LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Oblomova »

Daar staat altijd een plaatje bij van papier-prikkende mensen en roept bij mij de associatie op van taakstraffen, want dat zijn toch van die klusjes die daarbij horen?

Verder blijf ik het onrecht vinden om mensen te laten 'werken' zonder daar gewoon 'salaris' voor te betalen en dus uitbuiting. Ditzelfde liedje door steeds weer andere mensen in de regering, die burgers lijken te zien als staatsbezit.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Akkoord gaan met schuldhulp als je in de schulden zit, lijkt mij geen broodroof.

Ook de Nederlandse taal leren, kan ik niet zien als broodroof.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door kuklos »

Maar wel eisen dat alle werkenden meebetalen aan de bijstand? Dat is wel acceptabel?

Oblamova, ik deel je mening niet. Doch wel van belang hoe dat idee van tegenprestatie ingevuld gaat worden.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Oblomova »

kuklos schreef:
21 nov 2019 13:15
Maar wel eisen dat alle werkenden meebetalen aan de bijstand? Dat is wel acceptabel?

Oblamova, ik deel je mening niet. Doch wel van belang hoe dat idee van tegenprestatie ingevuld gaat worden.
Als bijstanders gewoon betaald worden voor werk, dan betalen de werkenden dus ook minder mee aan de bijstanders.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door criticus2 »

er zijn, bij een werkloosheidsgetal van 315.000 meen ik (weer stijgend volgens laatste berichten) een 220.000 vacatures die niet ingevuld kunnen worden. Blijkbaar zit bij bijstandsgerechtigden die wel kunnen/mogen werken niet het gekwalificeerde personeel waar naar gezocht wordt. Dan mogen ze van mij best verplicht wat doen voor het geld, net als ik en al die andere werkenden in Nl die ook gewoon belasting betalen (waaruit uitkeringen betaald worden) en van broodroof zal denk ik geen sprake kunnen zijn, anders waren ze wel gewoon aan het werk.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door berndv »

Oblomova schreef:
21 nov 2019 13:02
Verder blijf ik het onrecht vinden om mensen te laten 'werken' zonder daar gewoon 'salaris' voor te betalen en dus uitbuiting.
Ben ik het met je eens. Ik ben er ook voorstander van dat iedereen die kan werken, ook gewoon gaat werken.

Maar goed, u vindt het uitbuiting door mensen te laten werken zonder daar loon tegenover te stellen. Dan draai ik het om, wat is het dan om ergens geld voor te krijgen zonder er iets voor terug te doen?

Ik snap dat het een vangnet is, en ik vind het ook zeer goed dát het er is. Er zijn genoeg mensen die om wat voor reden dan ook niet kunnen werken en niet in aanmerking komen voor uitkeringen als de WIA of Wajong. Dat er een dergelijk vangnet is voor mensen die niet kunnen werken en buiten de andere regelingen vallen, vind ik het een prima vangnet. Maar ik weet dat er ook een grote groep mensen is die gewoon niet willen werken en de bijstandsuitkering als mooie manier te gebruiken om dit ook niet te hoeven.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Oblomova »

criticus2 schreef:
21 nov 2019 13:24
er zijn, bij een werkloosheidsgetal van 315.000 meen ik (weer stijgend volgens laatste berichten) een 220.000 vacatures die niet ingevuld kunnen worden. Blijkbaar zit bij bijstandsgerechtigden die wel kunnen/mogen werken niet het gekwalificeerde personeel waar naar gezocht wordt. Dan mogen ze van mij best verplicht wat doen voor het geld, net als ik en al die andere werkenden in Nl die ook gewoon belasting betalen (waaruit uitkeringen betaald worden) en van broodroof zal denk ik geen sprake kunnen zijn, anders waren ze wel gewoon aan het werk.
Je gaat niet in op de stelling dat werk gewoon betaald zou moeten worden door salaris.
Jij doet je werk toch ook niet voor een uitkering?
Inderdaad, gewoon aan het werk als er werk is en dan ook gewoon tegen salaris.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door kuklos »

