LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziek uit dienst.... help

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Kleinduimpje201
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2016 20:41

Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door Kleinduimpje201 »

Ik ben vanaf 1 okt werkloos. En eergister heeft mn psycholoog n opname voorgesteld.

Ik heb mij dus van het uwv ziek moeten melden zodat ik ziek uit dienst ga.

Mijn ex werkgever was daar niet zo van gecharmeerd dat ik dit de laatste dag deed. Maar is ook niet op de hoogte van mijn opname.

Dit wou ik graag zo houden. Alleen ben ik bang dat dit niet gaat lukken. Aangezien ik ziek uit dienst ga.... draait hij op voor mijn ziektewet uitkering als ik me niet vergis.

Hij is nu dus goed boos terwijl dit helemaal niet mijn bedoeling was.

Zijn er evt oplossingen waarbij mijn baas dus niet opdraait voor mijn ziektewet uitkering.

En dat ik het ook zo kan houden dat ik ze niet op de hoogte hoef te stellen van mn opname.


Beetje een lastige situatie waarin het denk ik niet lukt iedereen tevreden te houden

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik ben niet uw psycholoog en werk niet bij het UWV. Maar u zegt: 'voorgesteld'. Dan had u volgens mij ook 1 dagje later, dus ná uw uitdiensttreding, u ziek kunnen melden want als het goed is had u zich dan al aangemeld bij het UWV.
Of was die ene dag van cruciaal belang voor uw gezondheid? Zo ja, dan hoeft u daar toch niet moeilijk over te doen. Gezondheid gaat voor!
ik wens u in elk geval veel sterkte met het proces om weer beter te worden.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door BL2 »

Dat je ondertussen voormalige werkgever not amused is kan ik begrijpen, maar is het risico voor de werkgever.
Je had je bv ook al een week geleden kunnen ziek melden, ook dan was de werkgever niet blij.

Echter juridisch sta je in je recht om je ziek te melden, als je niet in staat bent om te werken. Daar zal evt. de bedrijfsarts van je werkgever een uitspraak over gaan doen.

Vanuit het oogpunt van het UVW "een slimme zet" en zeker kosten besparend.

Kan je nu overigens wel ontslagen worden, is even de vraag ?

Verder zou ik je niet al te druk maken over een wel of niet boze werkgever, maar gaan werken aan je herstel.
Dat is vele malen belangrijker.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, bent u in loondienst? Lees deze info van het UWV eens door http://www.uwv.nl/particulieren/ziek/zi ... index.aspx
Misschien is het een goed idee om hulp te zoeken bij de situatie waar u nu in zit gezien uw ziekte. Hulp van een vakbond bijvoorbeeld.
Ondersteuning kan zeker geen kwaad.
Sterkte en succes met alles!
Laatst gewijzigd door Klaas Jan op 01 okt 2016 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vast dienstverband of einde jaarcontract per 1 oktober?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door berndv »

Klaas Jan schreef:Hallo, bent u in loondienst? Lees deze info van het UWV eens door http://www.uwv.nl/particulieren/ziek/zi ... index.aspx
Misschien is het een goed idee om hulp te zoeken bij de situatie waar u nu in zit gezien uw ziekte. Hulp van een vakbond bijvoorbeeld.
Ondersteuning kan zeker geen kwaad.
Sterkte en succes met alles!
hulp zoeken kan nooit kwaad natuurlijk. Wel vind ik het advies van het uwv vreemd, aangezien het volgens hun informatie niet uitmaakt of je nu ziek wordt terwijl je contract afloopt, of dat je je ziekmeldt binnen 4 weken nadat je contract eindigt:
http://www.uwv.nl/particulieren/ziek/zi ... ijn-ziekte

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door witte angora »

Kleinduimpje201 schreef: Ik heb mij dus van het uwv ziek moeten melden zodat ik ziek uit dienst ga.
Wat heeft het UWV precies gezegd? Heb je het op papier staan, of is dat mondeling gebeurd? Wie heb je bij het UWV gesproken? Een bedrijfsarts, of iemand anders? Want als je arts een opname voorstelt, en je hebt meteen de volgende dag al dit advies van het UWV... dat is wel erg rap eerlijk gezegd. Of heb je dit advies van een andere instantie gekregen en gooi je een paar dingen door elkaar (wat gezien de aankomende opname best begrijpelijk kan zijn)?

