LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wel of geen AOV afsluiten? Help...

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Rneee
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2017 16:00

Wel of geen AOV afsluiten? Help...

Ongelezen bericht door Rneee »

Ik overweeg, gezien mijn leeftijd en werkzaamheden als zelfstandige om een AOV af te sluiten.
Na een aantal gesprekken met verzekeraars kom ik erachter dat dit een zeer complexe materie is en dat het afsluiten ervan niet zoiets is als die van een zorgverzekering.

Wie ben ik en wat geef ik mijzelf in de maand aan salaris etc.

Ik ben een man van 53 jaar. Opleidingsniveau: MBO, Beroep: freelance accountmanager en af en toe DJ (ja, op m’n 53e nog!) Ik woon samen met mijn 10 jaar jongere vriendin, heb 2 kinderen van 14 en 15 jaar uit een eerder huwelijk die bij moeders wonen. Nee, betaal geen alimentatie en verzorg m’n kids als de beste vader en heb verder weinig kosten want de hypotheek betaald zij. Naast een bijdrage van €300,00 voor de energienota en gemeentelijke heffingen betaal ik, net als zij €150,00 aan boodschappen per maand. Mijn eigen kosten zijn €77,00 per maand voor de zorgverzekering, basis premie + maximale eigen risico en €12,50 voor een uitvaartverzekering.

Kortom, ik ben met weinig tevreden en heb “op dit moment” niet meer nodig dan zo’n €1000,00 per maand.

Onlangs heb ik een nieuwe zakelijke auto gekocht want dat is dan weer het voordeel dat je ondernemer bent. Onderhoud, brandstof, verzekering en wegenbelasting betaal ik allemaal zakelijk.
Een nieuw mobieltje, internet/TV een mooie laptop, printer en een PC… allemaal zakelijk, en zelfs af en toe uit eten gaan.

Nu, wil ik een AOV afsluiten, want zoals de reclame spotjes melden “een ongeluk zit in een klein hoekje” en met 53 jaar ben je toch iets minder soepel aan het worden en de kans dat je struikelt word met de dag groter.

Mocht ik morgen om welke reden dan ook “arbeidsongeschikt” worden en nooit meer kunnen werken dan zou ik graag zo’n €2500,00 netto per maand willen hebben om van te leven. Dit is veel meer dan ik nu opneem maar als ik ooit arbeidsongeschikt word (ik hoop het niet) dan vallen al mijn leuke voordeeltjes als ondernemer weg en moet ik dan allemaal zelf betalen.

Ik sta al ingeschreven bij de KvK sinds november 2011 maar ben pas sinds april 2017, na mijn ontslag “echt” als zelfstandige aan het werk gegaan. Zoals het er nu uitziet zal ik bij een vol jaar een omzet draaien van €75.000,00 per jaar.
Omdat ik op locatie of van huis uit werk op basis van uurtje factuurtje heb ik relatief weinig kosten.
Mijn enige kostenpost is met zo’n €250,00 per kwartaal mijn boekhouder en die vertelde mij dat hij zichzelf terug verdient… ben benieuwd.

Nu dus een AOV, en al met verschillende verzekeraars gesproken. Mijn werkzaamheden zijn divers, van freelance accountmanagement tot DJ tot… Daarbij blijkt het inkomen van de laatste 3 jaar van belang te zijn. Ik kan mij niet voor een door mij berekend bedrag verzekeren want men kijkt naar de gegevens van de belastingdienst. Daarbij moet ik een keuze maken voor hoe lang ik de uitkering eventueel wil, krijg maximaal 90% van het verzekerde bedrag en moet daar als het ooit tot een uitkering kom ook nog eens belasting over betalen. Zoals aangegeven neem ik maandelijks weinig op en laat ik zoveel mogelijk in de zaak zitten, maar wil, mocht het ooit zover komen niet op een houtje bijten.

Wie heeft ervaring met het afsluiten van een AOV en ziet ook door de bomen het bos niet meer of heeft inmiddels met dit bijltje gehakt en komt met een voor mij passende oplossing? Of… is een “broodfonds” de oplossing?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Wel of geen AOV afsluiten? Help...

Ongelezen bericht door renewouters »

Even puur uit interesse: wat moet ik me voorstellen bij "freelance account manager"? Account managers die ik ken zijn vaak (en tegenwoordig steeds vaker) de enige constante factor richting klanten.

Rneee
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2017 16:00

Re: Wel of geen AOV afsluiten? Help...

Ongelezen bericht door Rneee »

Een freelance accountmanager is de “constante factor” voor meestal kleinere bedrijven die goed zijn in het ontwikkelen van hun product, vaak ICT, maar totaal geen sales kwaliteiten in huis hebben. Omdat een accountmanager hier geen fulltime taak heeft kiezen ze voor een freelance accountmanager. In mijn geval werk ik voor een viertal bedrijven.

Zwartkate
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 mar 2006 15:41

Re: Wel of geen AOV afsluiten? Help...

