LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] fraude

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
schoem
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2011 11:55

fraude

Ongelezen bericht door schoem »

Na 13 maanden geen huis te hebben gehad met me dochter , hebben we nu al 1,5 een heerlijk huisje maar door vele omstandigheden heb ik een uitkering omdat ik niet in staat was/ben om te werken. Nou heb ik 3 weken geleden een huiszoeking gehad van de sociale dienst, er zou iemand een tip hebben gegeven dat ik zou samenwonen heb de deur opengedaan en zijn met ze 2en me hele huis aan het onderzoeken geweest zelfs me viese wasmand moest ik omkeren me nachtkastjes ,me kledingkasten en ze hebben niks gevonden waaruit blijkt dat ik samenwoon met een man , nu zijn ze zo ver aan het graven en hebben me uitkering gestopt omdat ik een en/of rekening heb met me vader dat hebben we jaren geleden zo gedaan omdat me vader niet in staat was om zijn bankzaken te doen dus die moet ik doen omdat hij en zijn been verloren is en dement is .
Ook rij ik in zijn auto om hem naar het ziekenhuis te rijden auto staat nog op zijn naam, mag ook niet , nu zeggen ze dat ik in diepe problemen zit
Heb al een advocaat in handen genomen
wie heeft hier ervaring mee

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: fraude

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Waarom ook een en/of rekening !?
Je vader had toch gewoon een machtiging kunnen geven voor
zijn rekening zodat jij de bankzaken kan doen.

Ze zeggen dat je diep in de problemen zit wat ik ook denk maar
wat zegt je advokaat er van ?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: fraude

Ongelezen bericht door sephora30 »

Kan me de reactie van de soos wel voorstellen, met een en/of rekening kan je natuurlijk heel makkelijk sjoemelen.

Het is nu bv niet duidelijk wie de autokosten betaald.

Als ik jou was zou ik die rekening zo snel mogelijk alleen op jouw vaders naam zetten en zelf iets van een machtiging vragen (weet niet precies hoe dat in zn werk gaat).
Dan een rekening alleen op jouw eigen naam openen.

Denk dat die en/of rekening het grootste probleem is.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: fraude

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou die auto ook zo gauw mogelijk op jouw naam zetten. Geen idee of je het door hebt, maar wat moet iemand die dement is en een been heeft verloren nu met een auto? Snap je? Je bent de enige bestuurder, op deze manier is het net of je iets verzwijgt.

Sja, en die tip, die komt toch ook niet zomaar uit de lucht vallen? Heb je regelmatig een logé of iemand die regelmatig over de vloer komt?

schoem
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2011 11:55

Re: fraude

Ongelezen bericht door schoem »

ik heb ook gelijk de en/of rekening veranderd in een volmacht maar wist ik veel , ik heb dat al jaren zo dus nooit over nagedacht ,en die auto is al 15 jaar oud en hebben in de auto gekeken en gezien dat ik rook en wat dat allemaal wel niet kost mag ik niet roken van al de stress van de afgelopen jaren, en ze hebben ook me meterstanden opgemeten

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: fraude

Ongelezen bericht door sephora30 »

Auto op jouw naam mag waarschijnlijk niet als je hem niet nodig hebt voor bv werk oid.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: fraude

Ongelezen bericht door VioletPrue »

schoem schreef:ik heb ook gelijk de en/of rekening veranderd in een volmacht maar wist ik veel , ik heb dat al jaren zo dus nooit over nagedacht ,en die auto is al 15 jaar oud en hebben in de auto gekeken en gezien dat ik rook en wat dat allemaal wel niet kost mag ik niet roken van al de stress van de afgelopen jaren, en ze hebben ook me meterstanden opgemeten
Tja, zo'n opmerking over het roken kun je vewachten in zo'n siuatie.
Niet leuk (zeg ik als roker met een uitkering) maar er is zo veel niet leuk.
Als dat uw grootste probleem was, had u hier denk ik geen topic aangemaakt.

Ook is het logisch dat de meterstanden worden opgenomen.
Als er een tip over samenwonen binnenkomt, gaan ze o.a. kijken naar het stroom/gasverbruik, om te kijken of u gemiddeld gas/stroom verbruikt voor een 2 persoonshuishouden of een 3 persoonshuishouden.
Waarschijnlijk is ook de stand van de watermeter opgenomen, om te kijken hoe dát verbruik is.
Dat is logisch.

Dat u nooit heeft nagedacht over het hebben van een en/of rekening is erg dom, want als je in de bijstand zit geleden er regels waar u zich aan moet houden.
Met een en/of rekening wekt u inderdaad de schijn dat u moeiteloos bij het geld van vader kan, en dus extra besteedbaar inkomen heeft.
Misschien toch eens een idee om goed de regels omtrent een bijstandsuitkering in uw gemeente op te vragen bij de Sooz?

