LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door lichtstad »

@Marga

Ik zie graag de link van het UWV tegemoet, waar jou beweringen staan.
Ook ik laat mij graag over nieuwe dingen informeren.
Waar je werkt interesseert mij echt niet, want dit kan ik niet controleren.

Pjohn
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:21

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door Pjohn »

dank je MargaM ik ga je een berichtje sturen..

en Lichtstad je bent gewoon een harde koppige eigenwijs ik heb je al een foto van dit formulier gestuurd en je hebt ook google, stop svp deze stomme discussie want ik kan ook niet controleren waar je werkt, wel heeft ze jou aangeboden een pm te sturen en zoals ik het kan zien werkt ze bij het UWV maar dat kunnen jullie prive uitvechten toch? ik ben het gewoon beau je maakt me nog erger ziek met al die stomme reacties van je. Sorry voor de harde woorden maar ik heb geduld genoeg getoond met al die scans van de formulieren.

MargM je hebt gelijk over de nieuwe wet van Leven teken, dat is idd 2009 ingegaan en ja daarvoor moest je nog een stempel halen.

hier net gevonden op het internet:
In het Nederlands
Onderwerp
Verklaring van in leven zijn.
U krijgt een WAO-, WIA-, Wajong- of WAZ-uitkering en u woont niet in Nederland. U ontvangt daarom van ons ieder jaar de Verklaring van in leven zijn. Deze verklaring moet u invullen en aan ons terugsturen. Vanaf 2009 zijn er een paar dingen veranderd. In deze brief leest u er meer over.
Wat is er veranderd?
De Verklaring van in leven zijn moest u altijd laten invullen en afstempelen door de autoriteiten in uw woonplaats. Dat hoeft niet meer. U kunt de verklaring voortaan zelf invullen en ondertekenen.
Opsturen
Heeft u de Verklaring van in leven zijn ingevuld en ondertekend? Dan stuurt u de verklaring met een kopie van een geldig paspoort terug in de bijgevoegde retourenvelop. Staan uw naam of adres onjuist vermeld op het formulier? Dan kunt u de juiste gegevens op de achterkant van het formulier invullen.
Veranderingen in uw situatie doorgeven
Voorheen kreeg u bij de verklaring ook het formulier Actuele gegevens. Hier moest u de gegevens over bijvoorbeeld uw inkomen en gezondheid op invullen. Dit formulier bestaat niet meer. Verandert er iets in uw situatie dat invloed heeft op uw uitkering? Geef dit dan altijd binnen één week aan ons door. U gebruikt hiervoor het formulier Wijzigingen doorgeven Buitenland. U vindt dit formulier op http://www.uwv.nl/internationaal. U kunt dit formulier ook telefonisch aanvragen.
Stuur uw wijzigingen naar: UWV Postbus 59227 1040 KE AMSTERDAM The Netherlands De volgende zaken moet u altijd binnen één week aan ons doorgeven:
- Uw gezondheid is duidelijk verbeterd of verslechterd.
- U gaat werken.
- U start een bedrijf.
- U ontvangt een buitenlandse uitkering of pensioen.
- U gaat meer of minder uren werken.
- Uw loon wordt hoger of lager.
- U heeft een andere woon- of verblijfplaats.
- U gaat langer dan vier weken naar een ander land.
- U bent gedtineerd.
- U wordt verpleegd in een verpleeginrichting.
Heeft u nog vragen?
U vindt meer informatie op uwv.nl. Vanuit het buitenland kunt u ons telefonisch bereiken via + 31 888 98 20 01 (international tarief). De medewerker van UWV zal Nederlands met u spreken.
Met vriendelijke groet,
Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen.

MargaM
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 feb 2016 15:35

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door MargaM »

Is duidelijk dus ik hoop dat het ook voor meneer/mevrouw Lichtstad zo is

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door lichtstad »

Pjohn schreef:dank je MargaM ik ga je een berichtje sturen..

en Lichtstad je bent gewoon een harde koppige eigenwijs ik heb je al een foto van dit formulier gestuurd en je hebt ook google, stop svp deze stomme discussie want ik kan ook niet controleren waar je werkt, wel heeft ze jou aangeboden een pm te sturen en zoals ik het kan zien werkt ze bij het UWV maar dat kunnen jullie prive uitvechten toch? ik ben het gewoon beau je maakt me nog erger ziek met al die stomme reacties van je. Sorry voor de harde woorden maar ik heb geduld genoeg getoond met al die scans van de formulieren.

