daarom groter te maken onderneem ik inderdaad activiteiten.
Ofwel solliciteren.

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste Arthõrius,

Je wilt weten of de toeslag wordt meegenomen in de berekening als je weer aan het werk gaat. Daarnaast heb je vragen over boetes bij het overtreden van de informatieplicht.

De toeslag wordt niet meegenomen. UWV kijkt naar je bruto SV-maandloon. Als dat 1000 euro was, zou dat betekenen dat je gemiddeld 1000 euro per maand verdiende bij je werkgever. Als je aangeeft dat je toeslag van UWV zou moeten ontvangen, zou dat betekenen dat je van het loon van je werkgever ook niet rond kwam en daarbovenop aanvullende bijstand ontving. Omdat je gaat werken en meer verdient dan 87,5% van je bruto WW-maandloon, stopt je uitkering. In deze situatie zou dat inhouden dat je eventueel recht hebt op meer aanvullende bijstand.

Als jij je netjes aan de regels houdt en wijzigingen op tijd doorgeeft, hoef je niet bang te zijn voor een boete of maatregel. Wijzigingen geef je in de regel door binnen een week nadat de wijziging heeft plaatsgevonden of binnen een week nadat het bij jou bekend was. Voor het doorgeven van je inkomsten gebruik je het inkomstenformulier. Deze staat elke maand op de eerste dag van de maand voor je klaar. In principe heb je die hele maand de tijd om je inkomsten door te geven. Wanneer UWV je inkomsten niet op tijd ontvangt, zullen wij je daarover informeren en je vragen of je alsnog je inkomsten wilt doorgeven. Zonder deze inkomsten kunnen wij niet bepalen of je nog altijd recht hebt op de uitkering.

Actuele informatie over boetes bij het overtreden van de informatieplicht vind je hier.

Ik wens je een fijne dag.

Met vriendelijke groet,

Martijn
UWV Webcare Team

Arthõrius
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jul 2016 02:05

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door Arthõrius »

Dank voor het antwoord & de informatie.

Even ter aanvulling: mijn bruto SV-maandloon was het minimumloon obv. fulltime werk, dus €1500.
Netto hield in €1362 over. Daar kwam ik prima van rond. En ontving zeker geen aanvullende bijstand.

WW & toeslag:
WW uitkering € 1.062
Toeslag € 455
Bruto totaal € 1517
Netto €1152

Mijn punt is dan: als ik werk en verdien bruto €880 dan stopt dus de ww als ik het goed begrijp.
En dan heb ik netto iets van €600 :? - dan ga ik honger krijgen als ik daarvan rond moet komen.
En is het aanvragen van aanvullende bijstand dan een dermate administratief proces waarbij je ook nog eens een keer onder de participatiewet komt te vallen (? - of niet) dat in de praktijk het devies zou zijn:
(1) of bijverdienen tot bruto €870 of minder per maand.
(2) of een volledige/bijna volledige baan.
Klopt deze redenatie?

Of gaat er op dat bij bruto €880 je 25% (of 30%) van wat je verdient mag houden, in dit geval €220, wat dan van de toeslag afgaat.
En er dus niet op vooruit gaat maar het heeft natuurlijk wel andere voordelen.

Ik wil absoluut niet de infoplicht overtreden.
Het gaat mij om gevallen waarin een werkgever een fout maakt/te laat is/iets anders niet klopt.
Je ''hoort'' en ''leest'' van die verhalen...

En: stel dat ik een baan vind voor 10 uur per week (opstapje)/5 uur per week moet ik dan doorgeven dat ik ''weer aan 't werk ben''.
Of is het gewoon ''bijverdiensten'' naast ww?

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij is het heel simpel: of je vind werk (geluksvogel) of je vind het niet. Pak wat je pakken kan, en het liefst voor zoveel mogelijk uren, minimaal 32. Dan heb je geen gedoe met allerlei ingewikkelde berekeningen als je weer een tijdje thuis komt te zitten.

Een baantje van 8 uur is leuk als je seizoenswerk doet (groenvoorziening) en je bent in de winter een paar weken/maanden thuis. Dan kan het a) fijn zijn even bezig te zijn b) voor de gewerkte uren nét even iets meer opleveren dan de WW c) Je vergroot de kans dat je bij een nieuwe ww-aanvraag keurig aan de 26-36 regel voldoet.

