LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bijstand stopgezet/blokkade??

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
jadelynn
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:04

bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door jadelynn »

Ik heb nu al 3 jaar een bijstandsuitkering,
En vanaf dag 1 heb ik al problemen met mn casemaneger,
Ik ben al 3 jaar aan het wachten tot mn aanvraag schuldhulp eindelijk van start gaat, en dat komt allemaal door de casemaneger dat het een half jaar op een stapeltje heeft gelegen of dbbele schuldeisers niet door werden gegeven enzv enzv..
Ook mijn bijstand heb ik verkregen door een advocaat omdat er nog spullen lagen van mn ex-partner en ik deed de was voor hem, Toch heb ik een bijstanduitkering verkregen dankzij een advocaat, ook werd ik gedwongen te werken maar ik zei dat ik dat niet full time kon als alleenstaande moeder met mijn toestand, dus moest ik onafhankelijk gekeurd worden en werd ik uiteindelijk dankzij al mijn begeleiding die ik heb afgekeurd. En zo zijn er meer hopeloze toestanden wat die casemaneger mij steeds weer en weer probeerde te blokkeren,
Nu zijn ze een heronderzoek gestart en hebben ze mijn uitkering gestopt op verdenking van samenwonen, Ik vind het belachelijk!! Ook met de feiten dat ze komen omdat in de vader van mn dochtertje zn auto rijd , dat mag volgens hun niet, volgens de juristen die ik gesproken heb weer wel. Ook zeggen ze dat ik post waaronder bankafschriften heb ontvangen van hem, wat totaal niet waar is omdat het allemaal elektronisch gaat bij hem en al 5 jaar geen afschriften heeft ontvangen, Maar toch hebben ze ineens een conclussie getrokken dat ik samenwoon!!!Maar hoe en waarom??????Ik ben het zo zat, de constante strijd met hun en ik wou echt dat ik onafhankelijk was van hun maar werken zit er oor mij voorlopig fulltime niet in in mijn staat..
Maar ik ben zo boos want ze hebben nu de bijstand stopgezet!! en nu word er niks meer betaald!!! Mijn vaste lasten zijn rond de 800 euro en hoe moet ik dat betalen??Ik heb een aanvraag gedaan via een advocaat maar hoe moet ik mijn dochtertje nou te eten geven, Ik krijg af en toe geld van mn moeder om te eten of van de vader van mn dochtertje maar dat is niet genoeg want hun hebben ook niet genoeg..
De administratie zegt er een blokkade op het verstrekken van mn uitkering zit, die casemaneger zegt dat mn uitkering vanaf 1 maart is stopgezet,
Ik heb er nogsteeds geen brief over ontvangen.. Maar als er een blokkade op zit kan die gecancelt worden toch?? Als het stopgezet is kunnen ze ook nog eens met een boete aankomen ofzo toch??
Wat moet ik nou, ik weet dat ik in mn gelijk sta, ik wil niet behandelt worden als een crimineel, ik heb die casemaneger uitgescholden en ben heel boos geworden! Ik heb gezegd dat ik het geld bij dr thuis kom halen als ik het nie krijg.. maar ik weet dat ik daar niets mee opschiet maar wat moet ik dan??

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

ben het zo zat, de constante strijd met hun en ik wou echt dat ik onafhankelijk was van hun maar werken zit er oor mij voorlopig fulltime niet in in mijn staat..
En parttime dan ?

jadelynn
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:04

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door jadelynn »

Daar schiet je zeker niks mee op, sterker nog: het werkt alleen maar tegen je! Agressie/belediging van ambtenaren/hulpverleners in functie wordt tegenwoordig harder tegen opgetreden.
ik snap dat het agressie tegenwerkt maar ik heb zoveel problemen steeds weer en ik was het gewoon even zat, ik weet dat ik daarin fout zit maar ik ben zo boos, want hoe moet ik nou al mn lasten betalen?
En parttime dan ?
Al zou ik parttime gaat werken dan zou ik alsnog niet rondkomen, en weet niet of ik daar toe wel in staat ben, ik ben voor 100% afgekeurd..

