LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WW in geval van 2 banen

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
stofzuigertje

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Iemand die als dit voorbeeld 2x helft verdiende zal bij WW minder krijgen dan een ander persoon die alles bij 1 werkgever verdiende....

Dat is de foute regel van UWV, maar die is wel onze gezamenlijke schuld , want wie heeft op welke dubieuze partij gestemd die dit mogelijk maakte?
Neem volgend jaar bij gemeente verkiezing eens wraak op de partijen die dit doorgedrukt hebben!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

stofzuigertje schreef: Neem volgend jaar bij gemeente verkiezing eens wraak op de partijen die dit doorgedrukt hebben!
Wraak via de gemeenteraad verkiezingen voor het handelen van landelijke partijen.... zucht.... Je bent weer lekker op dreef...

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:Wraak via de gemeenteraad verkiezingen voor het handelen van landelijke partijen.... zucht.... Je bent weer lekker op dreef...
De uitslag bij de gemeenteraadverkiezingen kan weldegelijk een duidelijk signaal afgeven.
Er wordt geen 2e kamer gekozen, maar de uitslag wordt altijd als graadmeter gebruikt om te zien hoeveel 2e kamerzetels dit zou opleveren.

En er is geen eerdere mogelijkheid om je stem te gebruiken.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ik ben afgelopen zomer ook 2 weken werkeloos geweest, omdat ik een vervanger was van iemand die terugkwam. Mijn contract liep dus af omdat men geen werk meer had voor mij.

Het kwam nog niet eens in mij op om contact op te nemen met het UWV. Ik ben gewoon twee-drie maanden van te voren gaan solliciteren en had dus een nieuwe baan voordat mijn oude ophield (overigens bevalt die nieuwe baan erg goed!). Wat betreft dat gat van 2 weken, nou boehoe. Om daar nu weer een uitkering voor aan te vragen vind ik onzinnig.

Je kan dus ook initiatief nemen, en zorgen dat je zo weer aan de bak kunt. Als je niet gaat lopen zeuren over uitkering dit of uitkering dat, en gewoon focust op je doel (werk vinden), kun je dat vrij gemakkelijk als je dit vanuit een baan doet.

Als ik op mijn gat was blijven zitten en WW was gaan trekken zou het stukken lastiger zijn om een baan te vinden op een plek die ik ook wil. Nu kon ik kiezen uit meerdere werkgevers die mij wilden, maar als ik er uit was geweest met een uitkering hadden ze liever anderen gekozen. Er zijn namelijk meer ervaren sollicitanten afgewezen omdat "het duidelijk was dat ze vanuit een uitkering solliciteerden".

Dat "soort" mensen nemen werkgevers liever niet aan, als ze iemand die over komt als een harde werker ook kunnen aannemen.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door witte angora »

Julie4444 schreef:
Als ik op mijn gat was blijven zitten en WW was gaan trekken zou het stukken lastiger zijn om een baan te vinden op een plek die ik ook wil. Nu kon ik kiezen uit meerdere werkgevers die mij wilden, maar als ik er uit was geweest met een uitkering hadden ze liever anderen gekozen. Er zijn namelijk meer ervaren sollicitanten afgewezen omdat "het duidelijk was dat ze vanuit een uitkering solliciteerden".

Dat "soort" mensen nemen werkgevers liever niet aan, als ze iemand die over komt als een harde werker ook kunnen aannemen.
Ik heb een neef (werkt met zijn handen, weinig opleiding) die het heel simpel aanpakt: hij loopt een bedrijf binnen, vraagt of ze mensen nodig hebben, en zo ja, of hij een week gratis mag proefdraaien. Na die week krijgt hij gegarandeerd een contract.

