LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alcohol beleid Albert Heijn

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Midnight Smidnight
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2009 09:35

Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door Midnight Smidnight »

Ik ben echt geen ontzettende zeikerd, maar na wat me gisteren is overkomen in Albert Heijn aan de Nieuwmarkt in Amsterdam, ben ik even helemaal klaar met ze.

Na een lange werkdag lopen mijn vriendin en ik rond 20.00 uur Albert Heijn aan de Nieuwmarkt in en doen onze boodschappen omdat we nog moeten koken voor die avond. We nemen een flesje rode wijn mee omdat we daar trek in hebben. Bij de kassa gekomen staan er voor de verandering weer eens 20 mensen in de rij verdeelt over twee kassa's, maar er gaat zowaar een derde kassa open, waar ik naartoe loop met m'n vriendin.

Ik begin m'n boodschappen op de lopende band te zetten en m'n vriendin pakt m'n plastic tas uit m'n achterzak, zodat ze alvast kan beginnen in te pakken, ze zegt nog vriendelijk hallo tegen de cassiere die overigens niets tegen mij zegt. De cassiere vraagt meteen "mag ik je identiteitsbewijs zien?" Ik heb even niet door dat ze het tegen m'n vriendin heeft terwijl ik voor de zoveelste keer m'n bonuskaart niet kan vinden en zeg lacherig: "Ik ben 28 hoor als je het wilt weten." De cassiere kijkt me aan en zegt dat ze "haar" identiteitsbewijs wilt zien terwijl ze met haar kin m'n vriendin aanwijst. Mijn vriendin heeft overigens haar portemonnee niet bij zich en ook geen identiteitsbewijs dus, maar krijgt verder niet eens de kans om die te produceren, want de cassiere zet de fles wijn al weg en kijkt mij nors aan. Ik vraag haar om haar naam (ze had geen naambordje op, foei!) waarop ze antwoord: "waarom wil je me naam weten?" Ik antwoord niet, reken af en loop samen met m'n vriendin de winkel uit.

M'n vriendin stug als ze is haalt haar identiteitsbewijs en paspoort op van huis en loopt terug naar Albert Heijn, waar ze eerst om de manager vraagt. Die (assistent manager) komt meteen aanlopen maar neemt nog voordat hij bij haar is z'n telefoon op en belt een minuut of drie terwijl hij m'n vriendin negeert. Mijn vriendin legt hem het voorval voor waarop hij eigenlijk alleen zegt dat "ze moeten dat doen." Hij zou het ook vervelend vinden als hij iets wilde kopen en hij had z'n ID niet bij zich (overigens wilde m'n vriendin niets kopen, ik was de koper en naar mijn ID werd niet eens gevraagd) M'n vriendin legt nogmaals uit dat de cassiere onbeschoft handelde waarop de manager nogmaals herhaalt dat ze dat moeten vragen. Als mijn vriendin vraagt om zijn naam antwoord de manager "Waarom wilt u mijn naam weten?" Ze antwoord dat haar vriend die wilt hebben zodat hij contact met het hoofdkantoor kan opnemen, waarop zijn gezicht enigszins vertrekt.

M'n vriendin gaat nog wel de winkel in om de fles wijn te kopen en gaat express weer bij dezelfde cassiere in de rij staan. Als de moet afrekenen pakt ze haar identiteitskaart en paspoort en vraagt ze de cassiere welke van de twee ze wilt zien, dat weet de cassiere niet zo goed maar met enig aarzelen pakt ze het paspoort van m'n vriendin. Ze heeft overigens geen idee waar ze moet kijken en slaat prompt nog een blikje bier aan van een andere klant die vraagt waarom mijn vriendin haar ID moet laten zien, omdat ze duidelijk oud genoeg is om alcohol te mogen kopen/drinken.

Goed, ik draaf ontzettend door maar voor de volledigheid, ik ben 28 (zichtbaar helaas met een paar rimpeltjes) en mijn vriendin is 24. Ik weet dat men om identificatie kan vragen bij de aanschaf van alcohol, maar is het echt normaal dat als ik boodschappen kom doen en dat als ik dus de klant ben, dat mijn vriendin gevraagd wordt om haar ID te tonen en dat ik dan met mijn geld niet mijn boodschappen mag doen?? Wat het nog erger maakt is dat we werkelijk altijd naar die supermarkt gaan, vaak genoeg bij dat meisje in de rij hebben gestaan en allebei nog nooit om ID zijn gevraagd. Het is ook niet alsof we twee tieners zijn die een paar flessen drank komen kopen, ik kom m'n avondeten kopen met een fles wijn erbij.