Ongelezen bericht door Zwartkate »

Rnee, enkele punten die een rol (kunnen) spelen zijn: stel dat je inderdaad van de ene dag op de andere compleet arbeidsongeschikt wordt, kun je je dan financieel redden met wat je hebt aan inkomen/uitkeringen/spaargeld/ etc., zowel tot aan je pensioengerechtigde leeftijd als daarna. Wil je dan afhankelijk zijn van je partner? En wat als die relatie verbroken wordt? Hoe zit het met je woning; is die bv. rolstoelvriendelijk, moet je de trap op om bij je slaapkamer te komen, etc. Verhuizen naar een geschikte woning kost tijd en geld.
Als je verschillende verzekeringen bekijkt, kijk dan vooral ook naar wat zij onder arbeidsongeschiktheid verstaan. Is dat bv. beroepsarbeidsongeschiktheid of meer in het algemeen? Als je de premie kunt aftrekken voor je inkomstenbelasting, zijn de uitkeringen ook belast. Als je de premie niet in de inkomstenbelasting betrekt, zijn de uitkeringen belastingvrij. Gezien jouw omstandigheden zou ik zo'n verzekering ergens tussen de 5 en 15 jaar overwegen. Een en ander hangt natuurlijk ook af hoe je inkomen zich ontwikkelt en wat je nog (meer) kunt/gaat sparen in de komende jaren. Ik hoop je hiermee enige punten van overweging te hebben meegegeven waaraan je iets hebt. Succes met je onderneming en je gezondheid.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Wel of geen AOV afsluiten? Help...

Ongelezen bericht door Willemzelf »

U heeft al diverse beroeps adviseurs gesproken.
En nu verwacht u dat hier goedwillende amateurs u advies geven ?
Want zoals u kunt zien : bijna niemand heeft verstand van deze complexe materie.
En mocht u arbeidsongeschikt raken dan wordt u verzorgd door De Staat.
En een beetje stiekem bijschnabbelen als disk jockey.
En worden jullie er ook zo spuugziek van dat je bij ieder onderwerp opnieuw moet aanklikken dat je accoord gaat met de koekies ?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wel of geen AOV afsluiten? Help...

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is nou typisch een verzekering waarbij een GOEDE tussenpersoon u kan adviseren en helpen. Want dat is een heel complexe verzekering. En wat u nodig hebt hangt van heel veel zaken af. Uiteraard kunt u niet zomaar een bedrag kiezen wat u wenst te dekken en hangt dat van uw huidige en eerdere inkomen af.

En een omzet van € 70.000 is nog geen winst. Verzekeraars geven geen advies.

Ook is uw gezondheidstoestand sterk van belang en alles waar u ooit een dokter voor geraadpleegd hebt. Verzwijg helemaal niets, want dan komt u van een koude kermis thuis.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wel of geen AOV afsluiten? Help...

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Willemzelf schreef:U heeft al diverse beroeps adviseurs gesproken.
En nu verwacht u dat hier goedwillende amateurs u advies geven ?
Want zoals u kunt zien : bijna niemand heeft verstand van deze complexe materie.
En mocht u arbeidsongeschikt raken dan wordt u verzorgd door De Staat.
En een beetje stiekem bijschnabbelen als disk jockey.
En worden jullie er ook zo spuugziek van dat je bij ieder onderwerp opnieuw moet aanklikken dat je accoord gaat met de koekies ?
“Verzorgd door de Staat”? Hoe komt u op het idee.

Off topic. Nee, ik hoef geen akkoord te geven voor koekies.

Rneee
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2017 16:00

Re: Wel of geen AOV afsluiten? Help...

Ongelezen bericht door Rneee »

Beste Willemzelf. Waarschijnlijk heb jij dit onderwerp vaker voorbij zien komen, maar voor mij is dit geheel nieuw. Beetje sneu om te stellen dat ik “stiekem bijschnabbel als disk jockey.” Alles geheel op papier iedere opdracht! dus gewoon werk, maar als je geen idee hebt reageer dan niet! Grt. Rene

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Wel of geen AOV afsluiten? Help...

Ongelezen bericht door vlietjvan »

Willemzelf schreef: En worden jullie er ook zo spuugziek van dat je bij ieder onderwerp opnieuw moet aanklikken dat je accoord gaat met de koekies ?
Blijkbaar heb je ergens staan dat je geen cookies accepteert, hierdoor wordt je keuze niet opgeslagen en dus elke keer opnieuw gevraagd.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wel of geen AOV afsluiten? Help...

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Rneee schreef:Beste Willemzelf. Waarschijnlijk heb jij dit onderwerp vaker voorbij zien komen, maar voor mij is dit geheel nieuw. Beetje sneu om te stellen dat ik “stiekem bijschnabbel als disk jockey.” Alles geheel op papier iedere opdracht! dus gewoon werk, maar als je geen idee hebt reageer dan niet! Grt. Rene
Willemzelf heeft blijkbaar het idee dat als u arbeidsongeschikt zou worden u ondersteund wordt door de staat en adviseert u dan, in dat geval, een beetje bij te schnabbelen voor de extra’s.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Wel of geen AOV afsluiten? Help...

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Ben je nog niet van je stoel gerold van verbazing toen je de premie hoorde voor een dergelijke verzekering?
Ik weet uit ervaring dat de premie voor een netto uitkering van 2500,= per maand op basis van een omzet van 75.000,= en een leeftijd van 53 jaar onbetaalbaar is, zeker met een omzet van "slechts" 75.000,= per jaar. (Dat "slechts" is niet denigrerend bedoeld hoor).

v.d.Heyden

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Wel of geen AOV afsluiten? Help...

Ongelezen bericht door Rinustp »

Je lijkt wel een journalist van NU.nl. Wat is een AOV?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wel of geen AOV afsluiten? Help...

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Rinustp schreef:Je lijkt wel een journalist van NU.nl. Wat is een AOV?
Misschien de reactie boven u eens lezen? Dan weet u het.

Gesloten