Zijn aanpak heeft mij ook verbaasd. Maar het is wel waar: je wil werken of je wil niet werken.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door kiz »

Julie4444 schreef:Ik ben afgelopen zomer ook 2 weken werkeloos geweest, omdat ik een vervanger was van iemand die terugkwam. Mijn contract liep dus af omdat men geen werk meer had voor mij.
Het kwam nog niet eens in mij op om contact op te nemen met het UWV. Ik ben gewoon twee-drie maanden van te voren gaan solliciteren en had dus een nieuwe baan voordat mijn oude ophield (overigens bevalt die nieuwe baan erg goed!). Wat betreft dat gat van 2 weken, nou boehoe. Om daar nu weer een uitkering voor aan te vragen vind ik onzinnig.
Je wist dus vanaf het begin dat je contract tijdelijk zou zijn en blijven. Dan kan je inderdaad 2-3 maanden vantevoren op zoek gaan ja.
Er zijn ook mensen die het exact de verplichte 1 maand vóór afloop contract te horen krijgen. Bijvoorbeeld als de 2 jaar er op zit en de keuze moet worden gemaakt "vast of weg". Dat laatste was bij mij aan de orde, ondanks dat men 2 maanden eerder (bij het jaarlijkse functioneringsgesprek) nog de intentie uit had gesproken te willen overgaan tot vaste aanstelling.
Julie4444 schreef:Je kan dus ook initiatief nemen, en zorgen dat je zo weer aan de bak kunt. Als je niet gaat lopen zeuren over uitkering dit of uitkering dat, en gewoon focust op je doel (werk vinden), kun je dat vrij gemakkelijk als je dit vanuit een baan doet.

Een maand (de wettelijke aanzegtermijn bij tijdelijke contracten) is vrij kort, de gemiddelde doorlooptijd van vacature tot datum in dienst is in de meeste gevallen minimaal 3 weken. Niet iedereen kan zich een gat van 2 weken salaris veroorloven.
Julie4444 schreef:Als ik op mijn gat was blijven zitten en WW was gaan trekken zou het stukken lastiger zijn om een baan te vinden op een plek die ik ook wil. Nu kon ik kiezen uit meerdere werkgevers die mij wilden, maar als ik er uit was geweest met een uitkering hadden ze liever anderen gekozen. Er zijn namelijk meer ervaren sollicitanten afgewezen omdat "het duidelijk was dat ze vanuit een uitkering solliciteerden".

Dat "soort" mensen nemen werkgevers liever niet aan, als ze iemand die over komt als een harde werker ook kunnen aannemen.
Ik ben er volstrekt open over geweest dat ik zonder werk zat. Het was een vóórdeel, want ik kon per direct (3 dagen na het arbeidsvoorwaardenbesprek, halverwege de maand) aan de slag en heb dat dan ook gedaan. Na 2 weken werkloosheid.

Overigens één van de zwaarderwegende redenen om iemand niet aan te nemen is "leeftijd". Vanaf een jaar of 45 wordt het al een stuk lastiger.
Als je vantevoren weet dat je maar 2 weken werkloos zal zijn is het makkelijk oordelen of je wel of niet van je WW-recht gebruik gaat maken. De meeste mensen weten dat echter niet vantevoren. Inspanning is (helaas) niet altijd een garantie voor succes. Bovendien ben je verplicht je uiterlijk op de eerste werkloosheidsdag te melden bij UWV "anders heeft het gevolgen voor uw uitkering".

Los van dat alles: UWV berekent tegenwoordig alleen het inkomstenverlies, niet het urenverlies, en berekent aan de hand van het "verloren" inkomen het WW-recht. Inkomsten worden daarop in mindering gebracht.

stofzuigertje

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als Julie4444 weet dat haar werk afloopt en tijdig ander geregeld heeft is aanvragen voor enkele weken flut uitkering dus veel regelwerk dan zou ik het vermoedelijk ook zo doen....
Maar als het niet lukte moet je wel aanvragen en 2 maanden proeftijd... en ik zou daarom voor zekerheid die UWV toch hebben aangevraagd voor zekerheid.
Ook is het per beroep verschillend en ik denk dat Juf Julie 4444 in beter vak zit wat werkgelegenheid betreft!

