LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keuring IVA uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door Devloes »

Hoi allemaal,

Wie heeft ervaring met de procedure bj t uwv?
Ik ben al sinds 2003, ziek en beter zal ik niet worden. Zit nu al een jaar thuis en volgens de bedrijfsarts ben ik 100% duurzaam arbeidsongeschikt. Zij vroeg voor mij een vervroegde keuring aan welke ik kreeg.

Ik nam mijn arbeidsdeskundige mee naar de UWV arts en het gesprek begon wat stroef.
Hij zei " mr, het dossier is duidelijk en wat mij betreft komt u in aanmerking voor een iva uitkering en bent u 100% arbeidsongeschikt" het schijnt een procedure tezijn dat voor een IVA aanvraag altijd nog een keer met een tweede UWV arts wordt overlegd. Hij vertelde mij dat ik een oproep zou krijgen van een arbeidsdeskundige van het UWV. Ook zei de verz.arts tegen mn arbeidsdeskundige dat als t door zijn collega word afgewezen dat grote onzin is en zij voor mij in beroep moet gaan. Arts was dus oogschijnlijk redelijk behulpzaam, tegen alle verwachtingen in. Waarschijnlijk dior mijn dikke dossier

Maar als je door drie artsen ( ik neem an dat e al overleg is geweest met de tweede verz.arts) bent afgekeurd, wat moet ik dan bij een arbeidsdeskundige? Ik neem die van mij maar mee. Volgens mn bedrijfsarts hiort t zo omdat ik nog jong bent? Wie is dit eerder overkomen en is het niet logischer dat je word opgeroepen als je maar voor een DEEL bent afgekeurd? Vind t al erg gemoeg dat ik ls parasiet van de samenleving door t leven moet, maar de onzekerheid is ook erg vervelend. Contact opgemomen met UWV, maar krijg niet echt antwoord..

Ben naast een arbeidsdeskundige nu opzoek naar een ervaringsdeskundige ;-)

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Hallo, wat staat er in de beschikking? Als u die nog niet ontvangen hebt wacht daar dan even op. Zolang er geen definitieve beschikking is kan een verzekeringsarts natuurlijk niet mondeling meedelen dat u geen oproep van een arbeidsdeskundige krijgt. Is er wel een beschikking van 100% IVA dan zal in die brief ongetwijfeld staan dat u niet meer naar een arbeidsdeskundige hoeft.

Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door Devloes »

Hoi

De verz.arts gaf idd mindeling aan dat hij
Vindt dat ik 100% iva krijg. Omdat ik jong ben moest ook een tweede
Verz arts ernaar kijken (soort 2nd opinion binnen t uwv) daarna zou ik sowiezo een oproep krijgen van de arbeidsdeskundige. Als dit gebeurdt ( zo zei de uwv arts) dan isdat positief want dat insinueert dat ook een tweede uwv arts ernaar heeft gekeken.

Dan vraag ik me af: als twee uwv artsen tot overeenstemming zijn dat ik recht heb op een iva 100, wat dan het doel is van alsnog een arbeidsdeskundige. Volgens MIJN besrijfsarts was dit omdat ik
Nog jong ben en ze dus extra streng zijn. Vandaar mijn vraag in de hoop dat meer 'jongeren' deze aanvraag weleens hebben doorlopen.

Ik moet er heen, maar kwam mij wat vreemd voor. Waarschijnlijk niet door een maar twee verz artsen afgekeurd maar toch nog naar een arbeidsdeskundige. Lijkt mij poppenkast :)

Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door Devloes »

vreemd verhaal. (Typ ik als moeder, namens mijn zoon)i

per 1-1-2014 krijgt hij een IVA uitkering. 100% duurzaamarbeidsongeschikt met weinig tot geen kans op herstel

2 maanden geleden hebben wij een aanvraag gedaan voor een aanvulling bij hulpbehoevendheid. Want bij zeer ernstige hulpbehoevendheid of oppas, kan je IVA uitkering worden verhoogt naar 80 of 100%. Vorig jaar in November, heeft hij een herbeoordeling gehad bij een andere Uwv arts. Zo een trip kost hem veel energie en stress met veel bijkomende klachten. Tijdens het consult is ons ter plaatste aangegeven dat hij aangevuld zou worden tot 100%.

