LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
MarvinTheMartian
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2009 12:53

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door MarvinTheMartian »

kaarsje69 schreef:De pvv heeft hier ten eerste niets me te maken, verder vind ik maar dat je een beetje onzin brabbeld! Je hebt je mavo afgemaakt en daarna ging het mis, nu moet het UWV het maar oplossen voor je, want leren kan je volgens jou? Nou ga dan leren!

De Pvv is rechts, niet links, dus even je weetjes updaten!

Je hebt recht op je mening, jammer dat je hem niet onderbouwt!

Pvv relevantie is toch duidelijk, komt voort uit persoonlijke ervaringen.

Wat precies is onzin?

Dit onderwerp gaat over arbeidsongeschiktheid, maar dit volgens mij niet:
"Je hebt je mavo afgemaakt en daarna ging het mis, nu moet het UWV het maar oplossen voor je, want leren kan je volgens jou? Nou ga dan leren!"
Zie de relevantie van je reactie nergens terug? Misschien heb je het niet begrepen, althans dat vermoed ik omdat je niet geslaagd bent om mijn weliswaar rommelig maar toch niet zo onduidelijk schrijven te doorgronden. Want waarom de situatie niet zo makkelijk is heb ik al duidelijk genoemd. Las je net iets teveel negatieve referenties naar iets waar je zelf aan mee doet, is dat het? En probeer je me nu alleen in een negatief dachlicht te stellen, want het komt wel zo over.

Niet dat het niet mag, maar probeer het dan tenminste te onderbouwen.

Misschien door te vertellen wat er nou precies onzin is?

Of ben je er zo een die alleen maar kreten roept en niet op komt dagen als iemand vraagt om toch wat duidelijker te zijn?


Edit:
MarvinTheMartian schreef:Pvv heeft een meer 'links' programma als de linkse partijen wordt gezegd, vergeten wordt te vermelden dat dit natuurlijk niet voor de hele bevolking telt.
kaarsje69 schreef:De Pvv is rechts, niet links, dus even je weetjes updaten!


...wie zegt dat de pvv links is? Ik noem alleen wat ook in alle reguliere media genoemd wordt door de politieke commentators, dat de PVV in zijn programma onderdelen punten heeft zitten zeker als het op de zorg en zekerheid aan komt die linkser zijn dan de SP. En ik voeg daar aan toe mijn observatie gebasseerd op persoonlijke ervaring, namelijk dat veel van deze mensen wel roepen sociaal te zijn maar toch heel duidelijk het meten van sociaal gedrag koppelen aan de huidskleur/afkomst van een bepaald persoon. En dit is niet alleen met het UWV, ook bij mij in de straat.

Kaarsje ik was helemaal vergeten dat jij de topic starter was, dus ook dat je mij misschien wel verwijt jouw situatie te omschrijven als 'het kan erger'. Is dat waarom je vind dat ik onzin schrijf?

Zoals ik al gezegd heb, een fysieke handicap is niet leuk, mijn moeder had een dwarslesie en was gebonden aan een rolstoel dus probeer mij maar niet een gebrek aan begrip in de schoenen te schuiven. Maar ook, jij klaagt dat mensen jouw als profiteur/uitkerings trekker bestempelen omdat je mank loopt en pijn hebt. Maar mensen zien bij jou ten minste dat er IETS iig niet goed is. Ik heb uiterlijk geen kenmerken van een handicap, en ik heb een kleurtje. Kan je je echt niet voorstellen dat mensen mij nog meer zien als profiteur? En kan je je echt niks voorstellen wat de opkomst van een politieke partij en mijn persoonlijke ervaringen met mensen die hetzelfde gedachtengoed aanhangen als deze partij te makken hebben met het stigma van 'profiteur'?

Ik schrijf geen onzin, misschien is het voor de meesten te beeldend omschreven ( asperger! ) maar zelfs als de schrijfstijl je totaal vreemd en misschien verkeerd ( ?? ) voorkomt kan ik mij bijna niet voorstellen dat iemand niet de boodschap kan lezen die in mijn bericht(en) zitten.

