LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV onbegrijpelijk

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
GKU
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2011 02:08

UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door GKU »

Ik moet een bedrag betalen aan het UWV van ruim 30.000 Euro. Zij willen het bruto bedrag terugvorderen en ik kan per jaar het weer opgeven aan de belasting.
Nu gaat het UWV een berekening loslaten en komt als woonnorm voor twee personen op 312 Euro per maand uit. Het lijkt wel of het rekenprogram van vlak na de oorlog is. Wie heeft er nu nog woonlasten van deze hoogte? ik kan ze niet bedenken. Zelfs na hoorzittingen, waarin ik aangaaf dat mijn woonlasten hoger waren (aantoonbaar) waren zij niet op andere gedachten te brengen en bleven ze vasthouden aan een maandbedrag van, schrik niet, 742 Euro. Als je het aangeeft aan medewerkers van UWV zelf, hebben ze volledig begrip dat het wat aan de hoge kant is, behalve de afdeling invordering, die houden vast aan hun berekening. Hoezo onbegrijpelijk. Daarnaast kan men niet voldoen aan een vrijwillige loonbeslag, dat vind men daar raar en doen het daarmee af. Je bent gedoemd een aantal maanden niet te betalen, wordt er vanzelf loonbeslag gelegd.
Fout is fout, maar een beetje begrip zou wel verwacht mogen worden. Ik wil terugbetalen, maar wel in alle redelijkheid, of zit ik er naast.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Waarom moet je zoveel terugbetalen aan het UWV als ik vragen mag? Dat stukje mis ik nog.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door doradora456 »

Voor de woonnorm is er een berekening:
het UWV is verplicht het bedrag bruto terug te vorderen.
elk jaar ontvangt u dan een negatieve jaaropgave met het bedrag van uw betalingen. dit bedrag trekt u af van uw belastbaar inkomen, dit wordt daardoor lager en u ontvangt de belasting over terug.
zorg dat u de aangifte voor 1 april doet, dan ontvangt u het bedrag voor 1 juli terug.kijk dan gelijk of u recht hebt op zorg/huur toeslag.

uw huur is € 507 per maand, €195.00 telt niet mee (dat wordt iedereen geacht te betalen uit zijn inkomen, uitkering of loon). de woonnorm voor de berekening voor de terugbetaling is dan € 312.

een aflossing van € 742 lijkt misschien hoog, ligt aan uw inkomen, maar u bent er dan in 4 a 5 jaar vanaf.

dora

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door smilie »

Hm, zou je eventueel kunnen kijken of UWV zich ook aan de 'beslagvrije voet' kan / mag houden. Deze wordt namelijk door deurwaarders gehanteerd om te bepalen welke bedrag klant kan / moet betalen.

Indien dit tot mogelijkheden behoort, zou ik het zodanig proberen.

Edit: zie deze links ook:
http://www.kbvg.nl/index.php?id=135
en
http://www.belastingdienst.nl/download/1917.html

janwillem1
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 dec 2009 14:34

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door janwillem1 »

[quote="vogels]Ik lees: Fout is fout, maar een beetje begrip zou wel verwacht mogen worden. Ik concludeer daar uit dat hij/zij ten onrechte een UWV uitkering heeft gehad.[/quote]

UWV doet er jaren over om te laten weten dat ten onrechte is uitgekeerd en dan gaan ze er vol tegenaan om zo snel mogelijk alles bruto terug te vorderen. Er wordt helemaal geen rekening mee gehouden dat het bedrag netto is ontvangen en dat terugbetalen van iets wat je nooit gehad hebt wel eens erg moeilijk kan zijn. Bovendien zijn de regels vaak onduidelijk en ze geven verkeerde informatie daarover, waardoor je fout kunt zijn zonder dat te weten. Wat wel fout is, is bij UWV enige redelijkheid en menselijkheid verwachten, dat is niet alleen fout, maar ook wel dom.

NovitaFour
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2012 14:04

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door NovitaFour »

Wij moeten ruim 46.000 euro netto terug betalen aan het UWV wat wij dus bruto hebben ontvangen.
Ze bleven maar een uitkering dubbel uitbetalen, na herhaaldelijk bellen.
Tuurlijk weet je dan dat je geld moet terug betalen, maar dat je het bruto bedrag terug moet betalen ipv het netto bedrag is ons nooit meegedeeld.
Het verschil moet je met de belasting regelen, maar ons is al gezegd dat het verschil tussen brutto netto nooit meer terug komt. (niet volledig in ieder geval)
En het bruto-netto verschil op zulke bedragen is natuurlijk enorm.

