LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] werken met behoud van uitkering?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
noobie
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 apr 2013 14:40

werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door noobie »

Hallo,

Ik heb een vriend van 31 jaar die moet werken met behoud van uitkering.
Hij heeft een HBO diploma en 8 jaar ervaring als hypotheekadviseur.
Hij is nu bijna één jaar werkloos.

Hij moet nu van de gemeente 36 uur werken met behoud van uitkering op een (voormalig) sociale werkvoorziening zonder dat er een mogelijkheid is om een contract te krijgen.

Hij moet o.a de hele dag stickers plakken op pakjes tabak.

De gemeente heeft hem min of meer gedwongen een soort contract te tekenen, anders werd zijn uitkering gekort of zelf stop gezet.

Mijn vraag is; mag dit zomaar?

Ik bedoel, als er een baangarantie aan vast zit kan ik het nog begrijpen dat je een paar maanden getest wordt. Maar dit is werken zonder uitzicht op een contract of vast aanstelling.

Is dit geen dwangarbeid?
immers:
Het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM) is hier duidelijk over in artikel 4, 2e lid: “Niemand mag gedwongen worden dwangarbeid of verplichte arbeid te verrichten.”
Nederland heeft dit verdrag ondertekend.

mvg

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja tegenwoordig in heel wat gemeentes werken voor uitkering,ik ga er van uit dat u vriend bijstand heeft? Dat is tegenwoordig heel normaal,zeg maar..( google maar)

Ww weet ik niet,maar u zegt niet welke uitkering maar uwv is niet gemeente,
U zegt vriend 8 jr werkervaring ,dus eerst ww gehad en dan bijstand?

Dan het volgende,ik hoop niet dat u het zo bedoeld,met hij moet heel,de dag oa stickers plakken?
Wat is daar dan mis mee?
Er zijn heel wat mensen die heel graag uit huis zouden willen werken,omdat je anders in isolement komt.
Heb het daar eens met u vriend over is niet de insteek van de gemeente,maar bekijk het maar zo
1 u vriend blijft bezig in werksfeer wat ook goed staat op cv!!!
2 je doet andere ervaringen op en ook al heb je hbo opleiding dus?u vriend krijgt geld vd staat en die wil er wat voor terug,dan heeft hij nog geluk,zijn hier allemaal mensen lopen door weer en wind ,te werken voor de gemeente plantsoenendienst,regen,kou enz...

Ik ben zelf van mening dat je jezelf nooit te goed moet vinden voor bepaald werk...
En u vriend kan tussendoor toch gewoon solliciteren.
Ik kan u verzekeren hele dagen thuis zitten gaat ook vervelen op,die leeftijd...

Hopelijk heeft hij snel werk, zo niet dan even roeien met de riemen die hij heeft...

Sterkte

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Is dit geen dwangarbeid?
immers:
Het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM) is hier duidelijk over in artikel 4, 2e lid: “Niemand mag gedwongen worden dwangarbeid of verplichte arbeid te verrichten.”
Nederland heeft dit verdrag ondertekend.
Dit is natuurlijk helemaal geen dwangarbeid. U vriend wordt niet gedwongen of verplicht te werken. Hij kan immers in vrijheid gewoon thuis blijven. Enige consequentie is dan dat hij geen gratis geld meer krijgt. Volgens uw definitie is alle praktisch alle werk dwangarbeid.

(Echter, of dit werk een zinvolle tijdsbesteding is, is wel de vraag)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door sjohie »

noobie schreef:Hallo,

Ik heb een vriend van 31 jaar die moet werken met behoud van uitkering.
Hij heeft een HBO diploma en 8 jaar ervaring als hypotheekadviseur.
Hij is nu bijna één jaar werkloos.

Hij moet nu van de gemeente 36 uur werken met behoud van uitkering op een (voormalig) sociale werkvoorziening zonder dat er een mogelijkheid is om een contract te krijgen.

Hij moet o.a de hele dag stickers plakken op pakjes tabak.

De gemeente heeft hem min of meer gedwongen een soort contract te tekenen, anders werd zijn uitkering gekort of zelf stop gezet.

Mijn vraag is; mag dit zomaar?

Ik bedoel, als er een baangarantie aan vast zit kan ik het nog begrijpen dat je een paar maanden getest wordt. Maar dit is werken zonder uitzicht op een contract of vast aanstelling.

Is dit geen dwangarbeid?
immers:
Het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM) is hier duidelijk over in artikel 4, 2e lid: “Niemand mag gedwongen worden dwangarbeid of verplichte arbeid te verrichten.”
Nederland heeft dit verdrag ondertekend.

mvg
Ja dat mag, aangezien er een keuze is, net zoals het aanvragen en ontvangen van bijstand dat is. Door dat aan te vragen, ga je natuurlijk ook akkoord met de minder leuke dingen ervan.