Maakt mij dan ook erg sceptisch tegenover mensen die te kennen geven dit niet te kunnen en dan ook nog eens wat ik wel gezegd heb wilt vertroebelen met opmerkingen die kant nog wal raken.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik schrijf geen onzin, misschien is het voor de meesten te beeldend omschreven ( asperger! ) maar zelfs als de schrijfstijl je totaal vreemd en misschien verkeerd ( ?? ) voorkomt kan ik mij bijna niet voorstellen dat iemand niet de boodschap kan lezen die in mijn bericht(en) zitten.
Hoi Martin, ik heb ook Asperger, daar ben ik op het forum heel open in. Ik loop tegen dezelfde beperkingen op. Op het forum kan ik mijn mondje nog wel roeren, maar IRL is het ontzettend moeilijk. Sommige mensen kunnen me niet begrijpen of willen me niet begrijpen, zelfs niet als ik dingen voor ze opschrijf. Doe je weinig aan.

Wat ik onder andere geleerd heb is korter en bondiger te schrijven, dat scheelt dan nog wel een stukje. Proberen informatie die niet direct noodzakelijk is weg te laten, ook al is het heel moeilijk hierin een keuze te maken. Heb jij ook het gevoel dat je alles volledig uit moet leggen omdat mensen het anders niet begrijpen? Het werkt juist anders, maar hoe, daar ben ik ook nog niet achter.

MarvinTheMartian
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2009 12:53

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door MarvinTheMartian »

witte angora schreef:
Ik schrijf geen onzin, misschien is het voor de meesten te beeldend omschreven ( asperger! ) maar zelfs als de schrijfstijl je totaal vreemd en misschien verkeerd ( ?? ) voorkomt kan ik mij bijna niet voorstellen dat iemand niet de boodschap kan lezen die in mijn bericht(en) zitten.
Hoi Martin, ik heb ook Asperger, daar ben ik op het forum heel open in. Ik loop tegen dezelfde beperkingen op. Op het forum kan ik mijn mondje nog wel roeren, maar IRL is het ontzettend moeilijk. Sommige mensen kunnen me niet begrijpen of willen me niet begrijpen, zelfs niet als ik dingen voor ze opschrijf. Doe je weinig aan.

Wat ik onder andere geleerd heb is korter en bondiger te schrijven, dat scheelt dan nog wel een stukje. Proberen informatie die niet direct noodzakelijk is weg te laten, ook al is het heel moeilijk hierin een keuze te maken. Heb jij ook het gevoel dat je alles volledig uit moet leggen omdat mensen het anders niet begrijpen? Het werkt juist anders, maar hoe, daar ben ik ook nog niet achter.
Hoi witte angora,

Bingo, spijker op zijn kop denk ik. Komt ook omdat mensen zo vaak met tegenargumenten komen die geen rationale fundering hebben maar gebasseerd zijn op een emotie, een beleving ipv een feit. En dat is zo moeilijk, want meestal snap ik hun wel maar snappen zij dan niet dat een argument niet geldig is als je het niet onderbouwt met feiten.

Ik kan erg slecht omgaan met emotionele reacties van mensen, dus probeer ik van te voren het onmogelijk te maken een reactie te geven zonder fundering. Als alles is uitgelegd, kan je of niet goed genoeg begrijpend lezen als je toch een emotionele lading ergens aan koppelt of je probeert expres een argument te starten op basis van niet feiten omdat je het niet eens bent met de boodschap en geen andere manier weet om die in diskrediet te brengen. Ook komt het waterval verhaal er op zo een manier uit omdat ik gewend ben steeds aangevallen te worden als ik losse dingen vermeld, en alleen het totaal plaatje voor mijn gevoel ook echt alles zegt wat relevant is. Probleem is dus dat er bijna niks is wat echt op zich zelf staat..

Ik zal je advies proberen te volgen en nu ophouden met schrijven ( kost moeite geloof me! ).

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door tiptoo »

@MarvinTheMartian misschien moet je proberen niet in alles je aangevallen te voelen misschien van mij makkelijk gezegd maar goed bedoelt!

