LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lekker bijbeunen in de bijstand..

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door prem »

Het moet toch niet gekker worden.
Als het aan Groen Links lag mogen mensen in de bijstand bijwerken tot het min. loon.
http://www.nu.nl/politiek/4001277/groen ... ienen.html

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Nee, werkeloos op de bank laten zitten, dat is pas zinvol...

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik vind dit best wel moeilijk eigenlijk, want je kunt het van twee kanten bekijken

1) als 10 uurtjes werken + bijstand evenveel oplevert als 40 uur werken dan klinkt dat toch bijzonder oneerlijk voor diegenen die 40 uur hun rug stuk staan te werken.
2) als 10 uurtjes werken + bijstand evenveel oplevert als 0 uurtjes werken + bijstand, levert het ook niet echt op om in het arbeidsproces mee te draaien.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door prem »

@ Klaas Jan...
Ik ben bang dat je het niet begrijpt. Ze houden bijstand en mogen bijverdienen tot het minimum loon.
Voorbeeldje: bijstand is b.v. 900 euro. Ze werken dan een dag in de week voor 150 euro en hup, in een dag per week zitten ze op 900+600 op 1500. Terwijl een ander daar vijf dagen voor noet werken.
Je begrijpt toch wel wat dat zou gaan betekenen?

Niemand hoeft op de bank te zitten hoor, er is genoeg te doen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door Moneyman »

prem schreef:Niemand hoeft op de bank te zitten hoor, er is genoeg te doen.
Dit is wel een behoorlijke simplificatie van de realiteit.

stfwlk
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 mei 2012 14:01

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door stfwlk »

De kloof tussen werken en bijstand moet net groter, niet kleiner. Premies mogen gerust hoger zijn in de eerste maanden na ontslag of voor mensen met ziekte of beperking.

Maar als werken niet meer loont, wie doet het dan nog? En wie gaat dan al die bijstand betalen?

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Precies! Waarom zou je nog 40 u.p.w. blijven ploeteren als je met 10 uur p.w. net zoveel inkomen bij elkaar sprokkelt.
ja maar de andere kant is dan ook weer: waarom zou je 10 uur ploeteren naast je bijstand als die 10 uur toch niets opleveren als je gekort wordt.

Ik weet het ook niet hoor, ik vind het gewoon lastig.

isabel

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door puma73 »

stfwlk schreef:
Premies mogen gerust hoger zijn in de eerste maanden na ontslag of voor mensen met ziekte of beperking.
Verklaar je nader.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ja dat is ook wel weer waar

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door prem »

stfwlk schreef:De kloof tussen werken en bijstand moet net groter, niet kleiner. Premies mogen gerust hoger zijn in de eerste maanden na ontslag of voor mensen met ziekte of beperking.

Maar als werken niet meer loont, wie doet het dan nog? En wie gaat dan al die bijstand betalen?
Ik heb weleens op zakenborrels het idee geopperd de eerste paar maanden na uittreding uit de bijstand de loonbelasting te halveren. Als je natuurlijk van 1000 met niks doen ineens honderden euro's extra hebt met werken, wil je wel wakker worden. Het kost de werkgever weinig en activeert hopelijk, er blijven altijd wietrokende nietsnutten, de gemiddelde bijstander.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door prem »

Moneyman schreef:
prem schreef:Niemand hoeft op de bank te zitten hoor, er is genoeg te doen.
Dit is wel een behoorlijke simplificatie van de realiteit.
Niet wachten tot er wordt aangeboden, actief op zoek, winkels in en vragen naar een baan. Inschrijven in de kvk en opdrachtgevers zoeken. De actief zoekenden vinden geheid een job. Weet je waarom? Omdat dat indruk maakt op een werkgever. Niet dat hoogdravende briefje op een sollicitatie.

mh73

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door mh73 »

prem schreef:Niet wachten tot er wordt aangeboden, actief op zoek, winkels in en vragen naar een baan. Inschrijven in de kvk en opdrachtgevers zoeken. De actief zoekenden vinden geheid een job. Weet je waarom? Omdat dat indruk maakt op een werkgever. Niet dat hoogdravende briefje op een sollicitatie.
Of dat zo is weet ik niet. Ik denk dat het in bepaalde beroepsgroepen, zeker als je boven de 35, 40 jaar oud bent, moeilijk, zo niet onmogelijk is om werk te vinden.