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door denmar »

Leo The Emperor schreef:
Is dit geen dwangarbeid?
immers:
Het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM) is hier duidelijk over in artikel 4, 2e lid: “Niemand mag gedwongen worden dwangarbeid of verplichte arbeid te verrichten.”
Nederland heeft dit verdrag ondertekend.
Dit is natuurlijk helemaal geen dwangarbeid. U vriend wordt niet gedwongen of verplicht te werken. Hij kan immers in vrijheid gewoon thuis blijven. Enige consequentie is dan dat hij geen gratis geld meer krijgt. Volgens uw definitie is alle praktisch alle werk dwangarbeid.

(Echter, of dit werk een zinvolle tijdsbesteding is, is wel de vraag)
Precies, helemaal mee eens, bijkomend voordeel hiervan is ook nog eens dat de belachelijke gemeentelijke heffingen elk jaar ook nog eens flink naar beneden kunnen gaan en dat de straten beter schoongehouden worden, en voor dat er iemand bijdehand is en zegt dat kan je zelf ook, ik hou mijn eigen straatje schoon hoor.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Tja maar dat gebeurd helaas niet :wink: gemeentes komen nog geld te kort....ra ra

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Zoiets is volkomen onzinnig. En dit soort werkervaring draagt zeker niets positiefs bij aan een cv. Vaak is de zgn. meerwaarde van deze constructies dat de gemeente er geld aan overhoudt. Voorbeelden die onlangs in het nieuws waren: een contract voor leerlingenvervoer loopt af en wordt opnieuw aanbesteed. Daarbij stelt de gemeente als voorwaarde dat een aantal bijstandsgerechtigden als chauffeur moet worden ingezet. Resultaat: vaste chauffeurs in de WW naar het rijks UWV en 'goedkope' nieuwe chauffeurs uit de gemeentelijke bijstand. Kassa! Ander voorbeeld: bijstandsgerechtigden werken bij een postsorteercentrum en krijgen het eerste half jaar geen salaris. Want dat heet 'werkervaringsplaats'. Na die werkervaring worden ze uiteraard snel geloosd. Maar, die Post betaalt in dat half jaar wel mooi een minimumloon aan de gemeente. Kassa!
Het zijn maatregelen die voor het overgrote deel geen enkel zin hebben en erg betuttelend en demotiverend werken. Je kunt het geld en energie beter besteden aan het daadwerkelijk begeleiden van werklozen op een positieve, zinnige, respectvolle en stimulerende manier naar een nieuwe baan.

Roosje1957
Berichten: 169
Lid geworden op: 18 sep 2009 18:56

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door Roosje1957 »

Precies!
Net als de straatveger, die na jaren lang de straten van Amsterdam veegde voor een al niet te hoog salaris, ontslagen werd, de ww in moest en daarna voor zijn uitkering moest werken als....jawel: straatveger in Amsterdam.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door kuklos »

noobie schreef:Is dit geen dwangarbeid?
immers:
Het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM) is hier duidelijk over in artikel 4, 2e lid: “Niemand mag gedwongen worden dwangarbeid of verplichte arbeid te verrichten.”
Nederland heeft dit verdrag ondertekend.
Al die mensen die werken voor hen die een uitkering krijgen, dat is dan ook dwangarbeid, ze worden immers gedwongen om mee te betalen en dus extra uren te werken die ze anders thuis zouden kunnen zitten, en hebben daar ook geen keuze in.

Misschien zou je eens wat meer historisch besef kunnen kweken dan enkel net zo veel als een garnaal en eens gaan uitzoeken wat dwangarbeid echt is. (hint: WO II)

Trouwens, hoe kan iemand 8 jaar gewerkt hebben en nu al (binnen een jaar) geen recht meer hebben op ww?