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kiz schreef:Bovendien ben je verplicht je uiterlijk op de eerste werkloosheidsdag te melden bij UWV "anders heeft het gevolgen voor uw uitkering".
Een week na de eerste werkloosheidsdag.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kiz schreef:
Julie4444 schreef:Ik ben afgelopen zomer ook 2 weken werkeloos geweest, omdat ik een vervanger was van iemand die terugkwam. Mijn contract liep dus af omdat men geen werk meer had voor mij.
Het kwam nog niet eens in mij op om contact op te nemen met het UWV. Ik ben gewoon twee-drie maanden van te voren gaan solliciteren en had dus een nieuwe baan voordat mijn oude ophield (overigens bevalt die nieuwe baan erg goed!). Wat betreft dat gat van 2 weken, nou boehoe. Om daar nu weer een uitkering voor aan te vragen vind ik onzinnig.
Je wist dus vanaf het begin dat je contract tijdelijk zou zijn en blijven. Dan kan je inderdaad 2-3 maanden vantevoren op zoek gaan ja.
Er zijn ook mensen die het exact de verplichte 1 maand vóór afloop contract te horen krijgen. Bijvoorbeeld als de 2 jaar er op zit en de keuze moet worden gemaakt "vast of weg". Dat laatste was bij mij aan de orde, ondanks dat men 2 maanden eerder (bij het jaarlijkse functioneringsgesprek) nog de intentie uit had gesproken te willen overgaan tot vaste aanstelling.
Ik wist niet van te voren dat men niet voldoende uren zou hebben - dat wisten ze zelf ook niet. Dit was namelijk afhankelijk van het aantal aanmeldingen en de uiteindelijke uren voor mijn vak na een fusie van 2 locaties.

Ik achtte het alleen mogelijk dat ik geen baan meer zou hebben vanwege een gebrek aan uren en ben dus preventief gaan solliciteren, nog voor ik het te horen kreeg. Dat kan iedereen.
kiz schreef:
Julie4444 schreef:Je kan dus ook initiatief nemen, en zorgen dat je zo weer aan de bak kunt. Als je niet gaat lopen zeuren over uitkering dit of uitkering dat, en gewoon focust op je doel (werk vinden), kun je dat vrij gemakkelijk als je dit vanuit een baan doet.

Een maand (de wettelijke aanzegtermijn bij tijdelijke contracten) is vrij kort, de gemiddelde doorlooptijd van vacature tot datum in dienst is in de meeste gevallen minimaal 3 weken. Niet iedereen kan zich een gat van 2 weken salaris veroorloven.
Dat mag blijken. Niet iedereen is verstandig met zijn/haar financiën. Dat is dan "niet iedereen's" probleem. Je kan verstandig zijn en een buffer aanleggen, of dom doen en alles uitgeven. Mensen die dat tweede doen hoeven nog steeds niet te gaan zeuren over de uitkering, maar kunnen ook oplossingsgericht zo snel mogelijk op zoek gaan naar een nieuwe baan.
kiz schreef:
Julie4444 schreef:Als ik op mijn gat was blijven zitten en WW was gaan trekken zou het stukken lastiger zijn om een baan te vinden op een plek die ik ook wil. Nu kon ik kiezen uit meerdere werkgevers die mij wilden, maar als ik er uit was geweest met een uitkering hadden ze liever anderen gekozen. Er zijn namelijk meer ervaren sollicitanten afgewezen omdat "het duidelijk was dat ze vanuit een uitkering solliciteerden".

Dat "soort" mensen nemen werkgevers liever niet aan, als ze iemand die over komt als een harde werker ook kunnen aannemen.
Ik ben er volstrekt open over geweest dat ik zonder werk zat. Het was een vóórdeel, want ik kon per direct (3 dagen na het arbeidsvoorwaardenbesprek, halverwege de maand) aan de slag en heb dat dan ook gedaan. Na 2 weken werkloosheid.
Dat is juist mooi dan, nietwaar? :)

