Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door kweenie »

Lisa29 schreef:
26 mar 2023 11:05
Ik heb weer iets bijgeleerd, dacht altijd dat een sociale huurwoning automatisch betekende dat het vanuit een woningbouwvereniging verhuurd werd. Maar het gaat dus om de huur van 808,06 of minder.
Waarbij op de site van de rijksoverheid staat: "particuliere verhuurders hoeven zich niet aan de inkomensgrenzen te houden."
Dat klinkt voor mij als leek als het argument dat de TS aanhaalt in de OP, dat de verhuurder dit mag doen omdat ze commercieel zijn. Geen discriminatie op basis van bijstandsuitkering dus.
Het gaat er vooral om dat je gereguleerde huur in twee smaken hebt. Woningbouwverenigingen die sociale woningbouw hebben en daarbij zich aan de bijbehorende toewijzingsregels houden. En 'gewone' verhuurders, die vanwege een laag puntenaantal onder de gereguleerde huur vallen, en hun eigen toewijzingsregels/inkomenseisen hebben.

Plaats reactie