LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastbaarheidsonderzoek Ergatis

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Boyke123
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mar 2018 20:03

Belastbaarheidsonderzoek Ergatis

Ongelezen bericht door Boyke123 »

Hoi allemaal,

Helaas ben ik na meerdere malen een dag afwezig te zijn geweest afgelopen twee jaar, inmiddels ruim 2 maanden thuis met burn out klachten. Ik werk in de gehandicaptenzorg, en ben daarnaast sinds 1,5 jaar gediagnosticeerd met een gegeneraliseerde angststoornis icm ptss. Voor beide klachten heb ik een intensieve therapie achter de rug, en heb ik ook anti depressiva gekregen van de arts. Ik ben al die tijd zo goed als ik kon aan het werk gebleven.

Mede door de enorme werkdruk en het hoge ziekteverzuim op het werk, waardoor we veelal diensten alleen moesten werken en regelmatig werden gebeld om terug te komen ben ik uiteindelijk uitgevallen in juni van dit jaar. Mij manager zou een afspraak maken bij de bedrijfsarts, deze kon pas plaatsvinden op 21 augustus j.l. ivm vakantieperiode. Maar de manager wilde niet dat ik al die tijd “achterover zou leunen” en in overleg met haar werk ik enkele korte ochtenddiensten per week.

In het gesprek met de bedrijfsarts, waar voor een gedeelte mijn manager aansloot ( met mijn goedvinden! ) werd er direct geadviseerd een psychologisch onderzoek te laten doen door Ergatis. Hier zou een rapport uitkomen waarmee de arts en een arbeidsdeskundige kunnen kijken of ik terug in mijn functie kan, of wellicht aangepast werk kan gaan doen. Wanneer dit niet binnen het bedrijf kan, wordt er gekeken buiten het bedrijf. Ergatis zal dossier opvragen bij mijn behandelend psychologe en mijn huisarts, en daarnaast zelf een psychologisch onderzoek uitvoeren welke beoordeeld worden door een onafhankelijk arts.

Ik vraag me echter af of het in dit stadium niet te vroeg is om een dergelijk onderzoek uit te laten voeren? En in hoeverre ik verplicht ben hieraan mee te werken. Ik zit nu namelijk 7 weken deels ziek thuis, maar werk 6 uur per week. De bedrijfsarts vertelde dat dit traject eigenlijk een “cadeautje” is en ik er niet bang voor hoef te zijn. Verder werd me ook medegedeeld dat dit hele traject zo’n €3000.- zal gaan kosten ( wat heb ik aan die info? ).

Wat verwachten ze van mij? Ik wil natuurlijk niets liever dan werken, desnoods in aangepaste vorm, maar is een oordeel door Ergatis bindend? En wat hangt daar mee samen met het oog op mijn toekomst?

Ik hoop ervaringen te kunnen lezen van mensen, en eventueel tips en advies te krijgen.

Met vriendelijke groet,
J. van den Heuvel

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Belastbaarheidsonderzoek Ergatis

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Boyke123, allereerst veel sterkte met de nare situatie waarin u zit.
Mijn advies is om zo snel mogelijk hulp te zoeken. Bent u lid van een vakbond, neem dan contact op met de juridische dienst voor ondersteuning. Hulp om te bepalen wat nu de juiste weg is om te bewandelen is essentieel. Professionals kijken er zanders, zonder emoties, tegenaan en dat is een behoorlijk pluspunt.

Of u wel of niet met dat bureau in zee moet gaan? Natuurlijk zijn er goede bureau's, die ook op een werknemer gericht zijn, maar ik ken ook bureaus die zich vooral richten op de financiële consequenties bij arbeidsongeschiktheid voor een bedrijf.

De dossiers van uw behandelaars zijn de basis denk ik. Die kennen uw gezondheidsproblemen over een langere termijn.
Of dat bureau daar dan nog iets aan heeft toe te voegen? Wie weet.

