LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoeveel mag je uitgeven voordat je in de bijstand komt

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Rethep
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 okt 2015 23:14

Hoeveel mag je uitgeven voordat je in de bijstand komt

Ongelezen bericht door Rethep »

Een beetje rare vraag misschien tussen alle geld tekort hier, maar hoeveel mag je uitgeven in je ww-periode voorafgaand aan een eventuele bijstandsuitkering (als bijna 60-jarige best mogelijk straks). Je mag niet meer dan 5000 euro eigen geld hebben voor de bijstand, maar hoe zit het als je nog een half jaar hebt en op dit moment iets meer eigen geld bezit ?
Klinkt raar (luxe) misschien allemaal, maar vind het jammer als ik straks mijn (zuur verdiende) ontslagvergoeding moet interen. Ik moest daar namelijk al veel belasting over betalen.

MaaikeM
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:07

Re: Hoeveel mag je uitgeven voordat je in de bijstand komt

Ongelezen bericht door MaaikeM »

Je moet alles boven die 5000 inderdaad ge bruiken om van te leven, met maximaal 1,5 keer de bijstandsnorm per maand qua uitgaven. Het is de bedoeling dat je nog zo lang mogelijk van je eigen geld kan leven.

https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... jstand.htm

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoeveel mag je uitgeven voordat je in de bijstand komt

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je na je 50ste werkloos bent geraakt, dan val je (waarschijnlijk) in de ioaw. Daar is geen vermogenstoets.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoeveel mag je uitgeven voordat je in de bijstand komt

Ongelezen bericht door kweenie »

Lang verhaal, waarin je in feite zegt: licht de boel op.

stofzuigertje

Re: Hoeveel mag je uitgeven voordat je in de bijstand komt

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nee, maar maak gebruik van de mazen in de wet.......
Als je nu weet dat je straks in de bijstand zit is het nu al nieuwe energie zuinige wasmachine kopen handiger als straks als je geld op is!

Als je dit jaar Bijstand zou krijgen moet je 2015 en 2016 volledige opgave van je bank moeten geven.
Dus geen geld naar kinderen of goede doelen..... hoewel laatste moeilijk terug kan.

Staatslot kopen voor geen bijstand nodig mag... maar als het fout gaat is je geld op en moet je toch.......
Deze leest tenminste vooraf de voorwaarden en dat mag.
Dan krijg je mensen die iets meer hebben die het ontwijken door tijdig op maken of veilig stellen.
Ook contant geld in huis moet je opgeven maar het jampotje in de achtertuin valt er dan buiten?

En deze persoon heeft ook nog €1000,- tegoed van Mark Rutte!
Dus wie begon er mee de boel te belazeren en zich niet aan de afspraken te houden?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Hoeveel mag je uitgeven voordat je in de bijstand komt

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Gezien uw leeftijd wordt dat IOAW ipv Bijstand.
Laat u dus heel goed informeren wat het het verschil is tussen IOAW en Bijstand.
Zeker als het gaat om de zg vermogenstoets.
Succes

Rethep
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 okt 2015 23:14

Re: Hoeveel mag je uitgeven voordat je in de bijstand komt

Ongelezen bericht door Rethep »

Nee, is geen kwestie van oplichten, maar wel van 'creatief boekhouden'. Ik leef vrij sober en ga weinig met vakantie, en wil daar niet voor gestraft worden! Die ontslagvergoeding beschouw ik gewoon als 'troostgeld' omdat ik moeilijk weer aan de bak ga komen.
Ik kan die 'extra' dingen zoals reservebril of, paar schoenen, dus beter dit najaar nog even kopen. Ik ga geen geld opnemen of zo. Dat vind ik niks. Misschien toch nog maar even op vakantie dan.

Verder ben ik nauwelijks op de hoogte van de IOAW. Ik ken alleen maar (verhalen over) de bijstands(uitkering). Maar goed dat jullie het vermelden!

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Hoeveel mag je uitgeven voordat je in de bijstand komt

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Als het zover is dat u uw uitkering van de Gemeente gaat aanvragen. Bewaar alle communicatie, communiceer alleen schriftelijk (email, brieven) en maak een dossier aan.
Geen grapje want de uitvoering van de Participatie wet wil bij sommige Gemeentes nog wel eens rammelen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoeveel mag je uitgeven voordat je in de bijstand komt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

stofzuigertje schreef: En deze persoon heeft ook nog €1000,- tegoed van Mark Rutte!
Dus wie begon er mee de boel te belazeren en zich niet aan de afspraken te houden?
Nee, die 1000€ zijn naar de linkse plannetjes van de PVDA gegaan. Maar, als je niets van politiek snapt, ga dan aub niet stemmen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoeveel mag je uitgeven voordat je in de bijstand komt

Ongelezen bericht door kweenie »

Rethep schreef: Verder ben ik nauwelijks op de hoogte van de IOAW. Ik ken alleen maar (verhalen over) de bijstands(uitkering). Maar goed dat jullie het vermelden!
Voordat je dingen gaat doen, zou ik daarom eerst beginnen bij bijvoorbeeld
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -uitkering
Dan zul je zien dat snel geld uitgeven of verduisteren (wat stofzuigertje suggereert) hoogstwaarschijnlijk niet nodig is.

stofzuigertje

Re: Hoeveel mag je uitgeven voordat je in de bijstand komt

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De IOAW info en uitkering aanvragen moet in de laatste maanden van je WW periode gebeuren.

Als je via UWV aanvraagt en op tijd want anders... dan kun je in de normale bijstand komen.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Hoeveel mag je uitgeven voordat je in de bijstand komt

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

stofzuigertje schreef:De IOAW info en uitkering aanvragen moet in de laatste maanden van je WW periode gebeuren.

Als je via UWV aanvraagt en op tijd want anders... dan kun je in de normale bijstand komen.

Kan ook gebeuren dat dit niet via het UWV kan of mogelijk is, ligt nl aan de Gemeente.
Dat houdt in alles rechtstreeks aanvragen en zoek ondertussen zaken als arbeidsovereenkomsten, Bewijs van inschrijving UWV(niet vergeten aub), BSN nummer, kopie paspoort of ID, bij elkaar.
En, u bent boven de 27 dus geen wachttijden en meer van dat soort ongein. :twisted:

Gesloten