Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
R1985
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2022 19:46

Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door R1985 »

Mijn vriendin heeft zich begin vorige maand op advies van de huisarts per direct ziek moeten melden wegens ernstige burnout klachten. Inmiddels is ze onder behandeling bij een psychiater en sindskort is er ook contact geweest met de bedrijfsarts.

Het contact met haar werkgever is minimaal, beter gezegd niet. Enkele weken geleden heeft haar werkgever de loonbrief van september verstuurd met daarin een herberekening (70 procent doorbetaling). Op de 27ste had haar salaris overgemaakt moeten worden maar tot op heden nog niets ontvangen.

Even lang verhaal kort en misschien loop ik tever vooruit op de feiten: Gezien de aard van deze eigenaardige werkgever hebben wij sterk het vermoeden dat hij dit "spelletje" doelbewust speelt. Na een korte zoektocht op internet kwam ik snel tot de conclusie dat wij niet veel kunnen doen. Ten eerste hebben wij geen rechtsbijstand, ten tweede kan mijn vriendin nu geej ontslag nemen want dan verliest ze haar recht op ww. Wellicht is het allemaal vals alarm (laten we het hopen), maar stel hij weigert structureel het loon over te maken de komende maanden, welke opties zijn er dan nog over? Een officiële brief van het Juridisch loket is inmiddels al opgesteld en zal deze week aangetekend op de post gedaan worden. Mijn verwachting is dat hij daar geen gehoor aan gaat geven. Juridisch aanvechten zonder rechtsbijstand lijkt mij financieel gezien niet aantrekkelijk vanwege de hoge kosten.
Ontslag nemen is dus ook geen optie, want geen ww.

Let wel, ik schets nu een donker scenario, maar ik wil liever voorbereid zijn. Alvast bedankt voor jullie input.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door Jablan »

Je doet alles goed tot nu toe. Wordt lid van een vakbond voor meer juridische hulp, zodat je beslag kunt laten leggen.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou ook maar even contact opnemen met het UWV.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door crazyme »

https://juridischplatform.nl/ontslag/pr ... gIBLPD_BwE

Je kunt afscheid nemen met recht op ww. Dat kan in sommige situaties erg helend werken op de burn-out klachten omdat de oorzaak van de stress wordt geëlimineerd.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door Ivo.w »

U kunt zonder rechtsbijstand in principe natuurlijk net zoveel bereiken als met rechtsbijstand. Alleen zult u zelf de facturen van een in te schakelen jurist of advocaat moeten voorschieten en bij verlies van de zaak volledig moeten betalen.

Wanneer de zaak gewonnen wordt, wordt meestal de tegenpartij ook veroordeeld tot het betalen van (een deel van) de juridische kosten die u heeft gemaakt.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voor de werkgever is het niet betalen van loon duur, vanwege de wettelijke verhoging van maximaal 50% plus de wettelijke rente.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door kuklos »

In het verhaal ontbreekt nog iets. Is na het uitblijven van de loonbetaling op 27 september contact opgenomen met de werkgever? Indien ja, wat was de reactie van de werkgever?

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door BL2 »

Jablan schreef:
07 okt 2022 18:13
Je doet alles goed tot nu toe. Wordt lid van een vakbond voor meer juridische hulp, zodat je beslag kunt laten leggen.
Een vakbond gaat niets voor je doen bij een reeds al lopend conflict. Anders zou iedereen wachten met lid worden tot er een probleempje is.

Wat geeft de werkgever aan bij de vraag waar het salaris blijft ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door moederslink »

R1985 schreef:
04 okt 2022 20:05
(...)Juridisch aanvechten zonder rechtsbijstand lijkt mij financieel gezien niet aantrekkelijk vanwege de hoge kosten.
Ontslag nemen is dus ook geen optie, want geen ww
Allereerst zou ik een persoonlijk onderhoud met deze werkgever aanvragen. Ga met zn tweeën en neem het gesprek op.
U kunt een ProDeo advokaat regelen met een ' toevoeging ' , wanneer het inkomen ( te) laag is.
Sterkte in de strijd🤜🤛 !

