Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Kurk1313
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 apr 2021 17:50

Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door Kurk1313 »

Samen met mijn zoon op bol.com gekeken naar iPhone 11. Gereviseerd of nieuw.
Voor 50 euro meer gaan we voor nieuw. Zoek een bedrijf uit met 2 jaar garantie.
De iphone 11 kost 705 euro.

iPhone 11 komt door de brievenbus binnen. Mijn zoon haalt verpakking eraf op een vrijdag, wil zijn Sim kaart erin doen, maar er zit al een Sim kaart in. Dit zegt hij tegen mij, en ik denk: heb ik dan toch een gereviseerde iPhone gekocht. Ik was aan het thuiswerken, dus ik zeg. Ik zoek het dit weekend wel even uit. Hij doet zijn eigen Sim kaart erin, en ziet dan dat er ook een beschadiging aan de voorkant zit. Dat weekend foto’s gemaakt, en maandag bericht naar extern bedrijf gestuurd. Krijg reactie dat ik mij moet richten tot Apple service, omdat we de mobiel geactiveerd hebben.

Neem contact op met bol.com. Vraag of ik nou gereviseerd of nieuw heb gekocht. Bol.com geeft aan dat het een nieuw toestel moet zijn. En gaat het uitzoeken.

Ik krijg bericht van bol.com dat ze het eens zijn met de verkoper. We hadden het toestel niet mogen activeren. Dus mag niet retour.

Ik ben woedend, stuur bijna dagelijks mails naar extern bedrijf Ben Telecom Leiden bv en Bol.com.
Zoon heeft hier flink voor moeten sparen. Heeft voor het eerst een vaste baan, vind het ontzettend sneu voor hem.

Extern bedrijf vind dat ik ze bedreig en zwart maak door beoordeling van een 1 op bol.com, en negatieve review op hun Facebook pagina. Ze benaderen mij op mijn tijdlijn op Facebook.
Willen niet verder met me praten. Bol.com blijft achter verkoper staan, omdat een gebruikte mobiel niet retour mag.

Klacht ingediend bij klachtencommissie. Er wordt nogmaals naar de zaak gekeken. Krijg als antwoord, dat de mobiel niet retour mag als retourdeal, omdat deze is gebruikt.
De externe partij weiger om de retourdeal te accepteren. Heb mail gestuurd om de verkoopovereenkomst te ontbinden. Heb gebeld met juridisch loket. Gebeld met rechtsbijstand. Dit heb ik helaas niet. Heb me gemeld bij acm. Mail gestuurd naar tv programma kassa. Heb gevraagd aan bol.com wat nou precies de 2 jaar garantie inhoud. Dit op advies van juridisch loket. Krijg als antwoord dat je 2 jaar garantie hebt, als je de beschadiging niet zelf hebt gedaan. Nou )a.

Ik kom niet verder.

Mijn vraag is. Wat zijn mijn rechten.

Hebben wij door het plaatsen van de Sim door mij zoon helemaal geen rechten meer, en moeten wij de beschadigde iPhone dan maar accepteren.
Klacht tegen bol.com naar thuiswinkel.org. Reactie dat externe partij niet aangesloten is.
Maar ik heb de mobiel toch bij bol.com gekocht?

Ik heb nog contact met Apple opgenomen, en deze bevestigen dat een zaak zoals deze tegenwoordig vaak voorkomt, en dat de meeste consumenten zich er maar bij neer leggen. Het is waarschijnlijk eerder een retourdeal geweest, de verkoper heeft deze opnieuw geseald, en doorgezonden naar mij, zonder het toetsten verder te bekijken.
Staat ook in 1 van zijn mails dat het toestel “ als” nieuw is.

Ik heb dit gemeld bij Ben Telecom LEIDEN BV. Zij vinden deze werknemer van Apple zeer onbekwaam.
Het bedrijf komt ermee weg, of ik moet een rechtzaak beginnen. Hebben wij door het plaatsen van ons Sim kaart geen rechten meer. Ik hoor het graag

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17
Beste antwoord
Gekozen door Kurk1313

