LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] uwv uit ziektewet maar niet beter

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
jolanda380
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mei 2018 16:18

uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door jolanda380 »

Hallo
Mijn man is door uwv voor uit de ziektewet gegooid
Hij zou 65% van zijn laatst verdiende loon kunnen verdienen.
de beroepen die ze daar voor aan draagden zijn niet voor handen, hun antwoord was, tja u zult zelf maar wat moeten zoeken maar u gaat toch uit de ziekte wet.
Maar het egste is dat hij zo veel pijn heeft en dus niet werken kan ( hij kan half fucnctioneren) terwijl de baas volle 100% verwacht.
Ik heb wel een full time baan en we hebben een koop woning. maar nu hebben we dus te weinig en komen eind van de maand te kort.
We hebben bezwaar in gediend maar dat is ook van de tafel geveegd , brieven van de arts waren van na de datum dat zij hun eerste besluit hadden genomen. Op de site is te lezen dat je na zo'n besluit uit de ziekte wet moet je in gesprek kunt gaan met reitregatie medewerker, maar we krijgen niemand meer te spreken, alleen sorry dit is het besluit. Wat ik eigenlijk wel erg vind is dat er gezegt werd , tja als het echt niet wil moet u zich maar weer ziek melden, dus een wergever moet er maar voor opdraaien? dus hij zou moeten werken voor een paar dagen? langer houd hij niet vol.
Ik weet niet meer wat we moeten doen , welke mogelijkheden er zijn.
Na ruim 30 jaar werken, door slijtage operatie moeten ondergaan die verkeerd is gegaan, zo aan de kant gezet te worden voelt zo waardeloos.
je bent machteloos op dit moment.
Het enige waar ik aan denk is , huis verkopen en in een huur huis, maar daar verdien ik weer te veel voor dus blijft volgens mij de situatie het zelfde.
hopenlijk hebben jullie ideeen en sugesties
alvast bedankt

jolanda

sylviaresa
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 mei 2017 14:00

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door sylviaresa »

best jolanda
Ik heb u verhaal gelezen en het zou handig zijn als u hiermee naar een goede advokaat gaat
die kan u bijstaan in alle procedure's en misschien komt u in aanmerking voor rechtsbijstand dan betaald u minder aan een jurist
u kunt via de rechtswinkel of juridisch loket kijken wat u mogelijkheden nog zijn in deze zaak.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Jolanda, u kunt bezwaar aantekenen tegen een beslissing van het UWV. U moet dat wel binnen 6 weken doen.
Zoals @sylviaresa ook al aangeeft, zoek hulp bij dit bezwaar. Het is niet verstandig om zo'n traject alleen in te gaan.
Naast genoemde mogelijkheden zou ik de juridische afdeling van een vakbond nog toe willen voegen.
Succes en sterkte ermee.

Meint
Berichten: 93
Lid geworden op: 11 dec 2006 17:50

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door Meint »

Er is een enorm verschil tussen in theorie kunnen werken met beperkingen en dit in de praktijk ook kunnen (vinden).
Bijna geen werkgever neemt iemand die in zo'n situatie aan, als er überhaupt al vacatures zijn voor die functies die in de theorie geschikt zijn.

Ik weet daar jammer genoeg alles van.

Het UWV hield daar vroeger rekening mee in de beoordeling. Nu (mag dat) niet meer.
Dit is een erg kwalijke beslissing, maar wel eentje van de politiek. Het staat gewoon in de regels en richtlijnen.

Ik zou altijd bezwaar maken, met behulp van vakbond en als het kan een jurist, maar jammer genoeg is de kans dat het lukt klein.

Ik hoop uiteraard dat ik dit mis heb. Succes!

stofzuigertje

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ze een baan noemen die je kan doen mogen ze goedkeuren....

Als je aan kunt tonen dat dit werk echt onmogelijk is komt de afkeur weer in beeld.
Dat er nauwelijks werk is doet er niet toe, of je het kan doen is de vraag.

Als je brugwachter kunt worden, iedereen gaat meerdere bruggen bedienen en er is totaal geen vraag, maar ze mogen het daar op gooien helaas....
Zorg dat je aan kunt tonen dat alle genoemde banen onmogelijk zijn, of er werk is is niet van belang.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door kweenie »

Even heel flauw, maar ook voor mensen die niet gedeeltelijk ziek of arbeidsongeschikt zijn is het niet heel eenvoudig om de banen te vinden die zij nog kunnen uitvoeren...

De werkgever zal je man het werk moeten bieden dat hij nog wel kan doen. En als dat echt onmogelijk is binnen het bedrijf, dan zal hij uiteindelijk wellicht worden ontslagen, maar dan wel met een ontslagvergoeding/transitievergoeding. En dan ook met recht op een (gedeeltelijke) WW uitkering.

Tukjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2018 23:07

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door Tukjes »

Als ik uw bericht lees, lees ik twee vragen:
Hoe met UWV omgaan - hiervoor verwijs ik naar bovenstaande antwoorden en dat uw partner volgens mij vier weken moet werken voordat een nieuwe ziekte periode ingaat.
Hoe financieel het hoofd boven water houden - ik kan niet in uw financiën kijken echter heeft u de optie het huidige huis verkopen en een minder duur huis terugkopen al overwogen? Op deze wijze kunt u de financiële lasten, lijkt mij, verlagen.
Sterkte toegewenst.

atlas1302

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door atlas1302 »

stofzuigertje schreef:Als ze een baan noemen die je kan doen mogen ze goedkeuren....

Als je aan kunt tonen dat dit werk echt onmogelijk is komt de afkeur weer in beeld.
Dat er nauwelijks werk is doet er niet toe, of je het kan doen is de vraag.

Als je brugwachter kunt worden, iedereen gaat meerdere bruggen bedienen en er is totaal geen vraag, maar ze mogen het daar op gooien helaas....
Zorg dat je aan kunt tonen dat alle genoemde banen onmogelijk zijn, of er werk is is niet van belang.
UWV bepaalt wat voor baan/werk u nog kan doen, het is niet zo dat u bepaalt wat u niet kan! Heb je die uitdraaien van lijsten wel eens gezien met wat voor werkzaamheden ze komen aanzetten, dat zijn echt geen grappen meer hoor...je moet op zijn minst half dood zijn.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als uw inkomen al teveel is voor een huurhuis, valt er toch weinig te mopperen? En als uw man geen ZW meer krijgt, krijgt hij WW.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Uw man kan van de ziektewet naar de WW gaan en alsnog pogen iets te vinden. Als u te veel verdient voor een huurhuis en jullie hypotheek (blijkaar?) zo hoog is, is het dan niet mogelijk om uw huis te verkopen en in een goedkoper koophuis te gaan wonen?


Wij betalen rond de €600 aan hypotheek. Het is dus gewoon mogelijk.

staraad
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 aug 2017 12:32

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door staraad »

stofzuigertje schreef:Als ze een baan noemen die je kan doen mogen ze goedkeuren....

Als je brugwachter kunt worden, iedereen gaat meerdere bruggen bedienen en er is totaal geen vraag, maar ze mogen het daar op gooien helaas....
Zorg dat je aan kunt tonen dat alle genoemde banen onmogelijk zijn, of er werk is is niet van belang.
Daar zit je dus volkomen naast stofzuigertje, er is op dit moment volop vraag naar brug/sluiswachters. Wel veelal op detacheringsbasis. Kijk maar eens bij ODV maritiem. Zowiezo is de kans op werk ook voor ouderen aanzienlijk verbeterd. Jongeren raken immers 'op '. Als 59-jarige is het mij ook weer gelukt, wel een beetje "buiten de box" denken en niet te hoge looneisen stellen. In mijn "eigen" sector is sprake van krimp, dus dan moet je naar alternatieven zoeken..

atlas1302

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Precies, als ik zou willen werken in Nederland als 62 jarige hoef ik maar èèn telefoontje te plegen en ik kan direct aan de slag. Niet in vast dienstverband maar dat spreekt voor zich, je moet er wel fit voor zijn en dat is in dit geval voor TS helaas niet aan de orde.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Zie: viewtopic.php?f=59&t=167019&p=2319255&h ... t#p2319255:
Neem een advocaat in de arm...,etc.
Ben ik het hier zeer mee eens; zou zelf ook niet op eigen houtje gaan knoeien.

Zou iig contact opnemen met de club van a-avk van gedeputeerden van Acture, zijnde een andere/private uitvoerder van de ziektewet; te zien geweest in de desbetreffende uitzending van Radar; die zou immers als club een advocaat in de arm kunnen nemen, resp. hebben dat al gedaan??

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Wat @stofzuigertje schrijft klopt in wezen wel. Het gaat er niet om of iemand brugwachter o.i.d. moet worden maar over de berekening van de verdien- en restcapaciteit. Op basis daarvan wordt het percentage arbeidsongeschiktheid vastgesteld.
Dat is het doel van de 3 voorbeeldfuncties die daarbij gebruikt worden. Het is een rekenmodel.