Verder zou ik informeren bij het UWV over uw situatie momenteel. Daar kan men u vast tips en adviezen geven.
Wellicht verschijnt UWV Webcare nog spontaan op dit forum met adviezen.

Het is heel nobel van u om uw manager aan te laten schuiven bij een gesprek met de bedrijfsarts maar ik zou dit verder niet meer doen.
Ik denk dat u de trajecten bedrijfsarts en management beter gescheiden kunt houden. Dat zijn ze niet voor niets.
Nogmaals veel sterkte en succes!

Boyke123
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mar 2018 20:03

Re: Belastbaarheidsonderzoek Ergatis

Ongelezen bericht door Boyke123 »

@KlaasJan hartelijk bedankt voor uw uitgebreide reactie. Ik zal zeker iets met het advies doen!

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: Belastbaarheidsonderzoek Ergatis

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Wat een heftige tijd voor je, Boyke. Ik kan me voorstellen dat je wilt weten of alles nu goed loopt, als het gaat om je re-integratie.

Als je ziek gemeld bent, dan moeten jij, de bedrijfsarts en werkgever inderdaad een aantal stappen nemen. Welke stappen dit zijn, lees je hier.

Verder sluit ik me graag aan bij de tip van Klaas Jan. Het is goed om te weten wat je rechten zijn. Vraag om (juridisch) advies, als je wilt weten of de juiste stappen worden genomen en of het oordeel bindend is. Als je lid bent van een vakbond of een rechtsbijstandverzekering hebt, dan kunnen zij je verder helpen. Of neem contact op met het Juridisch Loket.

Je re-integratie is in de eerste plaats iets tussen jou en je werkgever. Als jij en de werkgever hier samen niet uitkomen, dan kun je wel bij ons een Deskundigenoordeel aanvragen. Als je twijfelt of het advies van de bedrijfsarts bij jouw situatie past, dan kun je om een second opinion bij een andere bedrijfsarts vragen. Hoe je dat aanpakt, lees je hier.

Ik wens je veel sterkte en een goed herstel!

Met vriendelijke groet,
Nelleke
UWV Webcareteam

Helenboersma
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2020 10:25

Re: Belastbaarheidsonderzoek Ergatis

Ongelezen bericht door Helenboersma »

Mbt het belastbaarheidsonderzoek het volgende:
Mijn man heeft in 2016 een burnout/depressie gehad. In 2017 een open hart operatie. In 2018 is de werkdruk door de werkgever zo opgevoerd van 5 naar 2 medewerkers en de invoering van een nieuw systeem. Zelf preventief naar de arboarts maar die zag geen reden om thuis te blijven. In januari 2019 weer ingestort. Mei 2020 hersteld gemeld maar aangegeven dat het nog niet goed met hem ging. 4 weken na de betermelding heeft de werkgever besloten dat zijn functie zou vervallen (als enige) bood een andere functie aan net 25 procent minder salaris en vroeg gelijk ontslag aan bij het UWV. Dit resulteerde in een ziekmelding per 9 juni. Werd een nieuw melding maar de Arboarts ging wel gelijk een belastbaarheids onderzoek aanvragen bij Ergatis. De uitspraak van Ergatis was gelijk aan de mening van de Arboarts. De behandelaar va Antes lees psychiater vind het onverandwoord dat hij gaat werken.... hij heeft in november 2018 op kantoor op het punt gestaan zichzelf iets aan te doen en heeft ook nu regelmatig die gedachte. Toch aan het werk.
Zal er nog bij vertellen dat mijn man 19 jaar bij deze werkgever werkt en 62jaar is. Hij heeft de functie moeten accepteren omdat hij anders verwijtbaar werkeloos zou worden en dus 5 jaar geen inkomen zou hebben.
Vanaf oktober: 2018 is er al contact met de rechtsbijstand maar dat heeft niets opgeleverd. Alleen meer stress.
Wij weten het niet meer. Staan dus machteloos.

Gesloten