Ook wij weten dat we geld terug moeten betalen, Tuurlijk.
Maar de manier waarop is bij de beesten af.
Wij hebben inmiddels 1800,- wia uitkering ( mijn man is 100% afgekeurd) van dit geld moeten wij volgens het UWV 1250,- per maand inleveren om af te lossen.
Van de 550,- die overblijft moeten wij alles doen, wij zijn een gezin met twee kinderen.

De afdeling invordering is nergens toe te vermurwen, betalen zal je voorlopig.
Bezwaarprocedure loopt nog, maar uitslag duurt minimaal 13 weken, in die tussentijd dreigen ze met beslagleggingen etc.
Wij betalen nu per maand 500,- maar dat is niet voldoende.
Alles wordt bekeken vanuit regels, en wetten, niets menselijks.
Wij weten niet meer hoe ons hoofd boven water de houden, en overwegen nu naar de schuldhulpverlening te gaan.
Kapot gemaakt door het UWV.
Moe gestreden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door GJvdZ »

vogels schreef:
Daan_1978 schreef:Waarom moet je zoveel terugbetalen aan het UWV als ik vragen mag? Dat stukje mis ik nog.
Ik lees: Fout is fout, maar een beetje begrip zou wel verwacht mogen worden. Ik concludeer daar uit dat hij/zij ten onrechte een UWV uitkering heeft gehad.
Begrip hangt af van de achterliggende reden voor het teveel ontvangen bedrag. Als er moedwillig is gefraudeerd is het natuurlijk een totaal andere situatie dan als het door onwetendheid is gebeurd. In het laatste geval is begrip op z'n plaats, in de eerste geval absoluut niet.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door doradora456 »

u heeft een lange tijd een dubbele uitkering ontvangen en was hiervan op de hoogte. waar is dit geld gebleven? waarom kunt u dit niet terugbetalen?

nog een ding die belangrijk voor u kan zijn:
als u huurtoeslag en zorgtoeslag ontving te tijde van de dubbele uitkering wordt dit (mogelijk) ook teruggevraagd.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door thecure »

inderdaad, zet het teveel ontvangen apart op een spaarrekening. als ze het terug opeisen kunt u het in een keer overmaken, klaar!

heeft u her ook nog rente van :lol:

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door manondoris »

dus je hebt al die tijd 1800 euro x 2 ontvangen ??? en dan maak je 3600 euro op??? en dan vind je het raar dat het terugbetaald moet worden ?? ja heel raar van het uwv :shock:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@monodoris

volgens mij wordt er niet gezegd dat het opgemaakt is?
maar als je 100 netto krijgt moet je ik zeg maar iets 140 terugbetalen...en daar scheelt het hem dnek ik? :oops:

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

rozemarijntje schreef:@monodoris

volgens mij wordt er niet gezegd dat het opgemaakt is?
maar als je 100 netto krijgt moet je ik zeg maar iets 140 terugbetalen...en daar scheelt het hem dnek ik? :oops:
Zoiets dus. En die 40 euro die je teveel moet terug betalen, kun je bij de belastingdienst claimen, mits je voldoende belasting betaalt natuurlijk. Als je minder belasting betaalt dan dat je aan de UWV terug moet betalen, ga je dus mooi het schip in. In dat geval krijg je niet alles terug namelijk.

NovitaFour
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2012 14:04

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door NovitaFour »

GJvdZ schreef:
vogels schreef:
Daan_1978 schreef:Waarom moet je zoveel terugbetalen aan het UWV als ik vragen mag? Dat stukje mis ik nog.
Ik lees: Fout is fout, maar een beetje begrip zou wel verwacht mogen worden. Ik concludeer daar uit dat hij/zij ten onrechte een UWV uitkering heeft gehad.
Begrip hangt af van de achterliggende reden voor het teveel ontvangen bedrag. Als er moedwillig is gefraudeerd is het natuurlijk een totaal andere situatie dan als het door onwetendheid is gebeurd. In het laatste geval is begrip op z'n plaats, in de eerste geval absoluut niet.


In ons geval is het de fout van het UWV.
Maar dat maakt helemaal niets uit.
Of jezelf wat fout hebt gedaan of hun iets fout hebben gedaan.
Enige menselijkheid is ze echt vreemd.

En even voor de reacties die zeggen, je hebt toch zoveel ontvangen dus betaal gewoon terug.
Ja heb je gelijk in, alleen moet je netto terug betalen wat je brutto hebt ontvangen.
Over zulke hoge bedragen is dt dus misschien wel 15000,- euro belastinggeld.
Dat krijg je nooit meer terug van de belasting
Dus stel dat je inderdaad gewoon iedere maand het geld apart hebt gezet wat je teveel hebt gehad.
Dan nog red je het niet, want je moet de bruto bedragen apart zetten, dat is dus niet wat je per maand ontvangt.
Dus uiteindelijk blijf je altijd met een fikse schuld achter.

