Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Van welke bank is de betaling naar Coolblue gedaan?
Ik heb zelf een jaar geleden dacht ik een afschrijving gehad via paypal naar een webshop die in apple-producten handelt.
De betaling bleek gedaan door familie van me uit Den Haag, die ik overigens niet ken.
Hoe die link van het paypal account van mijn familie naar mijn rekening is ontstaan is mij nooit duidelijk geworden.
Dus in de betaling zelf kan ook wat fout gegaan zijn.
Ik heb zelf een jaar geleden dacht ik een afschrijving gehad via paypal naar een webshop die in apple-producten handelt.
De betaling bleek gedaan door familie van me uit Den Haag, die ik overigens niet ken.
Hoe die link van het paypal account van mijn familie naar mijn rekening is ontstaan is mij nooit duidelijk geworden.
Dus in de betaling zelf kan ook wat fout gegaan zijn.
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Grappig. Het is exact hetzelfde als wat ik ervoor ook al schreef.
Het zou me meer verbazen als je je een keer zou laten overtuigen, dus nee, ik had geen andere reactie verwacht.
Deze discussie wordt in de deurwaarderwereld heel veel gevoerd, en iedere keer blijkt weer dat mensen even een stukje knippen en plakken uit de AVG en dat zelf maar even interpreteren, zonder kennis van zaken. Dat levert nogal eens teleurstellingen op als ze vervolgens keurig datgene krijgen waar de AVG ze recht op geeft - dat is altijd minder dan ze hadden verwacht.
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Zeg moneyman heb jij misschien ook de mogelijkheid om opbouwend kritiek te leveren?
Ik heb je meegemaakt op de bijdrage die ikzelf heb geleverd en een reactie op een multivitaminen bijdrage je reageert volgens mij steeds even negatief.
Ik heb je meegemaakt op de bijdrage die ikzelf heb geleverd en een reactie op een multivitaminen bijdrage je reageert volgens mij steeds even negatief.
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Je standpunt in deze heb ik altijd begrepen. Precies zoals je het mijn standpunt begrijpt. Wat op zich niets zegt welk standpunt juist is.
Ik wel me best laten overtuigen. Maar schermen met jurisprudentie zonder voorbeeld is niet overtuigend.
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Juist. I'm lost. Blijkbaar bedoel je andere dingen dan je opschrijft. Mij best, ik steek er geen energie meer in.
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Je bent hier nu 17 jaar aanwezig op dit forum en dat heb je dan goed weten te verbergen...Ik wel me best laten overtuigen
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Beter lezen of opletten, vriend

Lady1234
vindt dit leuk
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
-
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Een "algemene" reactie, die niet direct TS van antwoord voorzien omdat het speculatie is maar mogelijk wel een beetje inzicht biedt.
Zelf heb ik bij een aantal werkgevers aan de development kan gezeten van deze processen.
De reden waarom een bestelling als "frauduleus" is bestempeld is vaak aan de voorkant niet te achterhalen.
Zo heb ik bij een provider gewerkt waarbij op bepaalde adressen wel eens werd gefraudeerd (abonnement bestellen, hoge kosten maken, niet betalen, afgesloten worden en dag later op nieuwe naam nieuw abonnement bestellen).
Deze adressen werden aan de achterkant dichtgezet, zodat hierop niet meer kon worden besteld of waarbij deze bestellingen direct uitvielen. De medewerkers aan de voorkant konden de redenen hiervan simpelweg niet inzien.
Ook bedrijfsverzamelpanden worden vaak geblacklist, omdat pakketjes vaak in een lobby worden afgegeven (waarbij receptie of wie dan ook tekent) en de besteller moet ze daar maar afhalen. Als ik bij mijn huidige werkgever (in bedrijfsverzamelpand) zie hoeveel bol.com pakjes daar elke dag liggen, dan kan ik mijn zakken vullen. Niemand die checkt of het pakje welke je meeneemt ook echt voor jou bestemd is.
