UWV begaat fouten en bezorgt mensen schulden

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

UWV begaat fouten en bezorgt mensen schulden

Ongelezen bericht door Radar »

Volgens de vele meldingen die het Meldpunt UWV heeft ontvangen, zijn veel mensen in de financiële problemen terechtgekomen door fouten die uitkeringinstelling UWV maakt. De een krijgt onterecht geen uitkeringen, de ander heeft te veel uitkering ontvangen en heeft dat ook zelf gemeld, maar moet dan toch plots duizenden euro's gaan terugbetalen – bruto dan nog, al heeft die persoon nettobedragen ontvangen. Waar loopt het fout bij het UWV? Heb jij ook negatieve ervaringen, of ben je in de problemen terechtgekomen?

Kijk vanavond naar Radar om 20.30 uur op NPO 1.
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... problemen/

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV begaat fouten en bezorgt mensen schulden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toeslagen worden berekend over het bruto inkomen. En dat was altijd al zo.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV begaat fouten en bezorgt mensen schulden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vergelijk het toetsingsinkomen van 2019 en 2020 eens. Netto is hier niet van belang.

RazorFR
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2021 21:06

Re: UWV begaat fouten en bezorgt mensen schulden

Ongelezen bericht door RazorFR »

Hey hallo,

Tijdens de uitzending komt er wederom veel frustratie en wanhoop naar boven. De oorzaak ligt buiten het onderwerp maar vindt ik persoonlijk echt schandalig.

Ik ben 26 en al bijna 4 jaar volledig afgekeurd door het UWV.

Bij mijn vorige werkgever heb ik mezelf kapot gewerkt. 2(!) jaar doorgewerkt met een burnout omdat ik niet werd doorbetaald maar wel mijn lasten moet betalen. Uiteindelijk was de koek op en leed mijn werk hier onder. Toen besloten ze mij via allerlei constructies te ontslaan of ontbinding middels een overeenkomst.

Terug naar het probleem, ik zit momenteel in de WIA en heb geen belastbare mogelijkheden. De wil om te werken heb ik wel maar na een halve werkdag zit het er op voor de komende dagen. Wat voel ik mij dan machteloos. Het probleem waar ik tegen aanloop is dat mijn WIA uitkering gebaseerd is op mijn "verdiende loon".

Toentertijd was het minimumloon pas 100% op de leeftijd van 21 jaar. Dit in combinatie met mijn aftakeling van het constant maar doorgaan betekende dat ik steeds minder kon werken maar niet minder dan 35 uur per week. Het loon en/of uren in de jaren ervoor worden niet meegerekend of berekend op het minimumloon van een 21 jarige terwijl het een uurloon van 19-20 jaar betrof. Mede hierdoor zit ik nu met een uitkering van onder (!) bijstandsniveau.

Hier krijg ik een zeer geringe toeslag op tot het sociaal minimum. Het is bijna onmogelijk om hiervan rond te komen in de huidige woningmarkt, want een woning van de woningcorporatie is niet te krijgen.

Uiteindelijk is mijn gevoel hierover dat ik constant wordt gestraft omdat ik jaren lang mezelf probeerde te redden. Ook al wil ik graag aan het werk gaat dat niet.

Het UWV keert doodleuk 70-75% van het MINIMUM loon uit wat uiteindelijk onder het sociaal minimum uitkomt.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV begaat fouten en bezorgt mensen schulden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u er “redelijk in thuis” bent, dan kijkt u toch verder? Als het inkomen slechts enkele tientjes op jaarbasis hoger is, dan dient u zowat dezelfde toeslagen, of nog iets meer te hebben ontvangen.

lidam
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2019 21:45

Re: UWV begaat fouten en bezorgt mensen schulden

Ongelezen bericht door lidam »

Dit is bij mij ook gebeurd in 2012/2013. Ondanks dat ik meerdere keren zelf heb gebeld dat de berekening die het uwv gemaakt had ( ik kreeg dus een nabetaling van hun) niet juist was en ik dus geen recht daarop had, werd mij verzekerd dat het juist was en ik gewoon recht op dat geld had. 3 maanden later krijg je bericht dat je alles bruto terug moet betalen. Ik was toendertijd gescheiden en ontving voorlopige hypotheekaftrek maandelijks, kinderbijdrage en zorgtoeslag. Buiten het feit dat ik het uwv terug moest gaan betalen, moest ik ook de belasting terug gaan betalen omdat de nabetaling bij het jaarsalaris opgeteld word en je dus een hoger bruto loon hebt gekregen. Ik kwam dus flink financieel in de problemen en zelfs mijn huis werd door de bank verkocht omdat ik de hypotheek niet meer kon opbrengen.Nadat in de media het bericht kwam dat het uwv zo flexibel was om de terugvordering van een aantal mensen kwijt te schelden, heb ik het uwv direct aangeschreven. Ik kreeg keurig een mailtje dat ik de volgende dag gebeld zou worden. En ja, ik werd gebeld door het klachtenbureau van het uwv. Deze meneer snoerde direct mijn mond en zei dat ik buiten de boot val en pech heb gehad. Deze geste is alleen voor de gevallen van 2018/2019. Hoeveel mensen zijn er nog die dit meegemaakt hebben. Ik gok dat dat er velen zijn. En dan op tv praten ze alles goed. Bah bah.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: UWV begaat fouten en bezorgt mensen schulden