De klacht naar Albert Heijn is in ieder geval onderweg, het zal me benieuwen wat ze te zeggen hebben.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door BBCS »

Je had je eigen identiteitsbewijs moeten laten zien.

En je hebt zeker gelijk, jij bent de koper en niemand anders.
Het gaat erom dat een winkelier mensen onder de 16 geen alcohol mogen verkopen, en als ze twijfelen mogen ze om een id vragen.
Daarbij heeft de cassierre dus totaal geen inzicht of je vriendin 16 is of 24. Kan ze dus dat verschil zeker niet zien? :oops:

Al ga je boodschappen doen met kinderen, dan mogen ze je nog geen alcohol weigeren, omdat jij als koper boven de 16 bent.

Daarbij heeft een cassiere niet de bevoegdheid om van iedereen een id te vragen (die bevoegdheid is alleen toegewezen aan een opsporingsbeamte), ze mogen dat alleen bij een koper doen als ze twijfelen of iemand wel boven de 16 is.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Behoorlijk raar om een klant niet om ID te vragen, maar de partner.
En ik maak uit je verhaal op dat je de eerste keer de fles niet mee kreeg?
Ik had gelijk gezegd dat ze de manager er maar bij moest halen, da's echt onbeschoft gedrag van de cassiere.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door Machtold »

Jij bent geen ontzettende zeikerd...dat is die cassiere! :mrgreen:

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door RTD-Z »

BBCS en Macthold jullie weten dus niet hoe het werkt..

Voor de TS ja een zeikerd ben je wel een beetje om te beginnen ben je in NL verplicht je ID bij je te hebben dus je zit al fout.

ten tweede is elke supermarkt,drankwinkel WETTELIJK verplicht een id te vragen bij twijfel dit geld t/m 20 !!!! jaar ben je 16 of jonger krijg je het niet mee , ben je 17 t/m 20 krijg je het wel mee.

Dit is dus nogmaals wettelijk verplicht en word men zwaar op gecontroleert 1 keer niet vragen terwijl er controle anoniem is = een waarschuwing bij de tweede keer in de fout is dat 3500€ boete voor de winkel..

Blijft wel dat men je netjes aanspreekt/te woord staat daar was ik niet bij dus zeg ik verder ook niks over als dat niet correct is gegaan moet je naar de manager enof servicedesk bellen.

Maar hoe dan ook fout zat u dus ook zonder ID (uw vriendin)

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door Machtold »

Ik weet heel goed hoe het werkt! Jarenlang achter een kassa gezeten!

Als je 28 bent, dan heeft die kassadame totaal geen recht om je ID te vragen! Als ze het verschil niet ziet tussen een 28-jarige en een 16-jarige is ze blijkbaar niet snugger en dus niet geschikt om achter de kassa te zitten! Dit is blind regeltjes opvolgen, wat ik zie als zeuren! (Of ze moet eens bij Hans langs gaan!)

Als de politie om mijn ID vraagt, kunnen ze die krijgen, maar niet elke achterlijke winkelier...het zou ernaar uit zien zeg! En die agent moet overigens ook een goede reden hebben! Je kan niet zomaar lukraak om ID's gaan vragen! En wijs me anders maar eens op dat wetsartikel, welke die agent dit recht geeft!

( al zou ik het wel als compliment zien, als ze mij als 24-jarige nog voor 16 aan zouden zien, laat staan als 28-jarige :lol: )

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Maar hoe dan ook fout zat u dus ook zonder ID (uw vriendin)
De vriendin was de klant niet, dat was de TS. Eventueel hadden ze de TS om zijn ID kunnen vragen (al zou je zeggen dat je wel moet kunnen inschatten dat iemand van 28 meerderjarig is) maar de vriendin hoefde geen ID te laten zien want ze kocht niets.

De kassamedewerkster zat dus fout. (als enige)

Terecht dus dat de TS een klacht indient.

Midnight Smidnight
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2009 09:35

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door Midnight Smidnight »

Voor de duidelijkheid; ik had wel gewoon mijn ID bij me, alleen daar werd niet naar gevraagd. Sterker nog, het feit dat ik de klant was en mijn vriendin meer als veredelde inpakster (wel een mooie) was meegekomen scheen de cassiere he-le-maal niet te interesseren. De fles wijn was al apart gezet voordat m'n vriendin de kans kreeg om te reageren.