kiz schreef:Overigens één van de zwaarderwegende redenen om iemand niet aan te nemen is "leeftijd". Vanaf een jaar of 45 wordt het al een stuk lastiger.
Zeker als je ongeschoold werk doet is dat waar. Dit verschilt per vakgebied.
kiz schreef:Als je vantevoren weet dat je maar 2 weken werkloos zal zijn is het makkelijk oordelen of je wel of niet van je WW-recht gebruik gaat maken. De meeste mensen weten dat echter niet vantevoren. Inspanning is (helaas) niet altijd een garantie voor succes. Bovendien ben je verplicht je uiterlijk op de eerste werkloosheidsdag te melden bij UWV "anders heeft het gevolgen voor uw uitkering".
Ja, zo'n brief kreeg ik ook van de eerste werkgever, dat je je verplicht moet inschrijven als werkzoekende op werk.nl - je hoeft helemaal geen uitkering aan te vragen, en ik heb me lekker niet ingeschreven als werkzoekende. Nooit wat gehoord van het UWV, dus het zal allemaal wel.

Ik schatte mijn kans op baan inderdaad vrij realistisch in en kreeg ook vrij snel een baan aangeboden. Ben echter ook gewoon bij flink deel van mijn sollicitaties afgewezen, omdat ik nu net in zo'n regio woon waar er per vacature minstens 10 sollicitanten zijn. Bij 2 waar ik op gesprek kwam hadden ze meer dan 20 gesprekken gepland. Dat calculeer je gewoon in bij je sollicitatie-efforts.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door jonis »

[quote="J
kiz schreef:
Julie4444 schreef:. Niet iedereen kan zich een gat van 2 weken salaris veroorloven.
Dat mag blijken. Niet iedereen is verstandig met zijn/haar financiën. Dat is dan "niet iedereen's" probleem. Je kan verstandig zijn en een buffer aanleggen, of dom doen en alles uitgeven. Mensen die dat tweede doen hoeven nog steeds niet te gaan zeuren over de uitkering, maar kunnen ook oplossingsgericht zo snel mogelijk op zoek gaan naar een nieuwe baan.

.
Jij bent in elk geval ook niet zo verstandig met je financiën want je laat gewoon 2 weken WW liggen waar je recht op heb. Dan kun je jezelf ook wel zien als dief van eigen portemonnee.
De WW aanvraag stelt niets voor....en 2x op een sollicitatatieknop drukken ook niet, daar had je misschien nog wel vrijstelling voor kunnen krijgen.
Zo makkelijk verdien je nu geen 2 weken salaris meer.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

jonis schreef:[quote="J
kiz schreef:
Julie4444 schreef:. Niet iedereen kan zich een gat van 2 weken salaris veroorloven.
Dat mag blijken. Niet iedereen is verstandig met zijn/haar financiën. Dat is dan "niet iedereen's" probleem. Je kan verstandig zijn en een buffer aanleggen, of dom doen en alles uitgeven. Mensen die dat tweede doen hoeven nog steeds niet te gaan zeuren over de uitkering, maar kunnen ook oplossingsgericht zo snel mogelijk op zoek gaan naar een nieuwe baan.

.
Jij bent in elk geval ook niet zo verstandig met je financiën want je laat gewoon 2 weken WW liggen waar je recht op heb. Dan kun je jezelf ook wel zien als dief van eigen portemonnee.
De WW aanvraag stelt niets voor....en 2x op een sollicitatatieknop drukken ook niet, daar had je misschien nog wel vrijstelling voor kunnen krijgen.
Zo makkelijk verdien je nu geen 2 weken salaris meer.
En als ik dan binnen mijn eerste maand een baan heb word ik gekort op die zelfde WW terwijl het recht wel gewoon doorloopt. Lijkt me dat ik beter WW kan opsparen voor wanneer het wel nuttig is, in plaats van nu mijn "tegoed" te verspillen aan nog geen halve maand loon.

En dan, na blindelings een uitkering te hebben aangevraagd mag ik hier op het forum zeuren dat ik in totaal nog geen 50% van een maandloon aan uitkering heb gekregen en zielig ben omdat ik voor 100% op de WW gekort wordt dankzij mijn nieuwe baan? En dan, als ik dan opnieuw werkeloos raak geen WW recht meer heb dan gelijk ook maar roepen dat ik extra zielig ben en nooit had moeten gaan werken?