criticus2 schreef:
21 nov 2019 13:24
er zijn, bij een werkloosheidsgetal van 315.000 meen ik (weer stijgend volgens laatste berichten) een 220.000 vacatures die niet ingevuld kunnen worden. Blijkbaar zit bij bijstandsgerechtigden die wel kunnen/mogen werken niet het gekwalificeerde personeel waar naar gezocht wordt.
Eens. Maar werkgevers wijzen gekwalificeerde kandidaten af, vanwege bijvoorbeeld te oud. En werkgevers wijzen mensen af die niet het schaap met de vijf poten zijn. De mismatch is ingewikkelder dan ze lijkt.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door witte angora »

Oblomova schreef:
21 nov 2019 13:02
Daar staat altijd een plaatje bij van papier-prikkende mensen en roept bij mij de associatie op van taakstraffen, want dat zijn toch van die klusjes die daarbij horen?

Verder blijf ik het onrecht vinden om mensen te laten 'werken' zonder daar gewoon 'salaris' voor te betalen en dus uitbuiting. Ditzelfde liedje door steeds weer andere mensen in de regering, die burgers lijken te zien als staatsbezit.
Mens, ga fietsen. Of lees eerst eens de berichtgeving zoals het er staat.

Je krijgt geen boterham minder aan uitkering als je een dagje papier prikt, een dagje op cursus gaat, of een dagje vrijwilligerswerk doet. Dus broodroof is het zeker niet. Er is niets, maar dan ook niets mis mee als mensen in ruil voor hun uitkering wat terug doen voor de maatschappij.

Ik zit zelf in de WAO, en doe bewust vrijwilligerswerk óm wat terug te doen voor de maatschappij. Kom bij mij alsjeblieft niet aan met je onzin. Zit je toevallig zelf in de bijstand? En ben je bang dat je je handjes moet laten wapperen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik las in de krant dat Tamara eiste dat een Dove die geen Nederlands spreekt of verstaat verplicht een taalcursus moet volgen.
Maar hebben ze dan een leraar met gebarentaal?

Hij leest en schreef dit wel redelijk, maar kan het als geboren in Koerdistan niet spreken of verstaan wat zij eiste!
Dat betekend dat elke Dove gekort word op de bijstand.

Ja, ik lees het echt.... Verder is papier prikken inderdaad mogelijk maar hoe leg je dat uit?
Met een Rollator heb je geen hand vrij voor prikstok en de zak!
Hij doet reeds vrijwilligers werk, voor ouderen boodschappen halen mits leesbare boodschappenlijstje!

Bij de Gemeente heeft niemand de kennis van gebarentaal, en om nu telkens een Postbezorger van zijn werk te halen?
Die loopt nu 3 wijken met behoud van uitkering!

Zo krom, de goede werken al of voldoen aan de eisen en na 3 jaren houd je de echte probleem gevallen over.
Daar heeft Tamara blijkbaar nooit aan gedacht.

De persoon waar ik hier over schreef, vrouw net verloren, 3 kinderen wonen elders... en 1 werkte bij een gemeente als Ambtenaar van Sociale zaken!
Maar ze weigeren beide te verhuizen om die reden!
Ik lees in verhaal van Tamara namelijk geen verhuisplicht op 117 km afstand, indien er daar al sociale huurwoningen voor hem beschikbaar waren!
De normale wachtlijst is meer dan 7 jaren en hij is net 60+ geworden!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Neem eens een andere krant.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Alleen in de Fabeltjeskrant ontbreekt dit nieuws helaas.....

Tamara heeft 1 interview gegeven en alle nemen het vrijwel geheel over.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
21 nov 2019 13:47
Ik zit zelf in de WAO, en doe bewust vrijwilligerswerk óm wat terug te doen voor de maatschappij. Kom bij mij alsjeblieft niet aan met je onzin. Zit je toevallig zelf in de bijstand? En ben je bang dat je je handjes moet laten wapperen?