Het medisch rapport dat wij hierna ontvingen, met een datum in de brief van 4-1-2015, waarin werd aangegeven dat herbeoordelen niet nodig is en de situatie zo ernstig is, dat hij ook tot niets in staat is. Onderaan het rapport stond ook dat de conclusie, door een tweede arts is nagekeken en beoordeeld. Ook deze tekende voor akkoord. Alles rond, zou je zeggen. ( duurzaam arbeidsongeschikt, zonder kans op herstel+ hulpbehoevend 100%).

2 weken nadat de beschikking op de mat lag met de uitslag van de herbeoordeling van 2 maanden terug, ligt er weer een herbeoordelingsoproep op de deurmat. In de brief staat de afspraak met de naam van de verzeketings arts. En laat dat nu dezelfde arts zijn, die 2 weken geleden de herbeoordeling van mijn zoon -door zijn collega verz.arts heeft goed gekeurd.

Wat is dit voor poppenkast? Er zijn geen wijzigingen doorgegeven door ons. Alle gegevens zijn bij hen bekent en de laatste herbeoordeling is zeer recentelijk gedaan, en de uitslag is net koud, twee weken binnen. Zou dit een fout zijn? Zoniet, dan is dit evht belachelijk. Kan dit zomaar? In het medisch rapport stond immers dat herbeoordeling, niet aan de orde zal zijn.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja dat kan en ik zou maar gaan,uvw is niet de makkelijkste zeker niet met keuringen...
Helaas ervaringen mee al 16 jr afgekeurd helaas...

Dus gewoon gaan

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door TonGr »

Zo een trip kost hem veel energie en stress met veel bijkomende klachten.
Dan zou ik eerst even proberen telefonisch contact te krijgen en om uitleg vragen.
Misschien een simpele verklaring of een fout, waardoor dingen langs elkaar gelopen zijn.

Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door Devloes »

ok, dat ze niet makkelijk zijn, da begrijp ik. Maar vorig jaar een IVA uitkering gekregen, 10 weken geleden een herbeoordeling gehad en deze is toegekent. De herbeoordeling is ook nogeens beoordeeld door een tweede arts. Na twee weken ( de brief is in figuurlijke zin van 't woord, nog warm), of de nieuwe oproep voor een nerbeoordeling, ligt op de mat.

Twee weken later een herbeoordeling, bij een arts die de herbeoordeling, 8 weken geleden, ook heeft goedgekeurd. Als dit idd de manier is van het UWV, dan handelen ze het maar telefonisch af, of ze komen langs, wNt dit slaat kant noch wal. Daarom dachten wij ook, dat het hier om een fout moest gaan, want efficient is het niet op dee manier. Zeker niet, wanneer de verzekeringsarts, in het vorige gesprek nog aangeeft, dat zij de patient zo min mogelijk wil belasten.

@rozemarijntje. Heeft u net als mijn zoon, ook een IVA uitkering? Ik ging ervan uit, dat bij een duurzame afkeuring zonder kans op hetstel, de patient verder met rust ou worden gelaten

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Het kan toch gewoon een administratieve fout zijn van het UWV. Daar werken ook maar gewoon mensen die fouten mogen maken. Dus gewoon even bellen om te informeren hoe het zit zou ik zeggen.

En een IVA uitkering houdt niet automatisch in dat het UWV u verder met rust laat. Als daar redenen voor zijn, bijvoorbeeld bij wijzigingen van uw kant of die van het UWV, dan kunt u opnieuw opgeroepen worden. Ook kunnen wijzigingen vanuit de politiek een rol spelen.
Maar de kans op een nieuwe oproep van het UWV met een IVA uitkering is niet groot omdat het UWV zijn energie natuurlijk eerder steekt in mensen met perspectief op de arbeidsmarkt.

Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door Devloes »

Wij gaan er ook vanuit dat heteen fout is. zo kort na een herbeoordeling weer een herbeoordeling.
En dan ook nog bij dezelfde arts, wiens naam onder het geneeskundig rapport staat welke de afkeuring twee weken geleden heeft goedgekeurd.

