LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aankoop mag beslist niet meer terug

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.

Vind u het moeten kunnen dat winkels uitverkoopartikelen niet meer terug hoeven nemen?

A: Ja tuurlijk, gekocht is gekocht, jammer dan voor de koper
34
72%
B: Ik zou werkelijk niet inzien waarom. Als men de bon en een onbeschadigd artikel retour brengt, moet je gewoon je geld terug kun krijgen
13
28%
C: Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 47

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door BBCS »

In de ene branche is het vanzelfsprekender dat een product omgeruild kan worden dan in een andere branche, daar ben ik het zeker met je eens.

Ik heb het ook niet over computers, maar gewoon in het algemeen.

Dat je als koper bij een winkel een product terug kunt brengen of omruilen is een extra service die de winkelier geeft en waar je als koper nooit een claim op kunt doen.
Het is gewoon een tegen van een goede bui.
Je weet wat ik ermee bedoel. :wink:

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door witte angora »

BBCS wist dat natuurlijk weer zogenaamd niet en liegt weer alles bij elkaar om zijn gelijk te halen.
Volgens mij ben jij niet normaal.
Is geen kwestie van liegen.

Het is wat ik in mijn vorige post ook al schreef: bij een consumentenkoop heb je met twee dingen te maken: de wet, en de koopovereenkomst. Die koopovereenkomst moet minimaal aan de eisen van de wet voldoen, betreffende garantie en nog een hele hoop andere zaken.

Veel winkels nemen als extra service extra dingen in de koopovereenkomst op: het recht op ruilen bijvoorbeeld. Ook al zijn ze dat wettelijk niet verplicht.

Op het moment dat de koopovereenkomst gesloten wordt ontstaat er een recht op ruilen, immers, het is afgesproken, ook al wordt dat recht niet automatisch door de wet toegekend.

Ik kan me voorstellen dat BCCS niet graag tot drie keer toe een gasfornuis om moet ruilen omdat de eerste twee niet precies de juiste kleur wit hadden die bij de keukenfrontjes passen. Dus die zal zeker geen mogelijkheid tot ruilen aanbieden. En dat recht heeft hij.

Voor een kledingwinkel is dat een stuk makkelijker.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door BBCS »

seconds-out schreef: Weer zit je leugens als waarheid te noemen!
Er zijn genoeg "normale" winkels waar ruilen en garantie wel goed kunnen.
De normaalste zaak is wel de HEMA.
Daar doen ze helemaal niet moeilijk met omruilen, de slogan niet goed geld terug is nog steeds van kracht.
En voor we weer een discussie krijgen over wat wel of niet goed is:
Als de klant om wat voor reden niet tevreden is met het produkt krijgt hij gewoon zijn geld terug.
Begrijpend lezen is ook moeilijk!

Als een winkelier aangeeft dat je een product terug kunt brengen, is hij dat ook verplicht om daaraan te houden.

Als een winkelier niet aangeeft dat je een product terug kunt brengen, dan is dat niet van toepassing.
Dan is het zo:
Koop = koop
En je kunt als koper dan alleen terug als er iets mis is met het product.

Dat is nu eenmaal zo geregeld.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door witte angora »

Als een winkelier aangeeft dat je een product terug kunt brengen, is hij dat ook verplicht om daaraan te houden.

Als een winkelier niet aangeeft dat je een product terug kunt brengen, dan is dat niet van toepassing.
Dan is het zo:
Koop = koop
En je kunt als koper dan alleen terug als er iets mis is met het product.

Dat is nu eenmaal zo geregeld.
Kijk, nu zijn we het volkomen met elkaar eens.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door BBCS »

witte angora schreef:Ik kan me voorstellen dat BCCS niet graag tot drie keer toe een gasfornuis om moet ruilen omdat de eerste twee niet precies de juiste kleur wit hadden die bij de keukenfrontjes passen. Dus die zal zeker geen mogelijkheid tot ruilen aanbieden. En dat recht heeft hij.
Dit kan toch ook voor de koop geregeld worden?

En als bij levering blijkt dat het product niet de bestelde kleur heeft, dan gaat het product linea recta terug naar de leverancier.

Terugkomend op het probleem van de TS:
De schoenen blijken achteraf niet te passen.
Het risico daarvan ligt bij de TS zelf en de TS dient dan ook het risico zelf ervan te dragen en het risico niet af te schuiven op de winkelier.

Als de TS tijdens de koop de schoenen had gepast, waren ze erachter gekomen dat de schoenen niet goed paste en was er niets aan de hand geweest.
Daarbij wist de TS tijdens de koop ook dat de schoenen niet teruggebracht kunnen worden. Dan is het aan de TS de keuze: neem ik het risico wel of niet.
Dat nu de winkelier zwart wordt gemaakt vind ik zeker niet op zijn plaats.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door BBCS »

witte angora schreef:
Als een winkelier aangeeft dat je een product terug kunt brengen, is hij dat ook verplicht om daaraan te houden.

