LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
susan12345
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2010 23:04

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door susan12345 »

omega19 schreef:
17 okt 2020 15:21
kuklos schreef:
17 okt 2020 15:00
omega19 schreef:
17 okt 2020 10:45
50 jaar lijkt me niet te oud om een goede baan te krijgen als je de juiste skills hebt.
Praat maar eens met een paar 50 jarigen en 50 plussers. Er is helaas wel degelijk sprake van leeftijdsdiscriminatie op de arbeidsmarkt.

Als de man van TS 50 is, al 8 jaar niet meer werkzaam in het vakgebied en ook nog autisme heeft is dat een behoorlijk beperkende factor.
Dit is nu juist de mindset die ervoor zorgt dat het niet lukt. Je hebt zo al verloren voordat je bent begonnen

Waarom zou een vitale vijftiger met up-to-date skills in de ICT , die zich ook zeer goed kan focussen op ingewikkelde problemen niet een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan een bedrijf?
Het is te genant voor woorden maar mijn man heeft al twee academische titels op naam staan, is autodidactisch en heeft een cursus gevolgd dus het probleem zit hem niet daarin. Door zijn autisme komt hij niet goed uit de verf. En als hij dan jaren achtereen afgewezen wordt, dan is dat echt deprimerend! Bovendien gaat het niet om de uitkering maar om gewoon werk. Hij ziet er geen heil meer in om te solliciteren (en dat begrijp ik ook wel) omdat hij steeds wordt afgewezen (inmiddels ook door zijn leeftijd). Daarom heb ik mijn noodkreet bij de burgemeester en inmiddels bij een wethouder neergelegd. Ik hoop dat er wat uit voortkomt.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

@susan12345 de vraag wat jouw man nu precies deed in de ICT is volgens mij nog onbeantwoord gebleven.

Ik vraag me af wat de burgemeester en wethouder kunnen doen. Jouw man is niet de enige die tegen leeftdijdsdiscriminatie aanloopt, en private bedrijven beslissen zelf wie ze aannemen.

Tenslotte, ik kom zelf in de leeftijdsgroep van 50, en zou op basis van het verhaal dat je hier geschreven hebt, ook toch wel bij een gesprek een aantal vragen stellen. Door mijn eigen leeftijd zie ik geen belemmering in 50ers en 50 plussers, maar kritisch blijf ik wel. En niet uit de verf kunnen komen bij een sollicitatie maakt het dan wel een stuk lastiger.

PS: Ik zit in een ander vakgebied en kan je man niet direct helpen. Ik heb wel wat contacten, maar dan moeten we wel eerst weten welk vakgebied in de ICT. ICT an sich is veel te breed om duidelijkheid te verschaffen.
Laatst gewijzigd door kuklos op 19 okt 2020 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

susan12345
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2010 23:04

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door susan12345 »

Revoked schreef:
19 okt 2020 17:23
Wat kàn de man van TS in de IT? Het is een breed spectrum, en ik zoek nog een nieuwe collega.
Hij heeft een opleiding gevolgd tot data protection officer Zijn professionele achtergrond ligt voornamelijk op het terrein van de inrichting en analyse van informatiesystemen en business process management.

In zijn vrije tijd houd hij zich voornamelijk bezig met datasecurity, privacy, pentesting en open source software development. Sinds 1999 ook actief met open source software en diverse besturingssystemen (FreeBSD, NetBSD, OpenBSD, Kali Linux, OpenVMS). Hij is port maintainer van een aantal programma’s van het FreeBSD project.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

@Susan12345, ik heb je een privébericht gestuurd met mensen/bedrijven die jou en je man mogelijkerwijs kunnen helpen. Nadruk op mogelijkerwijs, ik kan helaas niets garanderen.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou denken dat er in deze tijd voor iemand met de kennis en ervaring van jouw man wel iets te vinden moet zijn. Succes!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Met die titels en ervaring, zou ik denken dat een gesprek bij een club als Yacht wel te regelen moet zijn?

Maar goed ik lees al een paar keer, dat hij het zat is om te solliciteren, en dat dus helemaal niet meer doet. Nu kan je met sommige opleidingen en ervaringen makkelijker een baan vinden dan met andere, maar als hij niet solliciteert, komt hij nergens binnen natuurlijk.

En brievenschrijven/solliciteren kan je tot op zekere hoogte leren, mijn vrouw kon midden in de crisis als 40+er rekenen op een score van ~30%, maw van elke drie brieven leidde er eentje tot een eerste gesprek. Niet dat TS zich om moet laten bouwen tot vrouw ofzo, maar het góed schrijven van zo'n brief, is serieus iets waar je ook veel kan winnen.

Gesloten