Ik zag vandaag wel weer een leuke: de website cv. Mensen maken een website, met hun cv, hun goede eigenschappen, hun ideeën over een baan en een contactformulier waarop de mogelijke werkgever kan reageren. Of dat nou wat oplevert... ik vraag het me af. Maar wel weer leuk bedacht.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door GJvdZ »

vogels schreef: Precies! Waarom zou je nog 40 u.p.w. blijven ploeteren als je met 10 uur p.w. net zoveel inkomen bij elkaar sprokkelt.
Als je echt 40 uur per week ploetert verdien je al gauw meer dan het minimumloon. Zoveel mensen zijn er niet die voor een echt minimumloon werken. In de meeste CAO's is het laagste salaris als (flink) hoger dan het minimumloon.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door dhc »

Groen links...da's toch die partij van lief voor elkaar zijn en gratis geld weggeven?
Gebakken lucht en onrealistisch. Daar gaat geen weldenkend mens in mee...toch?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb weleens op zakenborrels het idee geopperd de eerste paar maanden na uittreding uit de bijstand de loonbelasting te halveren. Als je natuurlijk van 1000 met niks doen ineens honderden euro's extra hebt met werken, wil je wel wakker worden.
Dat is mooie theorie als je een (bijna) voltijds baan krijgt. Één van de problemen is dat het regelmatig voorkomt dat er vooral kleinere banen zijn, zeg tot een halve fte. Daarmee kom je vaak niet boven bijstandsniveau uit. Juist in die situaties kan het zeer frustrerend zijn als je wel de halve week moet werken, maar er niets mee opschiet.

Daarom ben ik het ermee eens dat mensen in de bijstand wel een bepaald deel van wat ze zelf verdienen ook zouden mogen houden. Dat is in mijn optiek op dit moment te weinig het geval.
En natuurlijk is zo'n proefballonnetje als dit puur bedoeld als knuppel in het hoenderhok, om de discussie op gang te krijgen over de vraag of mensen zouden mogen bijverdienen en hoeveel ze daarvan dan zouden moeten mogen houden

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk niet dat je dan € 150 pd kunt verdienen , het minimumloon zal op 60-70 euro pd zitten, dus dat betekent € 300 pm extra , oftewel netto € 1200 pm , maar afgezien daarvan zoo gek bedacht vind ik het nu ook weer niet, want ze komen van die bank en draaien weer wat mee , en hebben bijstand + wat extra.s pm.
Wel vind ik dat er een maximum aan deze extra verdiensten moet zitten, bv maximaal 6 mnd , en in die 6 mnd begeleiden en evalueren...

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Probleem is gewoon dat de bijstand gratis geld is waar niets voor gedaan hoeft te worden. Wanneer bijstandsgerechtigden ook verplicht zouden worden voor dat geld wekelijks 25 uur werk ten gunste van de gemeenschap te doen zou ik er weinig probleem met het voorstel van groen links hebben
dhc schreef:Groen links...da's toch die partij van lief voor elkaar zijn en gratis geld weggeven?
Gebakken lucht en onrealistisch. Daar gaat geen weldenkend mens in mee...toch?
Maar anderzijds ken ik ook een club die met voorstellen komt om iedere werkende 1000 euro te geven. Of dat gebakken lucht of gekookte lucht is laat ik in het midden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk toch dat er ook een hele grote groep mensen is die niet " voor de lol " lekker in de bijstand zitten.
En zeker niet als je 40-50-60 jr bent.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Josephien12 schreef:Probleem is gewoon dat de bijstand gratis geld is waar niets voor gedaan hoeft te worden. Wanneer bijstandsgerechtigden ook verplicht zouden worden voor dat geld wekelijks 25 uur werk ten gunste van de gemeenschap te doen zou ik er weinig probleem met het voorstel van groen links hebben
Mee eens. Ik vind het idee van Groenlinks nogal shokkerend, als ik eerlijk ben. Hoe haal je in godsnaam zoiets in je hoofd? Dat is volledig oneerlijk tegenover iedereen die wel gewoon hard werkt. Om dan een uitkering te koppelen aan een aantal uur verplichte werkzaamheden voor de gemeenschap vind ik wel eerlijk, mits het werk geschikt is voor de ontvanger van de uitkering. De gemeenschap betaalt immers de uitkering, dus iets terugdoen is dan toch ook zeker wel normaal?

In ieder geval zal ik nooit van mijn leven ooit GL stemmen.

haljamar
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 sep 2014 00:47

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door haljamar »

Kun je naast AOW ook een bijstandsuitkering krijgen ?

Gesloten