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door denmar »

Roosje1957 schreef:Precies!
Net als de straatveger, die na jaren lang de straten van Amsterdam veegde voor een al niet te hoog salaris, ontslagen werd, de ww in moest en daarna voor zijn uitkering moest werken als....jawel: straatveger in Amsterdam.
als hij dan hetzelfde verdient als voorheen maakt het toch niet uit, zo zou het dan wel moeten zijn.
Laat maar lekker bekend worden overal dat men in nederland tegenwoordig gewoon moet werken voor een bijstanduitkering want dan komen ze niet meer zo graag naar ons landje, uitzonderingen daargelaten natuurlijk want er zijn natuurlijk genoeg mensen die graag werken voor die uitkering.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door sjohie »

Klaas-Jan schreef:Zoiets is volkomen onzinnig. En dit soort werkervaring draagt zeker niets positiefs bij aan een cv. Vaak is de zgn. meerwaarde van deze constructies dat de gemeente er geld aan overhoudt. Voorbeelden die onlangs in het nieuws waren: een contract voor leerlingenvervoer loopt af en wordt opnieuw aanbesteed. Daarbij stelt de gemeente als voorwaarde dat een aantal bijstandsgerechtigden als chauffeur moet worden ingezet. Resultaat: vaste chauffeurs in de WW naar het rijks UWV en 'goedkope' nieuwe chauffeurs uit de gemeentelijke bijstand. Kassa! Ander voorbeeld: bijstandsgerechtigden werken bij een postsorteercentrum en krijgen het eerste half jaar geen salaris. Want dat heet 'werkervaringsplaats'. Na die werkervaring worden ze uiteraard snel geloosd. Maar, die Post betaalt in dat half jaar wel mooi een minimumloon aan de gemeente. Kassa!
Het zijn maatregelen die voor het overgrote deel geen enkel zin hebben en erg betuttelend en demotiverend werken. Je kunt het geld en energie beter besteden aan het daadwerkelijk begeleiden van werklozen op een positieve, zinnige, respectvolle en stimulerende manier naar een nieuwe baan.
En de figuren die niet eens snappen dat je bij een sollicitatie ook brief met motivatie moet bijsluiten, in plaats van alleen een CV op te sturen? (zoek hier maar even op het forum, die bestaan) Mogen we daar dan tegen zeggen dat ze met hun capaciteiten vermoedelijk niet verder zullen komen dan een minimumloon baan, en daar genoegen mee moeten nemen?

Ik ben een groot voorstander van een systeem wat mensen laat groeien en bloeien tot hun capaciteiten, maar dat werkt alleen als mensen ook hun beperkingen inzien en accepteren.

En wat doen we met zeg mensen die bewust iets als vrijetijdswetenschappen zijn gaan studeren, en nu werkeloos thuis zitten? Moeten wij als maatschappij opdraaien voor hun keuzes?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door Jolijn »

En wat doen we met zeg mensen die bewust iets als vrijetijdswetenschappen zijn gaan studeren, en nu werkeloos thuis zitten? Moeten wij als maatschappij opdraaien voor hun keuzes?

Je kunt vandaag niet weten met welke studie/opleiding je over 4,5,6 jaar gegarandeerd een baan krijgt

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door kuklos »

Jolijn schreef:En wat doen we met zeg mensen die bewust iets als vrijetijdswetenschappen zijn gaan studeren, en nu werkeloos thuis zitten? Moeten wij als maatschappij opdraaien voor hun keuzes?

Je kunt vandaag niet weten met welke studie/opleiding je over 4,5,6 jaar gegarandeerd een baan krijgt
Kom nou toch. Er is al jaren bekend welk soort opleidingen niks oplevert qua banen. Of werktuigbouwkunde of elektrotechniek over 5 jaar meer gevraagd wordt is een vraag. Maar dat vrijetijdswetenschappen geen baan oplevert was bekend toen de opleiding gestart werd en dat is sindsdien niet veranderd en zal ook niet meer gaan veranderen.

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

@sjohie: dat bedoel ik nou precies met daadwerkelijk begeleiden. Dus indien nodig sollicitatietraining in plaats van stickers op pakjes shag plakken. En voor mensen met beperkingen geldt eigenlijk hetzelfde: begeleiden naar haalbare en acceptabele doelen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door puma73 »

Klaas-Jan schreef:@sjohie: dat bedoel ik nou precies met daadwerkelijk begeleiden. Dus indien nodig sollicitatietraining in plaats van stickers op pakjes shag plakken. En voor mensen met beperkingen geldt eigenlijk hetzelfde: begeleiden naar haalbare en acceptabele doelen.
En waar gaat dat begeleiden van betaald worden in deze tijd van bezuinigingen????

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door sjohie »

Klaas-Jan schreef:@sjohie: dat bedoel ik nou precies met daadwerkelijk begeleiden. Dus indien nodig sollicitatietraining in plaats van stickers op pakjes shag plakken. En voor mensen met beperkingen geldt eigenlijk hetzelfde: begeleiden naar haalbare en acceptabele doelen.
Je kan mensen met het type opleidingen wat ik als voorbeeld noemde trainen tot ze door een brandende hoepel kunnen springen, als de vacatures er niet zijn, zal daar de oplossing niet uit voortkomen.