En daar komt ook een beetje de link met de AVG:
Mijn stérke vermoeden is dat het toch echt met het afleveradres te maken heeft (u benoemt zelf Allsafe).
Als men bestellingen stuurt naar een bedrijfsverzamelpand etc en de ontvanger betwist dat het is aangekomen, moet CB dit oplossen.
Als dit een paar maal gebeurt, zal dit adres worden geblokkeerd bij verdere bestellingen. Het kan goed zijn dat TS niet de "fraudeur" is, maar iemand anders. Deze informatie betreft echter een andere klant en kan niet aan TS worden opgegeven.
Zelf heb ik bij een aantal werkgevers aan de development kan gezeten van deze processen.
De reden waarom een bestelling als "frauduleus" is bestempeld is vaak aan de voorkant niet te achterhalen.
Zo heb ik bij een provider gewerkt waarbij op bepaalde adressen wel eens werd gefraudeerd (abonnement bestellen, hoge kosten maken, niet betalen, afgesloten worden en dag later op nieuwe naam nieuw abonnement bestellen).
Deze adressen werden aan de achterkant dichtgezet, zodat hierop niet meer kon worden besteld of waarbij deze bestellingen direct uitvielen. De medewerkers aan de voorkant konden de redenen hiervan simpelweg niet inzien.
Ook bedrijfsverzamelpanden worden vaak geblacklist, omdat pakketjes vaak in een lobby worden afgegeven (waarbij receptie of wie dan ook tekent) en de besteller moet ze daar maar afhalen. Als ik bij mijn huidige werkgever (in bedrijfsverzamelpand) zie hoeveel bol.com pakjes daar elke dag liggen, dan kan ik mijn zakken vullen. Niemand die checkt of het pakje welke je meeneemt ook echt voor jou bestemd is.
En daar komt ook een beetje de link met de AVG:
Mijn stérke vermoeden is dat het toch echt met het afleveradres te maken heeft (u benoemt zelf Allsafe).
Als men bestellingen stuurt naar een bedrijfsverzamelpand etc en de ontvanger betwist dat het is aangekomen, moet CB dit oplossen.
Als dit een paar maal gebeurt, zal dit adres worden geblokkeerd bij verdere bestellingen. Het kan goed zijn dat TS niet de "fraudeur" is, maar iemand anders. Deze informatie betreft echter een andere klant en kan niet aan TS worden opgegeven.
Moneyman
, Dorfje
, Erthanax
, moederslink
en Meiklokje
vinden dit leuk
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Topantwoord van @StevieNL81 zou ik zeggen 
Erthanax
vindt dit leuk
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Bedoel je daarmee te zeggen dat "op adres x zijn afgeleverde pakjes verdwenen" een persoonsgegeven is?StevieNL81 schreef: ↑03 dec 2020 16:36Mijn stérke vermoeden is dat het toch echt met het afleveradres te maken heeft (u benoemt zelf Allsafe).
Als men bestellingen stuurt naar een bedrijfsverzamelpand etc en de ontvanger betwist dat het is aangekomen, moet CB dit oplossen.
Als dit een paar maal gebeurt, zal dit adres worden geblokkeerd bij verdere bestellingen. Het kan goed zijn dat TS niet de "fraudeur" is, maar iemand anders. Deze informatie betreft echter een andere klant en kan niet aan TS worden opgegeven.
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Adres x ( niet gekoppeld aan een persoon ) is geen persoonsgegeven..16again schreef: ↑04 dec 2020 13:03Bedoel je daarmee te zeggen dat "op adres x zijn afgeleverde pakjes verdwenen" een persoonsgegeven is?StevieNL81 schreef: ↑03 dec 2020 16:36Mijn stérke vermoeden is dat het toch echt met het afleveradres te maken heeft (u benoemt zelf Allsafe).
Als men bestellingen stuurt naar een bedrijfsverzamelpand etc en de ontvanger betwist dat het is aangekomen, moet CB dit oplossen.
