LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
susan12345
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2010 23:04

Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door susan12345 »

Mijn man is in 2007 begonnen als zelfstandige waarbij hij zijn vaste baan opzei. Maar door de bankencrisis droogden zijn opdracht op dus besloot hij om te solliciteren voor een vaste/flexibele baan. Echter afwijzing na afwijzing volgden. Hij kreeg geen baan meer sinds 2012 en heeft het eigenlijk opgegeven om verder te solliciteren. Omdat hij als zelfstandige begon, heeft hij nooit een uitkering gekregen. Ondertussen is bekend geworden dat hij aan autisme lijdt.
Dit verklaart ook dat hij alleen geschikt is voor een bepaalde soort werkzaamheden in de IT branche. Inmiddels solliciteert hij niet meer puur omdat hij niet meer afgewezen wil worden. En dat is begrijpelijk ook omdat zijn leeftijd (50) hem tegenzit. Aangezien hij al 8 jaar niet meer werkzaam is en daardoor ook grote afstand heeft op de arbeidsmarkt, vrees ik dat dit zo door zal gaan tot aan zijn pensioen. Tenzij er mogelijkheden zijn, zoals de particpatietraject waar het UWV of de gemeente hem verder kan helpen. Echter weet ik inmiddels dat de gemeente en het UWV naar elkaar wijzen omdat hij geen uitkering heeft. Ik heb zelfs aan de gemeente gevraagd om juist geen uitkering te geven maar alleen hem te helpen aan een baan. Maar dat is tegen de wet en kunnen ze niet doen.
Mijn man zit op de rand van de wet en krijgt nergens hulp aangeboden. U zult wel denken waarom ik dan hier achteraan zit maar ja, verschuift u eens in zijn schoenen. Hij is autistisch en wordt jarenlang afgewezen.
Ik vroeg mij af of iemand een soortgelijke ervaring heeft en wat hij of zij heeft gedaan?
Laatst gewijzigd door Radar op 19 okt 2020 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door D34M0N »

Ik denk dat jullie het beste contact op kunnen nemen met de NVA, die kunnen waarschijnlijk gerichtere tips geven.

kuklos
Berichten: 9769
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

D34M0N schreef:
16 okt 2020 22:14
........ met de NVA, .......
De term NVA zegt mij niks en TS wellicht ook niet. Iets meer uitleg zou wellicht helpen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door kweenie »

De hulp die instellingen als UWV en de gemeente kunnen bieden is primair bedoeld voor 'hun' klanten van die uitkeringsinstanties. Daar is hun budget ook op ingericht. Hulp aan andere groepen zou ten koste gaan van het toch al niet ruime budget van hun klanten.

Als je al helder hebt in welke sector het werk moet liggen, dan zou ik kijken of er in die sector geen werk-leer trajecten oid zijn.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De NVA is de Nederlandse Vereniging voor Autisme, te vinden via autisme.nl.

susan12345
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2010 23:04

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door susan12345 »

D34M0N schreef:
16 okt 2020 22:14
Ik denk dat jullie het beste contact op kunnen nemen met de NVA, die kunnen waarschijnlijk gerichtere tips geven.
Ok, dank voor de tip! Ik zal met ze contact opnemen.

susan12345
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2010 23:04

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door susan12345 »

PietertjeTwee schreef:
16 okt 2020 23:26
Vervelende situatie inderdaad. Iemand wil heel graag, maar wordt niet geholpen.

Naast wat D34M0N aangeeft zou je kunnen proberen een Tweede Kamerlid en/of een gemeenteraadslid aan te schrijven. Beetje een longshot, maar er bestaat een kans dat ze een dergelijk wal/schip geval op zullen pakken.
Ik heb wel de burgemeester aangeschreven maar die heeft niet gereageerd want veel te druk met andere actuele zaken. Die gemeenteraadslid zal ik ook proberen. Dank voor de tip. Ik laat over een maand weten wat hieruit is voortgekomen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Brahms »

susan12345 schreef:
16 okt 2020 21:05
....Omdat hij als zelfstandige begon, heeft hij nooit een uitkering gekregen.....
Dat lijkt me wat kort door de bocht. Je man heeft er destijds toen hij als zelfstandige begon er blijkbaar zelf voor gekozen zich niet te verzekeren bij het UWV tegen werkeloosheid (en evt ziekte en arbeidsongeschiktheid).

