Re: Na 4.5 maand nog geen besluit over bijstandsuitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Ferryarthur
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2021 16:06

Na 4.5 maand nog geen besluit over bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Ferryarthur »

Dit bericht post ik voor een ander, omdat haar telefonie en internet al zijn afgesloten.:

Geachte lezer,

Ik weet niet meer wat ik moet. De gemeente Gilze Rijen heeft last van zowel een gebrek aan communicatievaardigheden als menswaardig handelen. Eind mei vroeg ik een bijstandsuitkering aan om de volgende redenen: Ik kwam niet in aanmerking voor een WW uitkering en omdat ik op het moment het uitzicht kwijt ben. Het laatste komt omdat ik door persoonlijke omstandigheden zeer slecht in mijn vel zit, ik ben depressief en heb last van mijn borderline. Doordat ik niet goed in mijn vel zit werd ik ondersteund door een budgetcoach.

Het proces

Eerste instantie kwam mijn aanvraag terecht bij Tilburg, i.p.v. Gilze Rijen(vreemd verhaal). Zeer nette en behulpzame medewerkers in Tilburg. Dit zorgde voor vertraging. Dat kan. Mijn aanvraag werd eindelijk verwerkt. Weken later nog niks gehoord. De contactpersoon was namelijk met vakantie. Na 8 weken nog geen uitkering, want wat bleek: zij moesten meer gegevens hebben. Deze gegevens stuurde ik op en ook eindelijk een voorschot, die per direct op was door achterstanden. Weer weken wachten. Nog geen uitsluitsel want zij moesten weer gegevens hebben. Ditmaal van Paypal(0 euro) en bedrag voor het uitkeren van de uitvaartverzekering (nog geen 50 euro). Weer weken wachten.

Eindelijk zou mijn uitkering voor 15 september uitbetaald worden. Dit gebeurde niet, dus ik bellen: persoon niet aanwezig. Met veel moeite kreeg ik iets meer voor elkaar: Ze zouden terugbellen. Nog geen voorruitgang. Mijn verder belde, redelijk wat geïrriteerd dat er niks gebeurde en werd ze fel. Uiteraard had mijn vader niet geïrriteerd moeten reageren, maar na 3,5 maand en steeds grotere problemen lijkt mij dit wel begrijpelijk.

Uiteindelijke resultaat? Niks want ze moeten meer gegevens hebben. We zijn nu 3.5 maand verder en ik heb nog steeds geen uitkering. Dit zal ook minstens oplopen tot 4.5 maand. Dat het proces wat langer duurt kan gebeuren, maar het gebrek aan communicatie en begrip is wat mij het meeste ergert. Keer op keer hoor ik niks en moet ik er achter komen dat er iets niet goed is gegaan. Als zij het zelf hadden gecommuniceerd had het een stuk minder erg geweest. Nu kom ik er keer op keer op keer laat achter dat er iets niet goed ging.

Nu ben ik dus al 3,5 maand aan het rondkomen van 2 voorschotjes, minder dan een uitkering en het minimum bestaansinkomen. Geld heb ik niet, mijn dochter en ik hebben niet te eten. Dit is het ontbreken van de menselijkheid en het begrip waar ik op doelde. Ik kaart dit aan; pech. Pas nadat de budgetcoach een voorschot regelde had ik weer wat geld. Wat gelijk naar mijn achterstanden moest. Online zag ik dat de voorschotten vervolgens elke 4 weken uitbetaald moeten worden. Dit gebeurde niet, ook daar moest ik achteraan.

16 weken later, heb ik tweemaal een voorschot gekregen. Ik moest dus bijna 4 maanden rondkomen van 1800 euro aan voorschotten + toeslagen die ook nog eens door de belastingdienst naar 0 waren gezet. Op het moment heb ik dus een enorme hoeveelheid achterstanden en geen geld om mij en mijn dochter eten te geven. Boodschappen of geld aannemen mag namelijk ook niet.
Mijn klacht is dus naar het trage werken van de gemeente, het onbegrip, het gebrek aan voorschotten en tot slot de zeer gebrekkige communicatie. Dit maakt mijn mentale staat alleen maar erger en de situatie is op het moment uitzichtloos. Ik weet niet meer wat ik moet. De acht weken die gemeente stellen, wordt keer op keer op keer teniet gedaan omdat ze na x aantal weken ineens meer gegevens nodig hebben. Dit weet je toch niet pas na 8/12/16 weken? Met deze manier van werken hoef je iemand na 10 jaar nog geen uitkering te geven. Gewoon om de zoveel weken om meer gegevens vragen. Dit is geen behoorlijk bestuur.

Uiteraard is een uitkering geen cadeau, maar ik doe dit ook niet voor mijn plezier. Beetje bij beetje wordt alles afgesloten, straks wordt ik mijn huis uit gezet en heb ik al helemaal geen recht op een uitkering.