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door Emmy75 »

U kunt ook een klacht indienen bij de nationale ombudsman.

superklaver

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door superklaver »

als u afgekeurd bent hoort u toch eeen andere uitkering te krijgen ipv bijstand? ik ben ook afgekeurd (werk wel parttime)en ontvang geen bijstand maar wajong.

jadelynn
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:04

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door jadelynn »

Emmy75 schreef:U kunt ook een klacht indienen bij de nationale ombudsman.
Het grappigste was ,was dat ik 3 weken geleden met mn sociaal raadsvrouw had afgesproken om 14april een klacht te schrijven naar die casemaneger voor al die fouten die steeds weer in 3 jaar bij mij heeft gemaakt.
En nu gebeurd dit! En de de nationale ombudsman was stap 2 die we konden doen.. dus weet nu niet wat ik eerst moet doen,
heb via een site http://www.bijstand.nu/hulp_advokaat_so ... st_11.html een advocaat aangevraagd maar nog niks van gehoord,
als u afgekeurd bent hoort u toch eeen andere uitkering te krijgen ipv bijstand? ik ben ook afgekeurd (werk wel parttime)en ontvang geen bijstand maar wajong.
Ook hier was ik 3 weken geleden mee bezig omdat ik de bijstand zat werd, maar omdat ik 4 jaar geleden wel heb gewerkt en dat dit na mn 17e was kan ik volgens die casemaneger geen wajong nemen,
Ik was wel vaak ziek tijdens werk en ook nog eens zwanger dus werd mijn contract ook niet verlengd. Dus kan ik ook geen WAO ofzo nemen..

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik denk dat u beiden klachten tegelijkertijd kunt indienen. Indien u een klacht indient bij uw casemanager denk ik niet dat dit veel helpt als deze u inderdaad tegenwerkt. U kunt misschien wel bij de uitkeringsinstantie een klacht indienen en vragen of zij u een andere casemanager willen toewijzen maar of u daar wijzer van wordt betwijfel ik, de bijten elkaar niet.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door sephora30 »

Dat van die 100% afgekeurd snap ik ook niet.
Afgekeurd door wie?

Wat voor bewijzen hebben ze dat je samenwoont en hoe weten ze dat het de auto van je vriend is waar je in rijdt.

Mijn auto staat ook op iemand anders naam, wat zegt dat?

Heeft die man waar je zogenaamd mee samenwoont zelf een vast adres?

jadelynn
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:04

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door jadelynn »

sephora30 schreef:Dat van die 100% afgekeurd snap ik ook niet.
Afgekeurd door wie?

Wat voor bewijzen hebben ze dat je samenwoont en hoe weten ze dat het de auto van je vriend is waar je in rijdt.

Mijn auto staat ook op iemand anders naam, wat zegt dat?

Heeft die man waar je zogenaamd mee samenwoont zelf een vast adres?
ik ben afgekeurd door een onafhankelijke advies arts van Argonaut, die de sociale dienst zelf op mij af had gestuurd, samen met mijn psychotherapeute en mijn begeleidster heeft de arts dit geconcludeert dat ik 100% niet in staat ben te werken,
De bewijzen zijn dat ze zeggen dat er afschriften van hem hier binnenkomen wat niet het geval is omdat alles van hem elektronisch gaat, en de auto is van hem waar ik in rijd als ik boodschappen moet doen omdat alles hier op afstand is, of als ik ergens heen moet doe ik dat ook met zijn wagen, hij heeft nog een wagen maar die staat stuk voor de deur,
De man met wie ik zogenaamd samenwoon heeft zelf een adres, Maar hij zit soms overal en nergens,ligt aan zn inkomen.. Maar dat zijn zijn zaken, niet de mijne. Ik heb geen spullen van hem hier, hij komt wel vaak bij mij over de vloer, hij doet veel voor mij omdat ik er helemaal alleen voor staat samen met mijn dochtertje van 3.
Ik ben dit zo zat allemaal... ben er zo moe van.. ik ben zelf altijd erg emotioneel en vaak depressief maar het ging even 2 weken weer goed met me en nu dit.. ik ben kapot.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door sephora30 »

Hoe komen zij aan die zogenaamde afschriften dan?

Ik zit in dezelfde situatie, rijd ook in een auto die op iemand anders zijn naam staat en ik heb ook een vriend die hier vaak over de vloer komt. Toch zullen ze hier never nooit een bewijs van samenwonen kunnen vinden, gewoon om het simpele feit dat ik niet samenwoon.

