5 euro administratiekosten bij verlaten mijndomein.nl

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Robbert29
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2013 08:58

5 euro administratiekosten bij verlaten mijndomein.nl

Ongelezen bericht door Robbert29 »

Hoewel ik niet gedupeerd ben vraag ik mij wel af of dit wel is toegestaan.

De website mijndomein.nl lokt klanten met hele goedkope aanbiedingen. Zo kun je voor slechts 1 euro een domeinnaam registreren. Nu heb ik een nieuwe provider gevonden en wil ik mijn domeinnaam verhuizen en zie ik tot mijn verbazing de melding staan dat Mijndomein wel 5 euro in rekening brengt als je het domein binnen een jaar verhuist. Slimme truc, maar deze melding heb ik tijdens het registreren van mijn domeinnaam nergens vermeld zien staan.

Het punt is dat je een domeinnaam na 11 maanden automatisch een jaar wordt verlengt. Je kunt dus niet binnen een jaar weg. Is het dan eigenlijk niet een verkapt 2 jarig abonnement waarbij je een 'boete' krijgt als je voor die periode weg wil? Of is het heel erg slim ondernemen en een manier om je klanten vast te houden? Het geheel voelt bij mij een beetje dubbel. Ik zou met zo'n constructie zelf niet snel meer voor zo'n partij kiezen.

Ik heb vlug nog de stappen doorlopen om een domein te registreren en zie nergens staan dat er 5 euro administratiekosten gerekend worden als je binnen een jaar weg wil. Ook in de actievoorwaarden voor een domeinnaam zie ik hier niets over terug.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53
Beste antwoord
Gekozen door Robbert29

Re: 5 euro administratiekosten bij verlaten mijndomein.nl

door lordi » 07 dec 2021 10:26

Het staat duidelijk vermeld in de Algemene Voorwaarden
Administratiekosten bij wegverhuizing en houderwijziging
Bij wijziging van de overeenkomst brengen wij administratiekosten in rekening. Dit geldt voor:
*Het wegverhuizen van de domeinnaam, binnen 1 jaar. Kosten: €5 per domeinnaam.
kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: 5 euro administratiekosten bij verlaten mijndomein.nl

Ongelezen bericht door kuklos »

Is dit voor een particulier of voor een ondernemer? Daar gelden namelijk andere regels voor (wettelijk gezien).

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: 5 euro administratiekosten bij verlaten mijndomein.nl

Ongelezen bericht door lordi »

Het staat duidelijk vermeld in de Algemene Voorwaarden
Administratiekosten bij wegverhuizing en houderwijziging
Bij wijziging van de overeenkomst brengen wij administratiekosten in rekening. Dit geldt voor:
*Het wegverhuizen van de domeinnaam, binnen 1 jaar. Kosten: €5 per domeinnaam.

Robbert29
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2013 08:58

Re: 5 euro administratiekosten bij verlaten mijndomein.nl

Ongelezen bericht door Robbert29 »

Duidelijk, ik had alleen de actievoorwaarden gelezen (ging om een consumentenaankoop). Bedankt voor het uitzoekwerk. :D Jammer dat je als consument zo enorm scherp moet blijven als je iets koopt of een abonnement afsluit.

Je sluit een dienst af voor een jaar. Je kunt niet na een jaar overstappen, omdat je een maand opzegtermijn hebt. Na 11 maanden wordt automatisch een nieuw jaar in rekening gebracht. Als je na 10 maanden aangeeft dat je wil overstappen (binnen de verplichte opzegtermijn) wordt er 5 euro administratiekosten in rekening gebracht. Wil je geen 5 euro administratiekosten betalen, betaal je hoe dan ook voor twee jaar. Zou een leuke constructie zijn voor een private leaseauto. :lol:

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 5 euro administratiekosten bij verlaten mijndomein.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt toch gewoon een maand voor het einde van dat jaar opzeggen zonder kosten.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 5 euro administratiekosten bij verlaten mijndomein.nl

Ongelezen bericht door scontra »

Robbert29 schreef:
07 dec 2021 10:35
Jammer dat je als consument zo enorm scherp moet blijven als je iets koopt of een abonnement afsluit.


