LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Herleving Wajong-uitkering?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
student538

Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door student538 »

Beste mensen,

Onlangs heb ik de diagnose "autistisch" gekregen. In het verleden had ik een Wajong-uitkering gehad bij het UWV. Maar toen ik verder geschoold ben vond ik deze uitkering niet meer nodig en ging ik mij laten herkeuren. Ik deed me heel goed voor omdat ik dacht die uitkering heb ik eigenlijk onterecht gekregen. De school heeft deze uitkering ooit voor mij aangevraagd zonder daarin mij te betrekken met het hoe en waarom ik dit kreeg. Achteraf gezien vind ik dat ik hem wel nodig had. Ik ben bezig om mijn Wajong-uitkering te laten herzien. Dit omdat ik in bepaalde situaties op mijn werk toch hier en daar wat vast loop.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ken ook iemand die PDD-NOS en negatief schizofreen als diagnose had gekregen maar is afgewezen door het UWV om een Wajong-uitkering te krijgen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit omdat ik in bepaalde situaties op mijn werk toch hier en daar wat vast loop.
Wat is het probleem, een gebrek aan concentratievermogen, toevallig? Wat voor werk doe je op het ogenblik?

inspiration5631
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mar 2011 13:32

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door inspiration5631 »

Onze medegenoten denken dat wij een en dezelfde person zijn maar dat is niet geval. Jammer dat vanwege dezelfde problemen mensen met elkaar zo makkelijk in verwarring kunnen worden gebracht.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Onze medegenoten denken dat wij een en dezelfde person zijn maar dat is niet geval.
'Beste'

Er is er maar één die die vraag heeft gesteld, en dat ben ik. Het meervoud is dus niet van toepassing. In jouw andere topic heb ik heel duidelijk aangegeven dat ik beslist niet jouw medegenoot ben. Dus geen idee waarom je daar alsnog mee doorgaat. Verder snap ik niet dat je de vraag die ik in jouw topic stel, in dit topic beantwoord.

Voor jullie beiden geldt, als jullie er tenminste echt twee zijn: ga gewoon werken, dan kom je tussen de mensen. Voor mijn part vrijwilligerswerk. Ga desnoods iedere dag naar de bibliotheek om een krantje te lezen, neem een abonnement op het zwembad, of wat dan ook: GA IETS DOEN!!!!

De hele dag thuis op de bank zitten om je eigen zieligheid te koesteren, daar kom je niet verder mee.

student538

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door student538 »

Ledigheid is des duivels oorkussen?

Ik heb inderdaad last van concentratie problemen waardoor ik ongewild fouten maakt terwijl ik juist perfectionistisch wil zijn. Zo kan ik niet fulltime werken omdat mij dat gewoon helaas niet lukt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

student538 schreef:Ledigheid is des duivels oorkussen?

Ik heb inderdaad last van concentratie problemen waardoor ik ongewild fouten maakt terwijl ik juist perfectionistisch wil zijn. Zo kan ik niet fulltime werken omdat mij dat gewoon helaas niet lukt.
Er zijn toch vast en zeker wel baantjes te vinden waar je niet zo geconcentreerd hoeft te zijn ?

student538

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door student538 »

Dat klopt maar dat is lastig. Mijn werktempo ligt lager.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

student538 schreef:Dat klopt maar dat is lastig. Mijn werktempo ligt lager.
Dat maakt toch niets uit, een werkgever kan zelfs voor subsidie in aanmerking komen.
Alles beter dan 100% thuis zitten hoor.
En leven van een klein uitkeringtje.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door ppp333333 »

kan ik me in bevinden choco :P

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Naar mijn lekenmening klinkt het eerder alsof student behoefte heeft aan een Wsw traject dan aan een Wajong uitkering.
Via de Wsw kunt u (misschien wél full time) werk doen wat op u is aangepast.
En dat lijkt mij wenselijker dan een (gedeeltelijke) uitkering.

comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door comeyer »

Van die hele wajong kan met gemak 30-40% gewoon aan de slag, uit de wajong ermee ne in de bijstand laten instromen. Ken er zat die zich kapot lachen en wel smorgens al kunnen blowen enzo. En als ze thuis wonen krijgen ze ook nog volle pond!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

comeyer schreef:Van die hele wajong kan met gemak 30-40% gewoon aan de slag, uit de wajong ermee ne in de bijstand laten instromen. Ken er zat die zich kapot lachen en wel smorgens al kunnen blowen enzo. En als ze thuis wonen krijgen ze ook nog volle pond!
Klopt.

D. Hanekamp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 aug 2010 20:31

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door D. Hanekamp »

En op welke gegevens is dat gebaseerd ?

Boute uitspraak en niet onderbouwd !