Lekker verstandig..... Je hele WW recht inruilen voor die eenmalige uitkering van een paar 100 euro.... :roll:

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door kiz »

Julie4444 schreef:
kiz schreef:Je wist dus vanaf het begin dat je contract tijdelijk zou zijn en blijven. Dan kan je inderdaad 2-3 maanden vantevoren op zoek gaan ja.
Er zijn ook mensen die het exact de verplichte 1 maand vóór afloop contract te horen krijgen. Bijvoorbeeld als de 2 jaar er op zit en de keuze moet worden gemaakt "vast of weg". Dat laatste was bij mij aan de orde, ondanks dat men 2 maanden eerder (bij het jaarlijkse functioneringsgesprek) nog de intentie uit had gesproken te willen overgaan tot vaste aanstelling.
Ik wist niet van te voren dat men niet voldoende uren zou hebben - dat wisten ze zelf ook niet. Dit was namelijk afhankelijk van het aantal aanmeldingen en de uiteindelijke uren voor mijn vak na een fusie van 2 locaties.

Ik achtte het alleen mogelijk dat ik geen baan meer zou hebben vanwege een gebrek aan uren en ben dus preventief gaan solliciteren, nog voor ik het te horen kreeg. Dat kan iedereen.
Je zal het met me eens zijn dat je dat niet op je planning hebt staan als je een vaste aanstelling is voorgehouden.
Julie4444 schreef:
kiz schreef:Een maand (de wettelijke aanzegtermijn bij tijdelijke contracten) is vrij kort, de gemiddelde doorlooptijd van vacature tot datum in dienst is in de meeste gevallen minimaal 3 weken. Niet iedereen kan zich een gat van 2 weken salaris veroorloven.
Dat mag blijken. Niet iedereen is verstandig met zijn/haar financiën. Dat is dan "niet iedereen's" probleem. Je kan verstandig zijn en een buffer aanleggen, of dom doen en alles uitgeven. Mensen die dat tweede doen hoeven nog steeds niet te gaan zeuren over de uitkering, maar kunnen ook oplossingsgericht zo snel mogelijk op zoek gaan naar een nieuwe baan.
Ook hier ga je te kort door de bocht. Je buffer kan door eerdere tegenslagen al flink aangesproken zijn. Je zal maar net niet voldoende tijd gehad hebben om die weer aan te vullen. Is dat bij je opgekomen misschien, of heb je nog niet zoveel levenservaring? Bepaalde vaste lasten zijn onvermijdbaar, bijvoorbeeld die van nog thuiswonende jongvolwassenen. Niet alles is "met een druk op de knop" financieel aan te passen.
Julie4444 schreef:
kiz schreef:Overigens één van de zwaarderwegende redenen om iemand niet aan te nemen is "leeftijd". Vanaf een jaar of 45 wordt het al een stuk lastiger.
Zeker als je ongeschoold werk doet is dat waar. Dit verschilt per vakgebied.
Leeftijdsdiscriminatie op de arbeidsmarkt is evident en ook erkend als probleem. Zo lang er nog vooroordelen bestaan over 50-plussers als "te duur, te hoog ziekteverzuim, ingedut, niet met de tijd meegegaan" bljift het vechten tegen de bierkaai en hopen dat je nét die ene werkgever treft die de zaken wel in het juiste perspectief kan zien.
Julie4444 schreef:
kiz schreef:Als je vantevoren weet dat je maar 2 weken werkloos zal zijn is het makkelijk oordelen of je wel of niet van je WW-recht gebruik gaat maken. De meeste mensen weten dat echter niet vantevoren. Inspanning is (helaas) niet altijd een garantie voor succes. Bovendien ben je verplicht je uiterlijk op de eerste werkloosheidsdag te melden bij UWV "anders heeft het gevolgen voor uw uitkering".
Ja, zo'n brief kreeg ik ook van de eerste werkgever, dat je je verplicht moet inschrijven als werkzoekende op werk.nl - je hoeft helemaal geen uitkering aan te vragen, en ik heb me lekker niet ingeschreven als werkzoekende. Nooit wat gehoord van het UWV, dus het zal allemaal wel.

