LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderen de deur uit schoppen

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Hartenheer

Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Ik ben sinds een 2 jaar voor 100% afgekeurd. Hier heb ik niet voor gekozen maar het is nu eenmaal zo, ook al heb daar nog steeds moeite mee.
Krijg € 1250.00 per maand, geen vetpot met een gezin.

Op dit moment heb ik nog 2 studerende kinderen {hogeschool}.
Op hun vrije zaterdag werken ze nog om een zakcentje te hebben om nog een beetje sociaal leven te hebben. Wij hebben de middelen niet om ze nog eens op een bioscoopkaartje te trakteren. Dit zullen ze dus zelf moeten verdienen.

Nu heb ik gelezen dat ze er mee bezig zijn om de inkomsten van de kinderen bij de inkomsten van de ouders te gaan rekenen. Ook als ze een bijbaantje hebben.
Je wordt dus gewoon gekort !!!

En als ze uitgestudeerd zijn, moet ik ze dan op straat zetten ? Of ze kunstmatig aan een studie houden.
Werken wordt te duur.

Dit is toch belachelijk dat ik mijn kinderen om geld moet gaan vragen om te kunnen eten.
Sparen voor hun eigen toekomst is toch veel belangrijker, op zo'n manier kunnen ze nooit zelfstandig gaan wonen, gewoon omdat er geen geld is om hun toekomstige huisje een klein beetje in te richten.

Wie weet meer over deze belachelijke regel waar ze mee bezig zijn ?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door manondoris »

hallo, het lijkt mij niet dat dit ook geld als je kinderen een bijbaan hebben maar toen ik nog thuis woonde bij mijn moeder , die een bijstandsuitkering heeft , en ik op een gegeven moment een baan had van 40 uur . toen werd mijn moeder gekort op haar uitkering en moest ik dit maandelijks aanvullen. in die tijd vond ik het niet erg om te doen, maar goed bijstand en wao zijn wel 2 heel verschillende uitkeringen het lijkt mij ook niet dat deze regel geld voor wao,ers.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Als kinderen volwassen zijn en nog thuis wonen lijkt het mij logisch dat hun inkomen ook wordt meegerekend in bepaalde gevallen.
Er zal waarschijnlijk een grens zijn aan wat ze mogen verdienen voordat het wordt meegerekend.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door ronald g »

Voor zover ik ingelicht ben geld dit enkel voor de bijstand niet voor wao of anderszins.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Deze regel zal, ALS het al door de Tweede Kamer en Eerste Kamer komt, enkel voor mensen in de Bijstand gaan gelden.
Ergens is het natuurlijk wel logisch.
Er zijn gezinnen met twee full-time werkende kinderen thuis, terwijl pa een volledige Bijstandsuitkering voor een gezin heeft.
En dat is natuurlijk een beetje raar.
Maar de nieuwe plannen zijn buiten proportie.
=40018&tx_ttnews[backPid]=7703&cHash=5018bff00ea2e5d755e8d389aba3475c]Klik
Dan krijg je inderdaad dat kinderen nooit bij pa en ma weg kunnen, omdat zij niet kunnen sparen voor een eigen toko en de ouders dan weer opnieuw een aanvulling zullen moeten aanvragen etc.
Maar als u Wia/WAO heeft, zal dit niet voor u gaan gelden.
En dan nog, eerst maar eens zien of het plan niet gewoon een proefballonnetje was voor de verkiezingen en of het plan wel door beide kamers komt.
Voorlopig rustig slapen en u er niet druk om maken.
Laatst gewijzigd door VioletPrue op 22 mar 2011 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Hartenheer

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Bedankt voor de reacties

JJ1983
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 nov 2009 00:35

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door JJ1983 »

Op deze manier wordt het voor starters nóg moeilijker gemaakt.

Sparen om je huisje in te richten, door net wat langer bij pa en ma te blijven wonen, kun je dus als jong volwassene wel vergeten. Ik vind dit een zeer vreemde ontwikkeling.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Nou en dan begin je met spullen van de kringloop of marktplaats.

Hartenheer

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door Hartenheer »

sephora30 schreef:Nou en dan begin je met spullen van de kringloop of marktplaats.
Hier is niets mis mee :D zo ben ik ook begonnen met 2e hands spullen.
Maar dan moet je wel de gelegenheid hebben om hiervoor te kunnen sparen. Starten kost altijd een heleboel geld.

