LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een uitkering is geen strafbaar feit.

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Ik dacht net aan de basisrechten van de mens, maar het recht op werk kon ik niet vinden. Wel vond ik de Europese rechten van de mens, waar ik een paar naar mijn mening relevante artikelen uit overneem ;

Artikel 4 – Verbod van slavernij en dwangarbeid
1. Niemand mag in slavernij of dienstbaarheid worden gehouden.
2. Niemand mag gedwongen worden dwangarbeid of verplichte arbeid te verrichten.


Dit is naar mijn mening de 'tegenprestatie' die sommige gemeenten eisen van mensen met een uitkering..

Artikel 5 – Recht op vrijheid en veiligheid

1. Een ieder heeft recht op vrijheid en veiligheid van zijn persoon. Niemand mag zijn vrijheid worden ontnomen,
behalve in de navolgende gevallen en overeenkomstig een wettelijk voorgeschreven procedure
:../.. [strafbare feiten].


Het ontvangen van een uitkering is vooralsnog geen strafbaar feit.

Naar mijn gevoel was het al onrechtvaardig om mensen verplicht papier te laten prikken omdat ze een uitkering hebben, naast mensen die een taakstraf hebben gekregen van een rechter.

Ik durf te stellen dat het eisen van 10 sollicitaties per week -ook- in strijd is met Artikel 4 & 5, als bekend is dat de kans op succes 3% is.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door angel1978 »

ik zou de uitkering gewoon schrappen.. geen dwangarbeid meer, maar ook geen geld..
iedereen happy, toch?

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

angel1978 schreef:ik zou de uitkering gewoon schrappen.. geen dwangarbeid meer, maar ook geen geld..
iedereen happy, toch?
Niet allen. Alleen de mensen die niet willen meebetalen aan 'gratis geld' [ lees : sociale voorzieningen ] voor anderen.
Tot ze zélf hulp nodig hebben. Dan zijn ze plotseling slachtoffer.

Jou reactie geeft precies aan waar het steeds meer aan zal gaan ontbreken : solidariteit en sociale cohesie.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door Jefdus »

Dan_Veluwe schreef:
angel1978 schreef:ik zou de uitkering gewoon schrappen.. geen dwangarbeid meer, maar ook geen geld..
iedereen happy, toch?
Niet allen. Alleen de mensen die niet willen meebetalen aan 'gratis geld' [ lees : sociale voorzieningen ] voor anderen.
Tot ze zélf hulp nodig hebben. Dan zijn ze plotseling slachtoffer.

Jou reactie geeft precies aan waar het steeds meer aan zal gaan ontbreken : solidariteit en sociale cohesie.
Maar solidariteit en sociale cohesie moet natuurlijk wel van twee kanten komen. Het doen van een tegenprestatie voor het verkrijgen van je 'gratis geld' lijkt me dan niet zo raar.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door Hatertje »

Dan_Veluwe schreef:solidariteit en sociale cohesie.
Met andere woorden; handje ophouden zonder tegenprestatie. Lekker solidair met alle werkenden.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door 16again »

Dan_Veluwe schreef:slavernij en dwangarbeid........Naar mijn gevoel was het al onrechtvaardig om mensen verplicht papier te laten prikken omdat ze een uitkering hebben
Bij slavernij en dwangarbeid heb je geen keus, hier wel.
En als ik de hoeveelheid zwerfvuil zie, dan is het nog nuttig werk ook.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door john18 »

Naar mijn gevoel was het al onrechtvaardig om mensen verplicht papier te laten prikken omdat ze een uitkering hebben
Je krijgt er voor betaalt. Het is geen verplichting! Doe je het niet dan krijg je ook geen uitkering. Wat is erger? Werk doen wat je niet wilt en betaald krijgen of gewoon geen geld meer voor je telefoon, internet, tv, eten, bier, wijn, cola, schone onderbroek en noem maar op.
Er zijn zat mensen die willen werken maar gewoon weg niet kunnen. Je hebt waarschijnlijk genoeg kansen gehad om werk te vinden voor je eigen en hulp om b.v. om te scholen mocht dat van toepassing zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik kom regelmatig in Hongarije en daar is het heel normaal om als werkloze gemeenschapswerk te doen. De straten zijn schoon en iedereen werk voor zijn geld. Rustig op een stoel zitten afwachten tot de uitkering gestort is, is er niet bij.
Wees blij dat u werk mag verrichten voor het geld dat u krijgt. Of bent u ook een van de vele die daardoor niet meer kan bijklussen?

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

NeoDutchio schreef:Ik kom regelmatig in Hongarije en daar is het heel normaal om als werkloze gemeenschapswerk te doen. De straten zijn schoon en iedereen werk voor zijn geld. Rustig op een stoel zitten afwachten tot de uitkering gestort is, is er niet bij.
Wees blij dat u werk mag verrichten voor het geld dat u krijgt. Of bent u ook een van de vele die daardoor niet meer kan bijklussen?
Gelukkig ben ik niet afhankelijk van een uitkering. Maar ik ben dit topic begonnen naast het topic voor het 'basis inkomen', omdat ik ander de hele tijd 'off topic' zou zijn en het risico loop om vele uren werk te zien 'verdampen' na een paar dagen.