Ik schatte mijn kans op baan inderdaad vrij realistisch in en kreeg ook vrij snel een baan aangeboden. Ben echter ook gewoon bij flink deel van mijn sollicitaties afgewezen, omdat ik nu net in zo'n regio woon waar er per vacature minstens 10 sollicitanten zijn. Bij 2 waar ik op gesprek kwam hadden ze meer dan 20 gesprekken gepland. Dat calculeer je gewoon in bij je sollicitatie-efforts.
De afgelopen 6 jaar ben ik 3x onvrijwillig van baan gewisseld (2x wegens reorganisatie, 1x wegens niet verlengen contract i.v.m. gewijzigde economische vooruitzichten). De effort die je in sollicitaties steekt zijn simpelweg geen garantie voor succes is mijn ervaring. Je mag je aanbieden, maar je zit niet aan de kant van de tafel waar het besluit wordt genomen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door jonis »

Julie4444 schreef: En dan, na blindelings een uitkering te hebben aangevraagd mag ik hier op het forum zeuren dat ik in totaal nog geen 50% van een maandloon aan uitkering heb gekregen en zielig ben omdat ik voor 100% op de WW gekort wordt dankzij mijn nieuwe baan? En dan, als ik dan opnieuw werkeloos raak geen WW recht meer heb dan gelijk ook maar roepen dat ik extra zielig ben en nooit had moeten gaan werken?

Lekker verstandig..... Je hele WW recht inruilen voor die eenmalige uitkering van een paar 100 euro.... :roll:

Geen ww rechten meer? Hoe kom je daar bij?

http://financieel.infonu.nl/geld/158274 ... ering.html

Als je zelf denkt dat je niet iemand van 12 ambachten.... kun je gewoon ww aanvragen; ik heb zelf zelfs nog nooit ww gehad.
BTW slechts een paar 100,- euro?
2 weken salaris a 75% is bij de meeste mensen denk ik wel meer dan 2-3-400,-

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

jonis schreef:
Julie4444 schreef: En dan, na blindelings een uitkering te hebben aangevraagd mag ik hier op het forum zeuren dat ik in totaal nog geen 50% van een maandloon aan uitkering heb gekregen en zielig ben omdat ik voor 100% op de WW gekort wordt dankzij mijn nieuwe baan? En dan, als ik dan opnieuw werkeloos raak geen WW recht meer heb dan gelijk ook maar roepen dat ik extra zielig ben en nooit had moeten gaan werken?

Lekker verstandig..... Je hele WW recht inruilen voor die eenmalige uitkering van een paar 100 euro.... :roll:

Geen ww rechten meer? Hoe kom je daar bij?

http://financieel.infonu.nl/geld/158274 ... ering.html

Als je zelf denkt dat je niet iemand van 12 ambachten.... kun je gewoon ww aanvragen; ik heb zelf zelfs nog nooit ww gehad.
BTW slechts een paar 100,- euro?
2 weken salaris a 75% is bij de meeste mensen denk ik wel meer dan 2-3-400,-
Als je WW aanvraagt kun je niet even je tegoed stopzetten. Het loopt dus door. En aangezien ik part-time werkte bij mijn vorige werkgever is het dan inderdaadn maar een paar 100 euro.

Waarom jij het beter denkt te weten is mij een raadsel, want je kent de feiten niet. Verdere discussie deze richting op is off-topic.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door jonis »

Julie4444 schreef:
jonis schreef:
Julie4444 schreef: En dan, na blindelings een uitkering te hebben aangevraagd mag ik hier op het forum zeuren dat ik in totaal nog geen 50% van een maandloon aan uitkering heb gekregen en zielig ben omdat ik voor 100% op de WW gekort wordt dankzij mijn nieuwe baan? En dan, als ik dan opnieuw werkeloos raak geen WW recht meer heb dan gelijk ook maar roepen dat ik extra zielig ben en nooit had moeten gaan werken?

