LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Basisinkomen 55+

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Jetsertje »

MarcUitGorcum schreef:
Jetsertje schreef:Zij die eerlijk het immigratieproces uitlopen en hier in Nederland (permanent) komen werken en wonen, moeten ook direct gebruik mogen maken van het systeem zoals andere Nederlanders dit ook kunnen.
Kan een heel eind met je meekomen, maar dat laatste haalt het weer helemaal onderuit. Mij lijkt eerst bijdragen en daarna gebruik maken van de voorzieningen en rechten.
In Nederland geborenen maken heel lang gebruik van het systeem alvorens zij gaan bijdragen aan de economie. Immigranten die legaal naar Nederland toe komen, beginnen dan direct met het bijdragen aan de Nederlandse economie. Waarom zouden zij hier dan niet ook direct gebruik mogen maken van de voorzieningen? Hier is nog geen goed argument voor gegeven.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jetsertje schreef:Dit is ook meteen een goede reden om geen regeling in te voeren waarbij legale immigranten de eerste jaren geen gebruik mogen maken van het systeem.
Je argument was dat er geen onderscheid gemaakt zou moeten worden tussen vreemdelingen enerzijds en Nederlanders anderzijds. Dat argument kan niet gestaafd worden op het feit dat er al onderscheid gemaakt wordt tussen vreemdelingen enerzijds en Nederlanders anderzijds. Als je namelijk omarmt dat er onderscheid gemaakt wordt in wie we onder welke voorwaarde toelaten, dan is de conclusie dat je omarmt dat er onderscheid gemaakt wordt tussen vreemdelingen enerzijds en Nederlanders anderzijds. Onderdeel van dat verschil kan zijn dat je hier alleen mag zijn als je werk hebt (zodat je geen aanspraak zult maken op het basisinkomen), maar ook dat je hier wel mag zijn zonder dat je recht hebt op een basisinkomen.
Jetsertje schreef:Immigranten die legaal naar Nederland toe komen, beginnen dan direct met het bijdragen aan de Nederlandse economie. Waarom zouden zij hier dan niet ook direct gebruik mogen maken van de voorzieningen? Hier is nog geen goed argument voor gegeven.
Hoe zou je het basisinkomen van honderd duizend Amerikanen willen financieren, als zij hiernaar toekomen en binnen de proeftijd hun arbeidsovereenkomst opzeggen?

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Nijogeth »

MarcUitGorcum schreef:Kan een heel eind met je meekomen, maar dat laatste haalt het weer helemaal onderuit. Mij lijkt eerst bijdragen en daarna gebruik maken van de voorzieningen en rechten.
Maar, dat zou dan ook voor Nederlanders moeten gelden en dus zouden deze eerst een aantal jaar moeten werken, voordat ze dit basisinkomen krijgen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
MarcUitGorcum schreef:Kan een heel eind met je meekomen, maar dat laatste haalt het weer helemaal onderuit. Mij lijkt eerst bijdragen en daarna gebruik maken van de voorzieningen en rechten.
Maar, dat zou dan ook voor Nederlanders moeten gelden en dus zouden deze eerst een aantal jaar moeten werken, voordat ze dit basisinkomen krijgen.
Ik stel voor dat mensen moeten werken tot hun 67e en dat deze grens meegroeit met de levensverwachting.. Daarna hebben ze dan recht op een basisinkomen...

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:Ik stel voor dat mensen moeten werken tot hun 67e en dat deze grens meegroeit met de levensverwachting.. Daarna hebben ze dan recht op een basisinkomen...
Goed idee, zullen we hier een petitie voor starten?

stofzuigertje

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Waarom discussie buitenlanders?

Elke werkloos is voor mijn gelijk.
Maar als je jarenlang sollicitatie plicht hebt en mailbox werkgevers vervuilde met niet geschikte is Basis inkomen zonder deze plicht onzin sollicitatie te sturen best wat waard.

Als 55+ voor gewone Hollanders al een ramp is, waarom de buitenlanders er niet gelijk bij....
Alleen die verblijfsstatus hebben en pas als je aan voorwaarden voldoet een basis inkomen dus bijvoorbeeld zowel 55+ als tenminste 35 jaren gewerkt.
Dan is een puber van 16 pas bij 51 aan de beurt en nog 4 jaren werkloos was......
Dan geld voor mensen die op 20 jaren begonnen gelijk 55+, net als hoger opgeleide en langdurige werklozen zouden dan ook erbuiten vallen.