Dat wordt dus omscholen naar een functie waar wel vraag naar is. Maar dan nogmaals, dat komt voort uit hun bewuste en vrijwillige keuze, moet de maatschappij dan die omscholing betalen?

Roosje1957
Berichten: 169
Lid geworden op: 18 sep 2009 18:56

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door Roosje1957 »

denmar schreef:
Roosje1957 schreef:Precies!
Net als de straatveger, die na jaren lang de straten van Amsterdam veegde voor een al niet te hoog salaris, ontslagen werd, de ww in moest en daarna voor zijn uitkering moest werken als....jawel: straatveger in Amsterdam.
als hij dan hetzelfde verdient als voorheen maakt het toch niet uit, zo zou het dan wel moeten zijn.
Maar zo is het dus niet. Hij doet hetzelfde werk, maar dan voor een ww uitkering, oftewel 70% van zijn salaris.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door puma73 »

Roosje1957 schreef:
denmar schreef:
Roosje1957 schreef:Precies!
Net als de straatveger, die na jaren lang de straten van Amsterdam veegde voor een al niet te hoog salaris, ontslagen werd, de ww in moest en daarna voor zijn uitkering moest werken als....jawel: straatveger in Amsterdam.
als hij dan hetzelfde verdient als voorheen maakt het toch niet uit, zo zou het dan wel moeten zijn.
Maar zo is het dus niet. Hij doet hetzelfde werk, maar dan voor een ww uitkering, oftewel 70% van zijn salaris.
En met de komst van de participatiewetgeving gaan nog veel meer mensen volgen. Ook gaat het dan heel normaal worden om werk te accepteren dat onder je opleidingsniveau ligt.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Als je de moeite heb genomen, en een gedegen opleiding heeft genoten, dat heeft afgerond, en gewerkt, en dan stickers moeten plakken, lijkt mij onzinnig, ik denk dat er wel wat beter werk te vinden is, en ook vraag naar is, maar omdat er niemand voor te vinden is, moet het zomaar.
Geen weldenkend mens die dus wel geleerd heeft, zal dit nuttig vinden, beter is om dan maar niets te leren, en profiteren van de maatschappij, dan krijg je dit baantje ook. Bravo, ik wou wat hogerop komen, maar zit nu in de stickers.
(In gevangenissen doen ze hetzelfde)
Honderden zitten thuis, die je niet aan het werk krijgt, vanwege onze goede voorzieningen, en die de weg weten, om lekker thuis te blijven.
Nee de oplossing is, we gaan stickeren.

noobie
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 apr 2013 14:40

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door noobie »

Hij zit in de bijstand momenteel, want hij heeft in totaal 8 jaar achtereen gewerkt als hypotheekadviseur, alleen niet vast bij één werkgever maar de laatste jaren via uitzendbureau's.
Hij heeft 3 maanden een WW uitkering gehad.

Overigens, is een uitkering niet een recht van de Nederlander?
Ik bedoel, we dragen allen verplicht een percentage af van ons loon voor deze voorziening.
Mensen doen net of het een kadootje is van de staat, en dat je daar wat voor terug moet doen middels een tegenprestatie/ participatie.

Participatie is in mijn ogen meer vrijwilligerswerk zoals helpen in een dierenasiel, voedselbank,kringloop oid. Maar niet bij een winstgevendbedrijf als bijvoorbeeld PostNL.

Ik vind dat je gewoon betaald moet worden voor het werk dat je doet. Desnoods tegen het minimumloon.


In het volgende fragment wordt duidelijk dat er een bepaalde constructie is bedacht door de gemeente om mensen in een uitkering uit te buiten. Deze mensen worden de eerste 3 maanden niet betaald, terwijl de organisatie waar ze werken wel een uurloon betaald maar dat verdwijnt in de zak van de gemeente.
Daarna krijgen ze mogelijk een betaald contract van 6 maanden van de gemeente (dus niet van de werkgever) maar daarna moeten ze er weer uit, en belanden ze weer bij het beginpunt. En kan de gemeente weer nieuwe uitkeringsgerechtigden aanleveren, en verdienen aan de 3 maanden loon die ze van deze mensen in eigen zak steken.

http://youtu.be/zMbxKM6ptKQ?t=26m59s

Als je een tijdje getest wordt met behoud van uitkering, maar daarna wel kans maakt op een baangarantie is dat wat mij betreft prima.
Maar als het alleen om onbetaald werk gaat, vind ik het slavernij 2.0
De mensen worden immers aan het werk gezet voor een uitkering, een bedrag die onder het minimumloon ligt, en als men daar niet aan mee wil werken, wordt de uitkering gekort of helemaal stop gezet.

Afbeelding

Gesloten