Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Lizab
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2022 21:52

Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door Lizab »

Hallo allemaal,

Na 2,5 maand we heb ik een nieuwe baan gevonden per 16 mei. Helemaal fijn natuurlijk.
Deze werkgever kiest er echter voor om het vakantiegeld per kalenderjaar uit te betalen in mei. Dus na 2 weken in dienst kreeg ik bij mijn loon van mei voor de rest van dit jaar vast mijn vakantiegeld.

Hier was ik blij mee, tot ik erachter kom dat het uwv het vakantiegeld kort op mijn ww. had ik mijn gewone loon en vakantiegeld over die 2 weken van mij gehad, dan heb ik gewoon recht op een aanvulling. Nu wordt geld over de komende maanden verrekend. Maar als ik in mijn proeftijd ontslagen wordt, of om een andere reden eerder wegga, is het geld wat ik terug moet betalen. Ik vind het cru dat het nu wordt meegerekend.
Bij het uwv lijken ze in ieder geval niet ingespeeld op dit soort vooruitstrevende werkgevers.

Als ik het geweten had, dan had ik gevraagd of het anders kon, maar ik kom er nu achter. Dan was starten op de 1e van een kalendermaand sowieso slimmer geweest.

Ben ik nu inderdaad goed geïnformeerd? Kan ik hier nog iets aan doen?

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou zeggen dat dat niet kan kloppen. En een werkgever die bij voorbaat vakantiegeld uitkeert, is ook heel apart.

En op welke aanvulling zou u dan recht gehad hebben als een en ander niet plaatsgevonden had?

Bent u lid van een bond informeer dan daar, of neem contact op met het Juridisch Loket in uw woonplaats en laat u helpen het uit te zoeken.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Vreemde gang van zaken, ik ken alleen uitbetaling van vakantiegeld in mei ACHTERAF.
Maar mij lijkt dat het vooruitbetaalde vakantiegeld geen inkomen is over de maand mei, maar een voorschot. Dan zou het UWV dit bedrag om deze reden buiten beschouwing moeten laten; maar ik vrees dat het UWV deze manier van vooruitbetaling niet kent en dus niet in hun systemen hebben zitten.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lizab schreef:
01 jun 2022 22:01
Hallo allemaal,

Na 2,5 maand we heb ik een nieuwe baan gevonden per 16 mei.

[...]

Hier was ik blij mee, tot ik erachter kom dat het uwv het vakantiegeld kort op mijn ww.
Dit snap ik dus niet. Als je per 16 mei een baan hebt stopt de uitkering toch per 16 mei? Dan krijg je toch tot en met 16 mei de volle poet en heb je vanaf 16 mei met het UWV niks meer te maken? Zo deed ik het indertijd wel. Over de periode t/m 16 mei hoef je dus niks op te geven. En over de periode na 16 mei ook niet.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door witte angora »

witte angora schreef:
05 jun 2022 06:03
Lizab schreef:
01 jun 2022 22:01
Hallo allemaal,

Na 2,5 maand we heb ik een nieuwe baan gevonden per 16 mei.

[...]

Hier was ik blij mee, tot ik erachter kom dat het uwv het vakantiegeld kort op mijn ww.
Dit snap ik dus niet. Als je per 16 mei een baan hebt stopt de uitkering toch per 16 mei? Dan krijg je toch tot en met 16 mei de volle poet en heb je vanaf 16 mei met het UWV niks meer te maken? Zo deed ik het indertijd wel. Over de periode t/m 16 mei hoef je dus niks op te geven, vermits je ook daadwerkelijk geen inkomsten had. En over de periode na 16 mei ook niet.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Er zijn echt wel meerdere bedrijven die vakantie geld uitkeren in mei of juni terwijl de opbouw loopt van januari t/m december. Dus de eerste maanden staat er saldo op de buffer en na de uitkering sta je negatief in de buffer.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jantje7 schreef:
05 jun 2022 17:12
Er zijn echt wel meerdere bedrijven die vakantie geld uitkeren in mei of juni terwijl de opbouw loopt van januari t/m december. Dus de eerste maanden staat er saldo op de buffer en na de uitkering sta je negatief in de buffer.
Op 16 mei beginnen bij een bedrijf en dan met de loonbetaling van mei al voor de rest van het jaar vakantiegeld krijgen? Lijkt me uiterst ongebruikelijk.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
05 jun 2022 18:02
Jantje7 schreef:
05 jun 2022 17:12
Er zijn echt wel meerdere bedrijven die vakantie geld uitkeren in mei of juni terwijl de opbouw loopt van januari t/m december. Dus de eerste maanden staat er saldo op de buffer en na de uitkering sta je negatief in de buffer.
Op 16 mei beginnen bij een bedrijf en dan met de loonbetaling van mei al voor de rest van het jaar vakantiegeld krijgen? Lijkt me uiterst ongebruikelijk.
Dat is het ook. Als dit normaal zou zijn, zou ik het in die tientallen jaren dat ik loonbeslagen leg, al heel wat keren meegemaakt moeten hebben. Raadt eens? Juist: nog nooit.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar goed, de Ts komt niet meer terug.