En wat je terug betaald in dat jaar trekt het UWV in hun jaaropgave er weer van af.
Als je dus in 1keer nagenoeg alles zou terug betalen krijg je met een modaal inkomen aan het eind van het jaar dus een jaaropgave waarin staat dat je nul inkomen hebt gehad dat jaar.
Weet je wat er dan gebeurd???
Juist dan moet je weer belastingaanslagen gaan betalen aan de belasting, omdat je belastinggeld hebt gekregen dat jaar waar je geen recht ophad want je zit onder een bepaalde grens qua inkomen.
Het is dus allemaal niet zo simpel als dt je in eerste instantie simpel denkt.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door manondoris »

pfff nu ik dit allemaal lees ! wat vreselijk , ik zou eerst maar eens een gesprek aanvragen bij het uwv en kijken hoe de vork nu precies in de steel zit . sterkte met alles .

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

volgens mij is het beste ..dat als je iets gestort krijg dat je het direct terug stort?
je hebt bewijs dat je dat gelijk hebt gedaan en ?als je alle gegevens erbij zet dan?
dat zou ik denk ik doen...als ik alles zo hoor...

je wordt er niet blij van...

++antonh
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 okt 2011 22:06

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door ++antonh »

@rozemarijntje,
terug storten heeft bij UWV geen zin.
UWV moet een nummer hebben als je geld terug stort en dat nummer krijg je als UWV bepaalt dat ze geld van je hebben moeten.
Anders komt het geld op een rekening bij UWV en ze weten niet waarom.
Als je geluk hebt krijg je het terug en anders..............

En nog iets, UWV maakt geen fouten.
Het zijn de klanten die de boel bedriegen.
Als je belt dat er iets fout is verteld die callcenter girl ijskoud dat je zelf iets verkeerd ingevuld hebt.
Ik had het bewijs dat mijn klant alles goed ingevuld had in de hand en de rapportage die wij stuurden was ook goed ingevuld.
En nog ben je zelf schuld dat het fout gaat.

Ze hebben nu onder druk van Den Haag toegegeven dat werk.nl fouten maakt.
Het is zo jammer dat er geen mensen werken bij UWV maar wezens.
Ze maken nooit fouten maar doen ook weinig tot niets.
Ze kosten wel veel geld.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@++anthon

tja het is wat he....
heb het idd ook gelezen..van het uwv...
je staat toch gewoon machteloos,te bizar voor woorden...

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door doradora456 »

als u netto €1800 ontvangt is uw bruto inkomen €2700 per maand.
de loonheffing is dan €905 per maand = € 10860 per jaar

u kunt dus per maand € 905 terugbetalen.

als u het geld niet hebt opgemaakt,
heeft u een gewoon inkomen van €1800 per maand.
want u lost dan af met het bedrag dat op de bank staat.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Even vraagje tussendoor...

Waarom moet iemand die aan uitkering 100 euro ontvangt wat niet terecht is - en in een geval zelfs gemeld is - toch die 135 euro betalen?

Laat het UWV dat bruto deel zelf bij de belasting opvragen...

Zeker in het tweede geval (mensen hebben contact gezocht, gemeld dat er dubbel kwam) lijkt me het onredelijk om een bruto bedrag te eisen.
Of kan men de kosten van een belastingconsulent terugvorderen bij deze club?

Len123
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 nov 2013 08:28

Re: UWV onbegrijpelijk

Ongelezen bericht door Len123 »

Deze discussie maar weer eens nieuw leven inblazen.
Het UWV volhard is de "onfeilbaarheid" van haar werknemers.
Dat de gedupeerde daarvoor jaren moet boeten zal ze echt een rotzorg wezen.
Zelfs bij hun telefoonnummer 088 blijven ze verkeerde informatie geven en ik heb een groot vermoeden dat sommige call-logs onder de pet gehouden worden (zodat een fout niet aantoonbaar gemaakt kan worden) en dat sommige logs naderhand, na een klacht, alsnog aangepast worden.
Ik heb nu al zoveel malen verkeerde info van een UWV medewerker/ster gekregen en krijg daar nu de rekening van gepresenteerd. Wil ik hier tegen in beroep gaan moet ik zelf de waarheid boven water krijgen, daarvoor dien ik de betrokken personen te spreken. Je raadt het al, dat gaat dus niet gebeuren. Jammer, maar helaas, of ik maar even zo'n 78.000,00 euro wil terug betalen ppfffffffff.
Ik weet het zo langzamerhand niet meer en al onze zorgvuldig opgebouwde spaarcentjes verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Gesloten