LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
schoones
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door schoones »

Onze kinderen zitten op de creche omdat in 2008 wij beide werkten. Per 1 januari 2009 is mijn man werkloos geworden en krijgt nu ww uitkering. We gingen er eigenlijk vanuit en dit lees je ook op verschillende sites dat je nog een soort overgangs periode kinderopvangtoeslag krijgt (6 maanden).

Nu belden we de belastingdienst omdat we het toch zeker wilden weten en wat blijkt als je 1 januari 2009 onstlagen bent heb je geen recht hierop maar als je bv 2 januari ontslagen was hadden we een heel jaar recht gehad.

Resultaat we hebben nu de kids van kinderdagverblijf af moeten sleuren omdat we dit niet kunnen betalen. En als mijn man weer werk heeft hebben we geen opvang want we komen dan weer op een wachtlijst.

Wie heeft heer meer informatie over of een tip. Volgens mij kan dit toch niet kloppen!?

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door __oi__ »

Volgens de site van de belastingdiesnt klopt dit inderdaad.
http://www.toeslagen.nl/particulier/kin ... en-08.html

Echter ik vind op de site van het ministerie van Sociale zaken een (ouder) stuk waarin staat dat die regeling gewijzigd gaat worden.
http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_ ... k_id=91590

Wellicht is de wet nog niet ingegaan? Misschien moet je met sociale zaken eens contact opnemen en vragen hoe bijgevoegd artikel uit 2006 zich verhoud tot huidige (onlogische) wetgeving.
Succes

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is volgens mij zo dat het recht op toeslag per jaar wordt bekeken. Heeft je man in een jaar gewerkt, al is het maar een dag, dan heb je voor dat jaar recht op kinderopvangtoeslag. Dus het maakt daarbij niet uit of je man op 1 januari werkte, of dat hij bv op 31 december een dag werkt. Of wellicht krijgt hij gewoon na een paar maanden weer een nieuwe baan. Dus het is wat voorbarig om meteen je kind al van de opvang af te halen.

schoones
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door schoones »

Ik ga meteen SZW vragen of deze regel klopt.

Vind het alleen erg riskant om kinderen nu op de creche te houden aangezien je als je geen recht blijkt te hebben alles moet terug betalen en dat gaat in de papieren lopen. :?

Hopelijk krijg ik een positief antwoord.

luciel
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 sep 2006 17:29

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door luciel »

schoones,

Schrijf je kinderen weer (opnieuw) in, dan staan ze straks hoger op de wachtlijst dan wanneer je ze later pas inschrijft.
Kan het UWV niks voor jullie doen?

hablando
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:04

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door hablando »

Hier ook de situatie dat mijn partner per 01-01-09 werkloos werd. De site "toeslagen.nl" maakt melding van een regeling in geval van een ww-uitkering zodat je je kinderen niet direct van de opvang hoeft te halen. Op zich een vrij coulante regeling die kan voorkomen dat mensen verdwijnen uit het arbeidsproces.

Echter; de tekst op toeslagen.nl luidt dat men "in de loop van" 2009 werkloos moet zijn geworden. Maar wat is "in de loop van" ? 01-01 in elk geval niet en 02-01 bijvoorbeeld wel en dat is wat men er niet bij vermeldt.

Het zou een stuk duidelijker en minder risicovol zijn als men dit verandert c.q. aanvult met dat men over het lopende jaar inkomsten uit arbeid moet hebben gehad, al is dit letterlijk 1 dag (uitspraak belastingdienst). Dit langs wat specifieke aanvullende criteria.

Op deze manier lopen mensen het risico om door misverstand met een enorme schuld opgezadeld te zitten als de partner (of allebei) over het gehele lopende jaar geen inkomsten uit arbeid heeft gehad.

Pas dus op.

Fol
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2010 11:59

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door Fol »

Ik ben sinds december 2009 werkloos en ga weer op 01 augustus as. aan de slag. Ik heb mijn dochter in die periode op de opvang gehouden.
Ik heb ook erg tegenstrijdige berichten gekregen over mijn recht op toeslag. Blijkbaar is er maar weinig expertise bij de Belasting als je daar voor de specifieke vraag belt. Die mensen die daar werken herhalen wat er op de website staat en hebben verder geen kennis. Zij vertelden mij ook dat als je in het begin van het jaar werkloos bent geworden (bij mij 2010) je het hele jaar recht hebt op de toeslag maar als je in december werkloos wordt je het jaar daarop geen recht hebt (ook al vind je een baan het jaar daarop). Het laatste is compleet fout. Het gaat erom dat je gedurende het jaar inkomen uit werk etc. ontvangt. Dus als je later op het jaar gaat werken en inkomsten genereerd dan krijg je met terugwerkende kracht de toeslag! Ik zou dus nooit mijn kind van de opvang halen. Het belemmerd je in jouw zoektocht naar werk en wordt problematisch vanwege de weinige plekken bij de opvang.
Ik heb hierover een fiscalist benaderd die mij heeft kunnen geruststellen.
Toch foute boel dat de website van de belastingdienst en de medewerkers zo onduidelijk communiceren en paniek zaaien.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Kinderopvangtoeslag is er alleen voor tweeverdieners. Het is niet anders.

