LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht Flexpensioen opnemen?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
HansV60
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2020 12:53

Verplicht Flexpensioen opnemen?

Ongelezen bericht door HansV60 »

Ik ben gedeeltelijk arbeidsongeschikt en heb daarom een WAO-uitkering. Hiervan kan ik niet rondkomen en heb dus via het UWV een toeslag (toeslagenwet) tot het sociaal minimum.

Ik word bijna 60. Mijn pensioenfonds heeft mij daarom een brief gestuurd dat mijn flexpensioen, beschikbaar vanaf mijn 60ste, in beginsel automatisch omgezet wordt naar mijn ouderdomspensioen, beschikbaar vanaf mijn 67ste of eerder indien gewenst. Maar ik kan er ook voor kiezen om mijn flexpensioen toch in te laten gaan op mijn 60ste.

Kan het UWV mij verplichten om het flexpensioen vanaf mijn 60ste op te laten nemen? (door extra inkomsten hoeven zij minder uit te keren qua toeslag) Of maak ik mij nu zorgen om niks.
Laatst gewijzigd door Radar op 05 jan 2020 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verplicht Flexpensioen opnemen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar krijgt u geen aanvulling van het pensioenfonds ivm die gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid?

Ik weet natuurlijk niet onder welk pensioenfonds u valt.

Maar het hangt sterk van de regels af. Lees bijvoorbeeld eens hier.

https://www.pfzw.nl/pensioen-bij-pfzw/p ... theid.aspx

HansV60
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2020 12:53

Re: Verplicht Flexpensioen opnemen?

Ongelezen bericht door HansV60 »

Morganlefay schreef:
05 jan 2020 16:24
In het Pensioenakkoord is opgenomen dat prepensioenen ed kunnen worden doorgeschoven naar uw ouderdomspensioen of u kunt uw ouderdomspensioen eerder in laten gaan. U heeft als het goed is daar ook een brief over gehad. Pensioen is uitgesteld loon. Het UWV of Gemeente hebben hier niets over te zeggen.
Brief?

Dus voordat het pensioenakkoord was afgesloten had het UWV mij wel kunnen verplichten om mijn flexpensioen aan te spreken?

HansV60
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2020 12:53

Re: Verplicht Flexpensioen opnemen?

Ongelezen bericht door HansV60 »

Lady1234 schreef:
05 jan 2020 16:48
Maar krijgt u geen aanvulling van het pensioenfonds ivm die gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid?

Ik weet natuurlijk niet onder welk pensioenfonds u valt.

Maar het hangt sterk van de regels af. Lees bijvoorbeeld eens hier.

https://www.pfzw.nl/pensioen-bij-pfzw/p ... theid.aspx
Ik zal er eens induiken, dank voor de tip.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verplicht Flexpensioen opnemen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het zou mij helemaal niet verbazen dat het UWV je inderdaad kan verplichten je flexpensioen op je 60e in te laten gaan. Waarom bel je niet even naar het UWV? Je kunt ook op https://www.lotgenotenforum.nl/index.ph ... f91d6316bb UWV Webcare bereiken.

Gesloten