We gaan wel even bellen, maar ik vroeg me af of dit procedure is. Zo om de 2 maanden een nieuwe beoordeling na toekenning IVA en hulpbehoevendheid. vond het zo vreemd, vandaar.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Precies. Ik ga ervan uit en hoop ook dat het een foutje is. Ik zou het op prijs stellen als u de uitkomst nog even zou willen laten weten. Succes.

Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door Devloes »

uiteraard.
heb nog even verder gezocht naar jurisprudentie en naar de regels omtrent herkeuringen. Zo blijkt dat het per 1-1-2012, is afgeschaft dat duurzaam arbeidsongeschikten met een IVA uitkering met geringe tot geen kans op herstel, nog worden opgeroepen vanuit het UWV voor een herbeoordeling..

De rede waarom client met IVA, opgeroepen zal worden is door het doorgeven van wijzigingen en/of op eigen initiatief van de client. Voor 2012, werden mensen in de IVA, - ook bij geringe kans op herstel, werden opgeroepen. Toen ik dat las was ik overtuigd dat het een fout is. Zoniet, dan verwijs ik ze naar deze wijziging in de wet op de website met de uitspraak en beslissing vanuit de overheid.

Langskomen is dus niet meer aan de orde

zie de link:

http://www.veerkrachtig.nl/site/Herbeoordeling/IVA/497

mocht de link niet werken omdat je moet zijn aangemeld.
dit is wat er staat. Artikels staan onder elkaar. Dus de nieuwe regeling na. 2012, en daaronder zoals hij toen was.


Herbeoordeling IVA, deels vervallen per 1-1-2012

De verplichte herbeoordeling is komen te vervallen;
Inwerkingtreding: 1 januari 2012 (Stb. 2011, 619).
Afschaffen wettelijke herbeoordelingen voor:
de IVA gerechtigde met geringe kans op herstel werd eerder zoals hieronder aangegeven verplicht herkeurd, zie hieronder de tekst van de vroegere artikel 41.
bij;
WET van 1 december 2011, Stb. 2011, 618, tot wijziging van enkele wetten van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Verzamelwet SZW 2012).



Wel;
Herbeoordeling i.v.m. inkomsten
Wanneer de IVA-gerechtigde
gedurende een jaar
meer dan 20% van het (jaar)maatmaninkomen blijkt te kunnen verwerven,
moet het UWV onderzoeken of
er nog steeds sprake is van volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid.


Oud
Artikel 41 WIA

periodieke beoordeling van de arbeidsongeschiktheid
in de WIA;
geen vaste periodieke termijnen
met uitzondering van;
de periodieke beoordeling,
volledig en duurzaam arbeidsongeschikte,
met geringe kans op herstel.
Het UWV beoordeelt;
de eerste vijf jaar
nadat recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering is ontstaan
jaarlijks of de verzekerde die
volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is …
nog volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is.
Het gaat niet om de groep
waarvoor geldt dat herstel uitgesloten is.
Laatst gewijzigd door Devloes op 31 jan 2015 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door Devloes »

Klaas Jan schreef:Precies. Ik ga ervan uit en hoop ook dat het een foutje is. Ik zou het op prijs stellen als u de uitkomst nog even zou willen laten weten. Succes.
zal ik doen

Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door Devloes »

korte aanvulling.

Ik zat even zijn verslag na te lezen. Het medisch deskundig rapport, van de verzeketingsarts die de herbeoordeling in November, heeft gedaan.

bij conclusie staat, dat ziektebeeld niet zal veranderen en verbetering dus niet zal plaatsvinden
Inderaan het rapport, staat bij het kopje PLANNING.

" Rapport ter goedkeuring overgedragen aan [ naam arts] en akkoord bevonden, heronderzoek is niet aan de orde"

Ik las ergens in een uitspraak van een rechter ( hopelijk herinner ik het me goed), dat het UWV op eigen initiatief, iemand met een IVA zonder kans op herstel, alleen nog kan oproepen indien er in het medisch rapport is aangegeven, wanneer een heronderzoek staat gepland. Er staat " heronderzoek niet aan de orde"

Ik zal bellen met het UWV. Ik denk datdie ene zin in het rapport, al genoeg moet zijn om deze onzin te stoppen. Rapport is immers goedgekeurd door een stafarts. Er nog steeds vanuit gaande, dat het hier om een verhissing gaat. Denkt iemand hier anders over? ( hierbij doel ik op die ene slotzin, uit het rapport).

Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door Devloes »

hierbij een stukje uit de rechtspraak.
Wat vinden jullie/wat lezen jullie hierin?

wat wij opmaken uit de tekst, is dat bij de prognose 'herstel niet verwacht' waarbij op het moment van de beoordeling, geen datum voor een herbeoordeling wordt geplant, ook geen heronderzoek/herbeoordeling, zal plaatsvinden. Als het UWV, een herbeoordeling nodug achtte, dan was bijvoorbaat al geen IVA, toegeken, maar bv WGA. In het geval van een IVA, met bovenstaande prognose en het ontbreken van een geplande datum/indicatie in het medisch deskundig dossier, een herbeoordeling uitgesloten.

------hieronder het stuk van de rechtspraak.( misschien hebben meer mensen hier wat aan, die een oproep krijgen en in de IVA, zitten)


Wanneer is het UWV verplicht om over te gaan tot herbeoordeling van een arbeidsongeschikte werknemer?
In twee uitspraken van 10 juli 2012 (http://www.rechtspraak.nl, LJN: BX1780 en BX1784) had de rechtbank ’s-Hertogenbosch geoordeeld dat het de taak van het UWV is om de arbeidsongeschiktheid van een (ex-) werknemer opnieuw te beoordelen op het moment dat eerder daartoe is aangegeven door de verzekeringsarts of de arbeidsdeskundige van het UWV. In een nieuwe uitspraak van 16 januari 2013 blijkt dat dezelfde rechtbank van mening is dat de verplichting om tot herbeoordeling over te gaan niet geldt als het UWV geen herbeoordeling gepland had.

Wat was er aan de hand?




Rechtbank Oost-Brabant 16 januari 2013, http://www.rechtspraak.nl., LJN: BY8888

Net als de eerdere twee uitspraken van de rechtbank ’s-Hertogenbosch is deze uitspraak afkomstig uit de eigen praktijk. De rechtbank miskent dat uit de wetsgeschiedenis blijkt dat het UWV bij elke beoordeling dient te bezien wat de datum van de volgende beoordeling dient te zijn. Ook uit de door het UWV gehanteerde Standaard "Professionele herbeoordeling verzekeringsarts” blijkt dat het UWV een herbeoordeling plant op het moment waarop de verzekeringsarts een verbetering verwacht. Bij WGA-uitkeringen die zijn toegekend wegens volledige arbeidsongeschiktheid wordt per definitie een verbetering verwacht, anders zou sprake zijn van volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid en zou een IVA-uitkering toegekend moeten worden. Het UWV dient in een dergelijk geval dus steeds een herbeoordeling in te plannen en dient deze geplande herbeoordelingen (blijkens de eerdere uitspraken van de rechtbank van 10 juli 2012, waarin het UWV heeft berust) vervolgens ook uit te voeren.

mr. Xxxxx (advocaat)

Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door Devloes »

Devloes schreef:
Klaas Jan schreef:Precies. Ik ga ervan uit en hoop ook dat het een foutje is. Ik zou het op prijs stellen als u de uitkomst nog even zou willen laten weten. Succes.
zal ik doen

zoals beloofd de uitslag:

Vandaag telegonisch contact gehad, met het UWV.
Eerst iemand van het teamondersteuning en daarna de verzekeringsarts.

Maar goed dat we een en ander hadden uitgezocht. Er moest een herbeoordeling plaatsvinden aan de hand van de vorige herbeoordeling, waarvan de arts twijfelde of de beoordeling van de vorige arts wel juist was.

Hierna hebben wij geantwoord dat er geen verbeteringen worden verwacht. De arts antwoordde met " dat kan mij niet schelen. Niet verwacht is niet Uitgesloten. " Ik verwees de arts naar het allereerste rapport uit 2013, in het kader van een IVA uitkering, waar hij werd afgekeurd.In dat dossier staat namelijk wel dat herstel is uitgesloten.