Jeanclaude Dereumaux
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jul 2010 13:19
Locatie: Vaals

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door Jeanclaude Dereumaux »

Belachelijk om te stellen dat je je kinderen van de kinderopvang af moet sleuren omdat je geen toeslag meer krijgt. Een van de twee ouders is toch thuis? Nou, dan die toch gewoon zijn ouderlijke plichten voldoen zonder dat ook nog extra gemeenschapsgeld wordt gespendeerd terwijl papa gewoon op de bank tv zit te kijken.

Trouwens sowieso vreemd dat mensen met een dubbel inkomen gemeenschapsgeld toe krijgen om hun kinderen te dumpen. En daar mag ik allemaal als alleenverdiener aan meebetalen. Waanzin. Ieder gewoon zijn eigen broek ophouden zou ik zeggen. Ik betaal voor mijn kinderen, U voor de Uwe.. Moet toch kunnen met een dubbel inkomen :wink:

Nederland op zijn smalst

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door dhc »

vogels schreef:
troubleshooter schreef:Kinderopvangtoeslag is er alleen voor tweeverdieners. Het is niet anders.
Heb je nog meer van die onzin te verkondigen? Als je niet weet hoe de regelgeving in elkaar steekt, kun je beter niet reageren.
En Troubleshooter noemt zich jurist? Zeker teveel John Grisham gelezen.....
Tip: neem die knakker niet serieus!

Fol
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2010 11:59

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door Fol »

Mijn god Troubleshooter, in hoeverre ben jij jurist jongeman?
Het gaat in dit Forum niet over meningen maar feiten. De vraag is: heb je recht op de toeslag als je werkloos bent? Werkloos zijn is geen keuze maar iets dat je zomaar kan overkomen (lees reorganisaties etc.).
Antwoord op de vraag: ja! Je hebt er recht op zolang je gedurende het jaar inkomen uit arbeid genereerd!

Fol
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2010 11:59

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door Fol »

Jean Claude: Schitterende en zeer populaire mening die jij hier neerzet. Toch stof om over na te denken. Jij bent dus de enige in jouw gezin die aan de staatskas bijdraagt, terwijl jouw vrouw en kinderen vrolijk gebruik maken van alle openbare voorzieningen. De Staat vergoedt deels kinderopvang voor tweeverdieners omdat deze groep veel genereerd voor de overheid. Daarnaast genieten mensen soms bescherming door de overheid als er iets mis gaat (lees: als je werkloos wordt). Dat heet solidariteit! Ik heb in al vele jaren veel belasting betaald, en zal dat ik de toekomst weer doen, en nimmer geklaagd over mensen zoals jouw vrouw en kinderen die profiteren van de deels door de werkende mensen gefinancierde voorzieningen terwijl de man maar weinig bijdraagt. Of vertel jij haar hetzelfde als je hier op de forum schrijft, dat ze een profiteur is?

justme1973
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2011 15:13

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door justme1973 »

Dag Fol,

ik las je duidelijke uiteenzettting over het feit dat je wel recht hebt op kinderopvangtoeslag zolang je in het jaar nog wel gewerkt hebt.
Jij hebt achteraf nooit geen aanslag meer gehad dan?

Ik zit zelf in dezelfde situatie als jij in 2009/2010. en overweeg de opvang op te zeggen ivm hoge kosten van terug betalen

set_tuning
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2011 11:22

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door set_tuning »

Het is tegenwoordig toch de regel dat het enkel maar 3 maanden na de 1e werkeloosheidsdag wordt uitbetaald/toegekend?

Wat als je in die 3 maanden enkele dagen via een uitzendbureau hebt gewerkt?

Dan schuift die einddatum toch gewoon 3 maanden vanaf je laatst gewerkte dag op?

Ik heb regelmatig contact hierover met de Belastingdienst, maar idd die figuren weten het zelf ook niet.. heerlijk zo'n infonummer voor je vragen als ze het zelf ook niet weten.

Iemand op dit forum wel wat kennis betreffende mijn situatie?