MargM je hebt gelijk over de nieuwe wet van Leven teken, dat is idd 2009 ingegaan en ja daarvoor moest je nog een stempel halen.

hier net gevonden op het internet:
In het Nederlands
Onderwerp
Verklaring van in leven zijn.
U krijgt een WAO-, WIA-, Wajong- of WAZ-uitkering en u woont niet in Nederland. U ontvangt daarom van ons ieder jaar de Verklaring van in leven zijn. Deze verklaring moet u invullen en aan ons terugsturen. Vanaf 2009 zijn er een paar dingen veranderd. In deze brief leest u er meer over.
Wat is er veranderd?
De Verklaring van in leven zijn moest u altijd laten invullen en afstempelen door de autoriteiten in uw woonplaats. Dat hoeft niet meer. U kunt de verklaring voortaan zelf invullen en ondertekenen.
Opsturen
Heeft u de Verklaring van in leven zijn ingevuld en ondertekend? Dan stuurt u de verklaring met een kopie van een geldig paspoort terug in de bijgevoegde retourenvelop. Staan uw naam of adres onjuist vermeld op het formulier? Dan kunt u de juiste gegevens op de achterkant van het formulier invullen.
Veranderingen in uw situatie doorgeven
Voorheen kreeg u bij de verklaring ook het formulier Actuele gegevens. Hier moest u de gegevens over bijvoorbeeld uw inkomen en gezondheid op invullen. Dit formulier bestaat niet meer. Verandert er iets in uw situatie dat invloed heeft op uw uitkering? Geef dit dan altijd binnen één week aan ons door. U gebruikt hiervoor het formulier Wijzigingen doorgeven Buitenland. U vindt dit formulier op http://www.uwv.nl/internationaal. U kunt dit formulier ook telefonisch aanvragen.
Stuur uw wijzigingen naar: UWV Postbus 59227 1040 KE AMSTERDAM The Netherlands De volgende zaken moet u altijd binnen één week aan ons doorgeven:
- Uw gezondheid is duidelijk verbeterd of verslechterd.
- U gaat werken.
- U start een bedrijf.
- U ontvangt een buitenlandse uitkering of pensioen.
- U gaat meer of minder uren werken.
- Uw loon wordt hoger of lager.
- U heeft een andere woon- of verblijfplaats.
- U gaat langer dan vier weken naar een ander land.
- U bent gedtineerd.
- U wordt verpleegd in een verpleeginrichting.
Heeft u nog vragen?
U vindt meer informatie op uwv.nl. Vanuit het buitenland kunt u ons telefonisch bereiken via + 31 888 98 20 01 (international tarief). De medewerker van UWV zal Nederlands met u spreken.
Met vriendelijke groet,
Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen.
Beste Pjohn,

Bedankt voor het bericht.
Blijkbaar is dit alleen zo bij het UWV, waar mensen hun eigen verklaring kunnen afgeven, met alle gevolgen van dien.(fraudegevoelig)
Zoals ik eerder heb geschreven, ben ik ook ervaringsdeskundige, maar blijkbaar is het bij mijn instantie anders geregeld, waar je nog jaarlijks een stempel moet hebben.

Wie van ons beiden de koppige is, mag je zelf uit de antwoorden van andere members lezen! :wink:

@Marga

Dit heb ik gelezen, waar op de website van het UWV kan ik dat nalezen.
De link van Pjohn is niet van het UWV!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door kweenie »

pjohn je m0et iemand machtigen in Nederand en die kan je bij het RNI registreren, opstellen via de Nederlandse ambassade daar in Sofia? (ben niet zo goed in mijn aards-kunde) :)
Heeft de gemachtigde dat gedaan kan je weer naar het digid.nl gaan en dan zal je de foutmelding niet meer krijgen.
Dat is wel een goede tip. Blijkbaar kan de registratie bij de rni alleen bij een beperkt aantal gemeentes en als het aanpassen ook via een machtiging kan, dan scheelt dat een hoop gedoe. Dus ik zou dit inderdaad even navragen bij de ambassade.