Die 2 laatste dingen kunnen dan ook geen bewijs vormen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door Chocomelk »

De bijstand moet met bewijs komen dat je (zogenaamd) zou samenwonen, zou dat ook per aangetekende brief aan ze vragen.
Een auto waar je weleens in rijd gaat ze niets aan, staat niet op jou naam, jij betaald er neem ik aan geen verzekering en/of wegenbelasting voor.
Als iemand meer als 2 nachten per week bij je slaapt dan wordt het gezien als samenwonen.
Mischien heb je iemand in je omgeving wonen die denkt als de auto voor je deur staat dat die persoon aanwezig is bij je.

De ombudsman geen idee hoe dat werkt maar moet je daar niet eerst lid van worden wil je daardoor geholpen worden ?
Kost ook weer geld wat je waarschijnlijk niet hebt.

Hoop dat er heel spoedig een oplossing gaat komen want zonder geld zitten dat gaat gewoon niet.


Ohja Sephora je kan afgekeurd worden als je in de bijstand zit, normaal heb je een sollicitatieplicht maar als iemand aangeeft dat hij/zij niet kan werken dan wordt die persoon gekeurd en als die afgekeurd wordt dan vervalt natuurlijk de sollicitatie plicht.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ja van die soos keuring weet ik, heb ik ook gehad. Alleen heb ik er never nooit meer iets van gehoord :shock:

Beetje raar als iemand 2 nachten slaapt dat je dan gelijk zogenaamd samenwoont. Ik versta onder samenwonen toch heel iets anders dan 2 nachtjes plezier per week.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:Ja van die soos keuring weet ik, heb ik ook gehad. Alleen heb ik er never nooit meer iets van gehoord :shock:

Beetje raar als iemand 2 nachten slaapt dat je dan gelijk zogenaamd samenwoont. Ik versta onder samenwonen toch heel iets anders dan 2 nachtjes plezier per week.
Zou ik er toch eens achterheen gaan Sephora hoe die uitslag was van die keuring, is toch wel heel belangrijk omdat namelijk te weten.
Van dat slapen, ja is een beetje raar maar zo wordt het bij hen wel gezien, ook genoeg vrachtwagenchauffeurs bijvoorbeeld die maar 2 nachten per week thuis zijn. :wink:

jadelynn
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:04

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door jadelynn »

Hoe komen zij aan die zogenaamde afschriften dan?
Dat weet ik niet, maar als ik wil kan ik zijn bank vragen om het aantetonen toch?

2jaar geleden zijn we met beide families ook op vakantie geweest naar centerparcs, dat wist die recherche ook ineens, Mag dat ook niet dan?
De bijstand moet met bewijs komen dat je (zogenaamd) zou samenwonen, zou dat ook per aangetekende brief aan ze vragen.
Een auto waar je weleens in rijd gaat ze niets aan, staat niet op jou naam, jij betaald er neem ik aan geen verzekering en/of wegenbelasting voor.
Als iemand meer als 2 nachten per week bij je slaapt dan wordt het gezien als samenwonen.
Mischien heb je iemand in je omgeving wonen die denkt als de auto voor je deur staat dat die persoon aanwezig is bij je
Ik ga hier zeker ook achterna als ik eindelijk een advocaat heb, ik betaal geen verzekering of wegenbelasting, de auto staat ook niet op mijn naam, ik rijd ook in meerdere auto's af en toe van vriendin of andere, maar dat intereseert hun niks, ook wouden ze in dat gesprek wel weten wie mijn vriendinnen zijn of waar mijn moeder woont, ik vind dat totaal niet van belang, hoe ver kunnen ze gaan om mijn privacy te schenden..

Zonder geld kanik mijn vaste lasten niet betalen,
Die vrouw van de sociale dienst administratie zegt dat er een blokkade zit bij de uitbetaling maar die casemaneger verteld dat mijn uitkering vanaf 1 mrt is gestopt,
Kan ik dan nooit meer een uitkering krijgen?Hoe moet ik leven als ik niet kan werken??En hun het gestopt hebben krijg ik dan een boete?? hoe moet ik dat gaan betalen als ik geen inkomen heb?? en hoe moet het met mn schuldhulpverlening en al mn schuldeisers??

ik heb zoveel vragen.. ik word er zelf gek van..
als ik dalijk mn huur niet kan betalen word ik er uitgezet!!
hoe moet ik dit doen allemaal???