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: fraude

Ongelezen bericht door witte angora »

ik heb ook gelijk de en/of rekening veranderd in een volmacht maar wist ik veel , ik heb dat al jaren zo dus nooit over nagedacht ,
Wat ik dus niet begrijp: op het moment dat je je aanmeldt bij de sociale dienst moet je al je gegevens op geven. Dus ook die en/of rekening. Je kunt nu wel zeggen dat het van je vader is, maar je had vrij de beschikking over het geld op de rekening. En ongetwijfeld zul jij als enige regelmatig geld van die rekening hebben gehaald. Immers, je vader is dement. En daarmee heb je dus een bron van inkomsten.

Heb je bij de aanmelding niet verteld over die rekening? Dan hadden ze meteen kunnen vertellen dat dit niet gaat.

Je vertelt dat je een advocaat in handen hebt genomen, ik denk dat je het er op zou kunnen gooien dat de regels door de sociale dienst niet voldoende gecommuniceerd zijn. Immers, ook een bijstandsgerechtigde mag voor een zieke ouder zorgen, maar er zijn dus een aantal dingen die niet kunnen. Zoals die en/of rekening, of het uitsluitend gebruik van de auto van de zieke.

Als je kunt aantonen dat Sociale Zaken hierover onvoldoende gecommuniceerd heeft maak je misschien een kans, omdat je niet de gelegenheid had om dingen tijdig, dwz bij de aanvraag, te veranderen, maar leg dat éérst aan je advocaat voor, voordat je zelf stappen gaat zetten.

En ook een bijstandsgerechtigde mag een auto hebben, no problem. Tot een bepaalde waarde, hoeveel weet ik niet, maar veel zal het inderdaad niet zijn.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: fraude

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik heb er geen ervaring mee maar wellicht is er voor de inval een gedegen onderzoek gedaan of er heeft een normale controle plaatsgevonden, gebeurt wel vaker. Als je altijd aan de informatieplicht hebt voldaan zal het zo'n vaart niet lopen. Je hebt wel een boel uit te leggen de en/of rekening daar komt meer geld op binnen dan je uitkering zeg maar twee inkomens, dan de auto die is wettelijk niet van jou maar je rijdt er wel in. Zolang er geen helderheid is wordt de uitkering gestopt. Er zal toch meer aan het handje zijn dan je hier verteld, de uitkering stoppen is het zwaarste middel die de soos toepast.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: fraude

Ongelezen bericht door SJZ »

Geen idee of je het door hebt, maar wat moet iemand die dement is en een been heeft verloren nu met een auto? Snap je?
Nou, als ik zelf lichamelijk niet meer zou kunnen autorijden, maar ik heb wel behulpzame buren, vrienden of familie die mij naar het ziekenhuis wil rijden dan hoop ik dat ik ZELF de auto nog kan betalen en op mijn naam houden. Lijkt me niet onlogisch dus.

Snap je?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: fraude

Ongelezen bericht door VioletPrue »

witte angora schreef:Heb je bij de aanmelding niet verteld over die rekening? Dan hadden ze meteen kunnen vertellen dat dit niet gaat.

Je vertelt dat je een advocaat in handen hebt genomen, ik denk dat je het er op zou kunnen gooien dat de regels door de sociale dienst niet voldoende gecommuniceerd zijn. Immers, ook een bijstandsgerechtigde mag voor een zieke ouder zorgen, maar er zijn dus een aantal dingen die niet kunnen. Zoals die en/of rekening, of het uitsluitend gebruik van de auto van de zieke.

Als je kunt aantonen dat Sociale Zaken hierover onvoldoende gecommuniceerd heeft maak je misschien een kans, omdat je niet de gelegenheid had om dingen tijdig, dwz bij de aanvraag, te veranderen, maar leg dat éérst aan je advocaat voor, voordat je zelf stappen gaat zetten.
Nou, de Sooz hoeft niet alles voor je uit te kouwen.
Als het goed is heeft TS ooit een beschikking gekregen en een boekje met spelregels, of op zijn minst een link naar een website waar die te vinden zijn.
Net als met het consumentenrecht, wordt er als je een uitkering hebt van je verwacht dat je de regels kent en je er aan houdt.
Het is niet zo dat een ambtenaar met je gaat zitten en je alles gaat vertellen wat je vooral niet mag.
TS had toch ook zelf wel kunnen bedenken dat deze constructie niet helemaal handig was.

Vraag die zich bij mij opdringt is eerder of die rekening wel is opgegeven.
Is dit een en/of rekening naast de eigen betaalrekening van TS, of is dit de enige rekening die er is en wist de gemeente dus dat er een en/of rekening was?
Dat lijkt mij een belangrijk gegeven.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: fraude

Ongelezen bericht door witte angora »

SJZ schreef:
Geen idee of je het door hebt, maar wat moet iemand die dement is en een been heeft verloren nu met een auto? Snap je?
Nou, als ik zelf lichamelijk niet meer zou kunnen autorijden, maar ik heb wel behulpzame buren, vrienden of familie die mij naar het ziekenhuis wil rijden dan hoop ik dat ik ZELF de auto nog kan betalen en op mijn naam houden. Lijkt me niet onlogisch dus.