MarvinTheMartian
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2009 12:53

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door MarvinTheMartian »

tiptoo schreef:@MarvinTheMartian misschien moet je proberen niet in alles je aangevallen te voelen misschien van mij makkelijk gezegd maar goed bedoelt!
Maar tiptoo, je hebt gelijk en je bedoelt het goed en je stipt ook een heel goed punt aan want hier draait mijn hele verhaal eigenlijk om! Mijn handicap is niet fysiek maar mentaal, mijn handicap maakt dat ik 'anders' denk, anders voel, anders dingen beleef en in een referentie kader plaats. Als je dan ook een ptss hebt voel ik mij aangevallen ook al is dat niet altijd zo, ik denk dat het een manier van herbeleving is. Kortgezegd: mijn handicap is dat wat voor anderen onbewust 'normaal' gaat voor mij soms zelfs bewust niet lukt, en niet lukken slaat niet altijd op een fysieke handeling ( al is mijn motoriek wel slecht ).

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Marvin, je verhaal herken ik volledig, zij het dan dat ik de emoties van anderen niet goed herken. Maar het klopt wel dat mensen soms éérst hun onderbuikgevoelens laten spreken, en van daaruit proberen rationeel te redeneren. Wat dus niet altijd lukt. En dan hebben ze inderdaad geen argumenten.

Jij en ik redeneren praktisch alleen maar rationeel, dus vanuit een heel andere invalshoek. Daarom komen we er vaak niet uit met anderen. Toch?

Je ziet het hier veel op het forum, dat mensen een topic starten vanuit hun onderbuikgevoelens. Ze zijn dan kwaad, beledigd, kunnen hun ongelijk niet toegeven, weet ik wat, en dan gaan ze hier op het forum schetteren om medestanders te vinden. Helaas loopt hier een forumkat (ik dus) in de rondte die dat vaak vrij snel doorheeft. En als ik er iets van zeg, heb ik het weer gedaan.

Daarom is dit forum voor mij een hele goede therapie, om anderen beter te begrijpen.

Slechte motoriek (zowel grof als fijn) kan trouwens ook een kenmerk van Asperger zijn.

Ook dat gevoel van snel aangevallen herken ik volledig, maar heb nog geen idee waar dat vandaan komt en wat ik er aan kan doen. Hoewel dat voor mij voor een deel in het verleden kan liggen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door snepke »

witte angora schreef: Helaas loopt hier een forumkat (ik dus) in de rondte die dat vaak vrij snel doorheeft.
En die kat heeft behoorlijk scherpe nagels waar die af en toe mee uithaalt.
Maar hij heeft meestal wel gelijk

MarvinTheMartian
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2009 12:53

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door MarvinTheMartian »

Mijn berichten zijn niet altijd rationeel, zeker niet, en dat is ook waarom ik nog steeds geen diagnose asperger heb anders dan het voldoen aan alle kenmerken. Mijn ptss is nogal dominant, zeker met alle spanningen van de laatste jaren en ik hoop niet dat je zegt dat aspergers alleen rationeel kunnen zijn want dan weet ik helemaal niet meer wat ik zogenaamd moet zijn.

Ik vraag mij vaak af waarom ik emotioneel reageer als ik gestrest ben maar voor zover ik weet is er een fysieke oorzaak ( verbinding hersenhelften, mindere ontwikkeling rechter helft en stress werkt vanuit de hypthalomus welke invloed heeft op deze communicatie ).

Misschien kan jij dan ook begrijpen hoe moeilijk het is om asperger te zijn terwijl je voor de buitenwereld vaak juist tegenovergesteld gedrag vertoond. Het is al moeilijk om een as stoornis goed te diagnosticeren als je geen ptss hebt :(

Asperger idd meest voor de hand liggend omdat:
1. mijn taalkundige ontwikkeling voorliep op andere aspecten
2. als kind bij kinderneuroloog wegens overklaarbare loopstoornis die werd geclassificeerd als licht spasme ( heb hele tijd in beugels moeten lopen omdat zonder beugels ik bleef vallen ).
3. ik aan alle vereisten voldoe van de dsm classificatie maar meer nog omdat er in de dewey test situaties zitten die ik precies zo heb meegemaakt ( de winkelwagen en het mooie meisje :oops: ).

albo

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door albo »