Maar jij krijgt een vrijwilligersvergoeding naast je uitkering en mensen in de bijstand niet. Ik vind dat nogal verschil maken,

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus mensen die geld krijgen voor dit geld laten werken, dat kan niet als het geld bijstand heet, maar als het salaris heet, dan mag het wel? Misschien een andere naam geven dan, bijvoorbeeld Staatsalaris. Probleem opgelost, lijkt me zo.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
21 nov 2019 13:47
Je krijgt geen boterham minder aan uitkering als je een dagje papier prikt, een dagje op cursus gaat, of een dagje vrijwilligerswerk doet. Dus broodroof is het zeker niet.
Daar denkt die vuilnisman wellicht anders over. Zijn baan kan verdwijnen, danwel worden overgenomen door iemand uit de bijstand.

Evengoed juich ik deze ontwikkeling wel toe.
Ik erger me overal aan het zwerfvuil, prima dus dat uitdelen van bezems.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Er zal best een geldelijke waarde staan tegenover het papierprikken of wat voor bijdrage men dan ook levert ihkv de participatiewet. Dan noemen ze dat deel "salaris".

Echter die inkomsten uit salaris houden ze dan in op de uitkering, met een netto resultaat van 0. Over het algemeen maken deze mensen niet dermate uren dat die geldelijke waarde de waarde van de uitkering overstijgt.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er zijn verhalen van een vuilnisman die zijn werk verloor en in de bijstand terecht kwam en doen door de gemeente als tegenprestatie vuilnis moest ophalen. Deze maatregel staat op gespannen voet met de rechten van de mens. Er zijn dan ook rechtszaken geweest waarin de gemeente ongelijk heeft gekregen. Als ter werkstellig dient om iemand aan het werk te helpen dan kan het wel, maar dan de tegenprestatie iets dat er bij komt en niet het hoofddoel.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door berndv »

ZeerPrivé schreef:
21 nov 2019 14:11
witte angora schreef:
21 nov 2019 13:47
Ik zit zelf in de WAO, en doe bewust vrijwilligerswerk óm wat terug te doen voor de maatschappij. Kom bij mij alsjeblieft niet aan met je onzin. Zit je toevallig zelf in de bijstand? En ben je bang dat je je handjes moet laten wapperen?

Maar jij krijgt een vrijwilligersvergoeding naast je uitkering en mensen in de bijstand niet. Ik vind dat nogal verschil maken,
ik lees nergens dat WA een vergoeding krijgt voor vrijwilligerswerk. Maar goed, dat staat hier ook los van. Een vergoeding wordt ook wel onkostenvergoeding genoemd. Dus een vergoeding voor je onkosten. Dat is wat anders dan salaris, dat, hoewel het som ook voelt als een onkostenvergoeding is het een beloning voor geleverde diensten.

Daarbij kan je binnen de huidige regels mensen in de bijstand ook niet volledig gaan belonen, de bijstand zal dan namelijk aanvullen tot een vastegesteld maximum en eventuele inkomsen uit arbeid zul je aan de andere kant weer moeten inleveren aan uitkering.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
21 nov 2019 14:28
Er zijn verhalen van een vuilnisman die zijn werk verloor en in de bijstand terecht kwam en doen door de gemeente als tegenprestatie vuilnis moest ophalen.
Inderdaad, dat ging over een straatveger:
https://www.ad.nl/bizar/werkloze-straat ... ~adbc8d56/

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Oblomova »

Gelukkig staan gemeenten er realistischer en zonder de bekende blinde-wraaklust tegenover dan wat ik hier ook weer af en toe lees:
https://nos.nl/artikel/2311408-gemeente ... ouwen.html

Wat vrijwilligerswerk als tegenprestatie op eigen initiatief betreft: prima, en vooral als 'vrijwillig' houden.

Gesloten