Ik begrijp volkomen dat bij twijfel men een ID moet tonen, alleen niet dat iedere willekeurige persoon die met de koper mee komt dat moet doen. Dat ze dat doen om tieners te ontmoedigen waarvan de oudste wel drank mag kopen begrijp ik ook nog wel. Zelfs al zou ik m'n ID niet bij me gehad hebben, dan had ik nog geaccepteerd dat de fles niet mee mocht, want dat was dan gewoon m'n eigen stomme schuld geweest. Maar blijkbaar kan je Albert Heijn niet binnenlopen om een fles wijn voor bij je avondeten te kopen. Ik vraag me af of ze ook zo streng zijn als m'n buurvrouw met haar zoon naar binnen loopt... "Nee mevrouw, die port mag niet mee want uw zoon is nog geen 16."

Het botte gedrag van de cassiere erbij en de androide-achtige manier van reageren door de assistent filiaal manager maakten het er ook niet beter op verder. Maar ik heb inderdaad ook al een klacht ingediend en het zal mij benieuwen wat het antwoord daar op is...

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Midnight Smidnight schreef:Voor de duidelijkheid; ik had wel gewoon mijn ID bij me, alleen daar werd niet naar gevraagd. Sterker nog, het feit dat ik de klant was en mijn vriendin meer als veredelde inpakster (wel een mooie) was meegekomen scheen de cassiere he-le-maal niet te interesseren. De fles wijn was al apart gezet voordat m'n vriendin de kans kreeg om te reageren.

Ik begrijp volkomen dat bij twijfel men een ID moet tonen, alleen niet dat iedere willekeurige persoon die met de koper mee komt dat moet doen. Dat ze dat doen om tieners te ontmoedigen waarvan de oudste wel drank mag kopen begrijp ik ook nog wel. Zelfs al zou ik m'n ID niet bij me gehad hebben, dan had ik nog geaccepteerd dat de fles niet mee mocht, want dat was dan gewoon m'n eigen stomme schuld geweest. Maar blijkbaar kan je Albert Heijn niet binnenlopen om een fles wijn voor bij je avondeten te kopen. Ik vraag me af of ze ook zo streng zijn als m'n buurvrouw met haar zoon naar binnen loopt... "Nee mevrouw, die port mag niet mee want uw zoon is nog geen 16."

Het botte gedrag van de cassiere erbij en de androide-achtige manier van reageren door de assistent filiaal manager maakten het er ook niet beter op verder. Maar ik heb inderdaad ook al een klacht ingediend en het zal mij benieuwen wat het antwoord daar op is...
Je kunt dus niet meer als volwassene met je (jongere) vriendin of de kinderen naar de(ze) supermarkt om alcohol te kopen.
Ik denk dat de kassamedewerkster stiekem een oogje op je heeft en dus jaloers is op je vriendin. Lijkt me de meest logische verklaring.
Zowel de (assistent) filiaalmanager als de kassamedewerkster hebben zich "AH-onwaardig" gedragen en ik ga er vanuit dat je daarom een positieve reactie kunt verwachten op de door jou ingediende klacht.
Laat hun reactie even hier weten als je wilt.

stofzuigertje

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Jammer, ik had de fles terug gepakt, leeg gezopen en zonder betalen de lege fles achter gelaten als het erg duidelijk 16+ was!

Maar er zijn pubers die zelfs grijze met rollator vragen of ze.....
want bij ons op de toneelschool krijg je dan te horen en ik weet dat deze humor ook voor komt!

Maar gezien de kennis van de gemiddelde kind achter kassa zou een vervalste moeiteloos er door komen, mijn zoon van 13, (ziet er nog jonger uit) kreeg dus met valse papieren dus wel de krat bier mee!

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door RTD-Z »

tja TS starter zoals ik al zei als ze je niet correct te woord hebben gestaan is dat niet goed simpel zat.

En u deed samen boodschappen dus dat maakt niet uit onzinopmerking hoe je het ook went of keert op dat punt is uw vriendin ook fout zonder id op straat te zijn heeft niks met een super te maken en buiten dat verzinnnen wij het ook niet al dat gezeik en gevraag ben je wel 16-20 jaar en soms zie je het gewoon echt niet..

En machtold ach als politie vraagt naar je id heb je dat maar op te volgen ze vragen het niet zomaar op straat. Of er is een verordering dus beetje dom gelul.

wet = wet regels zijn regels.