Thatch22
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 okt 2017 16:58
Contacteer:

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door Thatch22 »

Vakantiegeld jaar loopt van. Mei t/m Mei, dus ook uitbetaald in mei.(maar mag ook in juni) Als je begint op 16 mei, dan end mei ontvang je dus salaris van 16 mei t/m 31 mei, inclusief over die periode vakantie geld.

Je we loopt dus t/m 15 mei, je krijgt dan nog een uitkering t/m 15. Mei incl. Ook vakantie geld.

KR1275
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2006 19:55

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door KR1275 »

Vakantiegeld als voorschot in mei komt wel vaker voor. Ik heb bij een grote Nederlandse bank gewerkt en die betaalde in mei ook een jaar vakantiegeld over het komende jaar. Als je tussendoor uit dienst ging, werd het verrekend.

simonswald
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 jun 2017 15:17

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door simonswald »

Thatch22 schreef:
06 jun 2022 16:51
Vakantiegeld jaar loopt van. Mei t/m Mei, dus ook uitbetaald in mei.(maar mag ook in juni) Als je begint op 16 mei, dan end mei ontvang je dus salaris van 16 mei t/m 31 mei, inclusief over die periode vakantie geld.

Je we loopt dus t/m 15 mei, je krijgt dan nog een uitkering t/m 15. Mei incl. Ook vakantie geld.
Dat klopt niet.
Het kan,maar bij veel bedrijven krijg je in mei het vakantiegeld van dat kalenderjaar, 5 maand achteraf en 7 maand vooruit.
Eindigt het dienstverband voor 31 december, dan wordt het teveel ontvangen vakantiegeld verrekend met je laatste salaris of transitievergoeding, zelf onlangs meegemaakt.
Overigens kijkt het UWV wat je per kalendermaand aan inkomsten hebt gehad, ook als je op 16 mei een andere baan hebt gevonden.
Alleen inkomsten uit een vorige dienstbetrekking worden niet meegeteld,zoals eindafrekening vakantiegeld en dagen en transitievergoeding.
Je kunt niet eens zelf zeggen, stop mijn uitkering maar op de 16e.
Je moet minimaal 35 uur per week nieuw werk hebben, of 85% van je oude salaris verdienen, wil je uitkering stoppen.
Je kunt de uitbetaling wel stopzetten en daarmee ook de sollicitatieplicht,maar de uitkering loopt op papier wel door totdat je rechten op zijn.
Dit is puur een centen kwestie,want ze willen jou zo goedkoop mogelijk van je ww rechten afhelpen.
Anders zou je bij een goedbetaalde part-time baan de uitkering kunnen opschorten, voor het geval je die in de toekomst nog eens nodig hebt.
Het is afhankelijk van wat je verdient hebt en wat je nu part-time kunt verdienen of het lonend is om te werken en tegelijkertijd een aanvulling te ontvangen, waarbij je je rechten opmaakt.
Heb wel een tip voor als je minder wilt werken, maar dit dus niet kan,tenzij je het prima vindt dat je ww rechten opgaan.
Overleg met de nieuwe werkgever of je tijdelijk een fulltime contract kunt krijgen en dus je ww kunt stoppen en ga daarna bijvoorbeeld voor 32 uur een nieuw contract tekenen.
Als je dat wilt natuurlijk.
Nu wil menigeen niet part-time werken met een aanvulling vanuit de WW, omdat ze dan een groot deel van hun WW rechten zien verdampen.
Daar kun je natuurlijk van alles van denken, maar dit heeft de wetgever ook aan zichzelf te danken, doordat je je uitkering niet (tijdelijk) kunt stopzetten, als je, al dan niet tijdelijk,genoegen neemt met een baan van minder dan 35 uur of minder dan 85% van je oude salaris .
Veel oudere werklozen maken hun WW gewoon op,omdat ze niet voor 3 euro per uur willen werken,en dat snap ik,als je net als oudere bent ontslagen, om plaats te maken voor een jonge Pool die de helft verdient.
Dit is in het verleden bij Kassa of Radar uitgebreid op tv geweest.
Ik spreek uit eigen ervaring en frustratie.
Overigens 16 mei beginnen en dan eind mei vakantiegeld krijgen voor de rest van het jaar,dat moet een vergissing zijn of een hele naïeve werkgever.
Je moet daarvoor normaal minimaal eerst de proeftijd hebben doorlopen.