Mensen die hier later komen hebben vaak werkloos jaren en dan haal je die 35 jaren eis op 55+ niet.
Zo makkelijk kan het zijn als je voorwaarden zou stellen....

De 35 is maar een voorbeeld, 25 jaren mag van mijn ook wel.
Maar kans arme niet meer overbodige sollicitaties laten sturen zou veel werk bij werkgevers schelen en daarom krijgen we nooit meer antwoorden.
Als 90% of meer dit soort verplichte maar ik ben totaal niet geschikt brieven zijn..... zoek die 10% of minder dan maar er eens uit vandaan!

Als sollicitatie plicht boven 55+ vervalt zullen die wel serieus solliciteren daarom meer kans maken.

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

angel1978 schreef:
Nijogeth schreef:
MarcUitGorcum schreef:Kan een heel eind met je meekomen, maar dat laatste haalt het weer helemaal onderuit. Mij lijkt eerst bijdragen en daarna gebruik maken van de voorzieningen en rechten.
Maar, dat zou dan ook voor Nederlanders moeten gelden en dus zouden deze eerst een aantal jaar moeten werken, voordat ze dit basisinkomen krijgen.
Ik stel voor dat mensen moeten werken tot hun 67e en dat deze grens meegroeit met de levensverwachting.. Daarna hebben ze dan recht op een basisinkomen...
Wel serieuze bijdragen posten. Extra voorwaarden voor niet-NL-ers lijkt me gezien de zgn. aanzuigende werking geen overbodige luxe.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Julie4444 »

angel1978 schreef:
Nijogeth schreef:
MarcUitGorcum schreef:Kan een heel eind met je meekomen, maar dat laatste haalt het weer helemaal onderuit. Mij lijkt eerst bijdragen en daarna gebruik maken van de voorzieningen en rechten.
Maar, dat zou dan ook voor Nederlanders moeten gelden en dus zouden deze eerst een aantal jaar moeten werken, voordat ze dit basisinkomen krijgen.
Ik stel voor dat mensen moeten werken tot hun 67e en dat deze grens meegroeit met de levensverwachting.. Daarna hebben ze dan recht op een basisinkomen...
Akkoord, maar dan wel voor degenen die echt geen werk kunnen vinden een ander basisinkomen verzinnen, maar dat kan dan ook wel een andere naam en voorwaarden hebben. Wat dacht je van dit basisinkomen aan voorwaarden betreffende bezit en overige inkomsten te koppelen en "bijstand" te noemen?

Zo valt niemand onverhoopt buiten de boot en kan iedereen in ieder geval wonen en eten. :mrgreen:

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Jetsertje »

alfatrion schreef:
Jetsertje schreef:Immigranten die legaal naar Nederland toe komen, beginnen dan direct met het bijdragen aan de Nederlandse economie. Waarom zouden zij hier dan niet ook direct gebruik mogen maken van de voorzieningen? Hier is nog geen goed argument voor gegeven.
Hoe zou je het basisinkomen van honderd duizend Amerikanen willen financieren, als zij hiernaar toekomen en binnen de proeftijd hun arbeidsovereenkomst opzeggen?
Zoals dat nu ook gaat. Dan kunnen zij niet in Nederland blijven omdat zij hun baan verliezen.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hoe raakt de voorstelde regel, dat ze vijf jaar moeten hebben bijgedragen, hen dan?

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Julie4444 schreef:
angel1978 schreef:
Nijogeth schreef: Maar, dat zou dan ook voor Nederlanders moeten gelden en dus zouden deze eerst een aantal jaar moeten werken, voordat ze dit basisinkomen krijgen.
Ik stel voor dat mensen moeten werken tot hun 67e en dat deze grens meegroeit met de levensverwachting.. Daarna hebben ze dan recht op een basisinkomen...
Akkoord, maar dan wel voor degenen die echt geen werk kunnen vinden een ander basisinkomen verzinnen, maar dat kan dan ook wel een andere naam en voorwaarden hebben. Wat dacht je van dit basisinkomen aan voorwaarden betreffende bezit en overige inkomsten te koppelen en "bijstand" te noemen?