Als je twijfelt ben je verplicht het te vragen anders kost het een hoop boete nouja dan maar een boze klant jammer dan.Moet je bij de regeltjesmakers zijn in Den Haag

http://www.noggeen20.nl/index.php?id=6

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door jlthkoch »

RTD-Z schreef:tja TS starter zoals ik al zei als ze je niet correct te woord hebben gestaan is dat niet goed simpel zat.

En u deed samen boodschappen dus dat maakt niet uit onzinopmerking hoe je het ook went of keert op dat punt is uw vriendin ook fout zonder id op straat te zijn heeft niks met een super te maken en buiten dat verzinnnen wij het ook niet al dat gezeik en gevraag ben je wel 16-20 jaar en soms zie je het gewoon echt niet..

En machtold ach als politie vraagt naar je id heb je dat maar op te volgen ze vragen het niet zomaar op straat. Of er is een verordering dus beetje dom gelul.

wet = wet regels zijn regels.

Als je twijfelt ben je verplicht het te vragen anders kost het een hoop boete nouja dan maar een boze klant jammer dan.Moet je bij de regeltjesmakers zijn in Den Haag

http://www.noggeen20.nl/index.php?id=6
De vriendin heeft niets fout gedaan. De kassamedewerkster mocht haar ID niet vragen dit was nergens voor nodig. De ass. fm had normaal moeten reageren.
Daarvoor moet je niet in Den Haag zijn, maar in Zaandam.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door rvkeuken »

Is de koper jonger dan 16 óf is de alcohol of tabak bedoeld voor iemand anders die nog geen 16 is, dan mag de caissière de alcohol of tabak niet meegeven.
De koper is 28, tussen 28 en 20 is over het algemeen een behoorlijk verschil (grijze haren, rimpeltjes....). Zijn vriendin is 24, tussen 24 en 16 is ook nog een behoorlijk verschil....

Dus de koper is overduidelijk ouder dan 20 --> geen id plicht, zijn vriendin is overduidelijk ouder dan 16 --> geen reden om te vragen naar id
Conclusie: cassiere is fout, en beiden, zowel cassiere als ass. manager zijn onbeschoft. Om het goed te maken mogen ze je wel een flesje wijn aanbieden :lol:

Of ze haar id mee had doet er dus niet toe, en de id plicht is naar de politie toe, niet naar de ah

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door angel1978 »

hoe je het ook went of keert op dat punt is uw vriendin ook fout zonder id op straat te zijn
Onzin, een cassiere is geen opsporingsambtenaar en heeft geen enkele bevoegdheid om het al dan niet fout zijn te beoordelen danwel te constateren.

Ongetwijfeld zal RTD-Z beweren hiervoor wel bewijs te hebben, maar dit niet te willen laten zien.. Dat gaat namelijk in ELK topic zo, waar deze zich mee bemoeit.. Dus dan doe ik 't maar even:
Wie mogen er vragen om een legitimatiebewijs?

Er zijn maar drie soorten personen die je om een legitimatiebewijs mogen vragen en dat zijn:

1. Politieagenten
2. Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa)/ toezichthouders
3. Militairen van de Koninklijke Marechaussee
Een cassiere zit hier dus heel duidelijk NIET tussen !
Aan wie hoeft je géén identiteitsbewijs te laten zien?
Als bijvoorbeeld een portier voor de discotheek of een beveiliger in een winkel jou vraagt om een identiteitsbewijs, hoef je niets te laten zien. De portier of de beveiliger mag dan wel zeggen dat je dan niet naar binnen mag.
Als het niet gaat om een agent, een boa of een militair, dan hoef je geen identiteitsbewijs te laten zien.
http://www.ilegaalkind.nl/?id=66&mainId=58

stofzuigertje

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij winkels mogen ze drank weigeren te verkopen zonder legitimatie wegens aanpassingen in wet.

Zelfs bij demente bejaarde met rollator mag je deze zelfs vragen als je twijfelde.
Maar als je vind dat mijn zoon van 13, ziet er uit als 11 er oud genoeg uit ziet mogen ze geen boete geven!
Dus hoewel de wet zegt tot 20 jaar, is het als jij als kassa medewerker denk dat hij 21 is ga je toch vrijuit!

Bij hem op school zie ik in eerste klas meiden die als 18 uit zien, maar ook kinderen in klas 6 VWO als strijkplank die ik hooguit 12 zou geven!

