LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WW in geval van 2 banen

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
stofzuigertje

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Loopt Julie 4444 50% uitkering mis?

Als ze €1000,- per maand zou krijgen en 70% WW krijgt ze €700,- - 2 weken werk nieuwe werkgever €500,- is maar €200,- netto.

Dit is geen 50% maar 20% als het salaris zou kloppen ( ik hoop van niet).
Gezien het vele aanvraag en regel werk en verplicht solliciteren opgeven begrijp ik haar volkomen.

Ook stopt bij aanvraag de opbouw van jaren gewerkt en als ze over enkele jaren nogmaals werkloos word zal ze meer jaren dus langere periode krijgen!

Verder is in mijn rekenvoorbeeld als je weinig uren werkte de jarenopbouw doorgegaan.
Als je later van 15 uren naar 45 zou gaan en geen €1000,- maar €3000,- zou verdienen krijg je over dat hoge laatst gewerkte een uitkering!

Het kan dus zijn dat als ze over enkele jaren langdurig werkloos zou worden deze 2 weken moeiteloos kan terugverdienen omdat ze gunstiger in jaren uit komt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door kweenie »

Niet helemaal juist. (Of helemaal niet...) Bij 500 'bijverdienen' wordt de nieuwe WW 75% van (1000 - 500) is 375 euro. Het bruto inkomen die maand wordt dan in totaal dus 875 euro. Ook blijf je gewoon jaren opbouwen voor een toekomstige WW uitkering. Alleen als je binnen een halfjaar opnieuw WW moet aanvragen, dan wordt de al verbruikte periode wel afgetrokken van de opgebouwde maanden.

Dus in dit voorbeeld, als je minder dan een half jaar tegen 3000 per maand zou gaan werken, dan zou je een nadeel hebben van het al opgebruikte deel van de WW. (Waarbij de nieuwe WW overigens niet gebaseerd zou zijn op een maandloon van 3000)

jonis
Berichten: 2755
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: WW in geval van 2 banen

Ongelezen bericht door jonis »

stofzuigertje schreef:Loopt Julie 4444 50% uitkering mis?

Als ze €1000,- per maand zou krijgen en 70% WW krijgt ze €700,- - 2 weken werk nieuwe werkgever €500,- is maar €200,- netto.

Dit is geen 50% maar 20% als het salaris zou kloppen ( ik hoop van niet).
Gezien het vele aanvraag en regel werk en verplicht solliciteren opgeven begrijp ik haar volkomen.

Ook stopt bij aanvraag de opbouw van jaren gewerkt en als ze over enkele jaren nogmaals werkloos word zal ze meer jaren dus langere periode krijgen!

Verder is in mijn rekenvoorbeeld als je weinig uren werkte de jarenopbouw doorgegaan.
Als je later van 15 uren naar 45 zou gaan en geen €1000,- maar €3000,- zou verdienen krijg je over dat hoge laatst gewerkte een uitkering!

Het kan dus zijn dat als ze over enkele jaren langdurig werkloos zou worden deze 2 weken moeiteloos kan terugverdienen omdat ze gunstiger in jaren uit komt.
1ste maand is ww 75%, online ww-aanvraag kost 30 minuten tijd, online solliciteren is 1 druk op de knop.

Verder kan ik je ook gewoon voorbeelden geven van mensen die in de bijstand zitten; maakt niet uit of je daar nu 1-2-3 maanden eerder in zit, uiteindelijk zit daar (bijstand) niemand op te wachten.....en "de rit naar de bijstand" toe kun dan je beter niet zo lang mogelijk maken; lijkt me ook wel een "martelgang", hoef je daar niet van te herstellen.

Gesloten