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door sephora30 »

Het lijkt mij een goed idee als je contact gaat zoeken met maatschappelijk werk. Zij kunnen jouw in deze situatie wel goed bijstaan denk ik.

Komt op mij allemaal een beetje vreemd over.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door Chocomelk »

De administratie geeft aan dat er een blokade staat, case manager geeft aan
dat uitkering gestopt is per 1 mrt. het zal waarschijnlijk echt wel het eerste zijn want ze moeten aan kunnen tonen dat jij samenwoont, ze moeten met bewijzen komen.

Over die bankafschriften, nee dat kan jij niet bij de bank navragen, komt omdat jij niet de persoon bent waar het over gaat, privacy he. :wink:

Als bijstand niet kan aantonen dat jij samenwoont dan moeten ze gewoon jou uitkering verder gaan betalen.
Als bijstand kan aantonen dat je wel samenwoont op 1 of andere manier, dan krijg je een fikse boete + moet je zoveel x maanden de uitkering terug betalen die je hebt ontvangen.

Je moet snel zorgen dat je een advokaat krijgt, je kan een bewijs van onvermogen opvragen bij gemeente.
Kijk naar advokaten in je omgeving, bel er eentje en maak zo spoedig mogelijk een afspraak.

Maar zoals ik al lees is de recherche er al bij betrokken omdat je schreef :
2jaar geleden zijn we met beide families ook op vakantie geweest naar centerparcs, dat wist die recherche ook ineens,
Natuurlijk mag je wel op vakantie gaan mits je het ook hebt gemeld bij de bijstand dat je in die en die tijd op vakantie gaat dan ben je verplicht.

Heb je de recherche zelf al gesproken en gevraagd welke zogenaamde bewijzen ze tegen je hebben ?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Samenwonen (gezamenlijke huishouding)
Inleiding
Als u samenwoont, dan kunt u voor de bijstand soms gelijk worden gesteld met gehuwden . Zie verder “U woont (niet langer) samen”. In plaats van het woord ‘samenwonen’ wordt in juridische termen ook wel gesproken van ‘een gezamenlijke huishouding voeren’. Hierna worden de volgende onderwerpen beschreven

Wanneer is er sprake van samenwonen?
Situaties waarin het samenwonen vaststaat
Speciale situatie: kostganger of kamerhuurder
Wanneer is er sprake van samenwonen?
Hiervan is sprake als u aan drie voorwaarden voldoet:

1. U en iemand anders
U kunt samenwonen met bijvoorbeeld uw vriend of vriendin. Er hoeft geen sprake te zijn van een liefdesrelatie. Dit betekent dat u ook kunt samenwonen met gewoon een goede vriend of vriendin, uw broer of zus of een ander familielid. Hierna wordt degene met wie u samenwoont ook wel ‘uw partner’ genoemd.

Het is mogelijk dat u met meerdere mensen in een huis woont. De gemeente zal dan bekijken wie van u (financieel) voor elkaar zorg draagt. Zie ook hierna bij “(Financiële) zorg tussen u en degene met wie u samenwoont”. In de bijstand kan alleen van samenwonen worden gesproken bij twee personen. Als u dus met drie personen samenwoont, dan zal de gemeente gaan beoordelen of en zo ja tussen welke twee personen sprake is van samenwonen.

2. Het hoofdverblijf in dezelfde woning
Er kan pas sprake zijn van samenwonen als u en uw partner het hoofdverblijf hebben in dezelfde woning. Onder een woning wordt ook verstaan een woonwagen of woonschip. Hieronder staan enkele voorbeelden waaruit kan blijken dat u in dezelfde woning het hoofdverblijf heeft:

U bent op hetzelfde adres ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie (GBA)
U heeft bij andere instanties (banken, de belastingdienst, uitkeringsinstanties, uw zorgverzekeraar enz.) of uw werkgever aangegeven dat u op hetzelfde adres woont als uw partner.
U woont bij uw partner, waardoor uw eigen woning een zeer laag energie- en waterverbruik heeft.
Uw eigen woning is maar gedeeltelijk ingericht en uit verklaringen van uw buurtbewoners blijkt dat u niet in de woning woont.
U gaat alleen af en toe naar uw eigen woning om bijvoorbeeld post op te halen of voor huisdieren te zorgen.