Als een winkelier niet aangeeft dat je een product terug kunt brengen, dan is dat niet van toepassing.
Dan is het zo:
Koop = koop
En je kunt als koper dan alleen terug als er iets mis is met het product.

Dat is nu eenmaal zo geregeld.
Kijk, nu zijn we het volkomen met elkaar eens.
Ik ben de beroerdste niet! :lol: :wink:

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door elmo43 »

Wij gaan zelfs zover als eenmanszaak zijnde, dat wij garantie geven op de bloemen die wij verkopen.
Mochten de bloemen binnen 2 a3 dagen helemaal slap zijn zijn of iets anders dan kunnen ze terug komen en krijgen ze nieuwe bloemen van ons.
Mits ze wel de instructies opvolgen die wij meegeven hebben. Dit doen wij puur om het feit dat er tussen de kwekers die de bloemen aanleveren bij de veiling ook rotte appels zitten en dus ook rotzooi aanleveren, en wij niet van deze kwekers willen kopen. :wink:

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door seconds-out »

BBCS schreef: Begrijpend lezen is ook moeilijk!
Als een winkelier aangeeft dat je een product terug kunt brengen, is hij dat ook verplicht om daaraan te houden.

Als een winkelier niet aangeeft dat je een product terug kunt brengen, dan is dat niet van toepassing.
Dan is het zo:
Koop = koop
En je kunt als koper dan alleen terug als er iets mis is met het product.

Dat is nu eenmaal zo geregeld.
Ook weer niet waar!
Sommige winkeliers ruilen ook om, ook als er niets in de winkel vermeld staat.

Elke keer baseer je je meningen op zogenaamde wetten en regels die jouw gelijk moeten bewijzen.
Ook hou je bewust informatie achter die ook maar enigzins in het voordeel van de consument zou kunnen zijn.

het spijt me om te zeggen maar dat is liegen en bedriegen in mijn ogen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door BBCS »

seconds-out schreef:
BBCS schreef: Begrijpend lezen is ook moeilijk!
Als een winkelier aangeeft dat je een product terug kunt brengen, is hij dat ook verplicht om daaraan te houden.

Als een winkelier niet aangeeft dat je een product terug kunt brengen, dan is dat niet van toepassing.
Dan is het zo:
Koop = koop
En je kunt als koper dan alleen terug als er iets mis is met het product.

Dat is nu eenmaal zo geregeld.
Ook weer niet waar!
Sommige winkeliers ruilen ook om, ook als er niets in de winkel vermeld staat.

Elke keer baseer je je meningen op zogenaamde wetten en regels die jouw gelijk moeten bewijzen.
Ook hou je bewust informatie achter die ook maar enigzins in het voordeel van de consument zou kunnen zijn.

het spijt me om te zeggen maar dat is liegen en bedriegen in mijn ogen.
Waar haal jij die onzin vandaan?

Zoals ik al aangaf heeft de koper geen recht op geld terug als hij het product terug wilt brengen, alleen als dat in de winkel is aangegeven of dat het in het koopcontract aangegeven is.
Al het andere is aan de goodwill van de winkelier.
Dat is geen misleiding of bedriegen, dat is nu eenmaal zo.

Ik heb hierover voldoende over gezegd.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door witte angora »

Kijk seconds-outs,

Het enkele feit dat winkel A geen bord in de winkel heeft dat er binnen 14 dagen geruild mag worden maar ruilen toch toestaat, betekent nog niet dat winkel B dan maar verplicht is ruilen toe te staan.

Ik heb zojuist gezegd: je hebt met twee dingen te maken: de wet en de koopovereenkomst.

Dat winkelier A uit coulance nog ruimhartiger is dan zijn eigen koopovereenkomst toestaat is toch prima? En mischien is hij alleen maar vergeten een bordje op te hangen. So what?

Het heeft niks met liegen en bedriegen van BCCS te maken, meer een overtrokken reactie van jouw kant, eerlijk gezegd.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door seconds-out »

BBCS schreef:
Als een winkelier niet aangeeft dat je een product terug kunt brengen, dan is dat niet van toepassing.
Dan is het zo:
Koop = koop
En je kunt als koper dan alleen terug als er iets mis is met het product.
Dat is nu eenmaal zo geregeld.[/quote
Zoals ik al aangaf heeft de koper geen recht op geld terug als hij het product terug wilt brengen, alleen als dat in de winkel is aangegeven of dat het in het koopcontract aangegeven is.
Al het andere is aan de goodwill van de winkelier.
Dat is geen misleiding of bedriegen, dat is nu eenmaal zo.

Als een winkelier aangeeft dat je een product terug kunt brengen, is hij dat ook verplicht om daaraan te houden.

Als een winkelier niet aangeeft dat je een product terug kunt brengen, dan is dat niet van toepassing.
Dan is het zo:
Koop = koop
En je kunt als koper dan alleen terug als er iets mis is met het product.
Dat is nu eenmaal zo geregeld.