Op deze site staat dat goed uitgelegd https://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/arbei ... capaciteit

'Berekening
Bij de berekening van het arbeidsongeschiktheidspercentage wordt eerst gekeken wat de werknemer zou hebben kunnen verdienen als hij niet arbeidsongeschikt was. Dat wordt de verdiencapaciteit genoemd. De verdiencapaciteit is gelijk aan het inkomen van de maatman (ook wel maatmanarbeid of maatgevende arbeid genoemd) i.c. het loon dat een soortgelijke gezonde persoon met arbeid gewoonlijk verdient. Vervolgens stelt het UWV vast wat de arbeidsongeschikte op dit moment zou kunnen verdienen, zijn restcapaciteit of resterende verdiencapaciteit. Deze restcapaciteit wordt bepaald door de drie meest betalende functies waarvoor de arbeidsongeschikte in aanmerking komt te selecteren en daar het middelste inkomen van te nemen. Het percentage arbeidsongeschiktheid wordt vervolgens met de volgende formule bepaald:

verdiencapaciteit -/- restcapaciteit x 100%
verdiencapaciteit'

jackvance
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2018 17:27

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door jackvance »

na bezwaar is beroep bij de rechter mogelijk...advocaat is niet verplicht...u kunt uw eigen verweer voeren of iemand machtigen..daarnaast heeft u RECHT op een second opinion van een andere arts...bent u niet gewezen op uw recht in BEROEP te gaan? dan is dat een zwaar verzuim van het uwv...houdt met bezwaar/beroep en second opinions wel de termijnen waarbinnen gereageerd moet worden in het oog.
het bezwaar en de beslissing daarop van het uwv behoeft dus niet het eindpunt te zijn

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door thecure »

U werkt fulltime, maar wat voor werk is het?
Is de hypotheek zo hoog dat je hem niet met een fulltime baan kan betalen?

jolanda380
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mei 2018 16:18

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door jolanda380 »

bedankt allemaal voor het reageren, ik had problemen met de computer

Het zijn idd de regels van de overheid.
Bezwaar hadden wij al ingediend, maar is weer van de tafel geveegd, rechtsbijstand verzekering geeeft aan dat het geen nut heeft om naar de rechtbank te gaan aangezien dit de regels van de overheid zijn. Het allemaal heel frustrerend.

Hij heeft geen recht op WW. Arbeidsverleden telt niet mee omdat hij tussetijds 5 jaar ZZp er is geweest.
Elk werk waar hij op reageerd krijgt hij nee te horen, met uitleg dat ze willen verjongen.
Ik bedoelde met niet in aanmerking komen voor een huur huis, dat ik waarschijnlijk net zoveel huur moet betalen als hypotheek. en geen huursubsidie krijg.
Het liefst blijf ik uiteraard hier wonen, hier hebben we ruim 25 jaar hard voor gewerkt, alles zo naar je zin gemaakt.....
Ik werk full time. loon net geen 1700,00, hypotheek van 650 en zorgkosten van 350 en dan het eigen risco voor ons samen van 770 die ons
65,00 pm extra kost. En dan de andere vaste lasten nog. Het is niet extreem veel wat we te kort komen maar toch , alles is te veel omdat je steeds verder achterop raakt. We hebben ook nog 2 pubers in huis. we zijn nu maar bezig om zijn oude beroep weer op te pakken (wat eigenlijk niet wil) maar dan voor minder dagen.
Het ging mij om de frustratie dat je aan de kant gezet word met de woorden : red je maar, lukt het niet, jammer dan......Ik ben nu met verschillende mensen in gesprek die dingen voor mij uitzoeken.

Bedankt voor jullie reacties en ga daar verder mee puzzelen

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als uw man geen inkomen (meer) heeft, stijgt wel de zorgtoeslag en het kindgebonden budget. Kijk dat ook na.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Ik raadt u aan om het bij de rechtsbijstand of de vakbond te gaan. Hun de zaak laten bekijken en ze teven s een bezwaarschrift in laten dienen. Doe alles in overleg met het hun. Hou je aan de regels van het UWV. Zodat ze jou niet kunnen benadelen. Laat de rest aan de vakbond of je rechtsbijstand over. Zij weten welke stappen er genomen kunnen worden.

jolanda380
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mei 2018 16:18

Re: uwv uit ziektewet maar niet beter

Ongelezen bericht door jolanda380 »

@Beertje1975 Rechtbijstand heeft ons bij gestaan en zei zeggen UWV heeft gehandeld na de regels . Ze zei ook: het is niet terecht hoe het nu gaat maar zo heeft de overheid het geregeld.
In ons geval heeft de uwv zich zo snel mogelijk van hem willen ontdoen omdat zei de "werkgever"waren in dit geval. Er is geen ander bedrijf meer waar ze geld weg konden halen.
Wat nu mijn probleem is , dat je geen uitkering of iets dergelijks krijgt dus gewoon NIETS hebt

Gesloten