LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gat in cv: kansloos?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
arthur2000

Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door arthur2000 »

..
Laatst gewijzigd door arthur2000 op 22 nov 2008 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom zit dat gat in je CV? Dat is iets wat de werkgevers ook zullen willen weten. Een gat in je cv valt natuurlijk meteen op en dat is ook een mooi onderwerp om over te beginnen. En jij kunt daar op inspelen door je op die vraag voor te bereiden.

Het gaat er daarbij niet zozeer om dat je iets heel hoogstaands hebt gedaan, als je maar goed kunt uitleggen waarom je toen niets hebt gedaan. Als je dat niet kunt of er een beetje omheen draait, dan krijgt een werkgever het idee dat je niet betrouwbaar bent of misschien ook in je baan bij lastige situaties er maar wat omheen draat. Dan zullen ze dus niet snel geneigd zijn om je aan te nemen.

arthur2000

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door arthur2000 »

..
Laatst gewijzigd door arthur2000 op 22 nov 2008 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

gerrit dekzeil
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 jun 2006 21:40

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door gerrit dekzeil »

Werkgevers zitten te springen om werknemers?
Inderdaad zitten werkgevers te springen op goed personeel. Je hebt een universitaire opleiding, hoe komt het dan dat je niet in staat bent om je CV zo op te stellen zodat een werkgever niet om je heen kan.
Mogelijk dat jijzelf te veeleisend bent. :wink:

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Arthur,

Een gat in je C.V. hoeft helemaal geen probleem te zijn. Zoals eerder gesteld moet jezelf wel voorbereiden en een eerlijk maar helder antwoord geven.

Je kan aangeven welke therapie je hebt gevolgd en hoe je er weer bovenop bent gekomen. Ook kan je laten zien wat je hebt ondernomen om herhaling te voorkomen.

Zoals ik het lees in je bijdrage heb je je echter niet voorbereid en leg je de schuld hiervan bij je toekomstige werkgever.

Dit geeft aan dat je nog steeds niet lekker in je vel zit, en wie weet wel weer in herhaling valt.

Zo zou ik je ook niet aannemen :lol:

arthur2000

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door arthur2000 »

..
Laatst gewijzigd door arthur2000 op 22 nov 2008 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door Walter van V »

optie waarheid, maar er niet te diep op ingaan..

Bij een gesprek: zelf sturen!! niet laten sturen, dan heb je het er inderdaad alleen maar over. Gewoon dus wegens familieomstandigheden.

Wat ik interessanter vind dan dat gat, als werkgever de zaak bekeken, is waarom je sinds september niet emer aan het werk bent, en waarom toen blijkbaar de arbeidsovereenkomst niet verlengd is??

Ik denk dat je inderdaad nog steeds niet goed in het vel zit. Niet naar het verleden kijken maar naar de toekomst.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Arthhur,

In de bijstand rondhangen is voor jou gelukkig niet de beste oplossing, jij hebt notabene een universitaire opleiding!, en dan hoef je niet de hele dag dom productiewerk te doen!,

In jouw situatie is er gelukkig genoeg hoop om aan normaal werk te komen, en weer je draai te kunnen vinden, er zijn genoeg andere mensen die door dergelijke omstandheden vastgelopen zijn, en door gebrek aan opleiding geen kans meer kunnen krijgen, en financieel hun hele leven op een bijstandsniveau blijven hangen,

M.a.w. Kop op!, en met de schouders er tegenaan!, dan vindt jij gegarandeert wel wat!, :P


Veel succes!, en vriendelijke groeten,

Ulbe.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Arthur,
Bah! Werkgevers zitten te springen om werknemers? Nee hoor, het dubbeltje op de eerste rang!
Waarom mag je niet gewoon een tijdje 'geen zin hebben' in werken, gewoon geen puf, uitgeblust zijn, lekker moe een tijdje in de soos en later gewoon weer aan de slag!
Je mag alles doen wat je wilt, maar geef anderen niet de schuld van jouw gedragingen en doe niet net of de werkgevers jouw oneerlijk behandelen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door kweenie »

Il vind het een heel legitieme reden dat, vanwege de ziekte van je vader, je een tijd hebt overdacht wat je nu eigenlijk zou willen en welke kant je met je carriere en je leven op wilt gaan. En dat je voor je vader hebt gezorgd (of dat zo is, laat ik in het midden).