Maar voor de rest, als je er echt van moet leven naast de bijstand, en dan moet je ook nog eens zitten goochelen met toeslagen en WW, heb je daar niks aan. Daarom zeg ik je: probeer liever in te zetten op een baan met een fatsoenlijk aantal uren.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 jul 2016 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaald bericht verwijderd

Arthõrius
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jul 2016 02:05

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door Arthõrius »

Uiteraard, keuze (2) een (bijna) volledige baan is het beste.
Met die nulurencontracten is het gewoon wat instabieler. Als ineens de helft van je uren wordt geschapt zit je. Maar je vaste lasten lopen wel door.

En inderdaad, mijn afweging voor keuze (1) heeft ook te maken met het houden van je arbeidsverleden (2 mnd werken) en de 26-36 regel.

ik vraag gewoon of deze afweging klopt, dat het kan opleveren om bijvoorbeeld 8 uur per week te werken in term van een beetje behouden en het arbeidsverleden/ 26-36 regel.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je aansluitend, of bijna aansluitend, op die weken van 8 uur ander werk vindt, liefst 32 tot 40, dan tellen de weken dat je 8 uur werkt inderdaad mee om aan die eis te voldoen.

Dus stel dat je in je 'grote baan' slechts 24 weken werkt (dan kom je dus 2 weken tekort om aan de 26/36 eis te voldoen), dan kunnen die weken van 8 uur die je daarvoor hebt gewerkt inderdaad het verschil maken tussen wel WW en geen WW. Althans, dat was in mijn tijd zo, maar dat is alweer zo'n 15 jaar geleden. Maar dat zal nu niet anders zijn.

Door ook in de winter klussen aan te nemen kon ik met zekerheid voorkomen dat ik in de bijstand zou komen, die ellende wilde ik echt niet. Aangezien ik goedkoop woonde kreeg ik geen huurtoeslag, dus een hoger loon leverde niet minder huurtoeslag op. Alles wat ik meer kreeg was voor mezelf, dat scheelde ook wel weer.

Alleen weet ik niet of de WW alleen over de laatste 3 maanden wordt berekend, of over de laatste 26 weken dat je gewerkt hebt, dat is tegenwoordig sowieso anders dan vroeger, dus daar doe ik geen uitspraken over.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door witte angora »

'Bijverdienen' mag inderdaad niet. Wel is het zo dat het aantal gewerkte uren gekort wordt. Dus als je een uitkering hebt voor 36 uur, en je gaat er 8 werken, dan krijg je die week een uitkering over 28 uur. Je zult alleen dan wel rekening moeten houden met de inhoudingstabellen.

Aangezien de WW nog altijd een stuk minder is dan je loon, ga je er altijd op vooruit, ook als het maar 8 uur is. Tenzij je dus huurtoeslag krijgt, dan krijg je daar weer een stuk minder van, en dat schiet niet echt op nee.

Maar ik vraag me af of de topicstarter wel echt 'bijverdienen' bedoelt (zonder gekort te worden) of dat hij alleen maar bedoelt dat het een klein klusje tussendoor is waar hij een paar stuivers extra aan overhoudt, juist omdat het uurloon wat hoger is dan de uitkering.

Arthõrius
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jul 2016 02:05

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door Arthõrius »

Met ''bijverdienen'' bedoel ik stel ik ga inderdaad naar de plaatselijke supermarkt.
Beetje laden en lossen op een ochtendje in de week kan.
En natuurlijk geef ik dat bij het inkomstenformulier aan! Dat is niet het issue.
Ik geloof niet in zwartwerken. Je verrader slaapt nooit en dan ben je heel ver van huis...

Het voelt alleen zo raar om dan te melden ''weer aan 't werk''.
Het is gewoon een klusje op een donderdagochtend ofzo.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door witte angora »

Met 'Weer aan het werk' geef je toch aan dat je een volledige baan hebt en geen uitkering meer nodig hebt? Of mis ik nu iets?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door moederslink »

Arthõrius schreef: is het correct dat als ik 26 weken achter elkaar wekelijks op een dag minstens een uur werk er dan weer een ww-recht ontstaat?
Of natuurlijk verspreid over die 36 weken :wink:

Dus één uur per week werken = ww recht?
Arthõrius schreef:Met ''bijverdienen'' bedoel ik stel ik ga inderdaad naar de plaatselijke supermarkt.
Beetje laden en lossen op een ochtendje in de week kan.
En natuurlijk geef ik dat bij het inkomstenformulier aan! Dat is niet het issue.
Ik geloof niet in zwartwerken. Je verrader slaapt nooit en dan ben je heel ver van huis...

