Korting IKB bedragen op WIA uitkering.

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
gvandoorn
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2023 19:23

Korting IKB bedragen op WIA uitkering.

Ongelezen bericht door gvandoorn »

Ik begin mij toch een beetje zorgen te maken over het inhalige gedrag van het UWV. Uitbetaalde IKB uren of opgebouwd IKB spaarverlof wordt door deze overheidsinstantie voor 70% van deze bedragen één op één gekort op mijn WIA uitkering. Ik heb een dienstverband en ben gedeeltelijk afgekeurd. Ook loonsverhogingen worden voor 70% gekort. Dan kun je voor de 24 opgenomen IKB uren van vorig jaar daar nog enigzins mee leven. Niet met het t.z.t.uit te betalen IKB spaarverlof bij einde dienstverband. Het betreft hier ruim 100 uren die ook gekort worden waardoor ik dan een tijdje niets meer aan WIA uitkering zal ontvangen. De zwakkeren worden weer eens op een minne manier gepakt. Ik had het idee om t.z.t met dit geld dingen te doen waarvoor het bedoeld was en niet om het UWV te spekken op een voor mij onredelijke manier. Ik ga voor die korting van die 24 uur zeker in bezwaar, zeker gezien wat mij in de toekomst nog te wachten staat. Vakbonden hebben hier al eerder op gewezen. Ik heb hier info over tot en met 2018. Volgens mij is er tot op heden niets mee gedaan.IKB zou niet tot het SV loon gerekend moeten worden. Ik kan net zo goed het uitbetaalde IKB spaarverlof rechtstreeks aan Sinterklaas geven. Ik zal niet de enige zijn met dit probleem en hoop op een reactie of ervaringen van medestanders.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Beste antwoord
Gekozen door gvandoorn

Re: Korting IKB bedragen op WIA uitkering.

door witte angora » 03 feb 2023 15:03

Fijn dat je me een 'tegenstander' noemt, terwijl ik je enkel op weg probeer te helpen. Ook fijn om te horen dat je de geboden informatie al hebt. Ik kan niet zeggen dat je realismeniveau erg hoog ligt, als ik eerlijk mag zijn. Maar daar kom je nog wel achter. En wat je nu precies van mensen hier verwacht, daar was je ook niet erg duidelijk over.
witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Korting IKB bedragen op WIA uitkering.

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk had ik geen idee wat een IKB-budget is, dus even opgezocht, en voor degenen die het ook niet weten: zie link.

https://www.sociaalwerk-werkt.nl/wat-he ... tietoeslag.

Het is mij, kort door de bocht, duidelijk dat het een vorm van inkomen is, dus ja... daarvan wordt 70% gekort. Dat heeft niks met inhaligheid te maken, maar met een grotere mogelijkheid om je eigen geld te verdienen. En juist dat is het uitgangspunt van de WIA: niet kijken naar wat niet kan, maar kijken naar wat wel kan om zo zelfstandig mogelijk verder te gaan met je leven.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Korting IKB bedragen op WIA uitkering.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het wordt niet één op één gekort, maar slechts voor 70 procent.

Het is ook gewoon inkomen.

Dus het is geen kwestie van het UWV spekken of de zwakken op een minne manier pakken.

gvandoorn
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2023 19:23

Re: Korting IKB bedragen op WIA uitkering.

Ongelezen bericht door gvandoorn »

Bedankt voor jullie informatie. Dat wist ik al lang. Ik zoek medestanders, geen tegenstanders. Samen staan we sterker, ook zonder jullie.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Korting IKB bedragen op WIA uitkering.

Ongelezen bericht door witte angora »

Fijn dat je me een 'tegenstander' noemt, terwijl ik je enkel op weg probeer te helpen. Ook fijn om te horen dat je de geboden informatie al hebt. Ik kan niet zeggen dat je realismeniveau erg hoog ligt, als ik eerlijk mag zijn. Maar daar kom je nog wel achter. En wat je nu precies van mensen hier verwacht, daar was je ook niet erg duidelijk over.

gvandoorn
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2023 19:23

Re: Korting IKB bedragen op WIA uitkering.

Ongelezen bericht door gvandoorn »

Einde discussie wat mij betreft.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Korting IKB bedragen op WIA uitkering.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een IKB is niets anders dan loon, vakantiegeld, vakantiedagen. Bij iedereen worden die posten normaal in de berekening meegenomen.

Ik begrijp niet waar u medestanders voor zoekt.

Als u het er niet mee eens bent, maakt u bezwaar, dat wordt afgewezen en dan gaat u in beroep, ook nutteloos, maar dan hebt u gedaan wat kon tegen een rechtmatige regeling.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Korting IKB bedragen op WIA uitkering.

Ongelezen bericht door Moneyman »

gvandoorn schreef:
03 feb 2023 14:50
Bedankt voor jullie informatie. Dat wist ik al lang. Ik zoek medestanders, geen tegenstanders. Samen staan we sterker, ook zonder jullie.
Je zoekt dus meelopers. Succes in je zoektocht, want je hebt ongelijk. Uitbetalingen uit een IKB is ook gewoon inkomen.

Plaats reactie