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Naar mijn weten is het tegenwoordig zo dat je niet meer vergoed krijgt dan de uren die je werkt. Als je dus in een maand 16 uur via een uitzendbureau gewerkt hebt, maar je neemt 40 uur kinderopvang af, dan krijg je maar een deel van die 16 uur vergoed. De rest is voor jezelf.

Werkzaam bij UWV
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2012 20:43

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door Werkzaam bij UWV »

Nicky_The schreef:Je kunt overigens geen ww ontvangen en ondertussen bij een uitzendbureau werken...
Ook dit is onjuist. Naast een WW kan altijd gewerkt worden. Ook via een uitzendbureau. Men vult iedere 4 weken het inkomstenformulier in met de daadwerkelijk gewerkte uren en deze worden vervolgens verrekend met de WW.

Voorbeeld: Iemand heeft ww voor 40 uur. Via uitzendbureau werkt men in week 1 10 uur, in week 2 0 uur, in week 3 36 uur etc etc... Dan wordt er pér week gekeken of je nog recht hebt op een aanvulling. Bij een werkeloosheid van meer dan 52 weken (of aanvulling vanuit de Toeslagenwet) is pas relevant wat men krijgt als salaris. In dit voorbeeld krijgt men in week 1 dus nog 30 uur ww, in week 2 40 (dus volledig) en in week 3 niets want men was in die week minder dan 5 uur werkloos.


Wat de kosten van kinderopvang betreft. Men kan tevens bij het UWV een aanvraag doen voor vergoeding kinderopvang. Hiervoor zijn enkele voorwaarden. De belangrijkste is dan men via het UWV een re-integratietraject volgt. Voor dit jaar is aanmelding daarvoor niet meer mogelijk aangezien het potje daarvoor op is. Het is onduidelijk of deze regeling het nieuwe kabinet zal overleven.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

set_tuning schreef:Het is tegenwoordig toch de regel dat het enkel maar 3 maanden na de 1e werkeloosheidsdag wordt uitbetaald/toegekend?

Wat als je in die 3 maanden enkele dagen via een uitzendbureau hebt gewerkt?

Dan schuift die einddatum toch gewoon 3 maanden vanaf je laatst gewerkte dag op?

Ik heb regelmatig contact hierover met de Belastingdienst, maar idd die figuren weten het zelf ook niet.. heerlijk zo'n infonummer voor je vragen als ze het zelf ook niet weten.

Iemand op dit forum wel wat kennis betreffende mijn situatie?
Je geeft eigenlijk weinig info over je situatie zodat een antwoord nauwelijks mogelijk is. Een eenvoudig antwoord is ook niet mogelijk al was het maar omdat het jaar nog niet om is en er dus nog uren zijn om te werken. Bij werkloosheid blijft het recht op dezelfde aanspraak als in de maand voor werkloosheid nog drie maanden bestaan. Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs te betekenen dat ook na drie maanden de toeslag eindigt. Hierbij is namelijk het verband tussen het aantal uren opvang en het aantal gewerkte uren van belang.

Voor wat het doorschuiven betreft van de driemaandsperiode. Deze schuift door maar wel met de aanspraak van de maand ervoor.

Bij werkloosheid en het volgen van een reïntegratietraject kan het weer anders zijn.

Kortom: geen eenvoudig antwoord mogelijk.

mischa81
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2012 16:24

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door mischa81 »

Ik zit met hetzelfde probleem.
November 2011 werd ik werkloos, in februari 2012 vond ik weer voor een half jaar werk.
Verlenging zat er niet in dus daarom ben ik per 1 september 2012 opnieuw werkloos.
Ik heb nu nog recht op ww tot mei 2013, maar ik heb begrepen dat één van de voorwaarden voor WW beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt is wat inhoud dat ik ook opvang voor de kinderen moet hebben.
Tegelijkertijd krijg ik te horen dat de kinderopvangtoeslag na 3 maanden wordt stopgezet, zonder die toeslag kan ik de opvang niet betalen. Dus; moet ik dan per januari al de opvang stopzetten, waardoor ik niet meer beschikbaar ben voor de arbeidsmarkt en dus ook geen recht meer heb op ww?
Help?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan moet je in overleg met de kinderopvang. Er zijn ook kdv's waar je betaalt voor wat je werkelijk afneemt. Dan kun je tijdens je werkloosheid de opvang tijdelijk stopzetten, maar het weer afnemen als je een baan krijgt.

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: kinderopvangtoeslag en ww uitkering

Ongelezen bericht door gwen21 »

Goed advies kweenie, zeker met de terugloop in de sector zijn de KDV's maar wat blij als ze op de een of andere manier een klant kunnen behouden.

Gesloten