Door de studie hebben ze al een {Door zo veel mogelijke steun van ons een kleine} schuld opgebouwd.
Als je ze dan ook nog beperkt in het opbouwen van een {eigen} toekomst ben je als regering fout bezig.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door Remster »

Starten kost altijd een heleboel geld
Dat valt toch best wel mee?
De meeste kinderen hebben al een bed, tv, bureau, tafel en computer.
In de meeste studentenhuizen wemelt het van de koelkasten, fornuizen en wasmachines. In het ergste geval regel je zelf nog wat voor een paar tientjes.
Eigenlijk het enige wat je misschien nieuw zou willen kopen (als dat niet al ruimschoots in de familie beschikbaar is) is een pannensetje en wat servies en bestek.
Volgens mij zijn de meeste mensen zo begonnen. Daar hoef je toch niet voor te sparen? :?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Remster schreef:
Starten kost altijd een heleboel geld
Dat valt toch best wel mee?
De meeste kinderen hebben al een bed, tv, bureau, tafel en computer.
In de meeste studentenhuizen wemelt het van de koelkasten, fornuizen en wasmachines. In het ergste geval regel je zelf nog wat voor een paar tientjes.
Eigenlijk het enige wat je misschien nieuw zou willen kopen (als dat niet al ruimschoots in de familie beschikbaar is) is een pannensetje en wat servies en bestek.
Volgens mij zijn de meeste mensen zo begonnen. Daar hoef je toch niet voor te sparen? :?
Ik heb pas een pannensetje bij IKEA gekocht voor 6,98. Niet de meest hoogstaande kwaliteit, maar om te beginnen is het prima. Dan voor 8 euro nog een koekenpan en een besteksetje van een paar euro en je kunt eten koken.

Hartenheer

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Kareltje1 schreef:wordt tijd dat tennis hier van het forum werd afgeschopt
:?: :?: :?: :?: :?:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door kweenie »

Remster schreef:
Starten kost altijd een heleboel geld
Dat valt toch best wel mee?
De meeste kinderen hebben al een bed, tv, bureau, tafel en computer.
In de meeste studentenhuizen wemelt het van de koelkasten, fornuizen en wasmachines. In het ergste geval regel je zelf nog wat voor een paar tientjes.
Eigenlijk het enige wat je misschien nieuw zou willen kopen (als dat niet al ruimschoots in de familie beschikbaar is) is een pannensetje en wat servies en bestek.
Volgens mij zijn de meeste mensen zo begonnen. Daar hoef je toch niet voor te sparen? :?
De meeste mensen beginnen volgens mij met meer mensen in een huis op kamers, waar vaak ook de keuken al min of meer ingericht is. De inrichting van je kamer kun je rechtstreeks uit je ouderlijk huis meenemen, zodat je in principe alleen een boedelbak of bus hoeft te huren. Vloerbedekking en gordijnen zijn er vaak ook al, anders kost je dat misschien 100 euro, of 200 euro als je het wat luxer wil.

En natuurlijk kun je het allemaal zo duur maken als je zelf wil, maar dat is helemaal niet nodig.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Kunnen we misschien ook even voor ogen houden dat
a. Niet iedereen eerst op kamers gaat?
Sommige kids gaan het huis uit, direct in een 2 of 3 kamer flat.
En dan heb je meer vloerbedekking, gordijnen, behang of verf nodig.
Dan is een bank, een eetkamertafel met stoelen, een tweepersoons bed en nachtkastjes etc. ook wel fijn.
Dan heb je geen compleet ingerichte keuken met koelkasten, fornuis, oven, magnetron en keukengerei als borden en bestek.
Dus met alleen een pannenset van de Ikea ben je er dan echt niet.
b. Niet iedereen in een nieuw huis WIL beginnen met kringloop meubels.
Nee, je gaat er niet dood aan, maar toen ik op mezelf ging wonen wilde ik nieuwe meubels, naar mijn smaak, die ik helemaal zelf had uitgezocht.
Waarom zouden kinderen van Bijstandsgerechtigden dit niet mogen?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door ciske »

VioletPrue schreef: b. Niet iedereen in een nieuw huis WIL beginnen met kringloop meubels.
Nee, je gaat er niet dood aan, maar toen ik op mezelf ging wonen wilde ik nieuwe meubels, naar mijn smaak, die ik helemaal zelf had uitgezocht.
Waarom zouden kinderen van Bijstandsgerechtigden dit niet mogen?

Er is niks mis met kringloopspullen vaak zijn het spullen vanuit een overlijden of zoiets, en ook dan is er nog keus genoeg.

Als je niet te veel geld hebt , zul je wel moeten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door kweenie »

Sterker nog, soms heb ik het idee dat hoe lager het inkomen is, hoe meer nieuwe spullen er 'moeten' komen. Dat kinderen van ouders met hogere inkomens er geen bezwaar tegen hebben om hun eerste huis in te richten met kringloop, aangevuld met de goedkoopste Ikea, terwijl mensen met een laag inkomen het beeld willen hooghouden dat ze makkelijk nieuwe spullen voor de kinderen kunnen kopen.

Hartenheer

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Leuke reacties over hoe men denkt te moeten starten, maar het gaat er om dat ik straks gekort wordt. :evil:

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Dat is NIET waar, geldt alleen voor de bijstand.

Hartenheer

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Janneke52 schreef:Dat is NIET waar, geldt alleen voor de bijstand.
Gelukkig, anders zou ik niet meer weten hoe ik rond moet komen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door ciske »

Hartenheer schreef:Leuke reacties over hoe men denkt te moeten starten, maar het gaat er om dat ik straks gekort wordt. :evil:

De reactie was op hoe eventueel je kinderen iets kopen als ze op zichzelf gaan wonen.

Gekort word je niet bij de WAO :wink:

Gesloten