LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV BOETE door werkgever

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Kiima
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2020 00:44

UWV BOETE door werkgever

Ongelezen bericht door Kiima »

Hi,


Op 10 december 2018 heb ik me ziekgemeld bij mijn werkgever. Deze gaf aan dat ze geen eigenrisico drager zijn en de ziekmelding zullen doorgeven aan het UWV. Ook vertelde mijn werkgever dat het UWV maar 70% van mijn loon zal uitbetalen en dat zei de 30% blijven uitbetalen. Ik moest van mijn werkgever elke week nog de urenstaat blijven invullen het x aantal uren en daarvan zouden ze dan weekelijksen de 30% uitbetalen.

Mijn werkgever heeft mijn ziekmelding pas op 20 december door omstandigheden doorgegeven aan het UWV wel erbij vermeld dat ik vanaf 10 december ziek ben. Ik kreeg in een brief van het uwv waarin vermeld stond dat het UWV nu de ziektewet mogelijk zullen uitbetalen en dat mijn dienstverband verloopt in december met de werkgever. Een kopie van de brief is ook mee verzonden naar mijn werkgever.


In Januarie kreeg ik een brief van het UWV met daarin de toekenning van de ziektewet uitkering en de bereking ze zouden de 70% uitbetalen. Ik had nog contact met mijn werkgever want stuurde wekelijkse mijn uren staat op. Deze heb ik ook een geheel jaar lang uitbetaald gekregen onder het kopje ziekte.

Van de week kreeg ik een brief van het UWV dat ik ze ik onrechtmatig teveel geld heb ontvangen van het UWV en dat ik informatie achter heb gehouden door niet te vertellen dat ik vanaf 1 januarie 2019 in dienst ben getreden bij mijn werkgever.
Ook heb een boete gekregen die ik moet betalen omdat ik de wijzing niet heb doorgegeven. Naar mijn inziens heb in geen wijziging ervaren want ben nooit uitdienst geweest ik heb loonstroken van de december ontvangen ik had nog contact met mijn werkgever in december.

Ik werk voor een detacheringsbureau en had een fase A contract waarin vermeld staat dat bij ziekte mijn contract beëindigd. Ik heb dit ook benoemd bij mijn werkgever die geeft aan ze alsnog het restante bedrag gingen uitkeren omdat ik daar recht op heb.

Wat zijn mijn rechter nu? Ben ik degene die hier schuldig is of is het de schuld van mijn werkgever.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV BOETE door werkgever

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik begrijp niet veel van uw verhaal, maar ik zou mij voor bezwaar richting het UWV maar laten bijstaan door de bond, als u daar lid van bent, of ander mij wenden tot het Juridisch Loket in uw gemeente om uit te laten zoeken wat en hoe het eventueel fout gegaan is.

anthony.van-gelder
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 jul 2016 16:08
Contacteer:

Re: UWV BOETE door werkgever

Ongelezen bericht door anthony.van-gelder »

Lady1234 schreef:
12 jan 2020 13:41
@anthony

Wat een ongepaste reactie. Ik heb hem dan ook maar even gemeld.
Sorry ik ben vergeten te vermelden dat er uitzonderingen zijn, jij bent er één van. Ik vind het niet erg dat je het gemeld hebt, alleen hoop ik dat voldoende mensen mijn bericht al hebben gelezen

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: UWV BOETE door werkgever

Ongelezen bericht door Obelix1 »

[verwijderd]
Van de week kreeg ik een brief van het UWV dat ik ze ik onrechtmatig teveel geld heb ontvangen van het UWV en dat ik informatie achter heb gehouden door niet te vertellen dat ik vanaf 1 januarie 2019 in dienst ben getreden bij mijn werkgever.
UWV was niet op de hoogte dat u met ingang van 01 januari 2019 in dienst was bij uw werkgever? Als u dat wel hebt gedaan (UWV op de hoogte gesteld) heeft u al een punt.

Daar naast zou ik u bij laten staan door professionele hulp, better!
Laatst gewijzigd door Radar op 13 jan 2020 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: offtopic gedeelte verwijderd

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: UWV BOETE door werkgever

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wie neemt een zieke uit 2018 nu in vaste dienst en gelijk ziek?
Ik vermoed dat de werkgever zit te rommelen en zijn er wel premies betaald.

Gedetacheerde en nu vast?
Voor mijn ook een wazig verhaal en zou alle papieren hoe lang en waar en voor wie je werkte opsturen naar UWV en dan hopen op
een beter antwoord.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: UWV BOETE door werkgever

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS is van 10 december 2018 ziek en vanaf 1 januari 2019 weer beter. In het arbeidscontract staat dat dat de overeenkomst wordt beenidigd bij ziekte (lijkt mij in strijd met de wet) en daarom is de overeenkomst met TS beeindigd. UWV weet niet dat TS per 1 januari 2019 weer aan het werk is, want dat heeft TS noch de werkgever gemeld aan het UWV. UWV is er achtergekomen en brengt een boete in rekening.

Kiima
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2020 00:44

Re: UWV BOETE door werkgever

Ongelezen bericht door Kiima »

Nee! Ik ben nog steeds ziek.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: UWV BOETE door werkgever

Ongelezen bericht door tttlocke »

De vraag aan TS is ook of overal waar hij spreekt over 'werkgever' daar steeds dezelfde partij mee bedoeld wordt.
Een van de onduidelijkheden.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV BOETE door werkgever

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus uw werkgever van 2018 heeft u per 1 januari 2019 weer in dienst genomen en heeft het hele jaar 2019 wegens uw ziekte die 30 procent aangevuld, naast de 70 procent die u van het UWV ontving?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: UWV BOETE door werkgever

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kiima schreef:
12 jan 2020 01:03
Ik had nog contact met mijn werkgever want stuurde wekelijkse mijn uren staat op. Deze heb ik ook een geheel jaar lang uitbetaald gekregen onder het kopje ziekte.
Lang (en nog steeds) ziek dus.

Kiima
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2020 00:44

Re: UWV BOETE door werkgever

Ongelezen bericht door Kiima »

Ja dat klopt het is dezelfde werkgever. Die zei bij de ziekemelding dat in het zo moest doen.
Naar mijn weten ben ik nooit uit dienst gegaan plus ik had mijn werkgever ook telefonische erover gecontacteerd betreft ontbinding van het contract.
De werkgever gaf aan dat dit niet klopt want ze maken nog het restante bedrag over de 30%

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV BOETE door werkgever

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou maar hulp zoeken dan.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: UWV BOETE door werkgever

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

maak in ieder geval alvast formeel bezwaar bij het UWV en vermeld in deze bezwaarbrief dat u uzelf het recht voorhoud om nog eventuele aanvullingen op dit bezwaar na te sturen...

vermeld ook dat u nooit uit dienst bent getreden tijdens voor of na uw ziekmelding en dat het dienstverband volgens u gewoon door is gelopen, vermeld ook gewoon eerlijk dat uw werkgever u al die tijd 30% aanvulling heeft gegeven op uw loon en dat u daarvoor als "bewijs" urenbriefjes in moest vullen van hem op ZIJN verzoek...

Elk stukje bewijs dat u voor bovenstaande stellingen heeft meesturen, heeft u niets op papier heeft u in ieder geval uw bankafschriften waarmee u aan kunt tonen dat u bovenstaande aanvulling heeft gehad...

Gesloten