LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziek en behandeling in buitenland

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
tbervoets
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2020 07:26

Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door tbervoets »

Ik ben sinds maart van dit jaar ziek bij mijn werkgever. De prognose is dat ik binnen nu en 2 jaar niet zal terugkeren op de werkvloer. Ik heb om de 1,5 maand telefonisch contact met de Arboarts en deze oordeelt ook iedere keer dat er geen mogelijkheden zijn voor mij bij mijn werkgever. Nu is er een behandeling beschikbaar in Oostenrijk welke de klachten verminderd die gepaard gaan bij mijn ziekte. Echter vinden deze behandelingen 2 tot 3 keer per week gedurende een aantal maanden plaats. Nu wil ik deze behandeling ondergaan maar ben ik bang dat mijn werkgever dit zal weigeren omdat hij mijn loon moet doorbetalen. Ik heb familie wonen in de buurt van de kliniek waar deze behandeling zal plaatsvinden. Ik zal mij in Oostenrijk moeten inschrijven bij de gemeente aldaar en mij in Nederland moeten uitschrijven.
Mijn vraag is dan ook of mijn werkgever dit mag weigeren wanneer ik dit zou willen doen en of hij dan alsnog mijn loon moet doorbetalen.

BedeVe
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 feb 2011 09:51

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door BedeVe »

Als je een goede band zou hebben met je werkgever zou je het er eens samen over kunnen hebben, maar....
Formeel is er in het contact tussen jou en je werkgever nu de arbo organisatie als buffer.
Daarmee heb jij contact over het verloop van je ziekteperiode.
Hoe je daarmee omgaat , wat daarin mogelijk is of niet mogelijk is.
De arbo arts is degene die jou controleert en adviseert.
Morgenochtend maar even bellen met je contactpersoon bij de arboorganisatie en je plan voorleggen.
De arboarts beoordeelt dat plan, neemt daarin een beslissing en die beslissing is bepalend .
Voor jou , voor je werkgever en dus ook voor jouw loondoorbetaling

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou u zich hier moeten uitschrijven?

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

PietertjeTwee schreef:
02 aug 2020 11:46
Eens met Bedeve. Bespreek je plan met de bedrijfsarts en kijk dan verder. MIsschien is er helemaal geen issue.
Bel ook even of je verzekering een contract heeft met de betreffende behandelaar.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door Brahms »

De verzekering wordt een groter probleem. Is deze behandeling echt niet dichterbij mogelijk, bij voorkeur in Nederland.
Dat er familie woont vlakbij, waar je dus maanden gaat inwonen kan wel voor een bepaald idee zorgen bij artsen en verzekering.
Veel sterkte bij je ziekte.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Irene van Houte schreef:
02 aug 2020 12:29
PietertjeTwee schreef:
02 aug 2020 11:46
Eens met Bedeve. Bespreek je plan met de bedrijfsarts en kijk dan verder. MIsschien is er helemaal geen issue.
Bel ook even of je verzekering een contract heeft met de betreffende behandelaar.

Ik zou op basis van slechts een telefonisch akkoord zeker geen behandeling op starten. Ongetwijfeld is TS verplicht vooraf schriftelijke toestemming te vragen voor behandeling in het buitenland. En het is voor mij nog maar zeer de vraag of hij die toestemming gaat krijgen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door moederslink »

Zover ik weet is uitschrijven Nederland en inschrijven Oostenrijk sowieso natuurlijk niet handig .
Dat zou nl betekenen , vlg mij , dat je een ziektekostenverzekering in Oostenrijk moet nemen en geen rechten meer kunt ontlenen aan je Nederlandse zorgverzekering.

Je moet wel informeren bij je huidige zorgverzekering wat zij vergoeden , voor je überhaupt iets gaat opstarten in Oostenrijk.
En de Arboarts moet je ook meekrijgen. Staat hij hier achter?
Laatst gewijzigd door moederslink op 02 aug 2020 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Is het via verzekering van inwoners Oostenrijk mogelijk dit te doen?

Als je moet emigreren en weer terug, en hoe is de wachttijd en voorwaarden?
Ook kan het bij complicaties langer duren en geld het wel....

De aanvullende polissen keren vaak na ½ jaar of 1 jaar ingeschreven uit om deze dure reden...
Heeft U daar dan een verzekering, hier alles stoppen?

Andere landen, andere voorwaarden en ook weer terug komen is veel geregel.
Eerst goed uitzoeken en dan pas gaan regelen.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door Har45 »

Denk ook aan :

Uitschrijven bij het BRP heeft ook gevolgen voor uw sociale voorzieningen ( zorgtoeslag etc) maar ook huur of koop woning perikelen.

