LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WW-uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
ahelder
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2006 16:41

WW-uitkering

Ongelezen bericht door ahelder »

Ik ben sinds 1 december j.l. werkloos en krijg dan ook een WW-uitkering. Deze uitkering is lager dan mijn laatst verdiende salaris in verband met het maximum dagloon. Nu is er sinds 1 januari j.l. een nieuwe regel en wel: ook de inkomsten van een VuT-uitkering moeten opgegeven worden en deze worden dan van de WW-uitkering afgetrokken. Door dit toe te passen krijg ik geen 70% van mijn laatst verdiende salaris. Deze Vut-uitkering had ik ook al tijdens mijn dienstverband bij mijn laatste werkgever. Ik ben daar niet korter gaan werken.
Nu zijn mijn vragen: zijn er nog meer personen in een zelfde situatie? Hoe zit het met de wet WW, die 70% van mijn laatst genoten salaris garandeert en mag het UWV deze VUT-uitkering zo maar inhouden? Ik wordt al gekort vanwege het maximum dagloon, dus nu dubbel.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: WW-uitkering

Ongelezen bericht door berndv »

regels veranderen soms snel, maar ik heb een artikel uit 2010 kunnen vinden:
http://www.avioadvocaten.nl/inkomsten-u ... t-op-ww-2/
toen mocht het, regels zijn naar mijn idee de afgelopen jaren voor uitkeringsgerechtigden alleen maar versoberd, maar ik ben niet helemaal thuis in die materie, maar ik gok dat deze regeling niet ten positieve voor u veranderd is.

Maar gelukkig is het UWV met hun webcare ook nog wel eens actief op dit forum, dus wellicht kunnen ze dit zelf ook nog verder verklaren.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: WW-uitkering

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

De inkomsten van de VUT werden al langer afgetrokken. Maar de rekenmethode is op 1 januari 2015 gewijzigd.
Er zijn in 2014 kamervragen gesteld over dit onderwerp, die op uw situatie van toepassing zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -uitkering

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: WW-uitkering

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Een uitgekeerd pensioen heeft in principe gevolgen voor de WW-uitkering. Er zijn wel uitzonderingen.

In de volgende situaties trekken wij het pensioen niet van de WW-uitkering af:
-Iemand had nog een andere baan, tegelijkertijd met de baan waaruit hij of zij werkloos is geworden. Als men uit die andere baan een vorm van pensioen krijgt, wordt dit niet afgetrokken van de WW-uitkering. Het gaat daarbij om prepensioen, deeltijdpensioen, flexpensioen, of ouderdomspensioen.
- Iemand is tijdens het dienstverband minder gaan werken en kreeg voor die uren (gedeeltelijk) prepensioen, deeltijdpensioen, flexpensioen of ouderdomspensioen en werd vervolgens werkloos voor de uren die hij of zij nog wel werkte.

Als een pensioen wordt verrekend met het maandloon maakt het niet uit of dit maandloon is gebaseerd op een maximum dagloon. De achterliggende gedachte is dat de premies die zijn betaald ook gebaseerd zijn op het maximum dagloon. Dat is het maximaal verzekerde bedrag. De WW garandeert dus ook niet dat iemand verzekerd is voor 70% van het laatst verdiende loon. De WW-uitkering is gebaseerd op 70% van het maximum dagloon. Wat betreft de ingang van de verrekening van pensioenen: dat gebeurde ook al voor 1 januari 2017.

Met vriendelijke groeten,
Harold
UWV Webcare Team

stofzuigertje

Re: WW-uitkering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je in de gemeente raad gaat zitten word die uitkering daar ook mee gerekend dus alle inkomsten gaan eraf.

Zelfs slachtoffers van ongeval die maandelijkse uitkering kregen moeten dat inleveren, zo is helaas die wet gemaakt, maar U mag op 15 maart een partij kiezen die hier niet mee eens is.

Gesloten