Maatmanloon bij WW, ZW en WIA-keuring

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Pur
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2021 17:25

Maatmanloon bij WW, ZW en WIA-keuring

Ongelezen bericht door Pur »

Vanuit een goed betaalde baan van 36 uur per week ben ik werkloos geworden. Meteen bij de start van de WW heb ik een baan gevonden voor minder uur en een veel lager uurloon. Het UWV stimuleert mensen om aan het werk te gaan en laat weten dat ik een aanvulling krijg tot de hoogte van de WW uitkering. Zo vergroot ik mijn kans op de arbeidsmarkt laten ze weten en heb ik eerder kans op een baan waarmee ik weer mijn oude inkomen kan verdienen (staat ook op de site van het UWV)
Ik blijf door solliciteren en vind een baan voor 32 uur per week met ook weer met een lager inkomen.

Vanuit die baan wordt ik ziek. De WW wordt omgezet naar ZW en ik verlies mijn baan en omdat de werkgever eigenrisicodrager is krijg ik van heb ook ZW. Na 2 jaar word ik gekeurd voor de WIA.

Bij het berekenen van het maatmanloon houden ze rekening met mijn laatste functie 32 uur tegen het lage loon en 4 uur voor het WW loon.

Het UWV stimuleert dus mensen om weer aan het werk te gaan, waar ik ook helemaal achter sta. Maar wanneer je dan een lager betaalde functie accepteert en je wordt dan ziek, dan snij je jezelf in je vingers.

Vanuit een situatie van WW naar ZW naar WIA zouden ze uitgaan van de gehele WW uitkering
maar nu gaan ze uit van een lager inkomen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Wie heeft hier ervaring mee of kan mij hier meer informatie over geven?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Maatmanloon bij WW, ZW en WIA-keuring

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... index.aspx staat veel informatie. Wat wil je verder weten?

Ik denk dat dit een geval is, pech gehad je kunt er niks aan doen.

Misschien dat je recht krijg op huurtoeslag en zorgtoeslag.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Maatmanloon bij WW, ZW en WIA-keuring

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u die lager betaalde functie niet had geaccepteerd, zou u gekort zijn op de WW uitkering, of die zou wellicht helemaal zijn vervallen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Maatmanloon bij WW, ZW en WIA-keuring

Ongelezen bericht door john18 »

Maar u kunt toch uw aanvulling toch opgeven. Dat word toch belast en gezien als inkomen. Naar mijn mening moet de aanvulling mee worden gerekend. In mijn geval werden mijn overuren meegerekend in mijn wia uitkering. Dat is ook inkomen. Misschien zou ik als ik u was even goed informeren bij de UWV. Of bij uw rechtsbijstandsverzekering. Want inkomen is inkomen in de ogen van de belastingdienst.

Gesloten