Veel mensen worden zelfstandige "voor het grote geld" maar vergeten dat ze dan ook de lasten van de werkgeverskant moeten dragen. Goede verzekeringen is er één van.

Verder, als je overal tussen wal en schip valt kan je een bijstandsuitkering aanvragen als je aan de voorwaarden voldoet, bv aan de vermogenstoets.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door omega19 »

Ik weet niet wat je met de brieven aan de burgemeester of een 2e kamerlid moet. Dat is allemaal zo passief en afwachtend.

Waarom investeert je man niet in zichzelf?

Zoek eerst goed uit welke vaardigheden in de ICT branche nu gewild zijn. Bel daarvoor desnoods bedrijven op om te vragen wat voor soort ICT medewerkers zij zouden aannemen. Zoek dan trainingen op die daar bij passen, en volg die en doe examen, en slaag. Probeer met deze nieuwe diploma's opnieuw te solliciteren. 50 jaar lijkt me niet te oud om een goede baan te krijgen als je de juiste skills hebt.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er zijn zelfs uitzendbureaus en detacheringsbedrijven die zich hier speciaal op richten, bv Autitalent of Swink.

Met een gerichte zoekactie is er vast nog wel meer te vinden. Niet alles zal heel snel tot een concreet resultaat leiden, maar allicht wel tot nieuwe "ingangen", mogelijkheden, en geloof in eigen kunnen. Succes!

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Aangezien hij al 8 jaar niet meer werkzaam is en daardoor ook grote afstand heeft op de arbeidsmarkt, vrees ik dat dit zo door zal gaan tot aan zijn pensioen.”

Dit zal zeker in de IT een groter probleem zijn dan dat autisme bij hem vastgesteld is. Heeft hij ook in al die jaren geen cursussen gedaan om de veranderingen in de IT bij te houden?
Mijn zoon werkt in de IT, voert ook sollicitatiegesprekken en de leeftijd op zich speelt niet zozeer een rol, autisme ook zeker niet, maar wel als je al zolang geen werk meer in die branche hebt gedaan.
Staat uw man wel als werkzoekende bij het UWV ingeschreven? Dan zijn er toch wel trainingstrajecten mogelijk?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door omega19 »

snuffel1 schreef:
17 okt 2020 11:35
Uw man heeft minimaal recht op een soort van bijstandsuitkering al zal er wel een kostendelersnorm op toegepast worden. Zo te lezen heeft uw man een grote achterstand op de arbeidsmarkt opgelopen wil graag aan het werk maar kan geen werk vinden. De sinds 2015 afgeschafte WSW (wet sociale werkvoorziening) wordt nu anders aangepakt maar biedt nog wel mogelijkheden om zeg maar weer aan gepast werk te komen. De sociale werkplaatsen zijn omgetoverd tot werkbedrijven en wellicht is er in uw gemeente zo'n werkbedrijf gevestigd, als u daar eens ten rade gaat kunnen zij u vertellen welke stappen er nodig zijn om voor een traject in aanmerking te komen. Door het weigeren van een uitkering gaat de gemeente uit van het idee dat de inkomsten voldoende zijn en werk vinden om de inkomsten te verbeteren niet hun taak is.
Ik zie niet in waarom de man van TS naar een werkplaats voor mensen met een beperking zou moeten gaan.
Mensen met een stoornis in het autisme spectrum kunnen vaak uitstekend functioneren in de reguliere maatschappij

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Helemaal mee eens met omega19. Maar “ dit verklaart ook dat hij alleen geschikt is voor een bepaalde soort werkzaamheden in de IT branche.“ beperkt je wel heel erg. Misschien eens contact opnemen met een loopbaancoach? Zij kunnen je soms van inzicht doen veranderen, zodanig dat je op andere vacatures gaat solliciteren.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

snuffel1 schreef:
17 okt 2020 11:35
Uw man heeft minimaal recht op een soort van bijstandsuitkering al zal er wel een kostendelersnorm op toegepast worden.

*knip*
De bijstand kijkt naar het gezinsinkomen, dus men heeft niet minimaal recht op een stuk uitkering.

kuklos
Berichten: 9769
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

omega19 schreef:
17 okt 2020 10:45
50 jaar lijkt me niet te oud om een goede baan te krijgen als je de juiste skills hebt.
Praat maar eens met een paar 50 jarigen en 50 plussers. Er is helaas wel degelijk sprake van leeftijdsdiscriminatie op de arbeidsmarkt.