Lekker verstandig..... Je hele WW recht inruilen voor die eenmalige uitkering van een paar 100 euro.... :roll:

Geen ww rechten meer? Hoe kom je daar bij?

http://financieel.infonu.nl/geld/158274 ... ering.html

Als je zelf denkt dat je niet iemand van 12 ambachten.... kun je gewoon ww aanvragen; ik heb zelf zelfs nog nooit ww gehad.
BTW slechts een paar 100,- euro?
2 weken salaris a 75% is bij de meeste mensen denk ik wel meer dan 2-3-400,-
Als je WW aanvraagt kun je niet even je tegoed stopzetten. Het loopt dus door. En aangezien ik part-time werkte bij mijn vorige werkgever is het dan inderdaadn maar een paar 100 euro.

Waarom jij het beter denkt te weten is mij een raadsel, want je kent de feiten niet. Verdere discussie deze richting op is off-topic.
UWV.NL
Eerder een WW-uitkering en weer werkloos

Heeft u een WW-uitkering gehad en wordt u daarna binnen 26 weken weer werkloos? Vraag dan opnieuw online een WW-uitkering aan. Wij bekijken dan of uw oude WW-uitkering weer kunt krijgen. Dit noemen wij ook wel: herleving van uw uitkering.

Bijvoorbeeld:
U heeft een WW-uitkering vanaf 1 februari 2015. Uw dagloon is € 180. Op 1 augustus 2015 gaat u werken met een tijdelijk contract voor 7 maanden. Dit contract wordt niet verlengd. U vraagt daarom op 1 maart 2016 (na 7 maanden) opnieuw een WW-uitkering aan. Uw dagloon op basis van uw laatste baan is € 100. Dit is minder dan 87,5 % van uw oude dagloon (87,5% van € 180 is € 157,50). Daarom herleeft uw oude uitkering.
Maar misschien stelt het jouw of-topic opmerking:
Het kwam nog niet eens in mij op om contact op te nemen met het UWV. Ik ben gewoon twee-drie maanden van te voren gaan solliciteren en had dus een nieuwe baan voordat mijn oude ophield (overigens bevalt die nieuwe baan erg goed!). Wat betreft dat gat van 2 weken, nou boehoe. Om daar nu weer een uitkering voor aan te vragen vind ik onzinnig.
ook wel in een ander daglicht als het om een paar euro gaat met een partime baan....

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

jonis schreef:
UWV.NL
Eerder een WW-uitkering en weer werkloos

Heeft u een WW-uitkering gehad en wordt u daarna binnen 26 weken weer werkloos? Vraag dan opnieuw online een WW-uitkering aan. Wij bekijken dan of uw oude WW-uitkering weer kunt krijgen. Dit noemen wij ook wel: herleving van uw uitkering.

Bijvoorbeeld:
U heeft een WW-uitkering vanaf 1 februari 2015. Uw dagloon is € 180. Op 1 augustus 2015 gaat u werken met een tijdelijk contract voor 7 maanden. Dit contract wordt niet verlengd. U vraagt daarom op 1 maart 2016 (na 7 maanden) opnieuw een WW-uitkering aan. Uw dagloon op basis van uw laatste baan is € 100. Dit is minder dan 87,5 % van uw oude dagloon (87,5% van € 180 is € 157,50). Daarom herleeft uw oude uitkering.
Dus stel, iemand is 25 en heeft pas 5 jaar werkervaring. Deze wordt werkeloos en krijgt dus 5 maanden ww-uitkering. Na 2 weken vindt deze persoon een nieuwe baan voor minimaal 3 maanden. Echter wordt na deze 3 maanden het contract weer opgezegd. En daar zit hij dan met nog anderhalve maand ww resterend voor hij in de bijstand komt en niet iedereen vindt direct een nieuwe baan.

En dat is de reden dat Julie voor 2 weken geen ww-uitkering aangevraagd heeft. Stel ze staat over 5 maanden weer op straat, dan heeft ze dus 5 maanden van haar WW afgesnoept.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:
jonis schreef:
UWV.NL
Eerder een WW-uitkering en weer werkloos

Heeft u een WW-uitkering gehad en wordt u daarna binnen 26 weken weer werkloos? Vraag dan opnieuw online een WW-uitkering aan. Wij bekijken dan of uw oude WW-uitkering weer kunt krijgen. Dit noemen wij ook wel: herleving van uw uitkering.

