LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bedrijfsarts geeft voor mijn gevoel teveel informatie door?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Astyv
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2018 18:59

Bedrijfsarts geeft voor mijn gevoel teveel informatie door?

Ongelezen bericht door Astyv »

Goedendag allemaal,

Even een kort voor verhaal. Ik heb al sinds ik mij kan herrineren problemen met depressie,add en jeugd traumas. Meestal kan ik een slechte periode de knop omzetten en gewoon functioneren op mijn werk. Helaas is dat niet gelukt bij de afgelopen slechte periode. Nu heeft mijn directe baas zich uiterst netjes opgesteld en voorgesteld om mij ziek te melden zodat ik niet mijn volledige uren hoefde te werken en wat rust kon krijgen in mijn hoofd. Hij is ook gewoon beschikbaar als ik ergens over wil praten ook buiten het werk. Het heeft bij mijn weten ook niks doorgespeeld aan andere mensen binnen de orginasatie. Daarnaast kreeg ik ook een oproep voor de bedrijfsarts. Mijn psycholoog zie dat ik gewoon moest vertellen waar ik mij comfortable bij voelde ect.

Mijn vraag is eigenlijk na de aanleiding van de brief die verstuurd word na het gesprek. Ten eerste is niet met mij besproken wat er in staat, dit is volgens mij wel verplicht? Ten tweede er word geschreven dat ik "forse beperkingen op persoonlijk en sociaal functioneren door mijn medische aandoening heb".
Vervolgens word er sommering gemaakt van mijn beperkingen.

Ik had bij het lezen het gevoel dat dit te persoonlijke informatie was en of dit wel mocht? Stel ik mij nu aan of heb ik ergens een punt?

Mvg,

Astyv

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bedrijfsarts geeft voor mijn gevoel teveel informatie door?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En aan wie wordt die brief dan gestuurd?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bedrijfsarts geeft voor mijn gevoel teveel informatie door?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Edit dubbel
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 02 sep 2018 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Astyv
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2018 18:59

Re: Bedrijfsarts geeft voor mijn gevoel teveel informatie door?

Ongelezen bericht door Astyv »

Aan zowel mij als werkgever.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bedrijfsarts geeft voor mijn gevoel teveel informatie door?

Ongelezen bericht door crazyme »

De beschreven problematiek is een hele normale beschrijving waarme precies wordt aangegeven waar de problemen liggen.

Eigenlijk niets meer dan de werkgever zelf ook al kon bedenken.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bedrijfsarts geeft voor mijn gevoel teveel informatie door?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mij lijkt het een uitstekende formulering. Volgens de bedrijfsarts hebt u een "medische aandoening", dat wil zeggen dat hij geconstateerd heeft dat u écht iets hebt, ziek bent, dat het geen ingebeelde onzin is.
Maar de ene ziekte is de andere niet. Uw ziekte (medische aandoening) is zodanig dat u daar zelf behoorlijk last van hebt (beperking in persoonlijk functioneren) en ook in de omgang met anderen (beperki g in sociaal functioneren).
Kortom, zonder prijs te geven wat u precies hebt (dat mag ook niet), laat de bedrijfsarts aan uw werkgever weten dat u "behoorlijk ziek" bent en dat u daar veel last van hebt.

Prima brief dus, de bedrijfsarts erkent uw klachten. Verder begrijp ik dat uw werkgever zich begripvol opstelt. Dat zijn twee heel positieve punten. Veel succes bij het werken aan uw herstel.!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bedrijfsarts geeft voor mijn gevoel teveel informatie door?

Ongelezen bericht door crazyme »

Nog een advies : maak je niet te druk over wat anderen over jou zouden kunnen denken. Focus op jezelf en op jouw herstel. Een begripvolle werkgever helpt inderdaad bij dat herstel. Beterschap!

Tukjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2018 23:07

Re: Bedrijfsarts geeft voor mijn gevoel teveel informatie door?

