LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ziek , hersteld en weer ziek

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
pina
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jan 2010 14:16

ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door pina »

Hallo,

Weet iemand hoe lang de periode is tussen 2 ziekmeldingen als zebij elkaar worden opgeteld? Het is dezelfde kwaal?????

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door witte angora »

pina schreef:Hallo,

Weet iemand hoe lang de periode is tussen 2 ziekmeldingen als zebij elkaar worden opgeteld? Het is dezelfde kwaal?????
Wat bedoel je precies?

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door Linoge »

4 weken

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Dus, zoals ik het begrijp, je bent ziek geweest met kwaal A, toen 4 weken aan het werk en toen weer ziek gemeld met wederom kwaal A. Nu wil je weten of dat als 2 ziekte periodes wordt gezien of bij elkaar wordt opgeteld als 1 ziekte periode?? Begrijp ik dat zo goed??

pina
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jan 2010 14:16

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door pina »

Maar ik heb begrepen dat als je ziek wordt door dezelfde ziekte dat je dan een periode van 4/5 maanden hebt of zo
Dus ik ben weer beter op 01 april maar stel datje dan weer ziek wordt op 5 juni?

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Voor wat maakt dat uit dan?? Ziek is ziek, klaar. En volgens mij telt het niet door als je een periode ertussen hebt gewerkt, hoe lang of hoe kort ook. Ze rekenen toch ook bij elke ziekmelding opnieuw "wacht dagen"?? Dus in mijn ogen zijn het 2 aparte ziekte periodes.

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door stronkstronk »

Je bent ziek dan meld je dat je ziek bent.
Je bent beter dan meld je dat je beter bent en gaat weer aan het werk.
Je bent weer ziek dan meld je je weer ziek.

Zelfde kwaal maakt mijns inziens niet uit. Dan ben je 2 periodes ziek.
Wergever meld je na ziek en beter en vervolgens weer ziek.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

pina schreef:Maar ik heb begrepen dat als je ziek wordt door dezelfde ziekte dat je dan een periode van 4/5 maanden hebt of zo
Dus ik ben weer beter op 01 april maar stel datje dan weer ziek wordt op 5 juni?
En wat ik me stiekum toch afvraag..... Ben je van plan je op 5 juni dan weer ziek te melden?? Als je beter bent, maak je je toch niet druk over wanneer je weer ziek gaat worden??

pina
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jan 2010 14:16

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door pina »

Nou dat is heel vreemd. Nee natuurlijk ben ik niet zomaar opeens ziek
Maar ik heb nu eenmaal een vervelende ziekte en ik moet me er van bewust zijn wat dit allemaal voor consequenties kan hebben.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door Linoge »

Als je ziek ben kan je in de ziektewet terechtkomen voor de maximale duur van 104 weken. Als je een periode van 4 weken of meer "beter" bent geweest dan start een nieuwe periode van 104 weken.
Zelf bepaal je niet of je ziek bent. Als je wegens een bepaalde kwaal in de ZW terechtkomt en de bedrijfsarts meldt je beter, dan moet je weer aan het werk, ongeacht wat jij er van vindt. Je na 4 weken met dezlfde kwaal weer ziek melden, kan op weerstand van de bedrijfsarts stuiten, die je op korte termijn kan onderzoeken en weer beter kan melden.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Auti-Mama schreef:Voor wat maakt dat uit dan?? Ziek is ziek, klaar. En volgens mij telt het niet door als je een periode ertussen hebt gewerkt, hoe lang of hoe kort ook. Ze rekenen toch ook bij elke ziekmelding opnieuw "wacht dagen"?? Dus in mijn ogen zijn het 2 aparte ziekte periodes.
Dat klopt niet helemaal, als een werknemer binnen korte tijd weer ziek wordt met dezelfde kwaal wordt het vaak wel gezien als 1 ziekmelding en geen 2 aparte. Hoe lang die korte periode precies is, durf ik even niet te zeggen. Mogelijk is dat inderdaad de aangehaalde 4 weken.

@pina,
UWV zou deze vraag moeten kunnen beantwoorden.