Want ik heb het vermoeden dat bij die rni wel eens de basis van het probleem zou kunnen zitten. Veel instellingen maken namelijk (gedeeltelijk) gebruik van de gegevens uit de voorheen GBA, dus als je adresgegevens daar onjuist staan, dan is het goed mogelijk dat een deel van de post naar een verkeerd adres gaat.

En om de situatie nog eens complexer te maken, verschillende afdelingen kunnen verschillende systemen gebruiken en daarbij dus ook verschillende adresgegevens gebruiken. Daardoor is het goed mogelijk dat een deel van de post wel aankomt en een deel niet.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door lichtstad »

kweenie schreef:
pjohn je m0et iemand machtigen in Nederand en die kan je bij het RNI registreren, opstellen via de Nederlandse ambassade daar in Sofia? (ben niet zo goed in mijn aards-kunde) :)
Heeft de gemachtigde dat gedaan kan je weer naar het digid.nl gaan en dan zal je de foutmelding niet meer krijgen.
Dat is wel een goede tip. Blijkbaar kan de registratie bij de rni alleen bij een beperkt aantal gemeentes en als het aanpassen ook via een machtiging kan, dan scheelt dat een hoop gedoe. Dus ik zou dit inderdaad even navragen bij de ambassade.

Want ik heb het vermoeden dat bij die rni wel eens de basis van het probleem zou kunnen zitten. Veel instellingen maken namelijk (gedeeltelijk) gebruik van de gegevens uit de voorheen GBA, dus als je adresgegevens daar onjuist staan, dan is het goed mogelijk dat een deel van de post naar een verkeerd adres gaat.

En om de situatie nog eens complexer te maken, verschillende afdelingen kunnen verschillende systemen gebruiken en daarbij dus ook verschillende adresgegevens gebruiken. Daardoor is het goed mogelijk dat een deel van de post wel aankomt en een deel niet.

Dit heeft Moneyman al op pagina twee proberen uit te leggen, maar als TS niet wil of kan, wordt het niets.

Moneyman schreef:Je krijgt toch een link naar rijksoverheid.nl, waar naar ik aanneem de betreffende gemeenten te vinden zijn. Blijkbaar klopt er iets niet in de RNI. Dat moet dus aangepast worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat ik wou zeggen is dat die verkeerde rni niet alleen een probleem is voor de digid, maar dat het ook een oorzaak kan zijn voor het feit dat TS niet alle post van het UWV ontvangt.

Pjohn
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:21

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door Pjohn »

nee hoor, adres is bekend bij het uwv de laatste keer dat ik belde konden ze in het systeem mijn brieven zien en ook dt er geen antwoord op kwam.
Alle systemen bij het UWV werken met een bsn en dat correspondeert met mijn juiste adres, zover ben ik al gekomen per telefoon met het UWV.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door BreejKC »

Beste Pjohn. Het antwoord op uw eerste vraag: "Waarom krijg ik geen antwoord van het UWV" is simpel: omdat er bij het UWV iets heel erg fout gaat. Het kan niet aan de adressering naar u toe liggen omdat, zoals u hiervoor schrijft, uw overige post van het UWV wel op uw correcte adres ontvangt. Als u inmiddels het UWV al vier keer, al dan niet aangetekend, hierover aangeschreven heeft dan heeft u meer dan genoeg gedaan. Het UWV blijft door op uw brieven, al dan niet inhoudelijk, niet te antwoorden in gebreke. U schrijft dat u alles in kopie bewaard heeft, dus u staat sterk. Wat dit betreft kunt u nog maar 1 weg 'bewandelen", dat is nu onmiddellijk stoppen met het UWV en schriftelijk contact opnemen met de Nationale Ombudsman in Den Haag. Ga naar de gelijknamige internetsite, daarop staat precies hoe u dat kunt doen. U heeft nog steeds een Nederlands paspoort dus u kunt als Nederlander gewoon van dit Instituut in Den Haag gebruik maken.