Als dit een paar maal gebeurt, zal dit adres worden geblokkeerd bij verdere bestellingen. Het kan goed zijn dat TS niet de "fraudeur" is, maar iemand anders. Deze informatie betreft echter een andere klant en kan niet aan TS worden opgegeven.
Het adres van een ander persoon is wel een persoonsgegeven, maar dan van die ander
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Dat woord "gekoppeld" is essentieel in deze discussie.
"Op adres verzamelgebouw verdwijnen pakketten" an sich is geen persoonsgegeven, want daarmee is de dader niet te identificeren.
Daarentegen "Afleveradres TS is besmet" wel persoonsgegeven, want dit gaat over een reeds geidentificeerd persoon.
pg 24
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/s ... erming.pdf
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Dus is adres x geen persoonsgegeven.16again schreef: ↑06 dec 2020 09:25Dat woord "gekoppeld" is essentieel in deze discussie.
"Op adres verzamelgebouw verdwijnen pakketten" an sich is geen persoonsgegeven, want daarmee is de dader niet te identificeren.
Daarentegen "Afleveradres TS is besmet" wel persoonsgegeven, want dit gaat over een reeds geidentificeerd persoon.
pg 24
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/s ... erming.pdf
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Je hebt enerzijds de koppeling tussen een fraude-verdenking en een adres. Day is geen persoonsgegeven Anderzijds heb je de koppeling tussen TS en dat adres. Dat maakt dat het adres van TS wel een persoonsgegeven is, zodra dat gekoppeld is in de administratie.
Als TS dan zijn persoonsgegeven opvraagt, krijgt hij dus het adres, maar niet de fraudeverdenking. Die is immers gekoppeld aan het adres en niet aan TS.
Dat is nu juist het leerstuk van de causaliteit, wat jij niet begreep en zo te zien nog steeds niet begrijpt.
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Die "fraude-verdenking" is een kenmerk van het aflever adres, en heeft ook betrekking op TS. Niet in de hoedanigheid als dader, maar zijn order wordt er wel door gecancelled. Dat is de koppeling in deze !
-
- Berichten: 9514
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Allsafe is net als bv Shurgard een opslag , je kunt daar een box huren.RonBosselaar schreef: Het adres is ook al langer bekend (Allsafe) deze ontvangt mijn pakketten. Ook dit was een bekend gegeven bij CB. Op dit adres eerder pakketten van hun ontvangen.
Het kan best zijn dat dit een extra controle is en dat CB nu even een extra verificatie wenst.
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Je maakt de denkfout dat iedere vorm van koppeling automatisch ook tot een persoonsgegeven leidt. Dat is echter onjuist, zoals al meermaals is uitgelegd.
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Het inzagerecht is er zodat de betrokkene kan controleren dat zijn persoonsgegeven rechtmatig worden verwerkt. Met dit doel voor ogen ontkomt Coolblue er niet aan om veel meer dan alleen de persoonsgevens te verstrekken. Het label fraudeur hoort er dus ook bij, ook al is dat label zelf geen persoonsgegeven. De reden waarom je als fraudeur wordt bestempeld hoor daar ook bij.Moneyman schreef: ↑02 dec 2020 21:46Dat is niet waar. Coolblue hoeft alleen maar een overzichtje te sturen waaruit blijkt welke persoonsgegevens er van TS verwerkt zijn, en dan is voldaan aan de AVG. Interne afwegingen horen daar niet bij.
De interne afwegingen gaan over een persoon, dus ook hierin zitten persoonsgegevens verwerkt. Wederom heb je hier het recht om te controleren of die verwerking rechtmatig is.
Dit alles alleen als dit verwerkt zit in een besteld of de verwerking elektronisch heeft plaats gevonden.
Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue
Een adres is een persoonsgegeven om dezelfde reden dat een een kenteken een persoonsgegeven is. Mijn adres is een persoonsgegeven omdat mijn adres tot mij herleidbaar is, ook als dat niet zo verwerkt is in de administratie van Coolblue.