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

door WZZ » 02 mei 2021 15:48

Tav Kolkp00: op dit forum zijn een aantal mensen actief die alles in twijfel trekken en oneindig veel begrip hebben voor leveranciers, OOK als duidelijk is dat de houding van deze leveranciers (zoals bv Bol.com) nog wel eens te wensen overlaat. Ik wens u succes in uw verdere strijd (ik kan me in elk geval uw verontwaardiging goed voorstellen, je koopt een nieuw product, krijgt een gebruikte en wordt dan met drogredenen het bos ingestuurd).
kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik vind je verhaal erg onduidelijk.
Wie is nou precies de verkoper?
Heeft jouw zoon de telefoon gebruikt of enkel de sim kaart erin gestopt?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt wel degelijk rechten. Je hebt een gebruikt toestel ontvangen in plaats van een nieuwe. Daarmee is het product nonconform. Dat je er een simkaart in hebt gestopt en 'm wellicht zelfs even gebruikt hebt, doet daar niets aan af. Je hebt de koop al ontbonden. Je kunt de verkoper dus gewoon gaan dagvaarden. Een ingebrekestelling is niet meer nodig, gezien de afwijzende houding van de verkoper.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

Naast dat de telefoon non-conform is (beschadigingen), heeft TS ook een herroepingsrecht. Het activeren van een mobiel is niet opgenomen in de uitzonderingslijst en kan de telefoon dus op basis daarvan ook terug. Het activeren van een mobiel lijkt mij verder een handeling die noodzakelijk is om te kunnen beoordelen of je de telefoon voor jezelf wilt houden of niet.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door Revoked »

alfatrion schreef:
21 apr 2021 11:02
Naast dat de telefoon non-conform is (beschadigingen), heeft TS ook een herroepingsrecht. Het activeren van een mobiel is niet opgenomen in de uitzonderingslijst en kan de telefoon dus op basis daarvan ook terug. Het activeren van een mobiel lijkt mij verder een handeling die noodzakelijk is om te kunnen beoordelen of je de telefoon voor jezelf wilt houden of niet.
Op zich ben ik het wel eens met je. (Huh? Wat?!) Maar, als je een telefoon ontvangt met een sim er in...dan gaan er bij mij al belletjes rinkelen. En direct contact met de verkoper.

Ik denk dat we, weer, het halve verhaal horen. Want is zoon, met vaste baan, ineens incompetent? Kan hij eea niet zelf?

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door Icasheb »

Een iPhone word geactiveerd bij de eerste keer aanzetten. Dit is ook terug te vinden op : https://checkcoverage.apple.com/nl/nl/

Hierop is de garantie van Apple gemeld. Die gaat in bij de allereerste activatie.

Ik sluit me aan bij het bovenstaande ook.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Inderdaad zeer vreemd, je ontvangt een gebruikte beschadigde telefoon, maar gaat die wel gebruiken en pas na 3 dagen ga je mailen. Dat je dan alle schijn tegen hebt is niet vreemd te noemen. Had meteen diezelfde dag nog gemaild of contact opgenomen met de verkoper en/of bol en je stond sterker in je zaak.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
21 apr 2021 16:31
Inderdaad zeer vreemd, je ontvangt een gebruikte beschadigde telefoon, maar gaat die wel gebruiken en pas na 3 dagen ga je mailen. Dat je dan alle schijn tegen hebt is niet vreemd te noemen. Had meteen diezelfde dag nog gemaild of contact opgenomen met de verkoper en/of bol en je stond sterker in je zaak.
Die paar dagen maken voor het sterk staan totaal niets uit. Zowel voor de nonconformiteit als het herroepingsrecht maken die paar dagen nul komma nul verschil.

Persoonlijk zou ik die paar dagen niet gewacht hebben, en de telefoon gedurende die tijd ook zeker niet gebruikt hebben, maar da's een ander verhaal.

Overigens blijkt uit de OP uberhaupt niet dat het toestel meerdere dagen gebruikt is, en is dat evenmin het verweer van de verkoper. Het probleem zit in de activatie, en dat doe je nu juist direct aan het begin.

artilux
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 jul 2017 11:55

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door artilux »

Veel eerder moeten reageren, en dan woedend, iedereen gaan benaderen
Ga voor benaderen, voor honing,en geen azijn.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
21 apr 2021 17:07
Die paar dagen maken voor het sterk staan totaal niets uit. Zowel voor de nonconformiteit als het herroepingsrecht maken die paar dagen nul komma nul verschil.
Klopt. Voor het wettelijk vermoeden geldt dat vermoed wordt dat het toestel non-conform is, indien de de eerste zes maanden iets wordt ontdekt dat je niet hoefde te verwachten. Er dient daadwerkelijk bewijs geleverd te worden dat het toestel wel conform was. En voor het herroepingsrecht maakt het ook niets uit. De verkoper moet namelijk bewijzen dat de koper meer heeft gedaan dan noodzakelijk was om te beoordelen of hij het toestel wilde behouden, dat er schade is en dat er tussen die twee causaal verband bestaat.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door JozJan »

Wat ik me dan ok afvraag: er zat al een simkaart in toen de telefoon werd afgeleverd. Dan was die telefoon dus al eerder geactiveerd. En dan zou het activeren met de sim van zoonlief toch niet moeten uitmaken?