Het voelt alleen zo raar om dan te melden ''weer aan 't werk''.
Het is gewoon een klusje op een donderdagochtend ofzo.
even concreet :
heb je nu WW ?
Zo ja, loopt dat af?
Wil je deze WW continueren?
Zo ja , wil je dan nu bv 1 uurtje per week , verspreid over 36 weken, schappen vullen zodat je straks weer 26 weken WW krijgt? :shock:
Of zit ik er he-le-maal naast? Dat kan natuurlijk...

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat de topicstarter dit alleen theoretisch en hypothetisch bedoelt.

Er zullen weinig bedrijven zijn die iemand 26 weken lang voor een uur per week in dienst zullen nemen. In theorie zal het inderdaad kloppen, maar in de praktijk zal het toch wel wat anders uitpakken. Tenzij het om een 0-urencontract gaat, dan zou het zomaar kunnen dat dit het geval is.

Alleen zou ik niet weten wat je met een ww-uitkering moet die gebaseerd is op 1 uur per week. Moet je alsnog bijstand aanvragen, en dan mag je dit gaan uitleggen. :lol: :lol:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door moederslink »

Natuurlijk krijgt hij geen WW met 1 uurtje werken per week.
Ik snap ook niet goed wat ie wil...of hij wil zijn huidige WW opkrikken met een uurtje extra inkomsten p.w :?:
Laatst gewijzigd door Radar op 06 jul 2016 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende tekst verwijderd

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door moederslink »

Arthõrius schreef:Is het correct dat als ik 26 weken achter elkaar wekelijks op een dag minstens één uur werk er dan weer een ww-recht ontstaat?
Of natuurlijk verspreid over die 36 weken :wink:

Dus één uur per week werken = ww recht?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door ciske »

moederslink schreef:Natuurlijk krijgt hij geen WW met 1 uurtje werken per week.
Ik snap ook niet goed wat ie wil...of hij wil zijn huidige WW opkrikken met een uurtje extra inkomsten p.w :?:

Dit alles wil hij niet lezen. Niet meer op reageren, is zinloos.

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste Arthõrius,

Je WW-uitkering wordt beëindigd op het moment dat je 87,5% van je WW-maandloon verdient. Dit is het maandloon dat in de toekenningsbrief van je WW-uitkering staat. Dit is niet het maandloon dat je ontvangt. Voor je WW-uitkering krijg je de eerste twee maanden 75% van dit maandloon en daarna 70%.

Je redenatie klopt dus niet. Vanzelfsprekend loont het altijd om te gaan werken.

Als je een baan vindt voor minder uren dan je uitkering hebt geef je dit aan op een wijzigingsformulier. Je geeft aan dat je (gedeeltelijk) aan het werk bent.

Ik hoop voor je dat je snel een leuke baan vindt.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
UWV Webcare Team

Arthõrius
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jul 2016 02:05

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door Arthõrius »

uwv_webcare schreef:Dit is het maandloon dat in de toekenningsbrief van je WW-uitkering staat. Dit is niet het maandloon dat je ontvangt.[/url]
Aha.
Dat is het punt, dat heb ik niet begrepen.

Het spijt me als ik zoveel negatieve emotie bij de vaste forumleden losmaak. Dat is mijn bedoeling helemaal niet.

En met het risico nog veel meer negatieve emotie bij de slimme formuleden los te maken heb ik tóch nog een punt.

Je mag bij bijverdienen 30% inkomen behouden.

Bruto SV-maandloon het minimumloon obv. fulltime werk
€1500.
Netto €1362.
Dan krijg ik:
WW & toeslag:
WW uitkering € 1.062
Toeslag € 455
Bruto totaal € 1517
Netto €1152 ivm. heffingskorting.

Stel nu ik ga bijwerken voor €500
Korting op uitkering €350, mag 30% houden.
Dan krijg ik:
WW €712
Toeslag €455
Loon €500
Totaal: €1667 en ga ik erop vooruit ivm. uitkering. Zo werkt het natuurlijk niet.
Betekent dan dat de €150 van de toeslag afgaat zodat de totale korting €500 is.

Ik heb het opgezocht.
Vroegah toen alles beter was (!) had je van die voorbeelden.
Piet is alleenstaand heeft een ww obv. €2000 en verdient nu €1000 bij blah blah blah... dan begrijp ik het.

En, zoals Witte Angora aangeeft, het is inderdaad dat ik we wil ''indekken'' als die grote baan komt maar weer net bijvoorbeeld drie weken tekort kom.
Dat zou sneu zijn om dat in de ''ellende'' van de bijstand terecht te komen.

Gesloten