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door BL2 »

Niet iedere werkgever steld het op prijs dat een "vreemde" mee komt op gesprek. Meestal is dit een vertrouwenspersoon van de vakbond.
Opnemen kan niet zonder medeweten en toestemming.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is nog niet eens even gebeld: Waar blijft mijn salaris!

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door Erthanax »

BL2 schreef:
08 okt 2022 17:02
Niet iedere werkgever steld het op prijs dat een "vreemde" mee komt op gesprek. Meestal is dit een vertrouwenspersoon van de vakbond.
Opnemen kan niet zonder medeweten en toestemming.
Dit is niet juist, het is wel degelijk toegestaan een gesprek op te nemen waaraan men zelf deelneemt; toestemming van de gesprekspartner is niet vereist, zie bv deze uitleg.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Goed dat uw vriendin contact op hebt genomen met www.juridischloket.nl. Mijn advies is om deze aangetekende brief zo snel mogelijk te versturen, en precies hetzelfde brief ook per mail te versturen.

In de meeste gevallen heeft uw vriendin recht op 70% van de loon. In het contract of in CAO staat waar uw vriendin recht op heeft.


Indien uw vriendin na 14 dagen na het versturen van de brief de loon niet is uitbetaald dan kunt u diverse stappen ondernemen.

  • Bel naar een aangesloten vakbond, ook al is uw vriendin geen lid van. Soms willen vakbonden helpen, met ruil voor een lidmaatschap.

    Neem nogmaals contact op met www.juridischloket.nl. Zeer vermoedelijk kunnen hun u helpen met het zoeken naar een advocaat.

    Ook kunt u zelf op zoek naar een advocaat.
Zeer vermoedelijk heeft uw vriendin ook recht of wettelijke rente. Op dit moment is dat 2,00%.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door kuklos »

Twee keer de url van het juridisch loket plaatsen in één reactie. Terwijl TS daar al contact mee heeft. Hoeveel levert dat spammen van het juridisch loket je nou op @Seinhuis?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door moederslink »

BL2 schreef:
08 okt 2022 17:02
Niet iedere werkgever steld het op prijs dat een "vreemde" mee komt op gesprek.
In dit geval is het de partner vd TS . Zij is ziek , heeft al contact met de bedrijfsarts gehad en heeft gesprekken met haar psychiater. Ik denk dat , wanneer je aangeeft dat je er graag als partner bij wilt zijn om haar juist nu te steunen , dit na overleg misschien best wel mogelijk is en daar begrip voor is en idd ....het gesprek kan wél ' gewoon ' worden opgenomen ,maar geeft dit wel van te voren dan even aan.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op die afdeling salarisbetaling moest een hele andere loon loonberekening gemaakt worden. En de uitbetaling is er tussen doorgeglipt.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door BL2 »

Lady1234 schreef:
08 okt 2022 23:35
Op die afdeling salarisbetaling moest een hele andere loon loonberekening gemaakt worden. En de uitbetaling is er tussen doorgeglipt.
Hoe weet je dat zo zeker, werk je dan op die afdeling ? Wel erg slordig dat er zo gewerkt wordt Lady !

DeetjeB
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 okt 2021 18:41

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door DeetjeB »

wat Lady1234 ook al aangeeft: automatische loonbetaling over september kan stopgezet zijn ivm herberekening. En vergeten zijn alsnog uit te betalen. 1 telefoontje hierover naar je werkgever kan je (hopelijk) een hoop ellende en gespeculeer besparen.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik werk er niet, maar denk dat het probleem al opgelost is, TS R1985 reageert helaas niet op de verschillende vragen....

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Geen loonuitbetaling na ziekmelding

Ongelezen bericht door klaartje59 »

Misschien toch even contact met de werkgever gehad??? Heel slim dan!!

Plaats reactie