Zoals ik al aangaf heeft de koper geen recht op geld terug als hij het product terug wilt brengen, alleen als dat in de winkel is aangegeven of dat het in het koopcontract aangegeven is.
Al het andere is aan de goodwill van de winkelier.
O daar komt ie dan toch eindelijk dat goodwill van een winkelier ook mogelijk is.
Dat laatste zinnetje is genoeg voor jou om mijn hele betoog onder uit te halen.

En wie heeft het nu over geld terug geven?
We hebben het hier over ruilen of eventueel een tegoedbon ook al noemde ik de HEMA als voorbeeld hoe het ook kan met geld teruggeven.
Ook bestaat er helemaal geen wet die bepaalt dat klanten alleen kunnen ruilen als het vermeld staat.
Dat heet dus goodwill.
Iets wat jij volkomen mist!

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door witte angora »

Vriend,
Ook bestaat er helemaal geen wet die bepaalt dat klanten alleen kunnen ruilen als het vermeld staat.
Dat heet dus goodwill.
Iets wat jij volkomen mist!
Jij LEEST niet goed.

BCCS en ik hebben het over het RECHT om te ruilen. Dat RECHT bestaat alleen als het voortvloeit uit de wet of de koopovereenkomst. Vloeit het daar niet uit voort, dan is het COULANCE.

Twee verschillende dingen die jij niet wil en kan zien omdat je pet verkeerd om staat. En daardoor trek jij verkeerde conclusies.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door seconds-out »

BBCS schreef: In een normale winkel heeft de klant geen omruilmogelijkheid.
Hoe men daarbij komt is me een raadsel.
Het raadsel is opgelost.
In normale winkels kun je wel ruilen en of je geld terugkrijgen.
En veel winkeliers ruilen ook uit coulance ook al zijn ze het niet verplicht.

Dat klinkt toch een stuk anders.
Maar blijf maar lekker doorhameren over de wet dat koop koop is.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door seconds-out »

witte angora schreef: Jij LEEST niet goed.
Ik lees heel goed!

BBCS zit als een betweterig winkeliertje uitsluitend op dit forum om consumentenrechten te beperken of te bekritiseren.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

seconds-out schreef:
witte angora schreef: Jij LEEST niet goed.
Ik lees heel goed!

BBCS zit als een betweterig winkeliertje uitsluitend op dit forum om consumentenrechten te beperken of te bekritiseren.
leest ie toch best goed :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door witte angora »

Vermoeiend.

BCCS is inderdaad altijd van de wet uitgegaan, tot ik in dit topic wees op de koopovereenkomst. Nadien heeft hij dus andere conclusies getrokken.

In eerste instantie ging jij op die andere conclusie in, maar nu weer haal je een eerdere conclusie erbij.

BCCS mag betweterig zijn, maar jij kun je ongelijk ook goed doordrammen, neem me ff niet kwalijk.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:Vermoeiend.

BCCS is inderdaad altijd van de wet uitgegaan, tot ik in dit topic wees op de koopovereenkomst. Nadien heeft hij dus andere conclusies getrokken.

In eerste instantie ging jij op die andere conclusie in, maar nu weer haal je een eerdere conclusie erbij.

BCCS mag betweterig zijn, maar jij kun je ongelijk ook goed doordrammen, neem me ff niet kwalijk.
Ga jij nu vertellen waar anderen vanuit gaan :?

BBCS heeft zijn eigen waarheid en past deze aan waar dit hem uitkomt..
Ook wetten zijn uiterst flexibel en indien nodig liegt hij er doodleuk passages bij of past het zo aan dat de winkelier er als zielige partij uitkomt en de consument nergens recht op heeft..
Dat doet ie al jaren en nu hij weer terug is gaat dit gewoon verder..

Daar komen dan nog regels bij als:
Het wordt tijd dat de winkeliers eens met een harde hand eens duidelijk maken dat zij dit niet meer tolereren.
Sterker nog, die hele 1e reactie slaat werkelijk nergens op en zijn geen antwoord op de vraag..

seconds-out heeft gewoon gelijk..

Toolboy

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door Toolboy »

Is het nu zo moeilijk te begrijpen, ruilen is en gunst van de verkopende partij. Dit doet hij/zij geheel vrijwillig.En omdat een aantal dat wel doen gaat men er van uit dat elke verkopende partij dit moet te doen.
No way de verkopende partij is tot niets verplicht.

T

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door witte angora »

En dat is denk ik het probleem van BCCS, volgens mij krijgt hij het gevoel dat iedere klant, en verschillende forumgangers, hem van alles willen verplichten terwijl die plicht er helemaal niet is.

Niet alleen BCCS kan drammen en betweterig zijn, dat merk ik wel weer.

Rickyman
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 dec 2009 23:38

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Ongelezen bericht door Rickyman »

Beste Elmo,
Jij hebt waarschijnlijk de eerste eenmanszaak met medewerkers.
Je schrijft namelijk Wij gaan zelfs zover als eenmanszaak zijnde
best druk zo in je eentje :?: :) :D

Gesloten