Een oplossing zou dan zijn om van dat opruimen van straten en klusjes die anders door vrijwilligers worden gedaan, een betaalde baan te maken, en niet meer een taakstraf. Zet de criminelen gewoon weer in het gevang en laat ze wasknijpers maken.

Er verdwijnen steeds meer banen door veranderingen in de soorten werk. Door automatisering, door marktwerking, globalisering, noem maar op.
Niet iedereeen ziet dit aankomen, niet iedereen is alert om zich om te scholen. Risico daar bij is ook : als iedereen zich om schoolt omdat ze de bui zien hangen, hoe krijg je dan die klus gedaan de laatste jaren ? Het is een 'Catch 22' situatie.
Moeten die mensen dan allemaal aan de bedelstaf raken en alles kwijtraken ? Willen we leven in een samenleving met een paar rijke mensen en veel armen die geen onderdak hebben ? Dan krijg je straatroof en moord. Wilt u zó graag alles zélf houden dat u uw veiligheid wilt inruilen ?

Niet dat de huidige mensen met een uitkering criminelen zijn - onderwerp van het topic - , maar als je niets te eten hebt, dan wil je toch overleven. Als er geen alternatief meer is eten ook mensen elkaar op , kijk maar naar vliegtuigrampen en dergelijke extreme situaites.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door kuklos »

Een tegenprestatie voor een uitkering is geen slavernij. Jij haalde artikel 4 aan van de Europese rechten van de mens. In lid 2 staat dat niemand gedwongen mag worden verplichte arbeid te verrichten. Ik betaal belastingen, een groot deel van mijn inkomen gaat daarheen zelfs, en van die belastingen worden uitkeringen betaald. Hoefde ik niet zoveel belasting te betalen dan kon ik minder werken. Dus ik word in slavernij gehouden voor uitkeringen. Tenminste, als we jouw redenering doortrekken.

Het is goed dat mensen een vangnet hebben. Dat daar iets voor terugverlangd word ik ook prima. De vraag is wat mag je terugverlangen en in welke vorm. En inderdaad, waarom maken we daar geen betaald werk van?
Laatst gewijzigd door Radar op 01 jun 2017 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als mensen dit werk doen voor hun uitkering dan IS het een betaalde baan..

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Inderdaad, het UWV staat dan te boek als werkgever. Wil jij niet werken voor je geld, klop dan niet aan bij het UWV, want die hebben niets aan werknemers die niet willen werken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door kweenie »

Los van of je wel of niet vindt dat een tegenprestatie mag worden verwacht, het is helemaal juist dat 'Niemand mag gedwongen worden dwangarbeid of verplichte arbeid te verrichten.'. Maar dat word je ook niet. Dus dat is een fijne geruststelling voor je.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door kiz »

angel1978 schreef:Als mensen dit werk doen voor hun uitkering dan IS het een betaalde baan..
zéker niet!

Men werkt "met behoud van uitkering" en dat is wezenlijk anders. Er is geen arbeidsrechtelijke verhouding, geen CAO en/of arbeidsreglement. Wie met behoud van uitkering werkt, heeft geen énkel recht wat een normale werknemer wél heeft.
Zelfs de "arbeidskorting" kan bij de belastingdienst niet worden toegepast. Bovendien bouwt men geen arbeidsjaren op, omdat er geen "loon uit tegenwoordige arbeid" wordt genoten. Eventuele verdiensten uit overwerk worden ingehouden op de uitkering. En last but not least: het wettelijk minimumloon wordt ontdoken.

Bovendien: waarom zou een werkgever nog reguliere werknemers inhuren als hij ze "gratis" van de Soos krijgt? Wil de hardwerkende belastingbetaler werkgevers subsidiëren soms? Ik in elk geval niet!

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:Als mensen dit werk doen voor hun uitkering dan IS het een betaalde baan..
Justem. Het is al heel wat jaren geleden dat ik als vrijwilliger op een basisschool ging werken, als conciërge. Had toen een bijstandsuitkering. Dus ik zei: 'ik werk voor het ministerie van Onderwijs, en krijg mijn geld van het ministerie van Sociale Zaken. Het is beiden van dezelfde overheid, dus in feite heb ik een betaalde baan.'

Heb er toen ook de discussie over opgestart waarom dit soort noodzakelijke klussen niet gedaan konden worden door bijstandstrekkers. Een paar jaar later kreeg je dus de Melkertbanen.