Heel goed juist dat je scherp moet blijven, dan weet je tenminste welke overeenkomst je aangaat, welke spelregels erbij horen en waar je geld blijft.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 5 euro administratiekosten bij verlaten mijndomein.nl

Ongelezen bericht door Moneyman »

Robbert29 schreef:
07 dec 2021 10:35

Je sluit een dienst af voor een jaar. Je kunt niet na een jaar overstappen, omdat je een maand opzegtermijn hebt. Na 11 maanden wordt automatisch een nieuw jaar in rekening gebracht. Als je na 10 maanden aangeeft dat je wil overstappen (binnen de verplichte opzegtermijn) wordt er 5 euro administratiekosten in rekening gebracht. Wil je geen 5 euro administratiekosten betalen, betaal je hoe dan ook voor twee jaar. Zou een leuke constructie zijn voor een private leaseauto. :lol:
Ik denk dat je gewoon niet begrijpt hoe het werkt. Je moet gewoon uiterlijk een maand van tevoren opzeggen tegen het eind van het eerste jaar. Geen boete, geen kosten, niks verkapt tweejarig abonnement.

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: 5 euro administratiekosten bij verlaten mijndomein.nl

Ongelezen bericht door ErnieG »

Moneyman schreef:
07 dec 2021 13:06
Ik denk dat je gewoon niet begrijpt hoe het werkt. Je moet gewoon uiterlijk een maand van tevoren opzeggen tegen het eind van het eerste jaar. Geen boete, geen kosten, niks verkapt tweejarig abonnement.
Robbert29 wil zijn domein verhuizen, dat betekent dat hij voor het abonnement afloopt een verhuis-"token" moet aanvragen bij de oude provider. En die vraagt daar dus 5 euro voor.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 5 euro administratiekosten bij verlaten mijndomein.nl

Ongelezen bericht door Moneyman »

ErnieG schreef:
07 dec 2021 14:59
Moneyman schreef:
07 dec 2021 13:06
Ik denk dat je gewoon niet begrijpt hoe het werkt. Je moet gewoon uiterlijk een maand van tevoren opzeggen tegen het eind van het eerste jaar. Geen boete, geen kosten, niks verkapt tweejarig abonnement.
Robbert29 wil zijn domein verhuizen, dat betekent dat hij voor het abonnement afloopt een verhuis-"token" moet aanvragen bij de oude provider. En die vraagt daar dus 5 euro voor.
Nee, want je verhuist gewoon op het moment dat je abonnement afgelopen is. Je bent alleen kosten verschuldigd als je binnen het jaar daadwerkelijk verhuist.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 euro administratiekosten bij verlaten mijndomein.nl

Ongelezen bericht door alfatrion »

1. Je zou natuurlijk altijd kunnen aangeven dat mijndomemin.nl er geen rechtens te beschermen belang bij heeft bij het inrekening brengen van die vijf euro administratiekosten. Maar wachten tot het jaar om is veiliger
2. De Wet Van Dam is van toepassing op dergelijke domeinnamen, waardoor je na het eerste jaar op ieder moment mag opzeggen met een opzegtermijn van één maand. Wat men hier geregeld doet is het DNS verkeer.
https://blog.iusmentis.com/2021/08/13/e ... t-van-dam/
Laatst gewijzigd door alfatrion op 07 dec 2021 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 5 euro administratiekosten bij verlaten mijndomein.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Opzegtermijn één maand, niet één jaar.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 euro administratiekosten bij verlaten mijndomein.nl

Ongelezen bericht door alfatrion »

Klopt, aangepast.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: 5 euro administratiekosten bij verlaten mijndomein.nl

Ongelezen bericht door lordi »

Moneyman schreef:
07 dec 2021 15:23
Nee, want je verhuist gewoon op het moment dat je abonnement afgelopen is. Je bent alleen kosten verschuldigd als je binnen het jaar daadwerkelijk verhuist.
Je kan niet verhuizen op het moment dat het abonnement is afgelopen, na afloop van de registratieperiode gaat de domeinnaam in "quarantaine" en kan alleen middels een kostbare procedure binnen 40 dagen opnieuw geactiveerd worden door de oorspronkelijke eigenaar. Dus wil je niet verlengen en de domeinnaam verhuizen, dan zal je dat binnen het jaar moeten doen en dan berekenen ze de verhuiskosten.

De beste methode zou zijn: (laten) verlengen, dan opzeggen met één maandopzegtermijn met de Wet van Dam in de hand en dan verhuizen zonder kosten.

Gesloten