Zo valt niemand onverhoopt buiten de boot en kan iedereen in ieder geval wonen en eten. :mrgreen:
We moeten mensen wel indekken tegen hoge zorgkosten. Een soort nationaal zorgfonds waarin je jezelf kunt verzekeren tegen zorgkosten. Iedereen betaalt dan maandelijks een premie, afhankelijk van waarvoor ze zich willen verzekeren en krijgt bij een lager inkomen een soort vergoeding, zodat de premie betaalbaar blijft. We moeten wel zorgen dat niet iedereen hier misbruikt van maakt en zouden we dus een soort vaste eigen minimumbijdrage moeten hebben voor gebruik van zorg dat binnen de bundel valt. Ieder jaar rekenen we dan zo'n 30 euro per maand, die men zelf moet bijdragen aan de eigen zorg.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Het basisinkomen kunnen mensen,die dit niet nodig hebben ook weigeren.
Als tegenprestatie krijgen zij jaarlijks een oorkonde van de burgemeester.

KlaasvanEesteren
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2017 15:53
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door KlaasvanEesteren »

Het basis inkomen is voor de gewone werkman al bezegeld na je pensioen ongeacht je soms wel 40 jarig werkzame leven kom je nooit meer hoger uit dan 1360 Netto per maand (De basis.).
Als je je hypotheek braaf en netjes hebt afgelost en je geraakt boven de 50 jaar werkloos en dus nog 17 jaar de bijstand (De basis.) in komt dan kan je eerst je afgeloste huis bijvoorbeeld 250 000 euro met een hypotheek van 200.000 euro verzwaren; Je mag namelijk maar zo'n kleine 50.000 vermogen hebben.Als je de 200.000 euro netjes volgens een door de sociale dient opgesteld schema op maakt mag je opnieuw bijstand aanvragen eerder krijg je niet de bijstandsnorm.De goede niet te na gesproken maar de economische vluchteling die zijn paspoort in de oceaan gooit kan onvoorwaardelijk aanschuiven en krijgt zelfs voorrang op de woningmarkt.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Julie4444 »

John van Drongelen schreef:Het basisinkomen kunnen mensen,die dit niet nodig hebben ook weigeren.
Als tegenprestatie krijgen zij jaarlijks een oorkonde van de burgemeester.
Is goed, maar dan speel ik het hele spelletje niet mee en betaal ik ook geen belachelijk hoog belastingtarief. Dat, of ik trek wel een basisinkomen terwijl ik voor mijn 30ste met pensioen ga. Nu je het zo zegt: dan speel ik wel mee tot het sociaal stelsel instort en verkas ik daarna wel naar Canada ofzo.

Uh, maar again: wie gaat dat betalen dan?

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Jetsertje »

alfatrion schreef:Hoe raakt de voorstelde regel, dat ze vijf jaar moeten hebben bijgedragen, hen dan?
Die komt er dan simpelweg niet. Zo kan ook niemand zomaar misbruik maken van het systeem.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jetsertje schreef:
alfatrion schreef:Hoe raakt de voorstelde regel, dat ze vijf jaar moeten hebben bijgedragen, hen dan?
Die komt er dan simpelweg niet. Zo kan ook niemand zomaar misbruik maken van het systeem.
Maar hoe raakt het dit?

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Julie4444 schreef:
John van Drongelen schreef:Het basisinkomen kunnen mensen,die dit niet nodig hebben ook weigeren. Als tegenprestatie krijgen zij jaarlijks een oorkonde van de burgemeester.
Is goed, maar dan speel ik het hele spelletje niet mee en betaal ik ook geen belachelijk hoog belastingtarief. Dat, of ik trek wel een basisinkomen terwijl ik voor mijn 30ste met pensioen ga. Nu je het zo zegt: dan speel ik wel mee tot het sociaal stelsel instort en verkas ik daarna wel naar Canada ofzo. Uh, maar again: wie gaat dat betalen dan?
In de uitzending van RADAR werd al uitgelegd dat er van de 160 miljard die dit kost er al 130 miljard vrijkomt door het stopzetten van al het rondpompen van geld. Zoals de hypotheekrente aftrek, huursubsidie [ waar iemand zich gelijk een ongeluk van schrok op het forum, en er niet aan dacht dat hij geen huursubsidie meer zou krijgen, maar dat het basis inkomen hoger zou zijn...], maar ook subsidie op kinderopvang etc.
Weet iemand hoeveel al die ambtenaren en instanties kosten [ huurcommissie, huursubsidie ambtenaren, belasting ambtenaren die allen HRA controleren...], dit zal ook een fors bedrag zijn... Euuh ja 'Julie4444' , die krijgen als ze overbodig zijn ook een basis inkomen... :roll:

Overigens, het staat ieder vrij om naar Canada te emigreren, als ze daar tenminste niet al een regeling hebben omdat het probleem waarschijnlijk niet uniek is voor de nederlandse arbeidsmarkt.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door kuklos »

Dan_Veluwe schreef:Overigens, het staat ieder vrij om naar Canada te emigreren, als ze daar tenminste niet al een regeling hebben omdat het probleem waarschijnlijk niet uniek is voor de nederlandse arbeidsmarkt.
Dat is niet correct. De Canadese immigratieregels zijn streng en laten niet zomaar iedereen toe.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dan_Veluwe schreef:
Julie4444 schreef:
John van Drongelen schreef:Het basisinkomen kunnen mensen,die dit niet nodig hebben ook weigeren. Als tegenprestatie krijgen zij jaarlijks een oorkonde van de burgemeester.
Is goed, maar dan speel ik het hele spelletje niet mee en betaal ik ook geen belachelijk hoog belastingtarief. Dat, of ik trek wel een basisinkomen terwijl ik voor mijn 30ste met pensioen ga. Nu je het zo zegt: dan speel ik wel mee tot het sociaal stelsel instort en verkas ik daarna wel naar Canada ofzo. Uh, maar again: wie gaat dat betalen dan?
In de uitzending van RADAR werd al uitgelegd dat er van de 160 miljard die dit kost er al 130 miljard vrijkomt door het stopzetten van al het rondpompen van geld. Zoals de hypotheekrente aftrek, huursubsidie [ waar iemand zich gelijk een ongeluk van schrok op het forum, en er niet aan dacht dat hij geen huursubsidie meer zou krijgen, maar dat het basis inkomen hoger zou zijn...], maar ook subsidie op kinderopvang etc.
Weet iemand hoeveel al die ambtenaren en instanties kosten [ huurcommissie, huursubsidie ambtenaren, belasting ambtenaren die allen HRA controleren...], dit zal ook een fors bedrag zijn... Euuh ja 'Julie4444' , die krijgen als ze overbodig zijn ook een basis inkomen... :roll:

Overigens, het staat ieder vrij om naar Canada te emigreren, als ze daar tenminste niet al een regeling hebben omdat het probleem waarschijnlijk niet uniek is voor de nederlandse arbeidsmarkt.
Maar als mensen nu amper rond kunnen komen van aow of bijstand MET huursubsidie of HRA, kinderbijslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, en welke subsidie nog meer en AL die subsidies vallen weg ( om het basisinkomen te kunnen bekostigen )?

Hoe hoog moet in hemelsnaam dat basisinkomen wel niet worden wil iemand MET die subsidies nu ( en zonder baan ) daarvan kunnen leven?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dan_Veluwe schreef:In de uitzending van RADAR werd al uitgelegd dat er van de 160 miljard die dit kost er al 130 miljard vrijkomt door het stopzetten van al het rondpompen van geld. Zoals de hypotheekrente aftrek, huursubsidie [ waar iemand zich gelijk een ongeluk van schrok op het forum, en er niet aan dacht dat hij geen huursubsidie meer zou krijgen, maar dat het basis inkomen hoger zou zijn...], maar ook subsidie op kinderopvang etc.
En je weet dat Radar wel vaker dingen die feitelijk onjuist zijn roept in uitzendingen? Het was een totaal eenzijdig belicht onderwerp zoals gewoonlijk. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die figuren kloppen, geen enkel bewijs gevoerd en geen enkele wederpartij gehoord. Waarom neem jij dat allemaal blind aan? Ze hebben in het verleden genoeg onzin verkondigd.
Dan_Veluwe schreef:Weet iemand hoeveel al die ambtenaren en instanties kosten [ huurcommissie, huursubsidie ambtenaren, belasting ambtenaren die allen HRA controleren...], dit zal ook een fors bedrag zijn... Euuh ja 'Julie4444' , die krijgen als ze overbodig zijn ook een basis inkomen... :roll:
Vrij duidelijk dat je niet begrijpt hoe het systeem werkt. Alsof de belastingdienst iedere aangifte door een groep ambtenaren laat controleren. Dat is dus niet hoe het werkt. :roll:
Dan_Veluwe schreef:Overigens, het staat ieder vrij om naar Canada te emigreren, als ze daar tenminste niet al een regeling hebben omdat het probleem waarschijnlijk niet uniek is voor de nederlandse arbeidsmarkt.
Ook geen idee hoe het in Canada werkt, zo blijkt. Anders nog iets?

Gesloten