Uw andere probleem is het niet of zeer moeilijk kunnen aanvragen van een DigiD-code. Dit is in het verleden niet gelukt door persoonlijke omstandigheden, die begrijpelijk zijn. Dat lukt nu niet meer omdat diezelfde Nederlandse overheid het voor de gewone burger in het buitenland het veel te / onnodig ingewikkeld en duur maakt. Tegelijkertijd verplicht diezelfde overheid haar burgers meer en meer digitaal, met behulp van de DigiD code, gebruik te maken van haar diensten. Dat moeilijk maken voor de burger MAG en kan de bedoeling niet zijn van een overheid die zich te allen tijde, hoe dan ook, dienstbaar voor haar burgers MOET opstellen. Doen zij dit niet en weigeren zij in voorkomend geval van de normale regel af te wijken, dan vertoont die overheid onbehoorlijk gedrag en kunnen zij ook daarop aangesproken worden. Door wie? Door diezelfde Nationale Ombudsman. Richt u met dit probleem, tegelijkertijd met uw vorige probleem met het UWV, tot die Nationale Ombudsman. Die zal deze kwesties tot de bodem voor u uitzoeken en de desbetreffende (overheids)instanties voor u, met kracht, aanspreken op de opeenvolgende fouten / onbehoorlijkheden die in uw kwestie keer op keer gemaakt worden. Soms lijkt het in ons Nederlandje zo te zijn dat alleen met een krachtdadige maatregel als het inschakelen van een hoog orgaan als die Nationale Ombudsman de overheid, die nog vaak in gebreke blijft, tot de orde geroepen kan worden.

Ik wens u veel succes met dit traject en beterschap met uw gezondheid.

Pjohn
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:21

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door Pjohn »

Beste BreejKC van harte bedankt met uw opbouwende reactie, heel leuk dat U de moeite neemt om mij advies te geven.
Nu inmiddels hang ik net te telefoon op met het UWV klachten afdeling. Die hebben de fout toegegeven en mij per email alvast dit schriftelijk bevestigd.
Ook over het teken van leven en dat hoef ik nu niet meer in te vullen tot eind 2016.

Ik heb wat vrienden in de media en die zijn met de Ombudsman bezig en ook via de tweede kamer vragen te stellen waarom dit met DigiD zo moeilijk is gemaakt en bijna onmogelijk voor mij is geworden.
Ik kan zonder de DigiD niet uitvinden in welk aanvullend pensioen fonds ik zit, maar in feite heb ik voor alles een digiD nodig..en helaas ben ik wel met de juiste gegevens ingeschreven bij de Nederlandse ambassade en die hebben ook mijn juiste adres gegevens maar op dit nu eens als in een makkelijk systeem te registreren kan dan weer niet..dan moet ik dus 3-4 duizend km reizen.

Dat kan ik niet, ook niet met mijn gezondheid maar ook financieel..

Nogmaals ik wacht af wat er met de Ombudsman gaat worden en als ik nieuws heb zal ik dat hier dan ook zo snel als mogelijk melden.
Bij googlen ben ik er inmiddels achter dat er iets van 1 miljoen Nederlanders in het buitenland wonen, werken. Nu als er een 20-30 percent ook problemen hebben met geen DigiD dan spreken we over zo'n 250.000 Nederlanders met een soortgelijk als mijn probleem..

PippiL
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2016 12:55

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door PippiL »

Al googlend kom ik op deze topic terecht. Wat me het meest opvalt, is dat degene die om advies vraagt wordt aangevallen i.p.v. geholpen. Ik vind het heel spijtig voor jou, Pjohn, want als je ziek bent, en je moet alles zelf doen (geen mantelzorg, geen vrijwilliger van de gemeente die je helpt met administratie etc.) dan is het heel zwaar om ook nog eens met het UWV te moeten communiceren. En al helemaal als er post kwijtraakt.
Afijn, ik zie gelukkig wel een paar posters die wél ondersteunende advies geven, en dank hiervoor. Niet alleen Radar-leden lezen jullie posts, maar ook argeloze Googlers die op zoek zijn naar bruikbare informatie.

Als ik het goed heb gelezen, is je vraag over DigiD niet beantwoord:
Vanuit het buitenland kun je geen DigiD ontvangen, d.w.z. je kunt het wel aanvragen, maar je moet in Nederland je inlog-gegevens ophalen (Schipholbalie & paar punten aan de Nederlandse grens)
Heel belabberd, hopelijk verandert dat in de toekomst.

Veel sterkte met alles.

Gesloten