Bijvoorbeeld:
U heeft een WW-uitkering vanaf 1 februari 2015. Uw dagloon is € 180. Op 1 augustus 2015 gaat u werken met een tijdelijk contract voor 7 maanden. Dit contract wordt niet verlengd. U vraagt daarom op 1 maart 2016 (na 7 maanden) opnieuw een WW-uitkering aan. Uw dagloon op basis van uw laatste baan is € 100. Dit is minder dan 87,5 % van uw oude dagloon (87,5% van € 180 is € 157,50). Daarom herleeft uw oude uitkering.
Dus stel, iemand is 25 en heeft pas 5 jaar werkervaring. Deze wordt werkeloos en krijgt dus 5 maanden ww-uitkering. Na 2 weken vindt deze persoon een nieuwe baan voor minimaal 3 maanden. Echter wordt na deze 3 maanden het contract weer opgezegd. En daar zit hij dan met nog anderhalve maand ww resterend voor hij in de bijstand komt en niet iedereen vindt direct een nieuwe baan.

En dat is de reden dat Julie voor 2 weken geen ww-uitkering aangevraagd heeft. Stel ze staat over 5 maanden weer op straat, dan heeft ze dus 5 maanden van haar WW afgesnoept.
Die WWuitkering van Julie stelt niets voor ( 2 weken en paar honderd euro) en dan maakt het verder ook niets uit hoeveel rechten er zijn.....bijstand kun je nl ook nog altijd aanvragen, dat zal dan ook niet minder zijn.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

300 netto (dat is namelijk het enige dat boeit als t er op aankomt) in de week is anders een vrij normaal bedrag als dat 70% van het loon is. Dat zou een totaal jaarsalaris betekenen van 22285 euro netto.
600€ laten liggen voor die 2 weken zou best te doen moeten zijn.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:300 netto (dat is namelijk het enige dat boeit als t er op aankomt) in de week is anders een vrij normaal bedrag als dat 70% van het loon is. Dat zou een totaal jaarsalaris betekenen van 22285 euro netto.
600€ laten liggen voor die 2 weken zou best te doen moeten zijn.
600,- is geen paar honderd euro.

Is dat het doel van de WW/UWV ; dat je een inschatting gaat maken of het zonder best te doen is en je de rechten helemaal laat liggen ?
Je kunt ook eens tegen de regels ingaan ipv alles zomaar accepteren:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/geg ... r-het-uwv/
'Nieuwe regels leiden tot klachten'

Demissionair minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher erkent in antwoord op vragen van EenVandaag dat de nieuwe regels tot klachten leiden. Hij kondigt aan de wet aan te gaan passen zodat werkzoekenden hun aanvullende uitkering kunnen stopzetten, zonder dat hun WW-rechten blijven doorlopen en worden opgesoupeerd.

Dat zou dan niet alleen een kleine aanvullende moeten zijn maar bijv ook een korte tijd

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door kweenie »

Dus stel, iemand is 25 en heeft pas 5 jaar werkervaring. Deze wordt werkeloos en krijgt dus 5 maanden ww-uitkering. Na 2 weken vindt deze persoon een nieuwe baan voor minimaal 3 maanden. Echter wordt na deze 3 maanden het contract weer opgezegd. En daar zit hij dan met nog anderhalve maand ww resterend voor hij in de bijstand komt en niet iedereen vindt direct een nieuwe baan.
Nee, als diegene een baan heeft gekregen, dan blijven de niet gebruikte WW-maanden gewoon staan. Na die drie maanden werk heeft hij dus nog recht op 4,5 maand WW. (Al weet ik niet of dat wordt afgerond of niet, zou dus ook 4 of 5 kunnen zijn.)

En als de baan meer dan een halfjaar heeft geduurd, dan wordt die eerder gebruikte periode helemaal niet meer bekeken en is er dus opnieuw recht op 5 maanden.

Wel is er een grote kans dat die halve maand WW nauwelijks inkomen geeft, aangezien de inkomsten over het tweede deel van de maand als bijverdiensten worden meegenomen bij de bepaling van de hoogte van de uitkering.

Gesloten