Ik ben en blijf van mening dat iemand die een uitkering krijgt daar best iets voor terug mag doen, uiteraard in de mate dat het kan. Helaas doet lang niet iedereen dat uit eigen beweging. Dus ja, dan lijkt me een verplichting heus niet zo verkeerd. Waarom kan volgens de topicstarter de overheid wel verplicht zijn geld te geven, zonder dat daar verplichtingen voor de uitkeringstrekker tegenover staan? Of er is een verplichting van beide kanten, of er is van beide kanten geen verplichting. Makkelijk zat.

En inderdaad, laat mensen desnoods met een bezem de goot in de straat schoonmaken. Niks mis met schone straten, of wel dan.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

witte angora schreef:En inderdaad, laat mensen desnoods met een bezem de goot in de straat schoonmaken. Niks mis met schone straten, of wel dan.
Wie moeten dat dan wel doen en wie niet ? Alleen mensen in de bijstand ? Of mensen met Wajong ? Of mensen die langer dan 6 maanden WW hebben En dan zijn er nog mensen in de ziektewet , als die kunnen lopen gewoon een bezem in de handen geven ? Of een WAO-er met een plein fobie...

Ik moet denken aan die nieuwjaarsconference : mensen met mogelijkheden en mensen met minder mogelijkheden...

Op zich heb ik er niets op tegen dat mensen iets doen. Maar laat ze hun waardigheid houden ; verder hebben ze haast niets meer. Maak een lijst met klussen waar ze zich voor MOGEN aanmelden, mist dat niet boven hun werkniveau is.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan_Veluwe schreef:
witte angora schreef:En inderdaad, laat mensen desnoods met een bezem de goot in de straat schoonmaken. Niks mis met schone straten, of wel dan.
Wie moeten dat dan wel doen en wie niet ? Alleen mensen in de bijstand ? Of mensen met Wajong ? Of mensen die langer dan 6 maanden WW hebben En dan zijn er nog mensen in de ziektewet , als die kunnen lopen gewoon een bezem in de handen geven ? Of een WAO-er met een plein fobie...

Ik moet denken aan die nieuwjaarsconference : mensen met mogelijkheden en mensen met minder mogelijkheden...

Op zich heb ik er niets op tegen dat mensen iets doen. Maar laat ze hun waardigheid houden ; verder hebben ze haast niets meer. Maak een lijst met klussen waar ze zich voor MOGEN aanmelden, mist dat niet boven hun werkniveau is.
Het verschil tussen jou en mij is: ik denk in oplossingen. Jij denkt in problemen.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

16again schreef:
Dan_Veluwe schreef:slavernij en dwangarbeid........Naar mijn gevoel was het al onrechtvaardig om mensen verplicht papier te laten prikken omdat ze een uitkering hebben
Bij slavernij en dwangarbeid heb je geen keus, hier wel. En als ik de hoeveelheid zwerfvuil zie, dan is het nog nuttig werk ook.
Hoe vaak loop je naar die mensen toe om ze te bedanken voor hun tegenprestatie? Deze mensen kijken naar de grond in de hoop dat ze niet opvallen en dat vooral familie of vrienden hen niet zien... Of ex-collega's ...

Denk je in dat jij daar staat. Ga je dan gaan zwaaien naar voorbijgangers en roepen

"..joehoe belasting betalers, ik heb een uitkering, goed hé dat ik papier sta te prikken.."

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

witte angora schreef:
Dan_Veluwe schreef:
witte angora schreef:En inderdaad, laat mensen desnoods met een bezem de goot in de straat schoonmaken. Niks mis met schone straten, of wel dan.
Wie moeten dat dan wel doen en wie niet ? Alleen mensen in de bijstand ? Of mensen met Wajong ? Of mensen die langer dan 6 maanden WW hebben En dan zijn er nog mensen in de ziektewet , als die kunnen lopen gewoon een bezem in de handen geven ? Of een WAO-er met een plein fobie... Ik moet denken aan die nieuwjaarsconference : mensen met mogelijkheden en mensen met minder mogelijkheden... Op zich heb ik er niets op tegen dat mensen iets doen. Maar laat ze hun waardigheid houden ; verder hebben ze haast niets meer. Maak een lijst met klussen waar ze zich voor MOGEN aanmelden, mist dat niet boven hun werkniveau is.
Het verschil tussen jou en mij is: ik denk in oplossingen. Jij denkt in problemen.
Goed. Stel dat jij in oplossingen denkt. Wat is dan de oplossing om deze mensen op hun eigen niveau te laten werken, iets wat een uitdaging is, iets waar ze misschien iets van leren en daardoor méér kans op een baan in plaats van steeds minder.... :roll:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een uitkering is geen strafbaar feit.

Ongelezen bericht door kweenie »

Goed voor het aantal werklozen ook. Kunnen ze de mensen van de plantsoenendienst en de reinigingsdienst ontslaan en ze na een half jaar het zelfde werk weer 'verplicht vrijwillig' in ruil voor een WW of bijstandsuitkering laten doen.

Gesloten