De arts zweeg maar zuchtte. Ik vulde mijn betoog aan dat in beide rapporten zijn voorzien van de tekst dat herbeoordeling niet aan de orde is. Hij antwoordde met, " mevrouw, u heeft helemaal gelijk, we zullen de afspraak voor u annuleren, fijne dag verder". en hij hing op.

Een beetj onprettig gesprek met deze man. Was duidelijk op de hoogte van de regels. Het is dus maar goed dat we dit hebben uitgezocht. Er schuilde kennelijk iets meer achter de rede van oproep. Zo zie je maar. Als er dus staat dat herstel is uitgesloten, dan is herbeoordeling niet toegestaan. Ook als er staat dat er geen of nauwelijks verbetering wordt verwacht, maar is aangevuld met de tekst " heronderzoek is niet aan de orde" dan is een herbeoordeling onterecht.

Wellicht handig voor mensen om te weten. Laat je niet in de maling nemen. Van een fout is hier geen sprake. Toevallig net een reactie ontvangen van de rechtbijstandverzeketing. Ook haar vermoedens waren dat de nieuwe arts een ingang zag, om de uitkering/aanvulling van tafel te vegen. Als u was gegaan omdat dit nu eenmaal in de brief stond, dan had u wellicht een heel naar gesprek tegemoed gegaan met uw zoon,welke ook nog eens niet nodig was. Daarom wellicht dat de afspraak op korte termijn was geplant, zodat de voorbereidingstijd, kort is. Dit hebben wij vaker gezien bij het UWV.....

Gelukkig overal van af.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Mooi dat het zo afgelopen is. Dat zal een opluchting zijn.
Een arts die de inhoud van een brief van een collega niet goed heeft gelezen. Ik kan het niets anders dan een fout noemen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ts

Fijn dat het een fout was,had hij voet bij stuk gehouden had u toch gemoeten...
Ja ik heb sinds jan 1999 een wao voor 100% en ook komt niet meer goed..komen alleen maar dingen bij,

Het uwv is slinks en wie weet heeft hij het nu op holt gezet en komt er over paar mnd nog keer oproep.. Soms zijn ze volhardend irrirant( ik gelukkig nooit problemen maar zie wel bij andere mensen)

Laten we hopen dat dit het was,

Sterkte

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Het was gewoon een fout. Punt. En om nou mee te gaan in complottheorieën dat helpt werkelijk niemand.
verspilde en negatieve energie. Het UWV is niet 'slinks' te werk gegaan. De zoon van de vraagsteller heeft een procedure doorlopen en een IVA uitkering gekregen. Geen enkele klacht over gelezen.
En daarna is er een fout gemaakt die bij navraag meteen hersteld is. Heel menselijk, zelfs bij het UWV maakt men fouten.
Hou het klein zou ik zeggen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Keuring IVA uitkering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Klaas Jan schreef:Het was gewoon een fout. Punt. En om nou mee te gaan in complottheorieën dat helpt werkelijk niemand.
verspilde en negatieve energie. Het UWV is niet 'slinks' te werk gegaan. De zoon van de vraagsteller heeft een procedure doorlopen en een IVA uitkering gekregen. Geen enkele klacht over gelezen.
En daarna is er een fout gemaakt die bij navraag meteen hersteld is. Heel menselijk, zelfs bij het UWV maakt men fouten.
Hou het klein zou ik zeggen.

Als dit op mijn stukje slaat,ik weet van heel wat mede wao,ers hoe het werkt.
Ik gelukkig geen problemrn.
Ken iemand met terminaal kanker was afgekeurd moest terug komen en nietig verklaard,maar heeft voor laten komen en gewonnen,dus slinks zijn ze zeker wel..

Mar wat ik ook zeg!!ik nooit problemen en laten we hopen dat dit het was.
Als je al ziek vent zit je niet op dit soort gezeur te wachten..

Feit blijft wel,uwv heeft de macht,als ze je toch willen zien...zal je moeten als je je uitkering wilt behouden..

Ts sterkte...en hopen nu niks meer hore uwv

Gesloten