Als de man van TS 50 is, al 8 jaar niet meer werkzaam in het vakgebied en ook nog autisme heeft is dat een behoorlijk beperkende factor.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door omega19 »

kuklos schreef:
17 okt 2020 15:00
omega19 schreef:
17 okt 2020 10:45
50 jaar lijkt me niet te oud om een goede baan te krijgen als je de juiste skills hebt.
Praat maar eens met een paar 50 jarigen en 50 plussers. Er is helaas wel degelijk sprake van leeftijdsdiscriminatie op de arbeidsmarkt.

Als de man van TS 50 is, al 8 jaar niet meer werkzaam in het vakgebied en ook nog autisme heeft is dat een behoorlijk beperkende factor.
Dit is nu juist de mindset die ervoor zorgt dat het niet lukt. Je hebt zo al verloren voordat je bent begonnen

Waarom zou een vitale vijftiger met up-to-date skills in de ICT , die zich ook zeer goed kan focussen op ingewikkelde problemen niet een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan een bedrijf?

kuklos
Berichten: 9769
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

omega19 schreef:
17 okt 2020 15:21
kuklos schreef:
17 okt 2020 15:00
omega19 schreef:
17 okt 2020 10:45
50 jaar lijkt me niet te oud om een goede baan te krijgen als je de juiste skills hebt.
Praat maar eens met een paar 50 jarigen en 50 plussers. Er is helaas wel degelijk sprake van leeftijdsdiscriminatie op de arbeidsmarkt.

Als de man van TS 50 is, al 8 jaar niet meer werkzaam in het vakgebied en ook nog autisme heeft is dat een behoorlijk beperkende factor.
Dit is nu juist de mindset die ervoor zorgt dat het niet lukt. Je hebt zo al verloren voordat je bent begonnen

Waarom zou een vitale vijftiger met up-to-date skills in de ICT , die zich ook zeer goed kan focussen op ingewikkelde problemen niet een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan een bedrijf?
Ja hoor, het is de mindset die zorgt dat er leeftijdsdiscriminatie plaatsvindt op de arbeidsmarkt. :roll: Het heeft natuurlijk niets te maken dat tig vijftigers dit keer op keer ervaren. Nee, het is de mindset.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Toch klopt het wel hoor wat omega19 zegt. Iemand van 50 die nog helemaal in de IT zit, daar veel ervaring mee heeft en enthousiast is, is best wel welkom. Helaas zitten er wel wat van die leeftijd tussen die het allemaal wel gebakken vinden en geen zin meer hebben om nieuwe dingen te leren. Tja, in de IT gooi je dan wel je eigen glazen in.

kuklos
Berichten: 9769
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

@Lowieze, en ik kom tig vijftigers tegen, ook in de IT, die het zeer lastig hebben.

Een negatieve uitstraling/indruk/gedachtenpatroon helpt zeker niet. Tijdens sollicitatietrainingen ben ik vijftigplussers tegengekomen die zo verzuurd waren dat ze daarmee hun eigen glazen vooraf al ingooiden. Zij zaten gevangen in een vicieuze cirkel, vaak afgewezen, verzuurd geraakt, dus nog vaker afgewezen, dus nog meer verzuurd geraakt enzovoorts.
De mensen met een positieve instelling maken meer kans. Ook absoluut mee eens. Maar laten we alsjeblieft niet de realiteit gaat ontkennen.

In de situatie van de man van TS hoop ik de uitstraling van haar man tijdens sollicitaties positiever is, want uit de post spreekt veel wanhoop. Die niet gaat helpen als je dit tijdens solliciteren ook toont.

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Als hij zich 8 jaar lang niet heeft bij gehouden in de ontwikkelingen van de IT kan hij het vergeten om daar ooit nog een baan in te vinden. Zijn kennis is simpelweg verjaard. En 8 jaar lang niet meer solliciteren helpt helaas ook niet.

Ik kan helaas geen oplossing bedenken dan toch een baan zoeken in een andere richting. Hoe lastig dat voor hem ook is (en gezien de huidige omstandigheden met de pandemie).

Gesloten