Je hebt gewoon een tijd 'aan jezelf gewerkt', om daarna bewust en gemotiveerd een bepaalde richting te kiezen.

Als je dat als verhaal ophoudt, dan klinkt het toch een stuk beter dan 'Mijn nietsdoen had als reden dat ik toen gewoon niets WILDE doen'. Terwijl er waarschijnlijk geen woord van gelogen is: grote kans dat een van de redenen dat je niets wilde doen was dat je geen motivatie had en niet echt een riching had waarin je iets wilde doen.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door solleila »

Kun je het gewoon niet kunnen opvullen als mantelzorg. Je zorgde voor je vader toch? Dat zet je erbij. Wat is er mis mee om voor je vader te zorgen.

In 2003 en 2004 was het heel moeilijk om een baan te vinden. Ik heb toen vrijwilligerswerk gedaan. In de psychiatrische zorg. Wat ik lachen vind is dat weinig werkgevers (geen psychiatrische zorg) gaan doorvragen als je daar gewerkt hebt. Ze zijn er erg bang voor,wat voor verhalen ze gaan horen.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door Walter van V »

Ze zijn er erg bang voor,wat voor verhalen ze gaan horen.
hoe weet je dat, als ze niet doorvragen? misschien vinden ze het gewoon minder interessant, als er op een heel ander soort functie gesolliciteerd wordt.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door S. »

Wat ik niet begrijp is dat bij de toch wel vele voorbeelden van mensen die ik ken met een 'gat in hun cv' de meesten toch wel goed aan het werk komen.
Ik denk dat het belangrijk is om er niet om heen te draaien en de schuld teveel bij omstandigheden en anderen te leggen.
En het hangt er ook vanaf wát voor opleiding je hebt gevolgd. Als het een afgeronde studie betreft voor een baan die mentaal nogal wat van je vergt - bijvoorbeeld in de zorgsector of management- dan kan ik het me ook wel voorstellen dat een werkgever geen risico wil nemen.
Lijkt me dat wanneer je nu sterk overkomt in een gesprek en je mindere periode goed kunt toelichten, je een goede kans moet kunnen maken. Want wie is nu wel geheel perfect?

Succes.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

De sollicitatie,

is niet meer of minder dan het verkopen van eigen kwaliteiten.
Wanneer men zijn eigen lwaliteiten overtuigend weet te brengen dan zal een toekomstige werkgever over zo'n "gat in de CV " wel overheen stappen.
Je hebt trouwens goede (familie)redenen gehad om even uit het arbeidsproces te zijn geraakt.
Bovendien is ook een herbezinning op uw toekomst iets wat gunstig uitgelegd kan worden.
Immers, het gaat om motivatie waarom u die baan wilt hebben.
Daar is die herbezinningsperiode belangrijk in geweest. (althans, zo is het te stellen in een sollicitatiegesprek).

Ik raad u aan om eens neer te schrijven wat uw sterke punten en wat uw zwakke punten zijn.
Bouw het verhaal zodanig op dat die 3 jaren nuttig en nodig waren omdat u door de zorgtaak liet blijken verantwoordelijk te kunnen zijn voor dat wat op dat moment nodig bleek.

Wat de oorzaak is geweest van uw huidige werkloosheid (inderdaad door een faillissement/bedrijfsbeëiniging?) kan natuurlijk wel een belangrijke storende factor zijn hetgeen het wel nodig maakt dat u dat in uw nadenken over de zwakke- en sterke punten meeneemt.