Kleinduimpje201
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2016 20:41

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door Kleinduimpje201 »

Ik had een vast dienstverband maar met instemming van beide partijen is dat beeindigd... mijn opname kon al vanaf 4 oktober dus vandaar dat ik er vaart achter heb gezet alles te regelen....

Nu had ik me indd ook 1 dag later ziek kunnen melden.... maar zoals ik gelezen en begrepen heb.... is het zo dat 4 weken na aflopen van het contract de werkgever nog op moet draaien voor de kosten.... en aangezien ik geen 4 weken wil wachten en zsm aan mijn herstel wil beginnen had die 1e dag niets uit gemaakt

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dat is een behoorlijke rotstreek die jij je werkgever hebt geflikt. Ik zou ook pissed zijn. Kans is niet groot dat je snel weer een baan krijgt daar zorgt je ex werkgever wel voor.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door harkja »

Mijn ex werkgever was daar niet zo van gecharmeerd dat ik dit de laatste dag deed. Maar is ook niet op de hoogte van mijn opname.
Gewoon open kaart spelen lijkt mij het beste. Sterkte met de opname uw gezondheid is het belangrijkste momenteel.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Zoals u zelf al aangeeft, is het probleem hetzelfde als u zich binnen 4 weken na einde dienstverband ziek meldt. Niets aan te doen dus. Ook de regels zijn verder hetzelfde. Dus de bedrijfsarts mag geen medische informatie verstrekken aan de werkgever.
Beterschap!
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door BL2 »

olaf79 schreef:Dat is een behoorlijke rotstreek die jij je werkgever hebt geflikt. Ik zou ook pissed zijn. Kans is niet groot dat je snel weer een baan krijgt daar zorgt je ex werkgever wel voor.
Wat een belachelijke reactie. Lees ook even het bericht hier direct boven.
TS moet zich toch wel een keer ziekmelding lijkt mij, zeker nu snelle hulp en opname mogelijk is. Of moet hij eerst een maand gaan wachten......?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door ciske »

BL2 schreef:
olaf79 schreef:Dat is een behoorlijke rotstreek die jij je werkgever hebt geflikt. Ik zou ook pissed zijn. Kans is niet groot dat je snel weer een baan krijgt daar zorgt je ex werkgever wel voor.
Wat een belachelijke reactie. Lees ook even het bericht hier direct boven.
TS moet zich toch wel een keer ziekmelding lijkt mij, zeker nu snelle hulp en opname mogelijk is. Of moet hij eerst een maand gaan wachten......?

jij bent mij voor, Olaf wat een idiote opmerking van je, kans is niet groot dat TS ooit weer een baan krijgt , dat is gewoon onzin.

Als TS weer beter is , kan hij/zij gewoon weer een baan zoeken. Dus klets niet zo. TS moet voor zichzelf/haarzelf kiezen. Lijkt mij belangrijker dan de werkgever.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door crazyme »

BL2 schreef:
olaf79 schreef:Dat is een behoorlijke rotstreek die jij je werkgever hebt geflikt. Ik zou ook pissed zijn. Kans is niet groot dat je snel weer een baan krijgt daar zorgt je ex werkgever wel voor.
Wat een belachelijke reactie. Lees ook even het bericht hier direct boven.
TS moet zich toch wel een keer ziekmelding lijkt mij, zeker nu snelle hulp en opname mogelijk is. Of moet hij eerst een maand gaan wachten......?
Geen belachelijke reactie. Realiteit. De werkgever is nu mede verantwoordelijk voor het herstel van de werknemer, en loopt nu talloze risico's.
Nadeel voor ts is dat de werkgever hem achter de vodden gaat zitten om hem beter te krijgen. Dat is niet alleen zijn recht maar ook zijn plicht. De vraag is of die druk wel wenselijk is.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door BL2 »

Dus TS had zijn behandeling maar 4 weken moeten uitstellen. Dat lijkt me zeer onwenselijk.
Verder, dat is het risico van werkgever zijn. Kan daar nog wel wat zeer schrijnende gevallen van opschrijven.
(Bv kleine zelfstandige (kennis) waar alle werknemers (2) zich ziek melden, kon die twee jaren voor gaan betalen, terwijl de zieken leuk zwart en ano iem / ongrijpbaar aan het werk waren..... De kennis werkt zich de tandjes, is al 2 jaren niet op vakantie geweest....)