Lizab
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2022 21:52

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door Lizab »

Ts komt nog wel terug hoor/ 😅
Het is jammer dat veel mensen wel wat roepen, maar het niet weten. Dat helpt me niet echt verder.

Het vakantiegeld loopt bij deze werkgever echt per kalenderjaar. En zoals iemand hierboven schreef, je kunt het uwv niet per de 15e stopzetten. Ze kijken naar je loon per kalendermaand met de voorwaarden zoals hierboven beschreven. Met de inkomstenopgave is het nu ingediend en het voorschot hebben we buiten beschouwing gelaten. Dit is door ons gemotiveerd en de salarisstrook bijgesloten. Pas volgende maand horen we of dat goedgekeurd is. De ww uitkering over de eerste twee weken die ik nu gekregen heb hebben we dus apart gezet.

Ik ben zelf nog gaan zoeken en kom wel meer voorbeelden tegen. Ik geloof zelfs een cao logistiek waar deze manier van uitbetalen vakantiegeld zelfs als verplichting in opgenomen is. (Dus per kalenderjaar)
Laatst gewijzigd door Lizab op 29 jun 2022 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Lizab
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2022 21:52

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door Lizab »

simonswald schreef:
18 jun 2022 16:05
Thatch22 schreef:
06 jun 2022 16:51
Vakantiegeld jaar loopt van. Mei t/m Mei, dus ook uitbetaald in mei.(maar mag ook in juni) Als je begint op 16 mei, dan end mei ontvang je dus salaris van 16 mei t/m 31 mei, inclusief over die periode vakantie geld.

Je we loopt dus t/m 15 mei, je krijgt dan nog een uitkering t/m 15. Mei incl. Ook vakantie geld.
Dat klopt niet.
Het kan,maar bij veel bedrijven krijg je in mei het vakantiegeld van dat kalenderjaar, 5 maand achteraf en 7 maand vooruit.
Eindigt het dienstverband voor 31 december, dan wordt het teveel ontvangen vakantiegeld verrekend met je laatste salaris of transitievergoeding, zelf onlangs meegemaakt.
Overigens kijkt het UWV wat je per kalendermaand aan inkomsten hebt gehad, ook als je op 16 mei een andere baan hebt gevonden.
Alleen inkomsten uit een vorige dienstbetrekking worden niet meegeteld,zoals eindafrekening vakantiegeld en dagen en transitievergoeding.
Je kunt niet eens zelf zeggen, stop mijn uitkering maar op de 16e.
Je moet minimaal 35 uur per week nieuw werk hebben, of 85% van je oude salaris verdienen, wil je uitkering stoppen.
Je kunt de uitbetaling wel stopzetten en daarmee ook de sollicitatieplicht,maar de uitkering loopt op papier wel door totdat je rechten op zijn.
Dit is puur een centen kwestie,want ze willen jou zo goedkoop mogelijk van je ww rechten afhelpen.
Anders zou je bij een goedbetaalde part-time baan de uitkering kunnen opschorten, voor het geval je die in de toekomst nog eens nodig hebt.
Het is afhankelijk van wat je verdient hebt en wat je nu part-time kunt verdienen of het lonend is om te werken en tegelijkertijd een aanvulling te ontvangen, waarbij je je rechten opmaakt.
Heb wel een tip voor als je minder wilt werken, maar dit dus niet kan,tenzij je het prima vindt dat je ww rechten opgaan.
Overleg met de nieuwe werkgever of je tijdelijk een fulltime contract kunt krijgen en dus je ww kunt stoppen en ga daarna bijvoorbeeld voor 32 uur een nieuw contract tekenen.
Als je dat wilt natuurlijk.
Nu wil menigeen niet part-time werken met een aanvulling vanuit de WW, omdat ze dan een groot deel van hun WW rechten zien verdampen.
Daar kun je natuurlijk van alles van denken, maar dit heeft de wetgever ook aan zichzelf te danken, doordat je je uitkering niet (tijdelijk) kunt stopzetten, als je, al dan niet tijdelijk,genoegen neemt met een baan van minder dan 35 uur of minder dan 85% van je oude salaris .
Veel oudere werklozen maken hun WW gewoon op,omdat ze niet voor 3 euro per uur willen werken,en dat snap ik,als je net als oudere bent ontslagen, om plaats te maken voor een jonge Pool die de helft verdient.
Dit is in het verleden bij Kassa of Radar uitgebreid op tv geweest.
Ik spreek uit eigen ervaring en frustratie.
Overigens 16 mei beginnen en dan eind mei vakantiegeld krijgen voor de rest van het jaar,dat moet een vergissing zijn of een hele naïeve werkgever.
Je moet daarvoor normaal minimaal eerst de proeftijd hebben doorlopen.
Ja ik ben het met je eens dat het een bijzondere gang van zaken is. Toch is het echt zo gegaan. (Hij ben ondertussen door de proeftijd heen hoor) maar het is nogal een risico dat je neemt als werkgever. Een vergissing was het in ieder geval niet.