En staat alles een beetje goed op papier en is het verhaal ook voor vrienden en kennissen sterk genoeg ( de juiste argumentaties) dan oefenen voor het uiteindelijke sollicitatiegesprek bij een toekomstige werkgever die naar uw mening u een baan kan geven die voor uw opleiding,uw kennis en uw sociale vaardigheden ook geschikt zou zijn.

Schoffelen kan iedereen nog wel maar voor veel banen die waardering geven is zelfverzekerdheid echt nodig.

Er zijn trouwens ook via de sociale dienst mogelijkheden om het goed solliciteren ook te leren.

Maar het belangrijkste is het verhaal.
Het verhaal als van een goede verkoper.

Althans........ aannemend dat u de veertig nog niet gepasseerd bent maar zelfs dan is het bovenstaande net zo belangrijk, alleen de kansen voor het verkopen van eigen arbeidskracht wordt dan een stuk moeilijker.

Succes!

Grootvader

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Werkgevers zoeken goed personeel. Maar ook personeel wat niet de moed snel laat zakken. Je hebt 3 jaar lang de boel lopen stagneren. Dat komt niet goed over op een CV. Het klinkt hard, maar zo denkt men wel.

Tenzij je heel goed weet te motiveren waarom je niet hebt gewerkt. Bijvoorbeeld door zorg voor je zieke vader. Dan is er een rechtvaardiging.

En als ik dan jouw laatste optie "waarheid" lees, waar geen zorg in voorkomt, dan vrees ik dat dit bij een sollicitatie een killer is.

arthur2000

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door arthur2000 »

..
Laatst gewijzigd door arthur2000 op 22 nov 2008 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Rare maatschappij leven we in. Geen opleiding (op papiet althans) en je kunt het shaken: Ervaring is niet relevant meer blijkbaar. Een gaatje in je cv om persoonlijke redenen zijn ook al een doodzonde evenals ouder worden, tenzij je voor een hongerloontje wilt werken en dat bij de sollicitatie duidelijk aangeeft. Natuurlijk wil je wel een overeenkomst accepteren welke per dag is op te zeggen. (door de potentiele werkgever wel te verstaan)

O.a. het UWV wil diploma's uitdelen om mensen aan het werk te helpen (vind ik persoonlijk valsheid in geschrifte) Onze overheid is van mening dat we alleen maar leven om te werken (en niet andersom) en er wordt zelfs doodleuk werk verzonnen. Daarnaast laten we nog de nodige arbeidskrachten uit Oost Europa toe welke hier veelal voor weinig willen werken omdat het verdiende geld in hun thuisland veel meer waard is dan in Nederland.

We gaan aardig richting China, Taiwan e.d.: lange dagen maken voor het spreekwoordelijke "handje rijst". De rest van het verdiende loon vloeit in de altijd hongerende schatkist......

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door Maarschalk »

@arthur2000, ik kan niet beoordelen hoe jij je in een gesprek presenteer of op je cv. Maar wat ik hier van je lees is niet een aanmoediging om je aan te nemen.
Je legt compleet de schuld bij anderen en laat het voorkomen alsof het direct weer kan gebeuren. En daarmee vorm je een risico.

Wat ik in een gesprek zou willen horen is wat heb je ervan geleerd, waarom zal het niet nog een keer gebeuren en hoe blijf je aan jezelf werken.

Wat bij alle andere reageerders niet gevraagd werd is welke opleiding je hebt gedaan en op welke vacatures je nu solliciteert.
Ook daar kan een mismatch inzitten.

arthur2000

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door arthur2000 »

..
Laatst gewijzigd door arthur2000 op 22 nov 2008 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gat in cv: kansloos?

Ongelezen bericht door kweenie »

Kijk eens aan, mooi om te horen. Zo zie je, er zijn ook bedrijven die niet alleen naar een gat in het CV kijken.

Gesloten