Ongelezen bericht door Tukjes »

Op de website Oval.nl staat de leidraad omgaan met medische gegevens van de NVAB en Oval. Hierin staat dat de bedrijfsarts beperkingen, mogelijkheden en verwachte duur van verzuim en/of beperkingen mag doorgeven aan de werkgever. De BA hoort dit inderdaad vooraf met u te bespreken. Het komt op mij over alsof de BA bij u termen uit een FML heeft gebruikt. Google op CBSS en FML en u vindt nadere uitleg. Mogelijk geeft het u inzicht in de sommering. Wat ik in uw bericht lees zou ik zien als het weergeven van beperkingen. Al moet ik er wel bij aangeven dat ik niet blij zou zijn als een BA na een eerste bezoek op deze wijze aan mijn werkgever zou rapporteren. Ook al neemt hij u serieus, ik had liever een rapportage gehad waarbij de beperkingen waren gerelateerd aan het werk en niet in termen als persoonlijk en sociaal functioneren. Deze horen thuis bij het UWV welke gebruik maakt van een FML.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedrijfsarts geeft voor mijn gevoel teveel informatie door?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tukjes schreef:Al moet ik er wel bij aangeven dat ik niet blij zou zijn als een BA na een eerste bezoek op deze wijze aan mijn werkgever zou rapporteren. Ook al neemt hij u serieus, ik had liever een rapportage gehad waarbij de beperkingen waren gerelateerd aan het werk en niet in termen als persoonlijk en sociaal functioneren. Deze horen thuis bij het UWV welke gebruik maakt van een FML.
Deze termen horen ook thuis in de relatiearboarts en werkgever. Bovendien: de beperkingen zijn duidelijk gerelateerd aan de persoon, dus waarom zouden ze aan het werk gerelateerd moeten worden?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Bedrijfsarts geeft voor mijn gevoel teveel informatie door?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Moneyman schreef:Deze termen horen ook thuis in de relatiearboarts en werkgever. Bovendien: de beperkingen zijn duidelijk gerelateerd aan de persoon, dus waarom zouden ze aan het werk gerelateerd moeten worden?
Dat oordeel is niet zo maar te vellen. Dat is echt iets voor artsen en deskundigen om nader te onderzoeken.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedrijfsarts geeft voor mijn gevoel teveel informatie door?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:
Moneyman schreef:Deze termen horen ook thuis in de relatiearboarts en werkgever. Bovendien: de beperkingen zijn duidelijk gerelateerd aan de persoon, dus waarom zouden ze aan het werk gerelateerd moeten worden?
Dat oordeel is niet zo maar te vellen. Dat is echt iets voor artsen en deskundigen om nader te onderzoeken.
Hoeveel ruimte zit er volgens jou tussen hetgeen TS zélf zegt en de bedrijfsarts constateert? Het is juist die arts die deskundig is, en datgene wat TS zegt geeft geen enkele reden om iets anders te veronderstellen. Dat een willekeurig forumbezoeker de klachten dan ineens "liever aan het werk relateert" lijkt mij een weinig zinvolle suggestie.
Astyv schreef:Ik heb al sinds ik mij kan herrineren problemen met depressie,add en jeugd traumas.
Astyv schreef:Ten tweede er word geschreven dat ik "forse beperkingen op persoonlijk en sociaal functioneren door mijn medische aandoening heb".
Vervolgens word er sommering gemaakt van mijn beperkingen.

Astyv
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2018 18:59

Re: Bedrijfsarts geeft voor mijn gevoel teveel informatie door?

Ongelezen bericht door Astyv »

crazyme schreef:Nog een advies : maak je niet te druk over wat anderen over jou zouden kunnen denken. Focus op jezelf en op jouw herstel. Een begripvolle werkgever helpt inderdaad bij dat herstel. Beterschap!
Het gaat mij er niet om wat andere denken. Dat is eerder een van mijn problemen. Compleet emotieloos aan de oppervlakte zijn als overlevingsmechanisme. Het voelt gewoon niet prettig dat dat het zo in mijn dossier staat. Vooral na 1 gesprek van 15 minuten.

Bedankt voor de beterschaps wens,herstel zal er niet in zitten hopelijk wel beter leren omgaan met het verleden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bedrijfsarts geeft voor mijn gevoel teveel informatie door?

Ongelezen bericht door crazyme »

Elke stap vooruit is er een. Succes !

Gesloten