Wat kan ik nog doen? Ik weet het niet meer.
Laatst gewijzigd door Ferryarthur op 16 sep 2021 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Re: Na 4.5 maand nog geen besluit over bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zijn de toeslagen op nul gezet?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Re: Na 4.5 maand nog geen besluit over bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik raad u aan om eens contact op te nemen met de Nationale Ombudsman
https://www.nationaleombudsman.nl/overh ... e-en-rijen

Zij kunnen u advies geven wat u het beste kunt doen.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Re: Na 4.5 maand nog geen besluit over bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met www.juridischloket.nl.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Re: Na 4.5 maand nog geen besluit over bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door moederslink »

U zult bij de Soc Dienst ongetwijfeld een case-manager hebben, maak daar een afspraak mee .
In het persoonlijk contact zult u, denk ik , veel verder komen dat al dat gebel of gemail.

1marko
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 dec 2008 14:54

Re: Re: Na 4.5 maand nog geen besluit over bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door 1marko »

Zou een baan zoeken niet een veel eenvoudiger oplossing zijn?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Re: Na 4.5 maand nog geen besluit over bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Goh, daar hadden ze nou vast nog niet aan gedacht….

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Re: Na 4.5 maand nog geen besluit over bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

1marko schreef:
18 sep 2021 17:53
Zou een baan zoeken niet een veel eenvoudiger oplossing zijn?
Omdat dat door de persoonlijke omstandigheden van deze persoon nu niet aan de orde is?

Wat wil je bereiken met deze posting? Welk punt wil je maken?

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Re: Na 4.5 maand nog geen besluit over bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Nevyn »

Morganlefay schreef:
18 sep 2021 20:49
Nee iemand gaat voor de lol een ABW uitkering aanvragen.
Tjonge.
Ken er wel een paar, maar goed daar gaan we bij TS niet vanuit.
Lees boven veel adviezen om veel verschillende organisaties te benaderen, maar zou eerst doen wat Moederslink adviseert.

Ferryarthur
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2021 16:06

Re: Re: Na 4.5 maand nog geen besluit over bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Ferryarthur »

Excuses voor de late reactie! Kreeg geen meldingen van de reacties.

@Morgan, ik zal haar even laten kijken! Bedankt

@Lady, zij woonde vorig jaar en eerder dit jaar bij haar vader. Die verdiende teveel. Omdat haar moeder toen ook overleed was zij toeslagpartner. Alleen om 1 of andere reden gebeurde het toen pas.

@ Lowieze, dat had ik ook voor haar gedaan! Alleen nog geen reactie.

@Seinhuis, ook gedaan! Alleen geen bericht.

@Moederslink, de case manager is elke keer weg en maakt geen persoonlijke afspraak. Mogelijk nu wel door de versoepelingen.

@1marko, dat probeert ze ook. Alleen haar mentale gesteldheid + kind zitten het in de weg. Doordat ze geen auto mag(en kan betalen) moet ze elke dag 1 tot 1.5 uur heen en terug x 2 naar school fietsen. Volgens de gemeente is dit maar 20 minuten heen en terug(en zij moet het 4x fietsen). Alleen met een klein kind gaat dit een stuk langzamer. In totaal kost het haar tussen de 3 en 4 uur op een dag, dan nog naar eventueel werk fietsen(of ov). Van school wisselen kan niet, er is sprake van gedeeld gezag. Dit gaat flink te kosten van tijden die veel bedrijven vragen. Blijft niet veel tijd over, ook al maak je gebruik van opvang.

Iig bedankt iedereen! Ze had ook al een klacht ingediend.

Debeste700
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2023 18:51

Re: Re: Na 4.5 maand nog geen besluit over bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Debeste700 »

Mevrouw. Ik wil u graag een heel goed advies geven. Ga naar het juridisch loket en vraag een goede advocaat die werkt met een bewijs van onvermogen.
Ik kan u vertellen dat de kosten van een advocaat volledig vergoed worden door de bijzondere bijstand.
Verder kunt u een spoedvoorziening aanvragen via de advocaat.
Ik kan u vertellen dat wij al 10 jaar helaas in de bijstand zitten en inmiddels hebben we ieder jaar wel 20 bezwaarzaken en 10 rechtszaken gevoerd.
De kosten voor de gemeente zijn intussen opgelopen tot 355.000 euro aan rechtszaken en bezwaarzaken en proceskosten. Wij hadden in 2013
een vordering volgens de gemeente van 8000 euro. Inmiddels heeft de gemeente deze allemaal zelf betaald via de proceskosten van de zaken die zij verloren hebben. Ook hebben we twee jaar een deurwaardersbeslag gehad van 5 % boven op onze bijstand. Deze zaak hebben wij nu gewonnen en de gemeente moet alles terugbetalen en ook nog een een kleine 3000 euro proceskosten aan de advocaat. Conclusie: Neem een goede advocaat en ga tegen alles maar dan ook alles in. het wordt hard en bereid u voor maar uiteindelijk zult u alles weer terugwinnen wat u heeft betaald. De advocaatkosten eigen bijdrage en griffierecht kunt u terugvragen via de bijzondere bijstand. En als ik me niet vergis kunt u proceskosten ook nog eens opvoeren als negatief inkomen bij de belastingaangifte.
Laat u niets vertellen door anderen volg u eigen gevoel maar ga in godsnaam naar een advocaat. Indien u meer wenst te weten kunt u mij altijd benaderen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Re: Na 4.5 maand nog geen besluit over bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@debeste700

Kijk eens naar de datum van deze post.

Plaats reactie