Een aantal verzekeringen geeft geen dekking meer na uitschrijving uit het BRP: o.a. verzekeringen voor aansprakelijkheid, doorlopende reis, inboedel, opstal. Ook kunnen er consequenties zijn voor het recht op de zorgverzekering

Bij vertrek naar het buitenland moeten er ook eventueel belastingzaken geregeld worden.

Voor ieder volledig jaar (van de 50 jaar voorafgaand aan het moment dat iemand AOW krijgt) dat men in het buitenland verblijft wordt de opbouw voor AOW gestopt, wat per jaar een korting van 2% op de uiteindelijke uitkering betekent.

Verder wens ik u veel sterkte toe.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Voor een aantal maanden naar Oostenrijk gaan hoeft u zich hier niet uit te schrijven en daar in te schrijven. Zoveel mensen die een zomerhuisje elders hebben en zich echt niet gaan inschrijven in het land waar het huisje staat.

Iets zegt mij dat er een reden is waarom u zich wilt uitschrijven. Die reden hoeft u natuurlijk niet te delen, maar voor het behandelingstraject is het nergens voor nodig om uit Nederland uit te schrijven.

sake1987

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door sake1987 »

We spreken hier dus over emigreren

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

17,58 online geweest dus hij leest wel en ik wacht later wel op een antwoord of aanvullende informatie voor beter advies.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door sjohie »

tbervoets schreef:
02 aug 2020 07:28
Ik ben sinds maart van dit jaar ziek bij mijn werkgever. De prognose is dat ik binnen nu en 2 jaar niet zal terugkeren op de werkvloer. Ik heb om de 1,5 maand telefonisch contact met de Arboarts en deze oordeelt ook iedere keer dat er geen mogelijkheden zijn voor mij bij mijn werkgever. Nu is er een behandeling beschikbaar in Oostenrijk welke de klachten verminderd die gepaard gaan bij mijn ziekte. Echter vinden deze behandelingen 2 tot 3 keer per week gedurende een aantal maanden plaats. Nu wil ik deze behandeling ondergaan maar ben ik bang dat mijn werkgever dit zal weigeren omdat hij mijn loon moet doorbetalen. Ik heb familie wonen in de buurt van de kliniek waar deze behandeling zal plaatsvinden. Ik zal mij in Oostenrijk moeten inschrijven bij de gemeente aldaar en mij in Nederland moeten uitschrijven.
Mijn vraag is dan ook of mijn werkgever dit mag weigeren wanneer ik dit zou willen doen en of hij dan alsnog mijn loon moet doorbetalen.
Hier kan je het eea lezen over behandelingen in het buitenland, en daar lees ik niks over je moeten inschrijven in een ander land, oftewel emigreren, de internationale variant van verhuizen.

Broekie33
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jul 2018 16:46

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door Broekie33 »

Hallo,

U valt nu toch onder de verantwoordelijkheid van de Arbo-arts. Na een jaar gaat het UWV traject lopen en na 2 jaar komt U indien werken niet mogelijk is in het WIA traject. U wordt dan formeel ontslagen en U valt volledig onder het UWV.
Dus ik snap deze vraag niet helemaal.
En uitschrijven uit Nederland en inschrijven in Oostenrijk en na de behandeling dan weer andersom ??? Een vreemd gebeuren.
Daarmee denk ik dat U Uw rechten verspeelt voor een uitkering ?
Ik denk dat U zich even heel goed over het een en ander moet laten informeren.
:| :!: :!: :!:

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door Brahms »

Als TS überhaupt nog meeleest ?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

2 Augustus 21.39 geweest dus hij leest wel maar reageerde niet.

Hij vroeg info en die kreeg hij.
Als hij eerst UWV wil vragen of het mag en alle gekregen adviezen gaat uitzoeken kan vele dagen duren.
Vele op vakantie dus niet gelijk naar collega door maar belt U over x dagen nogmaals en vraag naar xxx is niet uitgesloten.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ziek en behandeling in buitenland

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

waarschijnlijk wil ts zich daar inschrijven omdat ie dan daar een verzekering kan afsluiten om zo de behandeling vergoed te krijgen....

als dat de reden is zal ie niet zomaar deze verzekeraar daar meekrijgen, denk dat ie niet alleen hier in Nederland problemen gaat krijgen met de arbo, hij ontrekt zich aan eventueel werken,, maar ook daar....

Gesloten