LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Samenloop uitkering wia en ww?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
jetze
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 apr 2016 17:20

Samenloop uitkering wia en ww?

Ongelezen bericht door jetze »

Helaas zit ik momenteel in de WIA uitkering. Ik ben arbeidsongeschikt voor 80 a 100%. Toch werk ik nog en dat is in goed overleg met het UWV gegaan. Ik werk bij Sandd. Maar binnenkort komt deze baan te vervallen en wordt het contract niet verlengd. Nu kan ik een WW uitkering aanvragen over het aantal uren dat ik werkloos ben geworden. Maar tegelijk geldt er een sollicitatieplicht voor het aantal uur dat ik werkloos ben geworden. Tegelijkertijd ben ik arbeidsongeschikt. Het UWV geeft advies om geen WW om die reden aan te vragen.


Heeft het UWV gelijk?

jetze
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 apr 2016 17:20

Re: Samenloop uitkering wia en ww?

Ongelezen bericht door jetze »

Kun je niet gewoon ww aanvragen en niet voldoen aan de sollicitatieplicht? Dan maar boete's?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Samenloop uitkering wia en ww?

Ongelezen bericht door witte angora »

We hebben een gebruiker die alles weet van de post, het UWV en de Wia. 'Gezondheid' heet hij. Die weet het vast wel.

Overigens, als voor de WAO hetzelfde geldt als de WIA, worden je oude rechten hersteld als je werk binnen 5 jaar ophoudt. Het heeft dan inderdaad geen enkel nut WW aan te vragen. Hooguit dat de WW een paar stuivers meer oplevert, maar dat weegt volgens mij niet op tegen alle andere bagger die je krijgt als je voor een aanvullende WW-uitkering gaat.

tjebbekaas
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 apr 2013 18:02

Re: Samenloop uitkering wia en ww?

Ongelezen bericht door tjebbekaas »

Als je een wia uitkering hebt dan kun je toch niet de ww in? Mocht dit wel zo zijn dan zou ik voor een wia kiezen omdat die verlengd kan worden en de ww houdt een keertje op denk ik. Buiten dit vraag ik me af of het zo verstandig is om te blijven werken als u afgekeurd bent. Voor uw gezondheid en herstel maar ook voor de wia uitkering. Het lijkt me een beetje dubbel als u straks bij een keuringsarts komt en uit legt dat u afgekeurd bent maar wel gewoon kunt werken??
In ieder geval veel sterkte en ik hoop echt dat u een goede oplossing kunt vinden zodat u weer verder kunt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Samenloop uitkering wia en ww?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

jetze schreef:Kun je niet gewoon ww aanvragen en niet voldoen aan de sollicitatieplicht? Dan maar boete's?
Dat is wel een heel erg slecht advies als je volledig afhankelijk bent van het UWV.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Samenloop uitkering wia en ww?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

U valt dan toch terug op uw WIA uitkering zoals u die kreeg voordat u een baantje had? Als het uw bedoeling is om die oorspronkelijke uitkering aan te vullen met WW voor een bepaalde tijd dan zou ik dat beslist niet doen. Tijdelijk een extraatje maar met een hoop verplichtingen en mogelijke onduidelijkheid omtrent uw status als arbeidsongeschikte? Niet aan beginnen. Hou het voor uzelf, maar vooral ook naar het UWV toe, duidelijk en overzichtelijk.

Gesloten