Verder heb ik een fulltime baan , dus vanaf komende maand heb ik geen recht meer op ww. Dat moet je nog wel zoveel maanden door blijven geven, maar als het goed is worden mijn rechten dus niet onnodig/goedkoop opgesoupeerd.
Laatst gewijzigd door Lizab op 29 jun 2022 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Lizab
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2022 21:52

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door Lizab »

Thatch22 schreef:
06 jun 2022 16:51
Vakantiegeld jaar loopt van. Mei t/m Mei, dus ook uitbetaald in mei.(maar mag ook in juni) Als je begint op 16 mei, dan end mei ontvang je dus salaris van 16 mei t/m 31 mei, inclusief over die periode vakantie geld.

Je we loopt dus t/m 15 mei, je krijgt dan nog een uitkering t/m 15. Mei incl. Ook vakantie geld.
Dit klopt dus niet. Dat dit in veel gevallen zo is wel, maar het is niet de wet. Er zijn andere manieren qua uitbetaling vakantiegeld.

En je ww uitleg klopt ook niet. Ze kijken naar het loon per kalendermaand.

Lizab
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2022 21:52

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door Lizab »

Moneyman schreef:
05 jun 2022 21:22
Lady1234 schreef:
05 jun 2022 18:02
Jantje7 schreef:
05 jun 2022 17:12
Er zijn echt wel meerdere bedrijven die vakantie geld uitkeren in mei of juni terwijl de opbouw loopt van januari t/m december. Dus de eerste maanden staat er saldo op de buffer en na de uitkering sta je negatief in de buffer.
Op 16 mei beginnen bij een bedrijf en dan met de loonbetaling van mei al voor de rest van het jaar vakantiegeld krijgen? Lijkt me uiterst ongebruikelijk.
Dat is het ook. Als dit normaal zou zijn, zou ik het in die tientallen jaren dat ik loonbeslagen leg, al heel wat keren meegemaakt moeten hebben. Raadt eens? Juist: nog nooit.
Voor ons was het ook een volstrekt nieuwe constructie, al heb ik ondertussen gezien dat het in bijv cao logistiek (uit mijn hoofd) als afspraak opgenomen staat. (Daar val ik trouwens niet onder)

Maar niks is onmogelijk, want dit is toch echt de toegepaste constructie.
Laatst gewijzigd door Lizab op 29 jun 2022 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Lizab
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2022 21:52

Re: Korting ww UWV met 'toekomstig' vakantiegeld?

Ongelezen bericht door Lizab »

Lady1234 schreef:
02 jun 2022 11:08
Ik zou zeggen dat dat niet kan kloppen. En een werkgever die bij voorbaat vakantiegeld uitkeert, is ook heel apart.

En op welke aanvulling zou u dan recht gehad hebben als een en ander niet plaatsgevonden had?

Bent u lid van een bond informeer dan daar, of neem contact op met het Juridisch Loket in uw woonplaats en laat u helpen het uit te zoeken.
Bedankt! Als je het voorschot niet meetelt heb ik recht op een deel van de ww die maand. Ik heb tenslotte maar twee weken gewerkt. Dus iets minder dan een half maandloon.

We zijn inderdaad lid. In overleg met de bond is het nu ingediend en wijst het uwv het af, dan pakt de bond het op.

Plaats reactie