Ongelezen bericht door D34M0N »

Goed dat hier aandacht aan wordt besteed, maar ik vind het eerlijk gezegd niet verrassend. Het UWV is een overheidsinstelling en goed functionerende ambtenaren zijn net zo zeldzaam als dodo's.

B.t.b
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2021 09:47

Re: UWV begaat fouten en bezorgt mensen schulden

Ongelezen bericht door B.t.b »

November 2020 komt er een voor mij vrij onverzorgde man een brief door de bus gooien. Geruite houthakkersvest aan. Vieze baard,en vettig staartje. Ik dacht aan een buurtbewoner die een verkeerd bezorgde brief kwam brengen.
Nee een uwv medewerker van Handhaving!!
Om kort te gaan. Ik ben vergeten mijn hobby door te geven. Zit sinds kort na een ernstig ongeval met een wia uitkering na een beoordelingen 50% afgekeurd. Helaas knap ik graag oude brommertjes en motoren op. Zo'n 1 a 2 per jaar. Ook werd ik verdacht van zwart werken..gaat nog al lekker als je de hele dag met pijn loopt,en naast mijn werk wat met moeite nog gaat. Ik heb direct het telefoonnummer gebeld wat op de brief stond. Kreeg dus dat ongure type aan de telefoon. Deze man liet niets van me heel!!!! Gevolg slapeloze nachten. Ik zal jullie de details besparen... gevolg een officiële waarschuwing en ik moest me aan de REGELS houden!! Mijn hobby waar ik me zo fijn in kon vinden heb ik moeten staken. Word op alle manieren in de gaten gehouden.. heb ik hier om gevraagd,dat ik ongewild lid ben geworden van uwv? Staat mijn leven nog niet genoeg op zijn kop na een ongeval toegedaan door een ander??? Wie ik ook bel om raad. Krijg nauwelijks of misschien een heel klein beetje gehoor van de medewerkers. Heb een aanklacht ingediend tegen deze bruut van handhaving die me werkelijk de stuipen op het lijf heeft gejaagd.. en daar blijft het dan helaas bij.

studentje1951
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2016 00:16

Re: UWV begaat fouten en bezorgt mensen schulden

Ongelezen bericht door studentje1951 »

Alleen als je een rechtzaak begint win je het .Het geld wat je eenmalig hebt gekregfn mag niemand aan komen dit is in december 2016 vastgesteld.

studentje1951
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2016 00:16

Re: UWV begaat fouten en bezorgt mensen schulden

Ongelezen bericht door studentje1951 »

Bij mij hetzelfde, in 2007 kteeg ik geen uitkering omdat ze vondrn dar ik kon werken. Dat kon ik niet overlijden zoon en man dus jreeg geen geld. Heb me aangemeld bijbde sociale werkplaats
Toen kreeg ik van 2 jaar tegelijk
Resultaat ik had teveel ontvangen
Dus moest terug betalen.Hetzelfde eenmalig pensioen afgekocht uwv vond weer dat ik teveel gehad heb kreeg dus weer een boete eerst 150 euro en nu verlaagd door tuussen.komst advocaat ze wilden
ben gingen znu willwn zwe mee acoord.
.

Onkruid71
Berichten: 2689
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: UWV begaat fouten en bezorgt mensen schulden

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

studentje1951 schreef:
01 sep 2022 08:33
Bij mij hetzelfde, in 2007 kteeg ik geen uitkering omdat ze vondrn dar ik kon werken. Dat kon ik niet overlijden zoon en man dus jreeg geen geld. Heb me aangemeld bijbde sociale werkplaats
Toen kreeg ik van 2 jaar tegelijk
Resultaat ik had teveel ontvangen
Dus moest terug betalen.Hetzelfde eenmalig pensioen afgekocht uwv vond weer dat ik teveel gehad heb kreeg dus weer een boete eerst 150 euro en nu verlaagd door tuussen.komst advocaat ze wilden
ben gingen znu willwn zwe mee acoord.
.
Het is en het zal ook altijd een zooitje daar blijven.

Plaats reactie