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

D. Hanekamp schreef:En op welke gegevens is dat gebaseerd ?

Boute uitspraak en niet onderbouwd !
Zie het in mijn omgeving.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door manondoris »

de regels voor de wajong, worden ook enorm aangescherpt ,het is een doorn in het oog van de regering.een vriendin van mij heeft haar zoon op de praktijkschool zitten en word nu 18 jaar en gaat van deze school af.hij is een kerngezonde jongen van 18 die graag door wil leren om iets in de horica te gaan doen. nu kwam de school met het voorstel om een wajong uitkering voor hem aan te vragen :evil: nou mijn vriendin werd me toch kwaad,hij leert alleen niet zo goed maar verder is er niks mis met hem,maar dat geeft toch al een klein beetje een beeld hoe er met deze uitkering word omgegaan :shock: schandalig gewoon.

student538

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door student538 »

Ik kon mij nog beroepen op de Wet Amber. Ik kwam ook van een Praktijkschool (vso/mlk) maar mijn aavraag Wajong is afgewezen. Tot voor kort keurde het UWV "iedereen" af die een VSO verleden had. Op basis van mijn inteligentie en mijn werkverleden hebben ze mij goedgekeurd.

Er werd mij geadviseerd om naar een onafhankelijke keuringarts. Maar de kosten bedragen daarvan circa € 1000 euro. Ik heb wel erg last van enorme vermoeidheid. Gelukkig kan ik dit deels reduceren met magnesium.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door manondoris »

student538 schreef:Ik kon mij nog beroepen op de Wet Amber. Ik kwam ook van een Praktijkschool (vso/mlk) maar mijn aavraag Wajong is afgewezen. Tot voor kort keurde het UWV "iedereen" af die een VSO verleden had. Op basis van mijn inteligentie en mijn werkverleden hebben ze mij goedgekeurd.

Er werd mij geadviseerd om naar een onafhankelijke keuringarts. Maar de kosten bedragen daarvan circa € 1000 euro. Ik heb wel erg last van enorme vermoeidheid. Gelukkig kan ik dit deels reduceren met magnesium.
iedereen met een vso verleden :shock: schandalig deze mensen zijn toch gezond van lijf en leden?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door puma73 »

manondoris schreef:
student538 schreef:Ik kon mij nog beroepen op de Wet Amber. Ik kwam ook van een Praktijkschool (vso/mlk) maar mijn aavraag Wajong is afgewezen. Tot voor kort keurde het UWV "iedereen" af die een VSO verleden had. Op basis van mijn inteligentie en mijn werkverleden hebben ze mij goedgekeurd.

Er werd mij geadviseerd om naar een onafhankelijke keuringarts. Maar de kosten bedragen daarvan circa € 1000 euro. Ik heb wel erg last van enorme vermoeidheid. Gelukkig kan ik dit deels reduceren met magnesium.
iedereen met een vso verleden :shock: schandalig deze mensen zijn toch gezond van lijf en leden?
Helaas maar waar, zover is de sociale wetgeving op sommige punten doorgeschoten. Te zot voor woorden, maar heel veel (bijna allemaal)VSO leerlingen krijgen een wa-jong uitkering.

Tommir
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2011 11:51

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door Tommir »

comeyer schreef:Van die hele wajong kan met gemak 30-40% gewoon aan de slag, uit de wajong ermee ne in de bijstand laten instromen. Ken er zat die zich kapot lachen en wel smorgens al kunnen blowen enzo. En als ze thuis wonen krijgen ze ook nog volle pond!
Ik heb zelf een Wajong en ken ook andere mensen met een Wajong uitkering.
De mensen die ik ken met zo'n uitkering zouden hem naar mijn mening helemaal niet moeten hebben, pure gemakzucht, geen arbeidsongeschiktheid. Zelf heb ik daarentegen moeten knokken om deze uitkering te krijgen terwijl ik een medisch dossier heb van een meter dik (ok ff overdreven natuurlijk).
Nu ben ik 100 procent afgekeurd voor werk, ik zou niets liever willen dan gewoon werken en verder leren, maar weet niet of dit er ooit nog inzit.

Dus ik ben het ermee eens dat er veel mensen ten onrechte een uitkering hebben en daar zou iets aan gedaan moeten worden, alleen het gevaar hiervan is, als ze alles strenger maken of dingen schrappen dan zijn er ook altijd mensen de dupe die wel echt een uitkering nodig hebben. Zo'n uitkering is niet veel, maar als ik dat niet had... dan had ik niks...

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Herleving Wajong-uitkering?

Ongelezen bericht door manondoris »

als je werkelijk iets mankeerd,dan heb je gewoon recht op wajong en gelukkig is dat goed geregeld in nederland. maar om nou de wajong gewoon toe te wijzen aan 18 jarige omdat ze moeilijk leren :( van de zotte natuurlijk! het gevolg ervan is dat er in de nabije toekomst bijna niemand meer voor deze uitkering in aanmerking komt,en zo word alles door ons alle gewoon weer om zeep geholpen :?

Gesloten