Tsja, dan maar loonslaaf zijn, denk ik dan !

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door berndv »

crazyme schreef:
BL2 schreef:
olaf79 schreef:Dat is een behoorlijke rotstreek die jij je werkgever hebt geflikt. Ik zou ook pissed zijn. Kans is niet groot dat je snel weer een baan krijgt daar zorgt je ex werkgever wel voor.
Wat een belachelijke reactie. Lees ook even het bericht hier direct boven.
TS moet zich toch wel een keer ziekmelding lijkt mij, zeker nu snelle hulp en opname mogelijk is. Of moet hij eerst een maand gaan wachten......?
Geen belachelijke reactie. Realiteit. De werkgever is nu mede verantwoordelijk voor het herstel van de werknemer, en loopt nu talloze risico's.
Nadeel voor ts is dat de werkgever hem achter de vodden gaat zitten om hem beter te krijgen. Dat is niet alleen zijn recht maar ook zijn plicht. De vraag is of die druk wel wenselijk is.
ts heeft niet heel veel keus. is vanaf 1 oktober werkloos, dus moet vanaf die datum ww aanvragen. Bij de ww hoort de plicht om te solliciteren, als je opgenomen bent gaat dat wat moeilijk, dus zul je je bij het uwv ziek moeten melden, anders ontkom je niet aan je sollicitatieplicht. Komt die ziekmelding binnen 4 weken na uitdiensttreding, is en blijft de ziekmelding verantwoordelijkheid van de ex-werkgever. zie mijn link hierboven.

Mucha

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat ik niet zo goed kan plaatsen is : dit ziektebeeld moet m.i. al langer spelen anders wordt er ook geen opname geïndiceerd.
Zonder dat de werkgever dit dus wist en TS wilde ook niet dat dit bekend werd , lees ik.
Voor je opgenomen kunt worden ben je vaak wel 6-8 weken verder of het moet een crisisopname zijn, maar dat lijkt me hier niet ad orde.
TS is hier dus al veel langer mee bezig geweest lijkt mij.
En waarom heeft er met wederzijds goedkeuring dan ontslag uit een vast dienstverband plaatsgevonden?
Je kunt toch in dienst blijven en dan ziek worden , zelfs met een opname daaraan gekoppeld?
Waarom geen open kaart gespeeld?
Dus waarom is bv dan ook al het UWV ingeschakeld __ I.v.m ww aanvraag lees ik , maar dan eigenlijk toch al ziek :?:
En vindt de opname nu dan al zo rap , na " ziekmelding " plaats?
Al met al mis ik toch belangrijke info ; er klopt iets niet en al is de situatie voor TS moeilijk, ik kan toch ook de werkgever begrijpen .

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door berndv »

Mucha schreef:
olaf79 schreef:Dat is een behoorlijke rotstreek die jij je werkgever hebt geflikt. Ik zou ook pissed zijn. Kans is niet groot dat je snel weer een baan krijgt daar zorgt je ex werkgever wel voor.
Mee eens. Had je nou echt niet het fatsoen op kunnen brengen om 1 dag te wachten ?
en dan? Het zou namelijk geen ... uit maken of ts zich nu 1 dag later ziek zou melden.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Ziek uit dienst.... help

Ongelezen bericht door BL2 »

Mucha leest het topic niet maar plaatst gewoon zijn foute aanname........

Verder kiest topicstarter er voor bewust voor zijn medische probleem niet te delen met zijn werkgever, en dat is zijn goed recht. Daar komt nog bij dat hij ontslagen is en de verstandhouding misschien toch al niet zo best is.

Gesloten