Snap je?
Ben ik deels met je eens. Maar we praten hier dus over iemand die dement is. Als het om iets lichamelijks gaat, is een auto zelfs hier op aan te passen.

Maar aangezien de meeste mensen een auto hebben, is er weinig reden voor dit soort zaken een eigen auto aan te houden, en een ander daarin te laten rijden. Als ik iemand naar het ziekenhuis zou moeten brengen, zou ik dat in ieder geval met mijn eigen auto willen doen, niet met de auto van die ander.

We praten ook niet wat jij of ik willen, of wat de TS wil, maar wat de Soos wil. En die ziet een en/of rekening, en een auto die op naam van de een staat, maar voornamelijk tot uitsluitend door de ander gebruikt wordt. En daar wringt de schoen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: fraude

Ongelezen bericht door ronald g »

Iedereen heeft het over die auto maar is totaal niet ter zake doende. met een WWB uitkering mag je best een auto hebben en zeker een auto van 15 jaar oud heeft geen invloed op de uitkering, ding heeft geen noemenswaardige waarde of het moet een Ferrari zijn. Hoe je de uitkering besteedt is aan je zelf, de soos heeft daar niets over te zeggen. Ik blijf het vreemd vinden dat de uitkering per direct gestopt is er moet wel onrechtmatigheid aangetoond zijn, het niet doorgeven van wijzigingen in leefomstandigheden geeft aanleiding tot een korting en niet tot stoppen van de uitkering. De auto en de en/of rekening zijn geen reden tot stopzetting. Er moet dus wel meer aan de hand zijn. Maar komen we daar ooit achter? enkel Schoem kan daar uitleg over even. Dus daar wachten we dan maar op.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: fraude

Ongelezen bericht door witte angora »

Er moet dus wel meer aan de hand zijn. Maar komen we daar ooit achter?
Dat schreef ik al eerder, de tip naar de Soos komt natuurlijk niet uit de lucht vallen, daar is een reden voor geweest. Die tip gecombineerd met een en/of rekening en een auto die door TS wordt gebruikt maar niet van haar is, heeft waarschijnlijk aanleiding tot het onderzoek gegeven.

En misschien is er nog wel meer aan de hand, geen mens die het weet, behalve TS en de soos.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: fraude

Ongelezen bericht door VioletPrue »

En er is natuurlijk ook nog een verschil tussen het stopzetten en het tijdelijk blokkeren van een uitkering. :wink:
Laatst gewijzigd door VioletPrue op 30 dec 2011 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

tnt35
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 jul 2011 10:29

Re: fraude

Ongelezen bericht door tnt35 »

Het is natuurlijk wel een strak zooitje bij de SD,
en dit wordt nog erger,zeker in het nwe jaar.
Wat ik nu ga zeggen,zullen velen niks vinden,
zorg dat je er nooit mee te maken krijgt,hoe moeilijk het ook is.
Werk is er echt zat,je moet alleen ook genoegen met minder willen nemen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: fraude

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat ik nu ga zeggen,zullen velen niks vinden,
Jawel hoor :D

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: fraude

Ongelezen bericht door sephora30 »

@tnt35

Overdrijven is ook een vak :roll:

tnt35
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 jul 2011 10:29

Re: fraude

Ongelezen bericht door tnt35 »

sephora30 schreef:@tnt35

Overdrijven is ook een vak :roll:

vertel eens?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: fraude

Ongelezen bericht door VioletPrue »

tnt35 schreef:Het is natuurlijk wel een strak zooitje bij de SD,
en dit wordt nog erger,zeker in het nwe jaar.
Wat ik nu ga zeggen,zullen velen niks vinden,
zorg dat je er nooit mee te maken krijgt,hoe moeilijk het ook is.
Werk is er echt zat,je moet alleen ook genoegen met minder willen nemen.
Zolang als je een uitkering hebt, heb je je aan de regels te houden.
Het is niet zo dat nieuwe regels niet kenbaar gemaakt worden.
Mijn gemeente gaat over de huishoudenstoets naar alle mensen voor wie die toets gaat gelden, een brief in Jip- en Janneketaal sturen.
Mijn vrijwilligerswerk wordt erbij betrokken, omdat wij redelijk veel ervaring met Jip- en Janneketaal hebben en laten we eerlijk zijn, de gemeente niet echt.
Dus wij kijken hun opgestelde brief na en vertalen hem in begrijpelijk Nederlands.
Dan is iedereen voor wie de huishoudenstoets gaat gelden op de hoogte en dan weet iedereen dus waar hij/zij aan toe is.
Inderdaad, een bijstandsuitkering hebben is niet veel en leuk, maar dat is ook niet de bedoeling.

Gesloten