Zo'n forum hoeft niet voor mij.
Laatst gewijzigd door albo op 21 aug 2010 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door tennis »

albo schreef:Misschien is dit een interessant forum voor jullie:

http://www.aspergersyndroom.nl/index.ph ... at&catid=1
Zelf ook eens de moeite genomen om op dit forum te lezen?

albo

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door albo »

nn
Laatst gewijzigd door albo op 21 aug 2010 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door mje »

nvt
Laatst gewijzigd door mje op 25 aug 2010 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

albo

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door albo »

nn
Laatst gewijzigd door albo op 21 aug 2010 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

MarvinTheMartian
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2009 12:53

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door MarvinTheMartian »

albo schreef:Misschien is dit een interessant forum voor jullie:

http://www.aspergersyndroom.nl/index.ph ... at&catid=1
Dit forum is relevanter want het ging over het beleven van het hebben van een uitkering in de huidige maatschappij als je handicap niet of niet genoeg zichtbaar is in de ogen van de omgeving.

Alleen laatste paar berichten voegen niks toe in deze richting :roll:

Edit:

Maar voel ik mij nu meteen aangevallen terwijl het alleen vriendelijk bedoeld was? Zelfs als het goed bedoelt was, het is niet echt leuk als je wordt ingeschat op een niveau onvoldoende om zelf een specifiek forum te vinden ;)

En een dubbele betekenis is mij ook niet vreemd.
Laatst gewijzigd door MarvinTheMartian op 20 aug 2010 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

albo

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door albo »

nn
Laatst gewijzigd door albo op 21 aug 2010 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

MarvinTheMartian
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2009 12:53

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door MarvinTheMartian »

albo schreef:Ik denk dat ik je enigszins kan volgen :idea: Ik zie dat je je topic aangepast hebt. Je ziet dingen die er niet zijn :mrgreen:
Lol bijna goed, iets anders ervaren is iets anders als iets ervaren wat anderen niet ervaren ( ga je ook meer in de richting van psychoses of schizofrenie ). Trouwens toch bedankt, nieuwste lid op het forum daar is marsmannetje :wink:

albo

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door albo »

nn
Laatst gewijzigd door albo op 21 aug 2010 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar voel ik mij nu meteen aangevallen terwijl het alleen vriendelijk bedoeld was? Zelfs als het goed bedoelt was, het is niet echt leuk als je wordt ingeschat op een niveau onvoldoende om zelf een specifiek forum te vinden ;)

En een dubbele betekenis is mij ook niet vreemd.
Klopt, dubbele betekenissen maken het soms ook moeilijk. Meestal kun je uit de context halen wat er bedoeld wordt, maar niet altijd. Ik kom er dan niet meer goed uit.

En inderdaad, veel mensen bedoelen het goed. Maar het maakt het niet minder erg om verkeerd begrepen te worden of verkeerd ingeschat te worden. Dat overkomt me dagelijks, en soms wordt ik er moe van.

Soms heb ik het idee dat ík gek ben, terwijl het meestal een kwestie is van onbegrip van de kant van de ander. Die niet door wil of kan hebben dat er sprake is van een communicatiestoornis, of die geen moeite wil doen het betoog even wat aan te passen zodat ik het ook begrijp.

En juist omdát ik het niet begrijp wordt ik vaak uitgemaakt voor een simpel mannetje, terwijl mijn IQ officieel op HBO/Universitair nivo zit. Nog meer frustratie dus.

aquino
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2010 18:43

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door aquino »

Ik heb zelf ook Asperger en vindt het een goed forum bedankt voor de link.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Wat hebben mensen tegen arbeid ongeschikte mensen?

Ongelezen bericht door tiptoo »

MarvinTheMartian schreef:
Maar voel ik mij nu meteen aangevallen terwijl het alleen vriendelijk bedoeld was? Zelfs als het goed bedoelt was, het is niet echt leuk als je wordt ingeschat op een niveau onvoldoende om zelf een specifiek forum te vinden ;)

.
ik vind wel dat het goed is dat je dit aangeeft Marvin TheMartian, zo weet ook elk ander dat als je iemand onbewust kwetst ga ik effe van uit , dat je er mee zit!

Gesloten