Deze 2 personen van 13 en 17 zijn dus het bewijs dat leeftijden moeilijk te schatten zijn bij sommige mensen.
Ik weet van jongens met zware baardgroei die dagelijks moeten scheren die nog geen brommer mogen dus ook daar moeilijk schatten leeftijd.

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door RTD-Z »

Ach daar is angel weer denk al gaat te lang goed zo.

Je weet dus duidelijk niet hoe de wet inelkaar zit op dat gebied die is aangepast .

En ik heb er ELKE dag mee te maken dus helaas JIJ verliest.

WIJ mogen nee herstel MOETEN ID vragen bij de verkoop van Alcohol en ook tabak trouwens dus klets niet als je niet weet waar je het over hebt.

http://www.vnn.nl/repository/siteconten ... ndewet.pdf dit gold van 2000 tot begin 2009 nu MOET je je id laten zien als je 20 of jonger bent en moeten de mederwerkers ernaar vragen.

beetje met je tijd meegaan bijdehandje..

http://www.minbzk.nl/actueel/118017/gemeenten-moeten dit komt eraan vanaf 18 jaar pas verkoop van alcohol (alle verkooppunten)

http://www.pdcg.nl/left/nieuws/Nieuws_f ... ge1468.php

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je weet dus duidelijk niet hoe de wet inelkaar zit op dat gebied die is aangepast .
Welke wet ? Bewijs.. Onee, doe jij niet aan ...
En ik heb er ELKE dag mee te maken dus helaas JIJ verliest.
Ah, dat is je bewijs.. goed hoor :?

Er staat nergens in de wet dat iemand zich MOET identificeren bij het kopen van alcohol..
Per 2 maart 2009 hebben supermarkten een legitimatie-eis tot 20 jaar bij de aankoop van alcohol of tabak ingesteld.
Let hier op het dikgedrukte stuk.. SUPERMARKTEN hebben een legitimatie-eis ingesteld.. Dit wordt NIET geeist door de wet!
Dit is dan ook nergens terug te vinden.
WIJ mogen nee herstel MOETEN ID vragen bij de verkoop van Alcohol en ook tabak trouwens dus klets niet als je niet weet waar je het over hebt.
Linkje naar het wetboek misschien.. Onee, doe jij niet aan he..

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door RTD-Z »

Dit is WETTELIJK pak de folders maar en anders zouden wij ook geen boetes krijgen he bijdehand als we hetzelf hadden ingevoert.

Lees eerst de links maar eens hoe je het ook went of keert je wint het niet want je heb er geen r..t verstand van je wilt alleen maar weer reageren om een reaktie uit te lokken nou die ken je krijgen hoor triest figuur.

Iedereen weet dat de wet verandert is spotjes op TV ect dus doe niet zo dom.Naja kost voor jou geen moeite he :roll:

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door angel1978 »

En daar gaan we weer.. Moeilijk om inhoudelijk te blijven he..

Die boete die de winkeleigenaren ( de eigenaren, niet jij ) krijgen, die krijgen ze voor het verkopen van alcohol aan jongeren.. NIET voor het niet vragen om een identificatiebewijs...

Lees je de wetten er echt op na, dan zie je dat de winkelier / verkoper verplicht is om bij twijfel zich ervan te vergewissen dat de koper ouder dan 16 is en anders de drank niet te verkopen.. Nergens in de drank en horecawet staat vermeld dat de koper verplicht is om een identificatie te tonen..
Ook staat er in deze wet dat personen die overduidelijk boven de 16 ( of 18 bij sterk alcoholische dranken ) zijn, niet gecontroleerd hoeven te worden.
Al helemaal staat er niet in de wet dat mensen die in een winkel lopen en niet de koper zijn van drank of tabak ook een identificatie moeten tonen als daar om gevraagd wordt.. Zeker niet door een niet bevoegd iemand !

In de wet op de identificatieplicht staat heel duidelijk vermeld dat een ID getoond MOET worden als hierom wordt gevraagd door politie of een ambtenaar met een opsporingsbevoegdheid...

Beide wetten zijn helder en eenvoudig op te zoeken...

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: Alcohol beleid Albert Heijn

Ongelezen bericht door RTD-Z »

Dat zijn verouderde wetten die jij noemt en opzoekt , maar blaat maar lekker verder hoor.

Ik weet dondersgoed waar ik het over heb ik moet er mee werken elek dag weer ,JIJ dus duidelijk NIET.

t/m 20 jaar verplicht legitimeren einde discussie.

Dag Angel.

Gesloten