Vogels123

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door Vogels123 »

UWV zou deze vraag moeten kunnen beantwoorden.
Het UWV gaat uit van 4 weken.

Hoe ziekteperiodes optellen?
Is de werknemer tussendoor korter dan 4 weken helemaal beter? Dan tellen wij de weken van verzuim bij elkaar op. De eerste ziektedag kan dan dus al langer dan 42 weken geleden zijn. 
Is de werknemer langer dan 4 weken helemaal beter geweest? Dan wordt het moment dat hij weer ziek wordt, gezien als het begin van een nieuwe ziekteperiode.

Grt, Vogels

pina
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jan 2010 14:16

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door pina »

Waar komt de periode van 4/5 maanden dan vandaan? Ik kan mij echt voor de geest halen dat ik het ergens heb gelezen/gehoord???

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

maar even een serieuze vraag hoor,
waarom wil je dit weten,ben je heel vaak ziek geweest,langdurig?
heb je kans dat je afgekeurd gaat worden?of bang voor ontslag?

je bent bang dat je straks geen ziektegeld meer krijgt omdat je teveel ziek geweest bent in een bepaalde periode??

als we wat meer weten weten we misschien beter raad te geven...

er zijn allerlei kwalen,ziektes waardoor je vaak ziek kan zijn.
maar er kunnen ook ziektes zijn waardoor je lang ziek kan zijn en in een bepaald proces terecht kan komen...

vaak ziek zijn bij een werkgever wekt nooit een goede indruk maar als je echt iets onder de leden hebt,wat aantoonbaar is dan is een bedrijfsarts meestal meegaand...mits aantoonbaar..

pina
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jan 2010 14:16

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door pina »

Ik ben inderdaad bang om ontslagen te worden. Ik werk in een redelijk klein bedrijf ( 20 man) en ik denk dat ze niet blij zijn dat ze iemand hebben nu die wel een paar keer ziek zou kunnen zijn.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

als je een vast contract hebt is er niks aan de hand?
maar heb je een tijdelijk contract ,tja dan denk de werkgever maar vaak aan 1 ding.

als je iets onder de leden hebt wat echt aantoonbaar is en waardoor je echt niet kan werken dan kan je er niks aan doen,maar je kan wel je goodwill laten zien,dat je het probeert en dat ze zien dat je ziek bent maar het wel probeert...

ik hoop dat je een vast contract hebt?nu in deze tijden zijn werkgevers echt meer met zichzelf en het bedrijf bezig(wat logisch is),ze hebben liever een werknemen die niet altijd ziek is...vast contract mogen ze niks doen...(althans je niet zomaar ontslag toe zeggen)

maar ja ook al weet je hoe vaak je ziek kan zijn?als je echt iets hebt,dan kan je daar toch geen rekening mee houden?ziek is ziek dan...

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door Linoge »

Emmy75 schreef:Mogelijk is dat inderdaad de aangehaalde 4 weken.
Nee natuurlijk niet. Ik zit hier gewoon uit mijn nek te lullen.

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: ziek , hersteld en weer ziek

Ongelezen bericht door morundo »

pina schreef:Ik ben inderdaad bang om ontslagen te worden. Ik werk in een redelijk klein bedrijf ( 20 man) en ik denk dat ze niet blij zijn dat ze iemand hebben nu die wel een paar keer ziek zou kunnen zijn.
Blijkbaar ben je bekend met je *ziekte* voor dat je aangenomen was, je heb dit niet besproken met je werk noch heb je rekening ermee gehouden.
Het feit dat je ziek bent,daar kan je niets aandoen.Hoe je ermee omgaat wel,nu kijk na alle optie om zelf financieel niet achteruit te gaan een je ziekte op de rekening van de werkgever te brengen. Is niet netjes en op deze manier loop je de kans dat je werkgever niet vertrouwd met alle consequentie ervan.
Is niet mogelijke dat je jou situatie bespreekt met je werkgever een kijk naar de mogelijkheden om op at bassis te kunnen werken, als dit niet mogelijke is dan lijk me ook dat je andere stappen moet nemen om werk te vinden binnen je mogelijkheden.

Gesloten