LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstand aanvragen

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Lynn0
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jul 2020 19:03

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door Lynn0 »

Helder Snuffel, ik begrijp het nu.
Dat ik naar een andere gemeente ga heeft te maken met mijn kinderen die in die omgeving wonen, ik wil graag dichter bij ze zijn.
Wellicht dat de gemeente daar geen boodschap aan heeft.

Wel gek dat mijn advocaat dit adviseerde om dit te gaan doen.
Sowieso sta ik al enige tijd ingeschreven bij werk.nl.
Uitzendbureau's ga ik morgen doen.

Bijstand aanvragen kan niet online bij deze gemeente..waddinxveen dus.
De kortste klap is om zelf naar de gemeente te gaan denk ik om bijstand aan te vragen.
Dat de gemeente bepaald of man alimentatie moet betalen snap ik ook wel, maar veelal kun je wel inschatten of je daarvoor in aanmerking komt.

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door Toppy »

Tja, veel adviezen. Ook van een advocaat die gespecialiseerd is in familierecht en niet zo heel veel kaas heeft gegeten van Participatiewet en bestuursrecht.
Er zijn een paar zaken die er bij u spelen.
Ten eerste heeft u geen of onvoldoende middelen van bestaan. Op zich heeft u dan al zicht op een bijstandsuitkering.
U woont ergens en staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen.
Dan dient u een aanvraag uitkering in bij de gemeente waar u woont.
De AWb schrijft voor dat de aanvraag schriftelijk ingediend moet worden. Zelfs al zou u bij de balie van de gemeente een drieregelig briefje met daarop uw naam, geboortedatum en adres en de tekst: ik vraag een uitkering Participatiewet aan en zet uw handtekening daaronder dan heeft u een aanvraag ingediend.
Op die aanvraag moet die gemeente een besluit nemen. Dit schrijft Algemene Wet bestuursrecht voor.
Uiteraard gaat de gemeente u om de nodige bewijsstukken vragen. Voor wat de echtscheiding betreft is het overleggen van een papier van uw advocaat waarin staat dat de echtscheidingsprocedure in gang is gezet al voldoende.

Als u gaat verhuizen naar een andere gemeente. Dan moet u daar opnieuw uitkering aanvragen. Het is niet anders. Een dergelijke aanvraag gaat meestal soepeler aangezien u elders al een soortgelijke uitkering had.
Betrekt u een woning in de andere gemeente dan kunt u daar ook een aanvraag bijzondere bijstand indienen voor de kosten van uw verhuizing. Het betreft dan vaak de eerste huurnota en wellicht inrichtingskosten. Ook op die aanvraag moet de gemeente een besluit nemen.

Gesloten