3. (Financiële) zorg tussen u en degene met wie u samenwoont
Het is niet alleen van belang dat u op hetzelfde adres het hoofdverblijf heeft. U moet ook financieel voor elkaar zorg dragen. Dit moet verder gaan dan alleen het delen van vaste woonlasten. Hieronder staan enkele voorbeelden waaruit kan blijken dat u financieel voor elkaar zorg draagt.

U betaalt gezamenlijk de vaste lasten, boodschappen, auto en vakantie.
U heeft een gezamenlijke bank- of girorekening
U gebruikt een gezamenlijke auto
U heeft elkaar in een testament tot erfgenaam benoemd
U doet huishoudelijk werk (koken, wassen, strijken) voor elkaar
U doet de was samen
U kookt en eet samen
U gaat samen op vakantie
Zie voor meer informatie .

Situaties waarin het samenwonen vaststaat
Soms staat het vast dat er sprake is van een gezamenlijke huishouding. Hiervan is sprake als u het hoofdverblijf in dezelfde woning heeft met iemand:

Met wie u gehuwd bent geweest in de afgelopen twee jaar
Met gehuwd zijn geweest wordt ook bedoeld dat de gemeente in de afgelopen twee jaar al eerder heeft vastgesteld dat u en uw partner samenwoonden.
Met wie een kind heeft, of van wie u het kind heeft erkend (of andersom)
Met wie u een samenlevingscontract heeft, waarin is opgenomen dat u een bijdrage aan het huishouden levert
In deze situaties hoeft de gemeente niet te onderzoeken of er sprake is van (financiële) zorg tussen u en uw partner.

Er kan ook worden aangenomen dat er sprake is van samenwonen als uw samenwoning door andere wet- of regelgeving als gezamenlijke huishouding is geregistreerd.

Speciale situatie: kostganger of kamerhuurder
Soms woont u in dezelfde woning, maar is er geen sprake van samenwonen. Dit kan het geval zijn als u een kostganger bent of bijvoorbeeld zelf een kamer verhuurt. De gemeente onderzoekt dan of er sprake is van een commerciële relatie. Er wordt onder andere gekeken naar:

Er is een schriftelijke overeenkomst tussen de kostganger en kostgever (of kamerhuurder en verhuurder) en u kunt aantonen dat u daadwerkelijk huur of kostgeld betaalt
Het kostgeld of de huurprijs is een normale prijs, dus niet veel te laag
Het kostgeld of de huur wordt jaarlijks verhoogd
Als de gemeente van oordeel is dat er sprake is van een commerciële relatie en niet van (financiële) zorg, dan is er geen sprake van samenwonen. Dit betekent dat u en degene die ook in hetzelfde huis woont ieder apart recht op bijstand kunnen hebben.

bron:
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/707

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Is de recherche ook al bij je binnen geweest om je huis te onderzoeken of dat je samenwoont ?

jadelynn
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:04

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door jadelynn »

Nee,dat vond ik ookal zo raar, want 3 jaar geleden heb ik dat wel 2x gehad,
Want hoe baseren ze dat ik samenwoon,
Heb mijn buren er ook niet over gehoord dat ze zijn ondervraagt ofzo..
Ze kennen wel de vader van mn dochter maar weten niet of ik samen ben of niet,
Heb mezelf een jaar geleden alleen voorgesteld en soms praten we over het weer of over mn dochter verder niks,
en zo doen ze met iedereen die ze in mn portiek tegen komen..

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door Chocomelk »

jadelynn schreef:Nee,dat vond ik ookal zo raar, want 3 jaar geleden heb ik dat wel 2x gehad,
Want hoe baseren ze dat ik samenwoon,
Heb mijn buren er ook niet over gehoord dat ze zijn ondervraagt ofzo..
Ze kennen wel de vader van mn dochter maar weten niet of ik samen ben of niet,
Heb mezelf een jaar geleden alleen voorgesteld en soms praten we over het weer of over mn dochter verder niks,
en zo doen ze met iedereen die ze in mn portiek tegen komen..
Wie weet is er een fraude team aan het posten bij je geweest ofzo, maar 3 jaar geleden heb je dit dus ook al meegemaakt.
Dus je hebt recherche nog niet echt gesproken omdat je schrijft dat de recherche wel af wist van je vakantie van 2 jaar geleden.

Gesloten