Los daarvan ben ik het (voor de verandering) volledig eens met Alfa.

Bol zou trouwens echt een wat actievere rol mogen spelen in dit soort kwesties. Ja, je koopt bij een ander, en dat is ook duidelijk. Maar toch. Bol kán best besluiten zich actiever op de stellen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Slechts €50 verschil tussen nieuwe en tweedehands?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

JozJan schreef:
21 apr 2021 18:45
Wat ik me dan ok afvraag: er zat al een simkaart in toen de telefoon werd afgeleverd. Dan was die telefoon dus al eerder geactiveerd. En dan zou het activeren met de sim van zoonlief toch niet moeten uitmaken?
Daar verschillen Moneyman en ik van mening. Ik zie het kort gebruiken niet als non-conformiteit (hoort bij het herroepingsrecht en de slijtage zal nihil zijn), maar de beschadigen wel. Een refurbished toestel levert overigens wel non-conformiteit op.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

Volgens mij verschillen wij helemaal niet van mening :wink:

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je hebt een artikel gekocht dat niet is geleverd volgens de voorwaarden afspraken. Je zou de artikel niet gekocht hebben als je dit zou weten. Dit noemen we dwaling.

Je rechtsbijstandverzekering kan je helpen, indien je het juiste pakket af hebt gesloten en het bedrag boven je eigen risico komt. Anders moet je zelf aan de slag.

Als je betaald hebt met je creditcard, neem dan met hun contact op om een beroep te doen op aflevering garantie. Hopelijk kunnen hun iets voor je betekenen.

Op https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... aan-maken/ en https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... beeindigen staat de stappenplan wat je kunt doen.

Indien het bedrijf waar je gekocht hebt de logo thuiswinkel keurmerk heeft, kan je een klacht bemiddeling doen. www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen
Indien klacht bemiddeling niet lukt, ga dan naar de geschillencommissie. Hun doen een bindend uitspraak voor 52,50 wat je terug krijgt als je gelijk hebt.
Als het bedrijf niet is aangesloten, ga dan naar de kantonrechter. www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Rechtszaak-starten

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

Seinhuis schreef:
21 apr 2021 22:09
Je hebt een artikel gekocht dat niet is geleverd volgens de voorwaarden afspraken. Je zou de artikel niet gekocht hebben als je dit zou weten. Dit noemen we dwaling.
Een beroep op dwaling heeft geen kans van slagen.

Kurk1313
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 apr 2021 17:50

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door Kurk1313 »

Bedankt voor jullie reacties. Gisteren wederom een klacht ingediend tegen bol.com. Vandaag bericht van bol.com dat de verkoper zwart op wit kan aantonen dat wij de iPhone geactiveerd hebben. Mag niet retour. Maar dat weet ik nou wel. Doos geopend op vrijdagavond. Maandag gelijk gebeld. Plaatsen van Sim idd niet handig, maar zoon was erg blij met zijn nieuwe mobiel.
Verder niets over hoe het product bij ons binnenkwam.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kolkp00 schreef:
24 apr 2021 01:39
Bedankt voor jullie reacties. Gisteren wederom een klacht ingediend tegen bol.com. Vandaag bericht van bol.com dat de verkoper zwart op wit kan aantonen dat wij de iPhone geactiveerd hebben. Mag niet retour. Maar dat weet ik nou wel. Doos geopend op vrijdagavond. Maandag gelijk gebeld. Plaatsen van Sim idd niet handig, maar zoon was erg blij met zijn nieuwe mobiel.
Verder niets over hoe het product bij ons binnenkwam.
U heeft toch de oude simkaart die al in de IPhone zat nog? Hoe verklaart de verkoper dat dan?

Kurk1313
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 apr 2021 17:50

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door Kurk1313 »

De vraag hoe het kan dat er al een Sim kaart in zit, wordt in geen enkel contact beantwoord. Niet door Ben Telecom Leiden bv, en niet door bol.com.
Het enige wat ze blijven zeggen is dat ik het toestel geaccepteerd heb door het insteken van de Sim.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.com: iPhone bleek al gebruikt, kan niet retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wil je het hoger op zoeken?

Gesloten